Gå til innhold

Noen her med goldendoodle hund?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dere er klar over at blandingshunder ofte har bedre helse og lever lengre enn renrasede? Noe av problemet med renrasede hunder er at man avler på utseende og ikke egenskaper som gir en frisk og stabil hund. Det er ikke uten grunn at diverse problemer følger forskjellige raser. Når det gjelder goldendoodle kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har personlig erfaring med den blandingen.

Anonymous poster hash: cadb5...5b1

Annonse

Dere er klar over at blandingshunder ofte har bedre helse og lever lengre enn renrasede? Noe av problemet med renrasede hunder er at man avler på utseende og ikke egenskaper som gir en frisk og stabil hund. Det er ikke uten grunn at diverse problemer følger forskjellige raser. Når det gjelder goldendoodle kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har personlig erfaring med den blandingen.

Det som er sykt er at det tar like høy pris for en blandingshund som for en renraset hund. En hund som ikke kan registreres i norsk kennelklubb, ikke har stamtavle, du ikke kan sjekke foreldre, besteforeldre osv for sykdom, ikke får full forsikring på osv.

Anonymous poster hash: 0cf12...237

Det som er sykt er at det tar like høy pris for en blandingshund som for en renraset hund. En hund som ikke kan registreres i norsk kennelklubb, ikke har stamtavle, du ikke kan sjekke foreldre, besteforeldre osv for sykdom, ikke får full forsikring på osv.

Anonymous poster hash: 0cf12...237

Hvorfor kan du ikke sjekke foreldrene?

Anonymous poster hash: dfce5...dca

Det kommer helt an på rasen.

Blandingshunder har ofte foreldre som ikke er helsetestet på noen måte. Og du kan risikere å få en hund som får alt det verste fra begge sider - både sykdommer, gemytt, pels etc. Puddelblandinger kan for eksempel få en pels som er svært vanskelig å ha med å gjøre.

Synes det er helt horribelt at hunder som er et resultat av planlagt blandingsavl kan gå får 15-20 000kr+, og de kan også ha helt urimelige og ulovlige restriksjoner på avl i tillegg. Litt av en gullgruve for "oppdretterne" - helt skattefritt!

Anonymous poster hash: 046b7...dd6

For noe tull.

Blandingshunder avles så og si utelukkende fordi de er "såååå søøøøte"

Når du blander 2 raser får du dobbelt opp med potensielle rasetypiske problemer. En goldendoodle kan potensielt arve HD og øyesykdommer fra golden og HD, øyesykdommer, hudproblemer og tendens til tarmslyng fra puddel...

Kjøper du en renraset golden fra en ansvarsfull oppdretter vil foreldrene (og valpene) være testet for HD og øyesykdommer.

Kjøper du en blandingshund har du ingen slike garantier.

Annonse

Vi har en goldendoodle og en cockapoo. Vi er kjempefornøyde! Ingen av dem røyter, de elsker barn og har hver sin fantastiske personlighet :) Det er sjelden vi går på tur uten at noen kommenterer hundene våre.. Det som går igjen er at de er veldig snille mot andre hunder, myk og god pels og at de ser så glade og lykkelige ut.

Vi er så glade i hundene våre. Ville aldri byttet dem i en renraset hund! Jeg skal aldri ha noe annet enn en puddelblanding igjen, og jeg er vokst opp med renrasede hunder. De hadde alle diverse sykdommer, mens våre puddelblandinger (5 og 3 år) har aldri hatt en eneste sykdom. Anbefales!

Anonymous poster hash: e2d70...0d5

Møtte en labradoodle på trening i går. Ble så forvirret over utseendet at jeg måtte spørre etter rase, for den var kortbeint og hadde kort labradorkropp og hode med glatt pels og litt krøller over ryggen, samt lange hengeører. 

Eieren var selvfølgelig svært glad i hunden og det var en hyggelig sosial hund, men han var også klar på at de hadde kjøpt en hund som ikke skulle røyte, men fått en hund som røytet som en labrador, altså temmelig mye.

Poenget er at man ikke vet hva man får med disse blandingsrasene, hverken helsemessig, pelsmessig eller i forhold til aktivitetsbehov.

Kjøper man en rasehund, kjenner man til en viss grad avlsdyrene og man vet hvordan hunden vil se ut som voksen. Det er krav til avlen og et visst krav til mentalitet og utseende.

Jeg forstår ikke hvorfor så mange kjøper disse blandingene til full rasepris, når man kan kjøpe en rasehund til samme pris. Vil man ha en rase som ikke røyter, er jo det sikreste å faktisk kjøpe en rase som ikke røyter. Ikke gamble på en blandingsrase?

Endret av HvittHus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...