Gå til innhold

Hater å løpe. Kan jeg lære å like det? Noen her som har gått fra løpe-hatere til løpe-elskere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid trent divers ting. Sporadisk har jeg også jogget litt, men syns egentlig det er kjempekjedelig. Da går jeg heller litt raske turer i bratt motbakke på fjellene rundt her jeg bor.

Det har bedret seg litt etter at jeg begynte på Barry's (kombinasjon mølle-intervaller og styrke), men jeg tenker at det hadde også vært veldig greit å orke å bare ta på seg joggeskoene og løpe en tur.

Men er det mulig å sette seg noen mål, for så å kunne begynne å like å trene på veien?

Orker ikke melde meg på løp og sånt, tror jeg (det må u så fall bli et terreng-løp).

Noen som har tips til hvordan man best kan lære seg å like å løpe?

Anonymous poster hash: 5a8d6...6f1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ALDRI løping er gøy. Kanskje en gang i måneden når bare ALT fungerer og jeg løper uten å anstrenge meg. Som regel synes jeg det er er blodslit.

Jeg gjør det likevel fordi følelsen ETTER trening er fantastisk. Føler meg nesten litt dopa. Det gir meg også ekstremt mye overskudd. Jeg vasker alltid huset etter en løpetur (aldri på en hviledag) fordi jeg kjenner jeg har masse energi.

Anonymous poster hash: ea94f...4aa

Skrevet

Jeg gikk fra å hate jogging, virkelig gørrkjedelig, til å like det veldig godt. Jeg løper nå 2-4 ganger i uken. Veldig kjekt! Bare å ta på seg løpeskoa og gå ut døren når man har en halvtime.

Vet egentlig ikke hvorfor jeg plutselig likte det egentlig, men løp vel egentlig ingenting før jeg var 37. Hadde da tidligere kun løpt litt sporadisk i 19-20 årsalderen og HATET det.

Anonymous poster hash: 0df74...49f

Skrevet

https://zombiesrungame.com

Jeg har det akkurat likt! Har vurdert å laste ned Zombie Run bare for å få litt motivasjon :P Pokemon go har fått meg litt opp av sofaen, kanskje zombier er tingen for å få meg til å løpe? ;)

Anonymous poster hash: b15d3...b22

Skrevet (endret)

Mye av det samme som ..4aa sier. Mange løpeturer er bare helvete fra start til slutt, men så er det gjort. 1/20 løpeturer (ca) føles det som jeg flyr, alt klaffer og jeg kunne løpt evig.

Hjalp mye for meg å begynne med forfotløping da, litt knotete overgang, men mye lettere enn vanlig teknikk synes jeg.

MEN, jeg HATER ikke løping lenger, slik jeg gjorde før, jeg er blitt avhengig rett og slett.

Endret av Ylva og Mathilde
Skrevet

Ja, det er den avhengigheten jeg gjerne vil få. Jeg får jo den god-følelsen etter Barrys-treningene også, men det er bare så enkelt å bare løpe, og da kan man gjøre begge deler vekselsvis alt ettersom det passer.

Har veldig dårig løpeteknikk, tror jeg, for jeg er ikke spesielt rask. Løper litt sånn tungt og ineffektivt.

hi

Skrevet

Andre?

Skrevet

Kan ikke si at jeg hatet det, men likte det bedre enn treningssenter. Så da ble det en treningsform som passet.. Jeg begynte med å jogge utrolig sakte. Det var vel helst å gå fort (8 min pr km), etter hvert økte tempoet og det forteste har vært 5, 30 min pr.km. Jeg har deltatt på noen løp og syns det er kjekt. Spesielt når en ser framgang. Tror det er viktig med mange delmål for å bli en god løper. Og gode klær og sko, samt god musikk på øret.

