Gå til innhold

Må man virkelig vente i ett år før en katt kan gå ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt på 8,5 mnd som bruker dagen på å sitte ved døra og mjaue.

Anonymous poster hash: a4a86...9cc

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke et år.

Kattens retningssans er ferdig utviklet ved ca 8 mnd så etter det bør den klare være ute alene og finne veien hjem igjen

Den må også være sterilisert og chippet, det kan du gjøre etter ca 6 mnd

Anonymous poster hash: 9b0b3...09f

Skrevet

Hørtes topp ut og vente i ett år! Hadde venninnen min gjort det hadde katten hennes sluppet å være fembarnsmor som ettåring...

Anonymous poster hash: becb2...4c9

Skrevet

Du kan slippe den ut ved 8-9 måneders alder.

Skrevet

Bor landlig til, og katten vår har vært ute siden den var et par måneder gammel. Da var vi selvsagt ute sammen med den og fulgte med, men fra ca. 8 måneder var den ute alene med mamman sin :) 

Anonymous poster hash: fca6a...e9e
Gjest Stjerneklart
Skrevet

Hørtes topp ut og vente i ett år! Hadde venninnen min gjort det hadde katten hennes sluppet å være fembarnsmor som ettåring...

Anonymous poster hash: becb2...4c9

Hadde venninnen din sterilisert katten sin hadde den også sluppet å være fembarnsmor som ettåring :) 

Annonse

Skrevet

Vi har katt fra dyrebeskyttelsen. I kontrakten står det at katten skal være 8 mnd og kastrert/sterilisert før den får gå ut. Det er dette vi forholder oss til iallefall. (Den er allerede chippet og vaksinert)

Om din er kastrert og chippet kan du nok begynne å være ute med den, og slippe den mer og mer ut.

Skrevet

Våres katt stakk ut da hun var 5 mnd. En elektriker glemte å lukke døren da han skulle ut i bilen å hente noe.

Etter det var hun frelst. Vi prøvde å holde henne inne. Men vær gang hun fikk sjansen stakk hun av.

Vi steriliserte hun rimelig kjapt. I dag er hun 2 år og bor mer eller mindre ute om sommeren. Er en skikkelig ute katt. Kommer inn for kos og mat 2 ganger i døgnet. Ellers ligger hun ute i sengen på altanen eller er på rusle tur i nabolaget med sin bestevenn som er en gedigen hann katt.

Anonymous poster hash: 18a13...b94

Skrevet

Topp! Det er så mange som sier at retningssansen ikke er ferdig utviklet før katten er nærmere 12 mnd. Skal sterilisere og chippe om to dager. Så får hun være litt ute når hun blir frisk igjen. 😊

Skrevet

Topp! Det er så mange som sier at retningssansen ikke er ferdig utviklet før katten er nærmere 12 mnd. Skal sterilisere og chippe om to dager. Så får hun være litt ute når hun blir frisk igjen. 😊

Ja det må holdes inne i 12 dager etter sterilisering. Det var et reint mareritt for vår katt. Hehe. Vi holdt på og bli gal av mjauingen.

Anonymous poster hash: 18a13...b94

Skrevet

Topp! Det er så mange som sier at retningssansen ikke er ferdig utviklet før katten er nærmere 12 mnd. Skal sterilisere og chippe om to dager. Så får hun være litt ute når hun blir frisk igjen.

Feil, retningssansen er ikke utviklet før katten er 10 mnd. 

Anonymous poster hash: 0c04d...166

Skrevet

Tull og vas! Dette er noe småjentene oppvokst i byen, som i dag styrer i dyrebeskyttelsen, har funnet på! Vi "gamle" landsens folk vet at katter er katter, og finner veien hjem fra de er ganske mye yngre. Kastrering + chipping og slipp ut!! Fullstendig galskap å holde katta inne et helt år!! Dyreplageri!

Anonymous poster hash: 6a781...606

Skrevet

Alle katter jeg har hatt har vært ute fra jeg har fått de (12 uker). Frem til de har blitt kastrert/sterilisert har jeg riktignok vært sammen med de på lukket område. Etter operasjon har vi gradvis utvidet. Det har gått helt fint. Samme hvor gammel katten er, slipper du den ut og lukker døra som første ute-tur, kan den gå seg bort.

Anonymous poster hash: fe51b...ab3

Annonse

Skrevet

Takk for svar. Jeg mistet nettopp en katt som var 9 mnd da han begynte å gå ut. Det gikk helt fint i en måned, men plutselig var han borte. Sikkert derfor jeg er litt skeptisk.

Skrevet

Tull og vas! Dette er noe småjentene oppvokst i byen, som i dag styrer i dyrebeskyttelsen, har funnet på! Vi "gamle" landsens folk vet at katter er katter, og finner veien hjem fra de er ganske mye yngre. Kastrering + chipping og slipp ut!! Fullstendig galskap å holde katta inne et helt år!! Dyreplageri!

