Gå til innhold

Dere som er kvalme... er dere sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Jeg er 11+1 og har vært kvalm siden uke 6. Jeg brekker meg hver morgen vis jeg kjenner en lukt jeg ikke tåler. I tillegg ligger jeg rett i senga døgnet rundt pga kvalmen og svimmelhet. Klarte sånn halvveis å komme meg på jobb siste uka før ferie. Blanding av litt egenmld og at sjefen sendte meg hjem i løpet av dagen.

Jeg skal snart tilbake på jobb men kan ikke se for meg hvordan det skal gå. Morgenen er verst og jeg bruker laaaang tid på morgenstell pga svimmelheten og at jeg brekker meg. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å stå opp kl 5.45 hver dag og sitte 1,5 time på tre forskjellige kollektiv og være klar til jobb kl 8 hver dag. Dette klarer jeg jo fint ellers men nå er det helt umulig.

Uansett har jeg aldri vært sykemeldt før så jeg aner ikke om dette er grunnlag for sykemelding. Kan jeg spørre legen om dette på første kontroll?

Anonymous poster hash: cda6a...864

Fortsetter under...

Hei
Ja, fastlegen din kan fortelle deg om hen synes det er grunnlag for sykemelding. I de verste tilfellene blir jo folk lagt inn på sykehus med svangerskapskvalme, så det er helt klart at svangerskapskvalme kan gi grunnlag for sykemelding i alvorlige tilfeller. Fortell legen din hvordan du opplever kvalmen, så vil legen ta en vurdering av om akkurat du bør sykemeldes. 

Husk at du også har krav på tilrettelegging på arbeidsplassen. Kanskje det er tiltak som vil hjelpe som du kan snakke med arbeidsgiveren din om? Ville det f.eks. vært mulig for deg å ha hjemmekontor noen dager i uken, og/eller komme inn senere på jobb de dagene du må være på arbeidsstedet?

Regner med at du har prøvd det meste på dette tidspunktet, men hvis du ikke har prøvd kvalmearmbånd fra apoteket enda anbefaler jeg dem! Var noen her på forumet som anbefalte meg dem, og jeg var veldig skeptisk, men synes faktisk det hjelper en del. Spyr og brekker meg fremdeles, men er ikke like lammet av kvalme i tiden mellom hver runde. 

Lykke til, forhåpentligvis forbedrer kvalmen seg fremover også. :) 

Hei

Ja, fastlegen din kan fortelle deg om hen synes det er grunnlag for sykemelding. I de verste tilfellene blir jo folk lagt inn på sykehus med svangerskapskvalme, så det er helt klart at svangerskapskvalme kan gi grunnlag for sykemelding i alvorlige tilfeller. Fortell legen din hvordan du opplever kvalmen, så vil legen ta en vurdering av om akkurat du bør sykemeldes.

Husk at du også har krav på tilrettelegging på arbeidsplassen. Kanskje det er tiltak som vil hjelpe som du kan snakke med arbeidsgiveren din om? Ville det f.eks. vært mulig for deg å ha hjemmekontor noen dager i uken, og/eller komme inn senere på jobb de dagene du må være på arbeidsstedet?

Regner med at du har prøvd det meste på dette tidspunktet, men hvis du ikke har prøvd kvalmearmbånd fra apoteket enda anbefaler jeg dem! Var noen her på forumet som anbefalte meg dem, og jeg var veldig skeptisk, men synes faktisk det hjelper en del. Spyr og brekker meg fremdeles, men er ikke like lammet av kvalme i tiden mellom hver runde.

Lykke til, forhåpentligvis forbedrer kvalmen seg fremover også. :)

Ja jeg bruker kvalmearmbånd allerede 😊

Det er begrenset hvor mye tilrettelegging jeg kan få da jeg jobber som sykepleier på en travel poliklinikk. Det er altså ikke mulig med hjemmekontor.

Føler sjefen allerede ha meg vibber om at det er bedre at jeg blir sykemeldt enn at jeg er halveis tilstede når jeg er på jobb. Fordi jeg går ofte på do (må brekke meg) jeg jobber ekstremt sakte pga kvalme og svimmelhet.Dette er ikke helt heldig da pas skal videre til legen etter mine forundersøkelser. Men jeg får høre med legen når jeg skal dit. Nå er jeg uansett vært sengeliggende i noen uker så håper jeg er på bena igjen når jeg skal tilbake på jobb(er i min siste ferieuke nå).

H.i

Anonymous poster hash: cda6a...864

Høres ut som en god grunn til å bli sykemeldt! Høres ikke ut som du vil kunne fungere på jobb sånn som du er nå!

Jeg er også kvalm og sykemeldt. Var også kvalm og sykemeldt forrige svangerskap.

Når en må ligge helt i ro for å ikke brekke seg og kaste opp så nytter det ikke å gå på jobb!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...