Anonymous poster hash: ad89f...b80

Skrevet

https://zombiesrungame.com

Jeg har det akkurat likt! Har vurdert å laste ned Zombie Run bare for å få litt motivasjon :P Pokemon go har fått meg litt opp av sofaen, kanskje zombier er tingen for å få meg til å løpe? ;)

Anonymous poster hash: b15d3...b22

Dette hjalp for meg. De finnes en egen Zombies run 5k, som er en app for å klare å løpe 5 km. Det er historien om hvordan du kommer til det punktet historien i det vanlige spillet begynner. Jeg liker nå å løpe, selv i regn gleder jeg meg til jeg skal ut. Mestringsfølese til tusen!

Anonymous poster hash: f18ce...179

Skrevet

Kan ikke si at jeg hatet det, men likte det bedre enn treningssenter. Så da ble det en treningsform som passet.. Jeg begynte med å jogge utrolig sakte. Det var vel helst å gå fort (8 min pr km), etter hvert økte tempoet og det forteste har vært 5, 30 min pr.km. Jeg har deltatt på noen løp og syns det er kjekt. Spesielt når en ser framgang. Tror det er viktig med mange delmål for å bli en god løper. Og gode klær og sko, samt god musikk på øret.

Ja. musikk er et must, ellers blir det for skjedelig. Jeg lurer på om jeg skal finne en bestemt løype pg så løpe den hver gang og prøve  å forbedre tiden. Eller kanskje ha 2-3 løyper å velge mellom, og hver gang løpe på tid, så jeg kan se eventuell forbedring.

Må i hvert fall ha NOE som motiverer.

Skrevet

Ja. musikk er et must, ellers blir det for skjedelig. Jeg lurer på om jeg skal finne en bestemt løype pg så løpe den hver gang og prøve  å forbedre tiden. Eller kanskje ha 2-3 løyper å velge mellom, og hver gang løpe på tid, så jeg kan se eventuell forbedring.

Må i hvert fall ha NOE som motiverer.

Mente kjedelig, ikke skjedelig :-)

Skrevet

Ja, det er den avhengigheten jeg gjerne vil få. Jeg får jo den god-følelsen etter Barrys-treningene også, men det er bare så enkelt å bare løpe, og da kan man gjøre begge deler vekselsvis alt ettersom det passer.

Har veldig dårig løpeteknikk, tror jeg, for jeg er ikke spesielt rask. Løper litt sånn tungt og ineffektivt.

hi

Samme her. Treg som f......, det må man bare glemme, kanskje presser du farten for mye, derfor du blir for sliten? Jeg må ha musikk i form av nedlastete sanger jeg liker,- eller radio på øret. Letter masse.

Begynte med å gå turer jeg da. Men så måtte man gå lenger og lenger for liksom føle man hadde trent, så gikk det med for mye tid,- så jogginga startet med som en metode og effektivisere treninga. Mye trening på kort tid :)

Men du sier du liker turer i skog og mark, gå motbakker (HATER begge disse tingene),- og da tenker jeg at du fortsetter med det. hvorfor ikke? Så kan jogging være "nødløsning",- f,eks på ferier, alltid lett og pakke ned joggesko og ta en liten tur,- verre med styrketrening (om man er vant med å bruke utstyr altså), også motbakker kan være tøffe og finne på ferier,- men har de det, kan du jo også da fortsette med den treningsformen. hvis ikke,- jogging. Eller du er inne i en periode med dårlig tid, 30-40 min joggetur er letter å presse inn enn å kjøre til egnet motbakke/terrengområde,- evt bruke 1,5 t eller mer på "løypa si".....

Man må ikke jogge. Om det så er bedre trening enn å gå (der strides jo ekspertene) så er det et ubestridt faktum at den trening du GJØR er den mest effektive,- ikke den som i teorien er best,- men som du ikke gidder gjøre ;)

Lykke til, fra en joggefrelst dame!

Anonymous poster hash: 1a560...3f3

Skrevet

hi

Men da skjønner jeg at du ikke liker det så godt, du svir jo alt kruttet på feil måte.

Men se det positive på det! Du har ett suverent utgangspunkt til rask forbedring!

Se videoer om løpeteknikk, ta en time eller to med personlig trener, ta en tur til en fysioterapeut som kan løping eller skaff informasjon på annen måte.

Tenk løpeteknikk når du løper og ikke fart eller lengde på turen.

Jeg er helt sikker på at du raskt vil komme til den løpeturen du føler at alt løsner. Tida blir bedre, kroppen føles bedre og du kommer inn i en flyt der du kan løpe laaaangt! Da kan du putte inn turer med utfordringer og det blir gøy!

Hilsen tidligere sofasliter som nå elsker å løpe med rett teknikk! 😀

Anonymous poster hash: 24ba3...426

Skrevet

Men da skjønner jeg at du ikke liker det så godt, du svir jo alt kruttet på feil måte.

Men se det positive på det! Du har ett suverent utgangspunkt til rask forbedring!

Se videoer om løpeteknikk, ta en time eller to med personlig trener, ta en tur til en fysioterapeut som kan løping eller skaff informasjon på annen måte.

Tenk løpeteknikk når du løper og ikke fart eller lengde på turen.

Jeg er helt sikker på at du raskt vil komme til den løpeturen du føler at alt løsner. Tida blir bedre, kroppen føles bedre og du kommer inn i en flyt der du kan løpe laaaangt! Da kan du putte inn turer med utfordringer og det blir gøy!

Hilsen tidligere sofasliter som nå elsker å løpe med rett teknikk!

Anonymous poster hash: 24ba3...426

Ja, det er sikkert lurt! Jeg skal starte med å jobbe med teknikken. Takk for tips!

Skrevet

Det nye Shape Up har alltid mange gode løpetips. Det er også viktig å trene litt styrke. Dette kan forbedre løpeteknikken. Kan være lurt å begynne med en løype som du liker. Fort vil du se at det av seg selv går raskere. Det er motivasjon i seg selv😊

Skrevet

Jeg hater å løpe. Men det finnes få andre alternativer her jeg bor, så man må nesten det. Hater enda mer å ha en dvask feit kropp, så der har man motivasjonen.

Skrevet

Da jeg begynte å trene var jogging/løping det værste jeg visste. Bestemte meg for kun å trene i de treningsformene jeg synes var gøy. Spinning, sykling, lett styrketrening. Gikk også tur med musikk på ørene. Etter hvert som jeg kom i bedre form begynte jeg å gå raskere. Plutselig en dag fikk jeg lyst å jogge litt. Da var det gjort... Ble mer og mer løping, og til slutt var det løpeturene som var gøy. Hadde aldri trodd jeg skulle kunne løpe mer enn noen hundre meter. Plutselig løp jeg flere ganger i uka, trente intervaller, både på tredemølle og ute.

Jeg tenker at i starten er det kanskje greit å fokusere på at trening skal være lystbetont og gøy, da vil man like det bedre og bedre ;)

Anonymous poster hash: 51b7b...e75

Skrevet

Da jeg begynte å trene var jogging/løping det værste jeg visste. Bestemte meg for kun å trene i de treningsformene jeg synes var gøy. Spinning, sykling, lett styrketrening. Gikk også tur med musikk på ørene. Etter hvert som jeg kom i bedre form begynte jeg å gå raskere. Plutselig en dag fikk jeg lyst å jogge litt. Da var det gjort... Ble mer og mer løping, og til slutt var det løpeturene som var gøy. Hadde aldri trodd jeg skulle kunne løpe mer enn noen hundre meter. Plutselig løp jeg flere ganger i uka, trente intervaller, både på tredemølle og ute.

Jeg tenker at i starten er det kanskje greit å fokusere på at trening skal være lystbetont og gøy, da vil man like det bedre og bedre ;)

Anonymous poster hash: 51b7b...e75

Høres bra ut!

hi

Skrevet

Jeg hatet å jogge, virkelig haaaaatet det.. Men nå syns jeg det er deilig :) har jogget 5 km 4-5 dager i uka i 6 uker nå og syns det er herlig å få litt egentid og å kunne høre musikken jeg vil :) men altså, jeg jogger kun for å komme fortere hjem

He he. Men jogger du hjem fra jobb, altså?

det er jo en ganske god ide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...