Gå til innhold

Hvor mye penger har dere på sparekonto og hva sparer dere til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparer dere til noe spesielt eller har dere bare pengene stående der som en sikkerhet?

Anonymous poster hash: 3b41c...26a

Fortsetter under...

Skrevet

Når skatten kommer har vi 70.000. Sparer til prøverør.

Skrevet

Har 760 000,- på en konto som er øremerket 'hytte'

Har en feriesparekonto med 25000,- og en bufferkonto med 90000,-

Anonymous poster hash: 8c046...9a7

Skrevet

Jeg har ca 400 000,- og toåringen har ca 30 000,- sparer til henne også.

Mannen aner jeg ikke. Kanskje to mill men ca halvparten skal gå til skatt etc i firmaet.

Anonymous poster hash: b9c41...ee6

Skrevet

Jeg har rundt 400k på konto og mannen har rundt 800k (inkludert bsu for oss begge). Vi sparer opp til forskjellige ting som bil, ting som må byttes ut, eventuelt kjøp av tomt og bare generell sparing. Nå kommer snart barn nr 2 og mye må kjøpes inn i den forbindelse. Da er det greit å ha pengene på konto slik at man kan velge og vrake litt. Vi er egentlig ganske flinke til å spare, kjøpe på tilbud og tenke økonomi, men er jo noen ting til fullpris her og der.

Anonymous poster hash: 7e1c6...d79

Skrevet

Har 100 000,- på feriekontoen!

Det skal brukes i juleferien!

Bufferkontoen er ganske tom for øyeblikket, de pengene er nettopp investert i aksjer!

Annonse

Skrevet

Lønner seg vel ikke å spare nå som renten er så lav....

Har alltid 10.000 i buffer på regningskontoen, i tilfelle tannlege, bilverksted e.l uforutsett blir dyrt

Sparer ikke utover det, men har flexilån som pengene går inn på så vi har jo en del å gå på der.

Anonymous poster hash: 1448f...776

Skrevet

Jeg har rundt 400k på konto og mannen har rundt 800k (inkludert bsu for oss begge). Vi sparer opp til forskjellige ting som bil, ting som må byttes ut, eventuelt kjøp av tomt og bare generell sparing. Nå kommer snart barn nr 2 og mye må kjøpes inn i den forbindelse. Da er det greit å ha pengene på konto slik at man kan velge og vrake litt. Vi er egentlig ganske flinke til å spare, kjøpe på tilbud og tenke økonomi, men er jo noen ting til fullpris her og der.

Håper dere sparer i fond eller andre mer lønnsomme spareformer også. Kontanter på konto taper verdi hver dag i dagens renteklima.

Bare ment som et vennlig innspill. :-)

Anonymous poster hash: 33d88...f7f

Skrevet

Har 200 000 kr på en konto, som foreløpig går til oppussing. BSU har jeg 250 000 kr. og så har vi en felles bufferkonto på 100 000 kr. Ellers så har jeg en Fondskonto, men der er det bare 20 000 kr (avsluttet å spare der, men har ikke tatt ut pengene). Vi sparer ikke til noe spesielt, men kommer til å bruke det meste på oppussing. Vi pusser opp for å selge, og etter salget står jeg igjen med 800 000 kr mer enn samboer (har gått inn med mer penger), og de skal jeg bruke til å betale ned studielånet (500 000kr), og ellers til å ha en finfin buffer :) Gevinsten (egenkapitalen, minus min del) på huset dekker et huskjøp på 5,5 mill. Så da kommer vi til å leve et liv uten huslån etterpå - og det blir deilig!!!

Anonymous poster hash: 318ee...017
Skrevet

Har drøyt 100.000 på en sparekonto. Jeg sparer ikke til noe spesielt. Av og til kan det stå 30-40.000 mer. Jeg fyller over på den kontoen når det står en del på brukskontoen. Ser jeg at brukskontoen er slunken, så fører jeg over fra sparekontoen.

Anonymous poster hash: c5a86...024
Skrevet

Lønner seg vel ikke å spare nå som renten er så lav....

Har alltid 10.000 i buffer på regningskontoen, i tilfelle tannlege, bilverksted e.l uforutsett blir dyrt

Sparer ikke utover det, men har flexilån som pengene går inn på så vi har jo en del å gå på der.

Seriøst?

Lønner seg ikke å spare??

Hva skal man gjøre da?

Bare bruke alle pengene sine fordi det ikke lønner seg å spare?

Tror dette er noe av det dummeste jeg har lest her inne.

GRATULERER.

Skrevet

Jeg har ca 200 000 i BSU. Ellers har jeg 450 000 i sparekonto, mannen har ca 100 000. Til neste år skal vi pusse opp hele kjøkkenet, og utskifting på alle vinduer og dører.

Anonymous poster hash: e8622...06b

Skrevet

Seriøst?

Hva skal man gjøre da?

GRATULERER.

Tipper hun mener at det ikke lønner seg å ha store summer stående på sparekonto..

Anonymous poster hash: 8d97d...37a

Annonse

Skrevet

Tipper hun mener at det ikke lønner seg å ha store summer stående på sparekonto..

Anonymous poster hash: 8d97d...37a

Og igjen.

Hva skal man gjøre da?

I min verden og i min krets er det aldri feil å spare. Greit nok at renta er lav, men du taper da ikke penger på å spare.

For at ting ikke skal lønne seg så må man tape penger.

Skrevet

Håper dere sparer i fond eller andre mer lønnsomme spareformer også. Kontanter på konto taper verdi hver dag i dagens renteklima.

Bare ment som et vennlig innspill. :-)

Anonymous poster hash: 33d88...f7f

Vel, casher det vel ut nå litt etterhvert. Har allerede betalt over 3 mill i egenkapital på huset, må muligens bytte ut den ene bilen så da har vi mulighet til å gjøre det uten lån. BSU'ene våre skal rett inn i huslånet når vi har behovet for dette så da blir det nok ikke uhorvelig store summer igjen. Jeg har litt av pengene i fond og aksjer, men det er bare en liten del av kaka. Vi sitter litt på gjerdet når det gjelder kjøp av en tomt her så omplasserer ikke pengene før vi ser litt mer på tilgjengelighet. Ja, det vil kanskje lønne seg å spare i fond/aksjer over lengre tid, men vil ta ned boliglånet før den tid og kjøpe det vi må bytte ut eller investere i :)

Liker å ha mulighetene ved å ha en god ekstra bufferkonto i bakhånd også.

Skrevet

Sparer dere til noe spesielt eller har dere bare pengene stående der som en sikkerhet?

Anonymous poster hash: 3b41c...26a

100 000 ca ( oss begge tilsammen). Sparer til dårligere tider og store eller uforutsette regninger.

Anonymous poster hash: fc93c...834

Skrevet

Seriøst?

Hva skal man gjøre da?

GRATULERER.

Leste du ikke hva jeg skrev eller?

Jeg skrev jo at jeg istedenfor å spare på sparekonto med minimal rente betalte ned på boliglånet....

Du vet hva et flexilån er sant? Jeg setter penger inn på flexikontoen og nedbetale lånet, men pengene jeg har betalt inn et tilgjengelig så jeg kan ta se ut igjen om nødvendig.

Skrevet

Leste du ikke hva jeg skrev eller?

Jeg skrev jo at jeg istedenfor å spare på sparekonto med minimal rente betalte ned på boliglånet....

Du vet hva et flexilån er sant? Jeg setter penger inn på flexikontoen og nedbetale lånet, men pengene jeg har betalt inn et tilgjengelig så jeg kan ta se ut igjen om nødvendig.

Og vi som ikke har gjeld.

Lønner seg ikke å spare da?

Høres jo helt latterlig ut å si at det ikke lønner seg å spare.

Skrevet

Og vi som ikke har gjeld.

Lønner seg ikke å spare da?

Høres jo helt latterlig ut å si at det ikke lønner seg å spare.

Ok, jeg omformulerer

Har man gjeld lønner der seg å betale ned den fremfor å spare på bankkonto

Har man ikke gjeld er der lurt å spare

Skrevet

Ok, jeg omformulerer

Har man gjeld lønner der seg å betale ned den fremfor å spare på bankkonto

Har man ikke gjeld er der lurt å spare

Det kan du gjerne si, men for min del er det viktig at jeg har ekstra penger lett tilgjengelig. Å betale ned på lån istedet for å spare betyr ikke automatisk at jeg får refinansiert eller hentet ut cash fra boligen når jeg trenger det. Derfor sparer jeg på konto. Sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 2f029...4ac

Skrevet

Sparer til bryllup, bryllupsreise, familieferie neste sommer, og en stor vedlikeholdskostnad på huset som kommer snart. Trenger totalt rundt 400 000. Pr i dag har vi 150 000. Mannen får snart bonus på 100 000, og så skal vi selge noen aksjer for rundt det samme. Så må vi være flinke og spare resten!

Anonymous poster hash: c9630...b74

Skrevet

Det kan du gjerne si, men for min del er det viktig at jeg har ekstra penger lett tilgjengelig. Å betale ned på lån istedet for å spare betyr ikke automatisk at jeg får refinansiert eller hentet ut cash fra boligen når jeg trenger det. Derfor sparer jeg på konto. Sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 2f029...4ac

Var derfor jeg presiserte at vi har flexilån, da trenger man ikke refinansiere for lånekontoen ligger i nettbanken så man kan ta ut og inn penger som man vil.

F.eks står det på min flexikonto nå

Minus 2,2 mill, tilgjengelig 1,2 mill

Vi har betalt ned 1,2 mill på lånet, men står fritt til å disponere de igjen om vi ønsker. Vi skylder fremdeles 2,2 mill

Skrevet

Ikke så mye på buffer nå. Ca 50000 kanskje. Men har 1,5 mill i lån tilsammen. Hus verdt ca 5,5 mill, så med rammelån har vi tilgjengelig noen millioner uten å spørre banken. Sparer til barn også.

Anonymous poster hash: d9e32...4a6

Skrevet

205.000 på bsu, 70.000 på bsu 2, 145.000 på sparekonto, 50.000 på skattekonto.

Planlegger både hyttekjøp og påbygg på huset.

Anonymous poster hash: 739bf...2c6

Skrevet

Har ca 70.000 på sparekonto.

Tror hun som mener at det ikke lønner seg å spare mener at det er dumt å ha masse penger på konto hvis man istedet kan bruke dem til å nedbetale gjeld. Ta f.eks 1.000.000 kr på konto. Med dagens rente på ca 1% og formueskatten som er på 1,1%, ender man faktisk opp med å betale mer enn man tjener. Det er dumt. Hvis man ikke har noe gjeld, tja, hva skal man gjøre da? Ikke vet jeg.

Anonymous poster hash: 62cda...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...