Gå til innhold

Kjøpe rosa skolesekk til sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så viktig å ikke sette dem i bås basert på kjønn, så jeg ville absolutt ha kjøpt den rosa sekken. Vi har heller ikke god økonomi, men akkurat dette ville jeg ha prioritert. Å la ham få en sjanse og heller ta den kostnaden senere dersom han ombestemmer seg. Ikke true med en "dårligere" brukt sekk senere, for det kan føre til at han ikke tør å ta sjanser senere!

Anonymous poster hash: fa542...8b3

Skrevet

Får ikke alle barna sekk i 1 klasse. Det har alle mine 3 barn. Slike Orange sekker.

Uansett. Så hadde jeg også vært i tvil. Har du ikke noen venner du kan få låne en sekk av? Så kan du heller kjøpe når han er sikker.

Har du prøvd å snakke med han og vise han gutten sekkene?

Vanskelig. Hadde nok gitt etter å kjøpt den sekken han vil ha. Hadde også kjøpt ny hvis han ombestemte seg.

Anonymous poster hash: 43c1a...1a3

Skrevet

Jeg ville ikke godtatt rosa sekk til noen av dem. Den rosa perioden er straks over for jentene også. Det er ikke bare en ny sekk du må regne med å kjøpe om et halvår, men 3. En annen ting er at det er upraktisk at sakene er like. Samme modell men ulik farge vil gjøre det enklere å holde orden på hvem som eier hvilken sekk.

Anonymous poster hash: 908ff...163

Skrevet

Gi han den rosa sekken. Uansett om han har tatt etter søstrene ang valget finnes det gutter som selv ønsker rosa uten en søster å etterligne. Har selv en sånn. Det jeg ønsker lære ungene mine er at alle er forskjellige og at hver og enkelte sine valg og ønsker skal respekteres ( så lenge det ikke plager andre) at han har rosa sekk hverken plager de andre og de andre har heller ikke noe med det! Sånn saueflokk og jente/ guttesaker gjør meg irritert . Helt uaktuelt å la søstrene få velge selv og ikke han, men også uaktuelt å tvinge dem alle 3 til kjønnsnøytrale farger.

Skrevet

Slik jeg forstår det vil han ikke nødvendigvis ha sekken fordi den er rosa, men fordi jentene vil ha en slik? Han vil ha samme som søskenene? Hva da med når han begynner på skolen og ser at de andre guttene har en "guttesekk"? Da vil han jo heller mest sannsynlig være en av gutta!

Jeg ville heller overtalt ham til å kjøpe en annen sekk eller eventuelt at alle barna valgte en annen type nøytral sekk.

Anonymous poster hash: 24f79...556

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg ha kjøpt den rosa sekken til han, men er du usikker ville jeg tatt han og en kompis med på en "tilfeldig" tur på senteret. Stikk innom stedet med sekker og få både kompisen og sønnen din til å snakke om hvilken sekk de ønsker seg. Står han fortsatt på sitt om rosa da, så er det jo greit.

Skrevet

Jeg hadde latt de velge selv.

Min yngste ville ha blå fordi hun eeeeeelsker havet som hun sier.

Ingen som reagerte på det og jeg tenkte ikke tanken på at hun ville angre.

Av en eller annen grunn er det mer tabu at gutter skal velge "jentefarger"

Jeg hadde uansett aldri i verden kjøpt ny, brukt eller ny om de angrer etter ett halvt år.

De får stå ved valgene sine.

Jeg hadde vel om jeg hadde trillinger sagt de fikk velge litt forskjellige sekker. Hadde ikke kjøpt tre like.

Kanskje han bare identifiserer seg veldig med søstrene og automatisk velger det de velger. Ved å tvinge han til å faktisk velge noe annet gjør kanskje at han velger etter eget ønske uten å bli påvirket.

Anonymous poster hash: 7ea30...584

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Vanskelig problemstilling, men jeg tror nok jeg ville kjøpt rosa sekk til han. Han kommer nok til å ville ha ny etterhvert og da hadde heller jeg kjøpt en billig, brukt sekk, og kjøpt helt ny når han ellers skulle gått opp i størrelse.

