Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #1 Skrevet 1. august 2016 Hei. Min bror er lærling i blekkenslager-faget. Han er 5årslærling og har gjennomført 2 år til nå. Sjefen spurte min bror om han hadde lyst til det, initiativet kom altså fra sjefen. Avtalen var at min bror skulle jobbe gratis i to år for å så deretter bli lønnet. Avtalen var at han skulle få fast månedslønn f.o.m august i år. Nå fortalte min bror at sjefen heller vil at han skal skrive timer, men timelønn er ikke fastsatt enda. Det jeg vil spørre om er om hvilke fordeler og ulemper det er for både min bror (lærlingen altså) og for firmaet. Hvorfor ønsker firmaet å gå bort fra fast månedslønn til fordel for timer? Økonomiske interesser? Isåfall på hvilken måte? Noe man må være obs på her? Jeg har aldri vært lærling selv, og ikke har jeg firma, derfor må jeg spørre noen som vet... Anonymous poster hash: df7c4...1cf
Anyne Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Skriver han timer så får han betalt for de timene han faktisk jobber. Jeg er ingen ekspert men jeg vil si det er flere "fallgruver" med fastlønn.
Giss Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Skriver han timer så får han betalt for de timene han faktisk jobber. Jeg er ingen ekspert men jeg vil si det er flere "fallgruver" med fastlønn. Men med fastløn kan det være mere stabilt. Jeg bodde en gang sammen med en som hadde timelønn, og den lønnen varierte en god del fra måned til måned. Jeg var lettet da han gikk over på fastløn og det gikk an å planlegge bedre.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Hei. Min bror er lærling i blekkenslager-faget. Han er 5årslærling og har gjennomført 2 år til nå. Sjefen spurte min bror om han hadde lyst til det, initiativet kom altså fra sjefen. Avtalen var at min bror skulle jobbe gratis i to år for å så deretter bli lønnet. Avtalen var at han skulle få fast månedslønn f.o.m august i år. Nå fortalte min bror at sjefen heller vil at han skal skrive timer, men timelønn er ikke fastsatt enda. Det jeg vil spørre om er om hvilke fordeler og ulemper det er for både min bror (lærlingen altså) og for firmaet. Hvorfor ønsker firmaet å gå bort fra fast månedslønn til fordel for timer? Økonomiske interesser? Isåfall på hvilken måte? Noe man må være obs på her? Jeg har aldri vært lærling selv, og ikke har jeg firma, derfor må jeg spørre noen som vet... Anonymous poster hash: df7c4...1cf Men hvorfor skulle han jobbe gratis i 2 år, det er vel ikke vanlig for lærlinger? Høres ut som utnytting. Ville vært skeptisk til å godta timelønn uten å vite eksakt hvordan det ville være i forhold til månedslønn. Har mine tvil om at det er edle motiver de har Anonymous poster hash: 234d5...2c9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Jeg ville passet meg for denne bedriften og sørget for at alt er avtalt skriftlig og TYDELIG. For det første: hvorfor 5 år som lærling? Jeg har ikke skole og går lærling nå, men det er 4 år. Og hvorfor jobbe gratis i to år? Er det for å så få høyere lærlinglønn når han først får lønn? Jeg har fått lønn fra dag 1, men satsene er naturligvis lavere enn for 2års-lærlinger (fordi 1 års inntekt for faglært skal fordeles på 4 år istedenfor 2). Når det gjelder fastlønn vs timelønn så føler også jeg at det er flere fallgruver ved fastlønn, men da forutsatt at han får jobbe de timene han skal. Et problem som kan oppstå ved timelønn er feks at det kanskje ikke er nok arbeid slik at han ikke får jobbe mer enn feks 20 timer i uka istedenfor 37.5 (hvis 100%). Og ja da kan man i teorien kreve lønn for 100% likevel, men det kan bli en kamp (og glem at opplæringskontor hjelper til med det. Har dårlig erfaring..). Ved fastlønn kan han risikere det motsatte.. Å bli satt til å jobbe mye mer men ikke få betalt verken for timer ut over 100%, eller å få overtidsbetaling (det skal han ha for timer ut over 40 timer pr uke uansett). Nei som sagt, enten han har timelønn eller fastlønn, vær forsiktig. Ha gode skriftlige avtaler, pass på å få med stillingsprosent og antall timer pr uke (vil sjefen ha gjennomsnittsberegning må lærlingen passe på at det er presisert over hvilken periode det gjennomsnittsberegnes for. Feks månedlig, eller annenhver uke), overtidsbetaling (han kan feks avspasere ekstra timer, men skal likevel ha overtidstillegget.) osv.. Anonymous poster hash: 56063...ec0
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Lærlinger skal ha lønn fra første dag etter faste timelønnsatser. Anonymous poster hash: ba212...b28
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Noen næringer har timelønn, andre har fastlønn som det mest vanlige. Blikkenslagere jobber som regel på timelønn, det er vanlig. Min mann er håndverker og har timelønn, den har han fast hver måned. De dagene det er flere helligdager så får han helligdagshodtgjørsle. De månedene han får mindre utbetalt er når han har tatt seg fri, eller ferie. Feriepengene kompenserer for det, men de blir utbetalt i juni. Så om han sparer noen fridager til høstferien så bør vi legge av. Det er ikke noe humbug med times betaling det er vanlig i mange håndtegnet bedrifter. Fravær i form av sykdom blir kompensert som sykepenger. Hans lønnsslipp sier timesats. Den sier antall ordinære timer, og beløp. Syktbarn dager sats og antall og beløp. Egenmelding sats, antall beløp. Sykemelding antall dager IG beløp. Helligdagshodtgjørsle antall og beløp. Overtidstimer 50% sats antall beløp. Overtidstimer 100% sats antall og beløp. Jeg ser ingen problemer med dette systemet, det er oversiktlig og greit. Jobber selv på fastlønn, og fleksitid. Kunne ofte tenkt meg overtidsbetaling i stedet for fleksitid. Anonymous poster hash: 4e948...1c8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Timelønn. Anonymous poster hash: f99d7...b8c
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 Timelønn. Anonymous poster hash: f99d7...b8c Edit: jeg ville valgt timelønn fremfor fast lønn. Fast lønn er nok "tryggere", men ettersom jeg har forstått kan man få flere tillegg ved timelønn. Man får mer overtidsbetalt og så videre. Det var i alle fall det svogeren min forklarte da han hadde gått fra fastlønn til timelønn. Anonymous poster hash: f99d7...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå