Gå til innhold

Bobil ferie.... er det noe okai da?? Dyrt, utrolig upraktisk....???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har de siste 11 år feriert på tradisjonelle charter turer, spania og hellas, med og uten all inklusive, med og uten bamseklubb osv.

Har 1 barn på 11 år.

Men nå driver jwg å tenker på bobilferie.

Men ser for meg lange dryge timer i ferie-trafikk, sliten mann da jeg ikke har førerkort.

Er man på en campingplass og må på butikken må alle løse gjennstander pakkes ned....

Må reisen planlegges slik at men forhåndsbestiller pass ved den og den campingplassen?

Kom igjen, gi meg fordeler og ulemper?.......

Anonymous poster hash: 90345...671

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har de siste 11 år feriert på tradisjonelle charter turer, spania og hellas, med og uten all inklusive, med og uten bamseklubb osv.

Har 1 barn på 11 år.

Men nå driver jwg å tenker på bobilferie.

Men ser for meg lange dryge timer i ferie-trafikk, sliten mann da jeg ikke har førerkort.

Er man på en campingplass og må på butikken må alle løse gjennstander pakkes ned....

Må reisen planlegges slik at men forhåndsbestiller pass ved den og den campingplassen?

Kom igjen, gi meg fordeler og ulemper?.......

Anonymous poster hash: 90345...671

Et barn på 11, og du har verden for dine føtter! Storbyferie, aktivitetsferier, alt mulig.

Jeg har ikke bobil, og ikke skal jeg ha det heller. Vi drar på campingplasser når vi skal på ulike parker, og da bor vi i telt.

Det er ikke hovedferiene, og det er bare en langhelg, og alltid i fint vêr, om ikke drar vi ikke.

Ungene våre elsker camping, barn, hoppeputer, overfylte badebasseng, og mye ståhei. Eldste er nå 10, og jeg tenker at det nå er ferdig med sånt.

Det dom har gått opp for meg er at fet er mulig å leie campingbil og campingvogn for billig penge, så får dere prøvd ting før du investerer flere hundrede tusen.

Anonymous poster hash: d4355...af0

Skrevet

En del har jo med seg sykler slik at de kan komme seg rundt når boblen står parkert et sted.

Det er ikke en ferieform som passer meg men folk er forskjellige.

Fordelen er jo friheten til å dra eller bli som det passer en. Man kan forme ferien sin helt fritt. Når vi camperte forhåndsreserverte vi kun en gang i blant. Noen ganger ringte vi bare dagen før og hørte om det var plass når vi hadde bestemt hvor vi gjerne ville dra. Ulempen er pris og at man i høy grad er bundet til campingplasser.

Skrevet

Jeg har vokst opp med bobilferier. Og jeg har fantastisk gode minner fra de feriene. Vi gikk til butikkene eller syklet ☺️ Sørget for å bo på campingplasser som lå sentralt til butikk/by. Solgte bobilen når jeg var rundt 15-16. Jeg tok det tungt , og syntes det var ufattelig trist å ikke skulle reise mer rundt i bobil.

Nå leier vi bobil selv med barna våre. Pga det er lettest og mest behagelig å reise rundt i bobil i forholde til annen bilferie. Vi tenker å kjøpe egen til neste år ☺️

Anonymous poster hash: 78b59...9f2

Skrevet

Vi har akkurat vært på 3 uker bobilferie. utrolig praktisk å slippe å pakke opp/ned hele tiden, ha sin "egen" seng osv.

Midt i fellesferien kan det være lurt å bestille på de mest populære campingene, men om man kommer midt på dagen, så får man som regel plass.

Vi villcamper også en del. Finner plasser utenfor "allfarvei" hvor vi står parkert et par dager. Har funnet plasser rett ved vann og sandstrand f.eks.

Handle gjør vi når vi er underveis, med sykkel eller i butikken på campingplassen. Det er ikke såååå vanskelig å planlegge mat for noen dager.

Selvsagt mere "jobb" enn når du er på charter, men veldig fritt og fint.

Finnes "glamping" altså campingplasser som har alle tilbud du får i syden og litt til, men de koster selvsagt en del mer.

Anonymous poster hash: aad81...ec4
Skrevet

Vi camper i 4-5 uker i Kroatia hvert år. Både voksne og barn elsker det. Vi er 2 familier som reiser sammen.

Vi har campingvogn, ikke bobil da.

Grunnene til det var at det er dyrere med bobil. Både i innkjøp i forhold til hva du får av str. og hvor nytt det er og utstyr.

Bobilen må på eu-kontroll, høyere forsikring og årsavgift. Årsavgiften er avskaffet på campingvogn.

Da har man også bilen fri når vogna står oppmontert med fortelt osv.

Det kostet mannen og meg ca. 20 000 for at begge skulle få hengerlappen.

Fordeler med campinglivet er mange. Du er fri, trenger ikke bestille noe annet enn ev. båt til Danmark.

Vi har faste plasser vi er på. Har aldri opplevd at det er fullt, men vi liker oss der det ikke er alt for masse folk.

Vi bor på stranda. Det finnes noen plasser store og noen plasser små butikker i nærheten. Hadde klart oss uten bil.

Vi må ikke pakke ned alle løse gjenstander, men noe blir pakket ned. Masse er jo beregnet på å stå under kjøring. Og man har gjerne plastglass og plasttallerker. Skapene og skuffene har låsemekanismer.

Vi har kjørt nedover 10 ganger og har stort sett vært heldig med lite kø. Men skal man inn i store byer blir det nok kanskje noe mer.

For meg er det ingen ulemper med denne type ferie. Er været dårlig kan man pakke ned og reise. Finner man norske skilter på biler eller vogner prater man lett litt med dem og barna finner norske barn og leke med. Man har plass utfor vogna til å sole seg, grille, leke osv. Vi går en del til byen og spiser og koser oss, noen ganger griller vi.

Eller ulempen er dusjkøen i sanitæranlegget. Det er velndet eneste.

Vi reiste med telt først i 3 år uten barn, så i 2 år når barna var 5 og 7 og så kjøpte vi en grei campingvogn. Vi trives så godt med dette livet at vi har oppgradert nå og kjøpt helt ny vogn.

Vi har lært litt og litt hva som er lurt å ha og hva vi trenger og ikke trenger.

Vi har reist 2 år på charter, det frister ikke å reise igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...