Skrevet

Vil jentene bruke rosa sekker med ponnier og glitter på helt til 4 klasse,da? Ville vurdert at de hadde ulike sekker ( må tvillinger/trillinger alltid ha like ting??) og gjerne slik at de ikke blir barnslige etter 1 klasse.

Blir feil at alle må ha kjønnsnøytrale sekker pga gutten, men samtidig hadde jeg vært usikker på å gi gutten rosa sekk. Er helt for å være seg selv, men kanskje første skoledag ikke er dagen hvor gutten skal trenge å forsvare sine valg.

Hva med rosa pennal eller matboks?

Anonymous poster hash: 6a9d2...52d

Skrevet

Eg syns bergans sine sekker er fine. Har ikkje så barnslige detaljer heller. Eg tviler på at ponnier og prinsesser er populært til 4.klasse.

Så eg stemmer for litt nøytrale sekker, og så kan dei heller velge pennal og pynt (f.eks fine reflekser) fritt

Skrevet

Har har du faren ved å kle flerlinger likt, de vokser opp som ett indivud uten egne meninger.

Jeg hadde sakt klart ifra at han ikke kan fortsette å herme etter søstrene hele tiden, de er hver sin person. At nå skal dere ut å kjøpe en sekk som er bare hans. At hvis han absolutt vil ha noe likt som dem skal han få velge 3 figurer som kan henge på sekkene som er like.

La gutten velge selv, men lær han å ta egne valg. Å ta valg ved å dilte etter andre er ikke bra det heller.

Velg ut noen få sekker og la han velge mellom de.

Anonymous poster hash: fadd6...c33

Skrevet

Nei,jeg ville heller tatt meg tid og fikk til alenetid med gutten og så dratt og kjøpt en annen sekk,kjønnsnøytralt høres fint ut. Jeg har to tette og lignende problem,bare de er to gutter. De er vidt forskjellige i karakter og væremåte. Den yngre bøyer seg for den eldre. Jeg prøver å bruke alenetid med han slik at han ytrer sitt ønske,ikke det storebroren vil.

Anonymous poster hash: 0b170...4e6

Skrevet

Jeg skjønner dine tanker.

Ikke så enkelt dette.

Personlig tror jeg at jeg hadde feiget ut og satt foten ned og sagt at på grunn av praktiske hensyn i hverdagen må alle tre ha ulike sekker slik at man ser forskjell med en gang. Da går diskusjonen slett ikke på gutte/jenteting og om en senere blir lei sin sekk går det an å byttes innbyrdes.

Skrevet

Hva med å ta med en og en ut for å handle skolesaker? Da kan de tenke hva de selv syns er penest uten å bli påvirket av de andres valg.

Anonymous poster hash: 0871e...a5c

Skrevet

Får ikke alle i 1 klasse sekk? Det fikk min. Min datter starter i 2 og vi kjøpte henne ny sekk nå i år. Forøvrig billige sekker i outlet butikker til rundt 250 kr. Merker som Bergans og beckmann er dyrt. Forøvrig har jeg aldri skjønt trangen til rosa. Ser for meg at ungene i skolen kan finne på å erte for sånt, når en gutt går med "jenteting".

Anonymous poster hash: 5afa0...dee

Skrevet

Får ikke alle i 1 klasse sekk? Det fikk min. Min datter starter i 2 og vi kjøpte henne ny sekk nå i år. Forøvrig billige sekker i outlet butikker til rundt 250 kr. Merker som Bergans og beckmann er dyrt. Forøvrig har jeg aldri skjønt trangen til rosa. Ser for meg at ungene i skolen kan finne på å erte for sånt, når en gutt går med "jenteting".

Anonymous poster hash: 5afa0...dee

Nei..

Anonymous poster hash: 0871e...a5c

Skrevet

Bare for å ha sagt det, så passer ikke 1.klassesekkene til 4.klasse. Vi måtte kjøpe ny i slutten av 2.klasse.

Anonymous poster hash: 2b278...d6c

Skrevet

Bare en tanke altså. Vet ikke hvordan du har kledd barna dine. Har det vært slik at jentene har gått mye likt kledd, like ting osv ? Kan det være det som har på påvirket han litt for å ønske likt som søstrene fordi de alltid har likt? Bare en tanke som slo meg.

Anonymous poster hash: d86f3...c6e

Skrevet

Min jente ville ha den "gutteste" guttesekken da hun begynte i første klasse. Klart hun fikk den 😊

Det er liksom mer godtatt

Anonymous poster hash: 7e564...913

Skrevet

er lærer i 1. klasse,  min erfaring er at de ikke bryr seg om hverandres sekker altså :) har hatt jenter med "guttesekker", det har ikke skapt noen problemer.  de fleste på den alderen er først og fremst opptatt av seg selv. Blir det kommentarer kan jo temaet tas opp i klassen, mine elever er i alle fall veldig reflekterte rundt dette :) "Lei av Rosa" er en god bok som utgangspunkt.

Anonymous poster hash: 259da...f87
Skrevet

Men MÅ det være disse typiske jente/guttesekkene da? Finnes det ikke kjønnsnøytrale sekker? Mulig å "sette krav" til alle tre at de har ulike sekker, slik at de ikke blander dem?

Nå vet jeg ikke pris, men Fjellreven har jo disse klassiske og ensfargede sekkene sine. Hver sin slik i ulik farge?

Jeg tenker iallfall at det må være upraktisk å ha tre like sekker! Unger i den alderen er distré, og kommer garantert til å ta feil sekk på et tidspunkt!

Det er da aldeles ikke en skolesekk for små rygger, heller ikke som tursekk funker den. Den er kul, og funker på voksne som skal bære småtterier. Den er ikke for å bære bøker frem og tilbake fra skolen, reimene er to cm brede og uten polstring , heller ikke er det klips fremme for å bære sekken godt...

Anonymous poster hash: 4f9d4...dcb

Skrevet

Jeg skjønner dilemmaet.

Først: Mest sannsynlig vil heller ikke jentene ha rosa skolesekk med hester på helt til 4. klasse, så dere må uansett belage dere på å kjøpe nytt.

Så er det jo fryktelig kjipt å investere 1000 kr pr barn i noe som du vet at han egentlig bare vil ha kun fordi søstrene har det, ikke fordi han er så glad i det selv. Jeg tenker at hadde det vært sånn at gutten virkelig elsket rosa og derfor ville ha sekken, hadde det vært lettere å gi ham den, og mer sannsynlig at han ville ha likt den sekken i hvert fall i et år eller to. Hvis han nå kun vil ha den fordi han vil ha lik som søstrene, ikke fordi han syntes at akkurat den sekken var så fin, er det straks verre. Som voksen ser du da at sannsynligheten for at han ombestemmer seg om en måned eller to er stor.

Jeg har ikke noen tro på å si til ham at han kan få den sekken nå, men hvis han ombestemmer seg om kort tid må han nøye seg med en brukt sekk eller likevel bruke den rosa. Jeg tror ikke han vil klare å se konsekvensene av valget sitt og slike beskjeder vil ikke gjøre inntrykk. Han tror ikke nå at han vil ombestemme seg, og vil ikke klare å ta innover seg konsekvensene av å velge rosa sekk.

Du/dere  må selv finne ut hva dere skal gjøre, men jeg tenker at hvis dere kjøper en rosa sekk til ham må dere ta med i betraktningen at dere sannsynligvis må bytte den ut om kort tid. Selv har jeg styrt alle mine barn unna slike fancy sekker. De har fått velge noe langt mer nøytralt og så har vi piffet opp med å henge på merker og kosedyr og dingeldangel i ønsket farge.

Skrevet

Det er liksom mer godtatt

Anonymous poster hash: 7e564...913

Det er mer godtatt fordi det er mer vanlig. Det er mer vanlig fordi jenter oftere får være seg selv, enn gutter. Se bare på denne tråden. Veldig mange vil overtale guttene sine til å velge en annen sekk. Argumentet er at gutten(e) sannsynligvis vil angre etter kort tid...

Hva lærer disse guttene når til og med mor/far prøver overtale guttene sine til å velge en annen farge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...