Gå til innhold

Argh... Sauer!

Anbefalte innlegg

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Vi har hytte i fjellet i et område der det er masse sauer på beite. Jeg liker veldig godt å se dem gå rundt her, de spiser og koser seg. Men de kommer helt inn til hytteveggen, og helt opp på trappa. De bæsjer på gårdsplassen, og faktisk også på trappa. Sist uke hadde vi glemt å lukke porten på terrassen. Det var et mildt sagt bedritent syn som møtte oss da vi kom tilbake til hytta i går.

Er det greit å sette opp strømgjerde? Eller må vi bare godta at sauene bæsjer ned hytta vår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er ikke plaget med sau, men med rein. Spiser opp alle blomstrene og bæsjer over alt.

Vi har satt opp gjerde med tråd over og plast knyttet fast i tråden. Det skremmer dem bort. Mulig det funker på sau også.

Anonymous poster hash: 72641...726

Skrevet

Vi hadde sau beitende rundt hytta før. Klart litt plagsomt med bæsj.

Men nå som sauedriften er borte så gror all landskapet igjen. Bjørkeskudd overalt!! Savner sauen

Anonymous poster hash: e2837...b46

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Vi hadde sau beitende rundt hytta før. Klart litt plagsomt med bæsj.

Men nå som sauedriften er borte så gror all landskapet igjen. Bjørkeskudd overalt!! Savner sauen

Anonymous poster hash: e2837...b46

Jeg vil ha sauene her! Jeg liker dem, og den jobben de gjør. Men kjedelig å ha dem helt inn på trappa. Lurer på å sette opp strømgjerde akkurat rundt hytta, der vokser det uansett ikke gress, vi har grusgang rundt hytta , og gruset gårdsplass.

Skrevet

Sjekk med kommunen om dere har lov til å sette opp strømgjerde. I noen hytteområder er det ikke lov å sette opp gjerde, ei heller midlertidig.

Men husk at dere kan ikke la gjerdet stå også reise hjem fra hytta, sau eller andre dyr kan vikle seg fast i gjerdet så det må være jevnlig tilsyn.

Anonymous poster hash: eb0c8...c03

Skrevet

Om du setter opp strømgjerde, så ha for Guds skyld strøm i, ellers henger sauen seg i tråden.

Anonymous poster hash: 20f98...631

Skrevet

Gjerde inn tomten?

Anonymous poster hash: 2868b...2df

Skrevet

Ofte er det ikke noe vits med sauer og strømgjerde. Har de mye ull merker de ikke strømmen.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Om du setter opp strømgjerde, så ha for Guds skyld strøm i, ellers henger sauen seg i tråden.

Ja, selvfølgelig tenkte vi å ha strøm på!

Skrevet

Hvorfor må du ha strøm? Kan du ikke sette opp vanlig sauegjerde?

Anonymous poster hash: 111b7...b95
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Gjerde inn tomten?

Anonymous poster hash: 2868b...2df

Ja, gjerde inn tomten. Med strømgjerde. Eller må vi ta jobben med å sette opp "ordentlig" gjerde, mener du?

Skrevet

Ofte er det ikke noe vits med sauer og strømgjerde. Har de mye ull merker de ikke strømmen.

Som sauebonde kan jeg avkrefte den myten umiddelbart.

Anonymous poster hash: f9e71...0e8

Skrevet

Som sauebonde kan jeg avkrefte den myten umiddelbart.

Anonymous poster hash: f9e71...0e8

Kommer an på sauene. Vi har villsau. Kan ikke ha gjerde

Skrevet

Vi har hytte i fjellet i et område der det er masse sauer på beite. Jeg liker veldig godt å se dem gå rundt her, de spiser og koser seg. Men de kommer helt inn til hytteveggen, og helt opp på trappa. De bæsjer på gårdsplassen, og faktisk også på trappa. Sist uke hadde vi glemt å lukke porten på terrassen. Det var et mildt sagt bedritent syn som møtte oss da vi kom tilbake til hytta i går.

Er det greit å sette opp strømgjerde? Eller må vi bare godta at sauene bæsjer ned hytta vår?

Det vanlige er da å ha gjerde rundt tomta? Vi har også hytte på fjellet,og absolutt alle har gjerde rundt hytta. Vanlig sauegjerde eller skigard.

Anonymous poster hash: bc637...492

Skrevet

Først må du sjekke hva som er lov der dere har hytte.

Der vi har hytte, så har vi anledning til å gjerde inn en liten del av tomta.

Det holder faktisk som regel å sette opp et "juksestrømgjerde". Altså - sauene vet hva strømgjerde betyr, så du behøver faktisk ikke ha strøm i det.

Anonymous poster hash: c050a...280
Skrevet

Det vi har hytte byttet alle fra enkle plankegjerder til skigard etter det kom sau der. Så lenge man lukker porten, holder det sauene unna. Har vel skjedd en gang at det har kommet lam innenfor, da kom de for å be om hjelp til moren som var syk (høres rart ut, men det var akkurat det som skjedde).

Jeg ville ikke satt opp strømgjerde, det r bare stygt.

Anonymous poster hash: df775...b7c

Skrevet (endret)

Hmmm ... det er jo det som kalles oppsøkende fårikål-virksomhet? Hva om dere knerter et par sauer og fyller opp fryseboksen? Da kan det hende at resten av flokken skygger banen.

Ellers helt OK å sette opp gjerde 😊

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Ja, selvfølgelig tenkte vi å ha strøm på!

Har sett flere tilfeller hvor (som oftes) hyttefolk setter opp strømtråd uten strøm i. Liksom for å skremme sauene. Resultatet blir som sagt at de henger seg :(

Som feks her: http://www.nationen.no/naering/felleskjapet-har-solgt-2000-sauegjerder-i-ayr/?share=oKLay1wOKgoZvC1%2Bu%2FIWz2FzoY3njkPDA9Rhy4DMwdOWZLkl%2BKJWCeL8KpMco5%2BF0800lrmaPz6U75KEOPPRCbrLPhoj0atzB607Sgm6EMokhGrlpHqNU%2BRkZweCVwuztFsjAuK2ZuY6st6NpKzLDWZJfvbb9kQdyh5js5pE31s%3D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...