AMEN !!! 🙏🏽

Anonymous poster hash: 6f4ca...06a

Skrevet

Jeg har hatt katter i over 30 år.

Dei har vert ute fra dei er 12-15 uker.

Har aldri mistet en katt fordi den ikke finner vegen hjem. Aldri hørt om folk som har mistet katt pga det heller. Dummeste jeg har hørt ! Katt er ute dyr, ikke inne.

Villkatter i skogen sitter ikke inni trehytta med mora og ser på TV til dei er 1år akkuratt?

Skrevet

Katter har ikke god nok retningssans før de er 10-12 mnd. Slipp ikke katten ut før den er kastrert!

Anonymous poster hash: ec6dc...c7b

Skrevet

Det der med retningssans stemmer nok. Men det skrus ikke på en bryter ved fylte 10 mnd. Det må læres. Og som alle andre dyr (og mennesker), så lærer katter ved å oppleve. Du kan ikke vise den et kart over nabolaget, akkurat...

Anonymous poster hash: fe51b...ab3
Skrevet

Jeg har hatt katter i over 30 år.

Dei har vert ute fra dei er 12-15 uker.

Har aldri mistet en katt fordi den ikke finner vegen hjem. Aldri hørt om folk som har mistet katt pga det heller. Dummeste jeg har hørt ! Katt er ute dyr, ikke inne.

Villkatter i skogen sitter ikke inni trehytta med mora og ser på TV til dei er 1år akkuratt?

Forskjell på villkatter og huskatter. Villkatter er meg skeptiske og vare og klarer derfor å holde seg unna farer i større grad enn huskatter blottet for en del instinkter.

Dessuten forsvinner/dør sikkert en del villkatter pga. sykdom, skade og at de blir borte fra moren. Huskatter har gjerne eiere som helst vil beholde de ei stund og tar forholdsregler ut i fra det...

Anonymous poster hash: 162ac...c61

Skrevet

Amen fra meg også. Katter som går seg vill? Eh...Nei.

Man er selvsagt ute med katten de første gangene. Og min erfaring er at de ivrig utforsker hagen før de går inn igjen. Ingen har bykset avgårde

Anonymous poster hash: bf98c...7dd

Skrevet

Steriliserte katten da hun var nesten 6 måneder og slapp henne ut når såret var grodd. Var med henne ut til å begynne med og hadde døra åpen så hun fikk lukte godt (katter følger luktesansen når de skal finne veien hjem).

Gjorde akkurat det samme med den forrige katten min. Han ble 16 år. Katten jeg har nå er 5 år og kommer fortsatt hjem flere gang for dagen ;)

Hadde aldri holdt en katt inne i 1 år.

Anonymous poster hash: ae440...370
Skrevet

Vi hadde en gang en katt som aldri lærte å finne veien hjem selv. Vi har 500m lang gårdsvei, etter det var det å gå ut på en litt større vei,- under en undergang og opp en bakke til skolebussen. Denne katten skulle på død og liv være med oss da vi gikk til skolen,- og den var ved området på busstoppen til vi kom tilbake. De gangene den ikke var nært nok til å "legge merke til bussen" ,- så kom den seg ikke hjem! Vi var å hentet den flere gang. En fredag skjedde dette,- og vi var borte i helga,- den mandagen ble mamma med oss til bussen,- i tilfelle katten dukket opp (den var jo litt "rar" på flere områder, så vi fryktet at den ikke lenger var blant oss...) og det gjorde den,- og da var den snar om å henge seg i føttene på mamma og bli med henne hjem..

Normalt sett når katter går tur med oss mennesker så løper de foran,- lar oss gå forbi, så spurter de etter, forbi og lusker foran igjen. Denne katten gikk nærmest I bena, eller rett bak,- for å være sikker på at den gikk sammen med oss. Det var som om den ikke visste veien...Selv når den ble med oss til besteforeldrene i nabohuset skjedde dette. Og vi måtte også da "ta den med hjem" derifra....Ellers så kom den ikke. Det var "ropeavstand" mellom husene,- men det hjalp ikke.....

Katten ble forholdsvis gammel, og fikk kattunger på p-piller (ja,- det var en merkelig katt,- og det var for snart 30 år siden, så sterilisering var ikke noe vanlig den gang. Hadde aldri glemt noen piller, den var jo stedbunden kan man jo si,- men selvsagt, den kunne ha kastet opp den eller noe en stund etterpå....),- to ganger,- ene gangen et dødfødt kull, andre gang, to pittesmå unger som så nærmest ut som foster  Den ene døde kjapt, den andre overlevde,- og ble 10 år, stor, kraftig plugg av en hunnkatt, blind på ene øyet, men ellers ok.... En musejeger vi aldri har sett maken til..

Katter er herlige personligheter :)

Anonymous poster hash: 1c991...a85
Skrevet

Nei 6-7 mnd etter den er katstert eller sterlisert, de er finner hjem når de er så store,men man kan ikke slippe ut små kattunger med engang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...