Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Har trillinger, to jenter og en gutt. Sønnen vår bærer preg av å ha to søstre. Han er på alle måter "guttete" i væremåte, men vil tidvis kle seg osv som sine søstre. Han får derfor gå i rosa klær, smykker, hårspenner osv dersom han ønsker. Vi ser ikke problemet. Det er også sjelden han nå vil ha på kjoler osv, det var mellom to og fire år han ytret størst ønske om det. Han har aldri brydd seg om kommentarer om at han går i jenteklær osv. Nå et det altså skolestart og sønnen min ønsker seg lik sekk som søstrene sine. De har tilfeldig valgt samme sekk. Med sekk, tilhørende matboks, flaske osv, kommer jo dette på over 1000 kr PR barn. Sekken han ønsker seg er rosa og lille med hest på. Modellen skal man visstnok kunne bruke til ca 4. Klasse. Hadde du kjøpt denne sekken til din gutt? Økonomien et trang og jeg har nødig lyst til måtte kjøpe ny snart... Anonymous poster hash: 988ef...e1a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Sønnen min har rosa periode men har sagt nei til rosa kjeledress,rosa sko og hadde garantert sagt nei til rosa sekk som skal brukes så lenge. Anonymous poster hash: f37fb...35b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Nei, jeg hadde nok ikke kjøpt rosa sekk til sønnen min. Da hadde jeg heller lagt litt jobb i å finne sekker i temmelig nøytrale farger, og forsøkt å få ham til å gå for en slik. Både av hensyn til at han mye sannsynlig selv snart vil angre hvis han får rosa sekk, og for å unngå at andre gutter (og jenter, for den del) skal få mulighet til å erte ham. Hva med lilla? Anonymous poster hash: bafab...173
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Her hadde også gutten er rosa periode. Men jeg sa nei til rosa rom og rosa seng. Klær, dukker, dukkevogn etc. fikk han om han ønsket. Men ikke de store tingene, for jeg regnet med at det var for en periode. Heller pynt med litt rosa tilbehør? Anonymous poster hash: 1892b...a33
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 Nei. Da må du best sannsynlig kjøpe ny innen et år. Han kommer til å få kommentarer på det, sånn er det bare. Og det er vel begrenset hvor mange kommentarer han orker. Kanskje søstrene er greie nok til å la ham låne den rosa sekken i blant? Anonymous poster hash: 54f6d...ae1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 Takker for svar. Jeg er forsåvidt enig, men jeg kjenner det er vanskelig å nekte ham noe han har lyst på når jentene får velge fritt. For meg er det feil å si "du får ikke den fordi du er gutt, og dette er en jentesekk". Han forstår ikke at han kanskje kommer til å angre.. Anonymous poster hash: 988ef...e1a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Takker for svar. Jeg er forsåvidt enig, men jeg kjenner det er vanskelig å nekte ham noe han har lyst på når jentene får velge fritt. For meg er det feil å si "du får ikke den fordi du er gutt, og dette er en jentesekk". Han forstår ikke at han kanskje kommer til å angre.. Anonymous poster hash: 988ef...e1a Skjønner hva du mener, men her synes jeg du skal tenke deg om altså, og spare gutten for ekle kommentarer på skolen. Ungene rundt vil garantert huske det og "erte" ham LENGE 😣 Anonymous poster hash: fa5db...a40
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 Men hvorfor la jentene velge fritt? Kan du ikke finne en nøytral sekk som alle 3 kan ha lik? Feks lilla er ihvertfall litt bedre enn rosa, grønn, gul, turkis? Anonymous poster hash: 1a17f...6ba
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Herregud, la nå ungen få velge farge selv, på lik linje med søsknene!!!!! Anonymous poster hash: 150fe...a09
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 Men hvorfor la jentene velge fritt? Kan du ikke finne en nøytral sekk som alle 3 kan ha lik? Feks lilla er ihvertfall litt bedre enn rosa, grønn, gul, turkis? Anonymous poster hash: 1a17f...6ba Mente grønn, gul, turkis som forslag til mer nøytrale farger Anonymous poster hash: 1a17f...6ba
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 Hvorfor i alle dager kan han ikke få rosa sekk? Lær ungene å akseptere hverandre for den de er, ikke tingene de har!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 Jeg hadde kjøpt en rosa sekk. Min gutt elsker rosa. Han er 9. Han har rosa sykkel og mye annet rosa. Han fikk mange kommentarer i begynnelsen, men han bryr seg ikke. Noen kan si "haha, du har rosa lue" og han bare trekker på skuldrene og sier "ja.. Godt observert" eller noe lignende. Da vi kjøpte rosa sykkel til ham var det liksom ingen som brydde seg om det lenger. Anonymous poster hash: 0871e...a5c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 Takk for ærlige og gode svar:) Jeg har lyst til å være den mammaen som ikke bryr seg og lar sønnen min få være den han er, og på mange måter er jeg det også. Han var prinsesse på karneval for to år siden. Han gikk med kjole i sist familiebursdag vi var i. Han får gå i kjole i Bhg om han vil. Han har rosa klokke, rosa sandaler, frost gensere og kitty nattkjole. Men dette er ting han sjelden bruker. Han vil ha det ene og alene fordi jentene har det, ikke fordi han egentlig er så interessert. Han vil bare være en av de, og føler på at han er utenfor fordi han er gutt. I bursdager og til jul får jentene ofte like ting, mens han får noe annet, og han synes det er urettferdig selvom jeg vet han egentlig foretrekker den "gutte"leken han får. Han og den ene av jentene spiller en meget guttete idrett, og vår sønn er den "tøffeste" i gata. Han er guttete i alle sine interesser, men han har et behov for å være lik sine søstre. Jeg bet også at han er robust nok til å tåle kommentarer og spørsmål. De har han allerede fått mange av. Min eneste bekymring er bare at han om seks mnd kommer til å nekte å bruke en rosa og lilla sekk med hjerter og hester på, og jeg har lite lyst til å kjøpe en ny en for så mange kroner innen kort tid. Jeg har heller aldri i de snart seks årene barna har levd nektet de noe i kraft av at de er et kjønn. Jeg er opptatt av at det ikke finnes gutteting og jenteting, guttefarger eller jentefarger, de får kle seg i og leke med hva de vil. Hvorfor skal jeg plutselig NÅ begynne å tenke på å nekte han den sekken han vil ha fordi den er rosa? Pappaen deres tenker som meg, det er pengene som gjør oss betenkelige. Anonymous poster hash: 988ef...e1a
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 Men en skolesekk koster da ikke en formue? 500kr eller så? Joda, det er litt penger, men forhåpentlig ikke så ille at man blir ruinert?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #15 Skrevet 5. august 2016 Takk for ærlige og gode svar:) Jeg har lyst til å være den mammaen som ikke bryr seg og lar sønnen min få være den han er, og på mange måter er jeg det også. Han var prinsesse på karneval for to år siden. Han gikk med kjole i sist familiebursdag vi var i. Han får gå i kjole i Bhg om han vil. Han har rosa klokke, rosa sandaler, frost gensere og kitty nattkjole. Men dette er ting han sjelden bruker. Han vil ha det ene og alene fordi jentene har det, ikke fordi han egentlig er så interessert. Han vil bare være en av de, og føler på at han er utenfor fordi han er gutt. I bursdager og til jul får jentene ofte like ting, mens han får noe annet, og han synes det er urettferdig selvom jeg vet han egentlig foretrekker den "gutte"leken han får. Han og den ene av jentene spiller en meget guttete idrett, og vår sønn er den "tøffeste" i gata. Han er guttete i alle sine interesser, men han har et behov for å være lik sine søstre. Jeg bet også at han er robust nok til å tåle kommentarer og spørsmål. De har han allerede fått mange av. Min eneste bekymring er bare at han om seks mnd kommer til å nekte å bruke en rosa og lilla sekk med hjerter og hester på, og jeg har lite lyst til å kjøpe en ny en for så mange kroner innen kort tid. Jeg har heller aldri i de snart seks årene barna har levd nektet de noe i kraft av at de er et kjønn. Jeg er opptatt av at det ikke finnes gutteting og jenteting, guttefarger eller jentefarger, de får kle seg i og leke med hva de vil. Hvorfor skal jeg plutselig NÅ begynne å tenke på å nekte han den sekken han vil ha fordi den er rosa? Pappaen deres tenker som meg, det er pengene som gjør oss betenkelige. Anonymous poster hash: 988ef...e1a Hva om du kjøper den sekken han vil ha nå, og ombestemmer han seg kan du kjøpe en brukt, evt ønske til jul? Jeg skjønner godt hva du mener, sekker er ikke billige.. Anonymous poster hash: 0871e...a5c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #16 Skrevet 5. august 2016 Har trillinger, to jenter og en gutt. Sønnen vår bærer preg av å ha to søstre. Han er på alle måter "guttete" i væremåte, men vil tidvis kle seg osv som sine søstre. Han får derfor gå i rosa klær, smykker, hårspenner osv dersom han ønsker. Vi ser ikke problemet. Det er også sjelden han nå vil ha på kjoler osv, det var mellom to og fire år han ytret størst ønske om det. Han har aldri brydd seg om kommentarer om at han går i jenteklær osv. Nå et det altså skolestart og sønnen min ønsker seg lik sekk som søstrene sine. De har tilfeldig valgt samme sekk. Med sekk, tilhørende matboks, flaske osv, kommer jo dette på over 1000 kr PR barn. Sekken han ønsker seg er rosa og lille med hest på. Modellen skal man visstnok kunne bruke til ca 4. Klasse. Hadde du kjøpt denne sekken til din gutt? Økonomien et trang og jeg har nødig lyst til måtte kjøpe ny snart... Anonymous poster hash: 988ef...e1a Ja. Selvfølgelig. Men jeg ville også latt han bytte den ut hvis han ble flau på et senere tidspunkt. Dette er litt viktige ting synes jeg. Anonymous poster hash: c485f...9b9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #17 Skrevet 5. august 2016 Har trillinger, to jenter og en gutt. Sønnen vår bærer preg av å ha to søstre. Han er på alle måter "guttete" i væremåte, men vil tidvis kle seg osv som sine søstre. Han får derfor gå i rosa klær, smykker, hårspenner osv dersom han ønsker. Vi ser ikke problemet. Det er også sjelden han nå vil ha på kjoler osv, det var mellom to og fire år han ytret størst ønske om det. Han har aldri brydd seg om kommentarer om at han går i jenteklær osv. Nå et det altså skolestart og sønnen min ønsker seg lik sekk som søstrene sine. De har tilfeldig valgt samme sekk. Med sekk, tilhørende matboks, flaske osv, kommer jo dette på over 1000 kr PR barn. Sekken han ønsker seg er rosa og lille med hest på. Modellen skal man visstnok kunne bruke til ca 4. Klasse. Hadde du kjøpt denne sekken til din gutt? Økonomien et trang og jeg har nødig lyst til måtte kjøpe ny snart... Anonymous poster hash: 988ef...e1a HI I dette tilfelle her,tenker jeg at han er så sammensveiset med de 2 jentene at han hører sammen med dem på en måte. Så jeg skjønner at han gjerne vil ha lik😊 jeg syns han skal få den sekken han vil ha jeg😊samme om det er spiderman eller hest.gi han den HAN vil bruke ❤ Anonymous poster hash: bf20f...8e7
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #18 Skrevet 5. august 2016 Hadde kjøpt rosa sekk! Ikke hør på alle "mest sannsynlig må du kjøpe ny snart" for det er ikke sikkert! Flott at han vil ha rosa sekk og håper han får det og håper ingen erter han for det, synd man ikke kan være seg selv uten å risikere mobbing! Skjønner heller ikke de som nekter å kjøpe rosa sko, dukkevogn, rosa sykkel, nekter la de ha på neglelakk osv! Dere er jo på en måte med på å lage kjønnsskille så stort som det er nå! Rosa lim kun for jenter, blå lim kun for gutter osv! Anonymous poster hash: e812d...0f1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #19 Skrevet 5. august 2016 Takk for ærlige og gode svar:) Jeg har lyst til å være den mammaen som ikke bryr seg og lar sønnen min få være den han er, og på mange måter er jeg det også. Han var prinsesse på karneval for to år siden. Han gikk med kjole i sist familiebursdag vi var i. Han får gå i kjole i Bhg om han vil. Han har rosa klokke, rosa sandaler, frost gensere og kitty nattkjole. Men dette er ting han sjelden bruker. Han vil ha det ene og alene fordi jentene har det, ikke fordi han egentlig er så interessert. Han vil bare være en av de, og føler på at han er utenfor fordi han er gutt. I bursdager og til jul får jentene ofte like ting, mens han får noe annet, og han synes det er urettferdig selvom jeg vet han egentlig foretrekker den "gutte"leken han får. Han og den ene av jentene spiller en meget guttete idrett, og vår sønn er den "tøffeste" i gata. Han er guttete i alle sine interesser, men han har et behov for å være lik sine søstre. Jeg bet også at han er robust nok til å tåle kommentarer og spørsmål. De har han allerede fått mange av. Min eneste bekymring er bare at han om seks mnd kommer til å nekte å bruke en rosa og lilla sekk med hjerter og hester på, og jeg har lite lyst til å kjøpe en ny en for så mange kroner innen kort tid. Jeg har heller aldri i de snart seks årene barna har levd nektet de noe i kraft av at de er et kjønn. Jeg er opptatt av at det ikke finnes gutteting og jenteting, guttefarger eller jentefarger, de får kle seg i og leke med hva de vil. Hvorfor skal jeg plutselig NÅ begynne å tenke på å nekte han den sekken han vil ha fordi den er rosa? Pappaen deres tenker som meg, det er pengene som gjør oss betenkelige. Anonymous poster hash: 988ef...e1a Kan du ikke selge den på finn og kjøpe en brukt "guttesekk" senere da? Dette er noe jeg ville brukt penger på. Han som står mellom barken og veden trenger mer albuerom for å finne ut av hvem han er og vil være. Så får dere heller spare dere for den hårklippen eller noe annet senere og kjøpe ny (eller brukt) sekk. Anonymous poster hash: c485f...9b9
Plutselig_gravid Skrevet 5. august 2016 #20 Skrevet 5. august 2016 Min jente ville ha den "gutteste" guttesekken da hun begynte i første klasse. Klart hun fikk den 😊
Nyttårs barn Skrevet 5. august 2016 #21 Skrevet 5. august 2016 Gi ham rosa sekk da. Jeg skulle ønske flere var så rause mot barna sine. Men jeg ville sagt klart fra at om han angrer så blir det enten en brukt sekk eller at han får sekk til jule eller brsdagsgave.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #22 Skrevet 5. august 2016 Trenger både sekk og pennal være rosa? Det hjelper kanskje litt hvis han angrer og den ene tingen ikke er rosa. Anonymous poster hash: c5d63...bbe
Tyra79 Skrevet 5. august 2016 #23 Skrevet 5. august 2016 Men MÅ det være disse typiske jente/guttesekkene da? Finnes det ikke kjønnsnøytrale sekker? Mulig å "sette krav" til alle tre at de har ulike sekker, slik at de ikke blander dem? Nå vet jeg ikke pris, men Fjellreven har jo disse klassiske og ensfargede sekkene sine. Hver sin slik i ulik farge? Jeg tenker iallfall at det må være upraktisk å ha tre like sekker! Unger i den alderen er distré, og kommer garantert til å ta feil sekk på et tidspunkt!
❤lille stjerne❤ Skrevet 5. august 2016 #24 Skrevet 5. august 2016 I utgangspunktet er jeg for å høre på barna når det gjelder slike ting. Har selv en jente som ville ha "guttesekk". Men akkurat i ditt tilfelle er jeg i tvil. Tenker at det er en dyr og stor ting som er ment å vare lenge og at sjansen for at han ombestemmer seg raskt er stor. Og da synes jeg i tilfelle at han er for ung til å måtte stå for det valget til 3-4 klasse. Vanskelig problemstilling du hadde der, man vil jo gjerne lære barna sine at de kan være som de er og velge det de vil, men akkurat her er jeg usikker på hvor lenge han vil være fornøyd med den rosa sekken. Hvordan skal man forklare dette for en 6 åring?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #25 Skrevet 5. august 2016 Men MÅ det være disse typiske jente/guttesekkene da? Finnes det ikke kjønnsnøytrale sekker? Mulig å "sette krav" til alle tre at de har ulike sekker, slik at de ikke blander dem? Nå vet jeg ikke pris, men Fjellreven har jo disse klassiske og ensfargede sekkene sine. Hver sin slik i ulik farge? Jeg tenker iallfall at det må være upraktisk å ha tre like sekker! Unger i den alderen er distré, og kommer garantert til å ta feil sekk på et tidspunkt! Jeg er enig med deg. Ville heller ha funnet noen mer nøytrale sekker til dem alle tre, gjerne i forskjellige farger slik at de ikke blander dem - eller de kan ha like farger, men sette på noen pynt på hver sekk (klistremerker, kosedyr, hva som helst) for å skille dem. Og så tror jeg at jeg ville argumentert med at de sekkene de har valgt ikke er gode nok for ryggene deres, ikke ergonomisk riktige, og at når de skal bære flere bøker i sekkene så kan de få vondt i ryggen. Anonymous poster hash: 710cd...bd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå