Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #1 Skrevet 30. juli 2016 Hvorfor det? Barn har lekt politi og tyv, indianer og cowboy og krig i alle tider. Pang, du er død og så vips, er man ikke død lenger Tror dere at dere oppdrar drapsmenn og terrorister ved å la barna få gevær, sverd og pistoler? Jeg skjønner bare ikke greia. Anonymous poster hash: 29360...b2b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #2 Skrevet 30. juli 2016 De må gjerne lage sine egne våpen (av pinner el.) slik vi gjorde da jeg var barn, men jeg kjøper ikke lekevåpen. Ser ingen grunn til at barna trenger det. De får bruke fantasien og lage det de trenger. Anonymous poster hash: 495d5...664
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #3 Skrevet 30. juli 2016 Barn etterligner virkeligheten. Det å skyte hverandre var mer realiteten før, men heldigvis ikke like mye nå. Før var det også helt greit, så lenge man hadde en "god" grunn (som politi som skyter tyver, og indianere og cowboyer som skyter hverandre). Jeg vil ikke oppfordre og legge til rette for at det skal være greit å skyte hverandre, selv ikke på lek, og i hvert fall ikke fordi "det har vørt slik i alle år". Tiden går heldigvis fremover! Vi har lært oss at alt liv har en verdi og at det ikke er greit å drepe! Anonymous poster hash: 6b071...639
MammantilNurket Skrevet 30. juli 2016 #4 Skrevet 30. juli 2016 Jeg tenker at det er forskjell på en kruttlappistol og lasersverd, og lekevåpen som ser ekte ut - type automatvåpen. Det handler om verdier og tanken om at i andre land utstyres barn med en Kalashnikov og tvinges ut i ekte krig.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #5 Skrevet 30. juli 2016 Barn etterligner virkeligheten. Det å skyte hverandre var mer realiteten før, men heldigvis ikke like mye nå. Før var det også helt greit, så lenge man hadde en "god" grunn (som politi som skyter tyver, og indianere og cowboyer som skyter hverandre). Jeg vil ikke oppfordre og legge til rette for at det skal være greit å skyte hverandre, selv ikke på lek, og i hvert fall ikke fordi "det har vørt slik i alle år". Tiden går heldigvis fremover! Vi har lært oss at alt liv har en verdi og at det ikke er greit å drepe! Anonymous poster hash: 6b071...639 Men tror du virkelig at barn får inntrykk av at det er greit å drepe av å leke politi og tyv? Tror du at man skaper en potensiell drapsmann eller terrorist av å la de få lek krig? Hi Anonymous poster hash: 29360...b2b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #6 Skrevet 30. juli 2016 De må gjerne lage sine egne våpen (av pinner el.) slik vi gjorde da jeg var barn, men jeg kjøper ikke lekevåpen. Ser ingen grunn til at barna trenger det. De får bruke fantasien og lage det de trenger. Anonymous poster hash: 495d5...664 De bruker jo fantasien selv om de får butikkjøpte 'våpen'? De vet jo veldig godt at dinosaurene de jakter på ikke finnes og at Per i nabohuset ikke er en tyv, men i lek går alt an. Med eller uten våpen. Jeg tror neppe noen kommer skjevt ut i livet pga at de fikk lekegevær som små. hi Anonymous poster hash: 29360...b2b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #7 Skrevet 30. juli 2016 De bruker jo fantasien selv om de får butikkjøpte 'våpen'? De vet jo veldig godt at dinosaurene de jakter på ikke finnes og at Per i nabohuset ikke er en tyv, men i lek går alt an. Med eller uten våpen. Jeg tror neppe noen kommer skjevt ut i livet pga at de fikk lekegevær som små. hi Anonymous poster hash: 29360...b2b De kommer neppe skjevt ut, men jeg gidder ikke kjøpe det likevel. Barn kan fint også lage det de trenger av ting til lek. Bruk fantasien og det gjør de Anonymous poster hash: 495d5...664
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #8 Skrevet 30. juli 2016 Jeg tenker at det er forskjell på en kruttlappistol og lasersverd, og lekevåpen som ser ekte ut - type automatvåpen. Det handler om verdier og tanken om at i andre land utstyres barn med en Kalashnikov og tvinges ut i ekte krig. Men med den innstillingen må man jo ta det helt ut? Man kan ikke kle småjenter ut som prinsesser eller la dem leke bryllup fordi det finnes småbarn som blir giftet bort eller solgt til prostitusjon. Man kan ikke jakte på tigre og bjørner i skogen fordi det er barn som blir drept av villdyr osv. Jeg tror faktisk ikke at man hjelper en sjel i verden ved å ikke få et lekegevær. Hi Anonymous poster hash: 29360...b2b
MammantilNurket Skrevet 30. juli 2016 #9 Skrevet 30. juli 2016 Men med den innstillingen må man jo ta det helt ut? Man kan ikke kle småjenter ut som prinsesser eller la dem leke bryllup fordi det finnes småbarn som blir giftet bort eller solgt til prostitusjon. Man kan ikke jakte på tigre og bjørner i skogen fordi det er barn som blir drept av villdyr osv. Jeg tror faktisk ikke at man hjelper en sjel i verden ved å ikke få et lekegevær. Hi Anonymous poster hash: 29360...b2b Nei, det må man ikke. Det handler om å tenke litt nyansert.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #10 Skrevet 30. juli 2016 Sånn som verden er i dag så syns jeg ikke våpen har noe i lek å gjøre. Heller tvert i mot. Har ikke noe med om å at barna ikke blir drapsmenn av å leke med våpen, men at det ikke er nødvendig slik som verdensbildet er i dag når millioner må flykte pga krig og terror. Så jeg tenker også at det har med verdier å gjøre Jeg og søsknene mine fikk aldri lekevåpen selv som barn, men venner av oss fikk(eller lagde selv) Vi lekte også cowboy og indianer og ingen av oss ble voldelige av den grunn, men verdensbildet var noe annerledes den gang, skjønt krig var det den gang også, men vi hadde det ikke sånn over oss på samme måte(annet mediabilde). Anonymous poster hash: db509...7aa
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #11 Skrevet 30. juli 2016 Sånn som verden er i dag så syns jeg ikke våpen har noe i lek å gjøre. Heller tvert i mot. Har ikke noe med om å at barna ikke blir drapsmenn av å leke med våpen, men at det ikke er nødvendig slik som verdensbildet er i dag når millioner må flykte pga krig og terror. Så jeg tenker også at det har med verdier å gjøre Jeg og søsknene mine fikk aldri lekevåpen selv som barn, men venner av oss fikk(eller lagde selv) Vi lekte også cowboy og indianer og ingen av oss ble voldelige av den grunn, men verdensbildet var noe annerledes den gang, skjønt krig var det den gang også, men vi hadde det ikke sånn over oss på samme måte(annet mediabilde). Anonymous poster hash: db509...7aa Du mener at siden verden i dag er så rolig og trygg bør ikke barn leke med våpen mens det var mer naturlig at de gjorde det tidligere da det var flere kriger og en større fare for å komme opp i ekte faresituasjoner? Anonymous poster hash: 31dbd...e3b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #12 Skrevet 30. juli 2016 Jeg tror faktisk ikke at man hjelper en sjel i verden ved å ikke få et lekegevær. Hi Anonymous poster hash: 29360...b2b Det gjør man nok ikke. Men hvorfor leke det som er ramme alvor for noen? Hva får man ut av å leke krig egentlig? Jeg har nok vanskelig for å skjønne dette, da jeg syns krig og det som skjer i verden nå er grusomt og ganske skummelt. Anonymous poster hash: db509...7aa
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #13 Skrevet 30. juli 2016 Det gjør man nok ikke. Men hvorfor leke det som er ramme alvor for noen? Hva får man ut av å leke krig egentlig? Jeg har nok vanskelig for å skjønne dette, da jeg syns krig og det som skjer i verden nå er grusomt og ganske skummelt. Anonymous poster hash: db509...7aa Jeg tror det er sunt for barn å få leke ut skumle situasjoner. Lek er en måte å lære seg å takle livet på. Anonymous poster hash: 31dbd...e3b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #14 Skrevet 30. juli 2016 Jeg tror det er sunt for barn å få leke ut skumle situasjoner. Lek er en måte å lære seg å takle livet på. Anonymous poster hash: 31dbd...e3b Akkurat! Anonymous poster hash: 29360...b2b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #15 Skrevet 30. juli 2016 Da får du kjøpe lekevåpen til dine barn og la oss som ikke liker det droppe det. Folk er forskjellige. Anonymous poster hash: 4636b...3d8
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #16 Skrevet 30. juli 2016 Det gjør man nok ikke. Men hvorfor leke det som er ramme alvor for noen? Hva får man ut av å leke krig egentlig? Jeg har nok vanskelig for å skjønne dette, da jeg syns krig og det som skjer i verden nå er grusomt og ganske skummelt. Anonymous poster hash: db509...7aa Å la barna vokse opp i en kunstig boble har jeg ingen tro på. Tvert imot er det viktig at de lærer mest mulig om livet. Ingen barn blir voldelige av å leke med våpen. Det er deres måte å lære ting på. Anonymous poster hash: 47b11...7f1
soleia Skrevet 30. juli 2016 #17 Skrevet 30. juli 2016 (endret) Å la barna vokse opp i en kunstig boble har jeg ingen tro på. Tvert imot er det viktig at de lærer mest mulig om livet. Ingen barn blir voldelige av å leke med våpen. Det er deres måte å lære ting på. Anonymous poster hash: 47b11...7f1 Er det kunstig boble å ikkje leike med våpen? Mine har fått plastsverd og vannpistolar, men kjøper ikkje våpen som ser ekte ut for at dei skal drive og skyte på kvarandre. Trur ikkje dei går glipp av noko som helst slags læring om livet for det. (Men dei har etter kvart fått skyte med luftgevær og pil og boge, og lære om å handtere våpen forsvarleg) Endret 30. juli 2016 av soleia
Ylva og Mathilde Skrevet 30. juli 2016 #18 Skrevet 30. juli 2016 Mine får ikke, fordi det er ikke lek å skyte og drepe. Politiet i Norge skyter ikke tyver (inntil nylig), og cowboyer skyter ikke urinnvånere lenger, så Det går fint an å leke realistisk uten pistol. Klart, skal de leke Nokas-ran eller Utøya, kan jeg skjønne behovet for våpen, men ellers er det grei læring at vi løser ingenting med å skyte. Dessuten synes jeg små barn med våpen er usmakelig.
Gjest Antarctica Skrevet 30. juli 2016 #19 Skrevet 30. juli 2016 De må gjerne leke krig, cowboy eller politi og røver. Men hvorfor skal JEG handle inn våpenkopier for at de skal gjøre det...?
Gjest Skrekkøgla Skrevet 30. juli 2016 #20 Skrevet 30. juli 2016 Mine får ikke, fordi det er ikke lek å skyte og drepe. Politiet i Norge skyter ikke tyver (inntil nylig), og cowboyer skyter ikke urinnvånere lenger, så Det går fint an å leke realistisk uten pistol. Klart, skal de leke Nokas-ran eller Utøya, kan jeg skjønne behovet for våpen, men ellers er det grei læring at vi løser ingenting med å skyte. Dessuten synes jeg små barn med våpen er usmakelig. Det hun sa
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #21 Skrevet 30. juli 2016 Vi er Jehovas vitne og derfor kjøper vi ikke våpen. Vi liker ikke krig og går ikke i krig. Finnes utrolig mye annet vi kan leke og kose oss med. Anonymous poster hash: e72d9...9a8
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #22 Skrevet 30. juli 2016 Mine unger sloss med sine lekevåpen. Skjønner ikke at noen får vondt av et lekesverd. Ender med sår, grining osv. Alt vi får av sånt i gaver går rett i søppel. Det er nok av ekte krig i denne verden. Vil ikke ha det i eget hjem Anonymous poster hash: 0b08d...a8b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #23 Skrevet 30. juli 2016 Jeg har ingenting mot at barna leker slossleker eller skytebaner, men de får ikke lekevåpen som ser så ekte ut at det er forvekslingsfare med ekte våpen. Jeg er ikke redd for leken, men at enten lekevåpen et skal kunne bli brukt til å true med på ekte eller at barna skal kunne få tak i et ekte våpen og tro det er en leke. Det kan være farlig. Anonymous poster hash: 31dbd...e3b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #24 Skrevet 30. juli 2016 90% av alle ungene på Sabeltann show hadde sverd. Dere er hysteriske. Anonymous poster hash: 71d57...603
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #25 Skrevet 30. juli 2016 90% av alle ungene på Sabeltann show hadde sverd. Dere er hysteriske. Anonymous poster hash: 71d57...603 Gutten min har drakten. Men sverd får han ikke 😊😊 Anonymous poster hash: e72d9...9a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå