Gå til innhold

HJEEEELP! Legge barn på samme rom...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat begynt å legge barna på samme rom. Lillebror har sovet inne hos oss i sprinkelseng fram til nå, men nå må han over på barnerommet til storebror fordi sprinkelsenga snart skal brukes til en ny liten en. Men leggetid, som alltid har gått knirkefritt før, har blitt til et mareritt! De bare klatrer oppi hverandres senger, tuller og tøyser, stikker av og ut i stua. Jeg vet ikke lenger min arme råd og aner ikke hva i alle dager jeg kan gjøre for å få dem til å ligge i sengene sine.

La dem styre på inne på rommet er prøvd, ta dem rolig i sengene hver gang de kommer ut. Avtaler og konsekvenser (eks over i sprinkelseng igjen). Bli sint/snakke rolig. Mye fokus på legging/ingenting fokus på legging. Vi har prøvd alt og så langt er alt resultatløst. Og vi har ikke så mange andre rom å ta av, så de må lære seg å dele rom.

RÅd mottas med takk!

Anonymous poster hash: c9922...9c1

Skrevet

Må vel bare ta tiden til hjelp, eller lage gardiner rundt sengene.

Men det blir vel flytting etter hvert uansett, da dere skal ha nr 3. Eller skal 3 barn dele rom?

Anonymous poster hash: 39d78...3ae

Skrevet

Vi lar eldste sovne på vårt soverom og så flytter vi henoe over når hun og yngste har sovnet. Hvis yngste sovner tidlig legger hun seg rett inn i egen seng.

Prøv å legge de til litt ulike tider, hvis det går mtp alder.

Våre er seks og to.

Anonymous poster hash: 90413...753

Skrevet

Takk for tips om ulike leggetider. Det har vi enda ikke prøvd, men de er nokså tette i alder og er begge egentlig veldig trette når klokka blir 7. Kanskje det bør testes likevel. Å ka den ene sovne inne hos oss har vi allerede prøvd. Men det har endt opp med at vi har sittet vakt på hvert vårt barn fordi de vil inn til hverandre. :(

Jeg føler de spinner helt utav kontroll når kvelden kommer.

...og joda. Vi skal flytte. Men huset vårt er ikke inflyttningsklart før tidligst i januar. Så det kan bli noen lange måneder fram til flytting dersom vi ikke finner en løsning på dette. Og egentlig hadde jeg håpet de kunne sove på samme rom. Synes det virket så hyggelig. Nå er jwg ikke like overbevist om akkurat det 😳

Anonymous poster hash: c9922...9c1

Skrevet

Vi lar eldste sovne på vårt soverom og så flytter vi henoe over når hun og yngste har sovnet. Hvis yngste sovner tidlig legger hun seg rett inn i egen seng.

Prøv å legge de til litt ulike tider, hvis det går mtp alder.

Våre er seks og to.

Anonymous poster hash: 90413...753

Vi også gjör sånn. Lille mann på 1 1/2 år legger seg kl 19 og storebror legger seg kl 20. I vårt soverom. Han er 5 1/5 år. Flyttes over til barnerummet rundt 21:30

Skrevet

Har du nevnt for dem at de skal få lov til å leke rolig sammen, så lenge de legger seg i sengene etter så og så lang tid? Gi dem en klokke (med en liten alarm eller lys som går av/på) for å gi dem signal om at nå må de i seng. 

Jeg vet selv at mine aldri ville klart å ligge på samme rom, så jeg har ingen andre tips å komme med. Jeg vet bare at det var det mine foreldre gjorde med meg og min bror, da vi sov på samme rom. Det funket noen ganger, andre ganger ikke. De gangene vi gikk over grensen (ikke la oss da alarmen gikk), så måtte den ene sove på madrass i boden! Hvor pedagogisk riktig det er, vet jeg ikke... Men det var ikke gøy. 

Anonymous poster hash: b7a32...c8b
Skrevet

Våre to gutter deler rom, de får lov til å tulle og herje litt, men når vi synes det er nok får eldste på 4 beskjed om at nå er det natta og slutt på tull. Han legger seg da for å sove, og etter hvert roer han på 18 mnd seg og da når han skjønner at morroa er over. Heldigvis sovner 4-åringen selv om lillebror gråter ellers hadde det ikke gått.

Anonymous poster hash: bbb51...de5

Skrevet

Vi hadde alle tre barna på samme rom i campingvogna i to uker nå i ferien. 1,4 og 6 år. Funker ikke å legge de samtidig. Yngste legges først. Mellomste når yngste sover og eldste til slutt når mellomste har sovna. Går så fint atte. Alltid gjort det sånn på hytta eller andre steder vi har vært hvor de må dele rom.

Skrevet

Våre legger seg helt problemfritt på samme rom nå, men tullet mye i innkjøringsperioden.

Jeg løste det med å skru av lyset, sette meg midt på gulvet og hysje på dem hvis noen laget lyd. Gjorde det hver kveld i rundt ti dager, tok fra fem til tjue minutter, gikk ut da en av dem sovnet.

Planla å flytte meg gradvis ut, sitte på gangen osv, men var ikke nødvendig, de ble bare vant til å legge seg og sovne.

Anonymous poster hash: 9b181...f9e

Skrevet

Vi bruker alltid ulike leggetider hvis barna må sove på samme rom.

Anonymous poster hash: edf14...f36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...