Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #1 Skrevet 27. juli 2016 Hva er "kleskoden" i ett bryllup? Skjønner at jeg må styre unna hvit kjole og ikke en veldig kort kjole Men går folk kun i lange kjoler i bryllup eller? Hadde ikke så mange av de Kan jeg for eksempel gå med en rød kjole eller bør en styre unna sterke farger for å ikke ta vekk oppmerksomheten fra bruden? Mener å ha lest noe sånt men vet ikke om det er sånn at folk følger det enda Anonymous poster hash: 06790...6e3
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #2 Skrevet 27. juli 2016 Om det ikke står en spesifikk kleskode på invitsjonen ( det er flere av de). Bør du ikke ha hvit, sort eller rød kjole. Den bør være minst til kneet. Er den bar på skuldrene/ryggen bør du ha ett sjal eller en bolero på deg i kirken. Anonymous poster hash: 87a4b...d09
Gjest Antarctica Skrevet 27. juli 2016 #3 Skrevet 27. juli 2016 Kort kjole dersom bryllupet er et såkalt "formiddagsbryllup" (dvs bare med mottakelse og buffet/kanapeer, ikke middag, kaffe og dans) Lang kjole eller bunad ellers. Hvit kjole bør du ikke ha (man må ikke forveksles med bruden) og noen sier styr unna svart (sørgefarge). Ellers alle farger og stiler lov.
Marriet Skrevet 27. juli 2016 #4 Skrevet 27. juli 2016 Det er litt ymse, ofte står dresskoden presisert i innbydelsen. Men du har rett, ikke hvitt og ikke veldig kort eller utfordrende. Mange mener man ikke skal bruke rødt fordi det betyr at du har hatt et forhold til brudgommen. Jeg har også hørt at man skal ha ensfargede kjoler, altså ikke kjoler med trykk eller mønster, den regelen frafaller dog, dersom det er snakk om sommerbryllup. Så jeg vet ikke jeg. Jeg for min del unngår hvitt og rødt og prøver ellers å finne noe som som er fint og passer til den typen bryllup jeg skal være gjest i
Gjest Antarctica Skrevet 27. juli 2016 #5 Skrevet 27. juli 2016 Jeg har "Skikk og bruk" fra 1961 og har nå lest alt hva der er å lese om bryllup. Det står ingen steder at gjestenes kjoler ikke kan være i visse farger, eller at rødt symboliserer et forhold til brudgommen. Så når enkelte sier at dette kommer fra "gammelt av", lurer jeg på nøyaktig hvor gammelt det kan bety? Allerede i 1961, dvs for 55 år siden, var i så fall denne regelen så gammel at den var glemt. Subsidiært er den nyere enn fra 1961, og da kan det ikke påstås at det er kutyme fra gammelt av...? Vil man vite hva som er riktig kutyme kan det være en idé å se hva de kongelige gjør, de kan jo alt om stil og etikette. I følge DiB-logikk har Mette-Marit hatt et forhold til arvestorhertug Guillaume av Luxembourg; se http://www.dagbladet.no/2012/10/28/kjendis/kronprinsesse_mette-marit/kronprins_haakon/kongelig/mote/24077537/?www=1 og danske dronning Margrete har hatt et forhold til den unge svenske prinsen Carl Philip: http://nyheter24.se/noje/kungligt/800882-klanningfrossa-spana-in-brollopets-alla-klanningar
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #6 Skrevet 27. juli 2016 De skal forresten ikke ha kirkebryllup Anonymous poster hash: 2f17c...c6c
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #7 Skrevet 27. juli 2016 Det er litt ymse, ofte står dresskoden presisert i innbydelsen. Men du har rett, ikke hvitt og ikke veldig kort eller utfordrende. Mange mener man ikke skal bruke rødt fordi det betyr at du har hatt et forhold til brudgommen. Jeg har også hørt at man skal ha ensfargede kjoler, altså ikke kjoler med trykk eller mønster, den regelen frafaller dog, dersom det er snakk om sommerbryllup. Så jeg vet ikke jeg. Jeg for min del unngår hvitt og rødt og prøver ellers å finne noe som som er fint og passer til den typen bryllup jeg skal være gjest i Oi det med rød kjole visste jeg ikke takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Vurderte en rød kjole men da dropper jeg selvsagt den hehe.. Har en fin sommerkjole med mønster som jeg vurderte men om kjolen skal være ensfarget så forsvinner jo det alternative også. Skal ikke være lett å finne en kjole som oppfyller alle kravene uten å måtte kjøpe en ny kjole hehe.. Anonymous poster hash: 2f17c...c6c
Marriet Skrevet 27. juli 2016 #8 Skrevet 27. juli 2016 Oi det med rød kjole visste jeg ikke takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Vurderte en rød kjole men da dropper jeg selvsagt den hehe.. Har en fin sommerkjole med mønster som jeg vurderte men om kjolen skal være ensfarget så forsvinner jo det alternative også. Skal ikke være lett å finne en kjole som oppfyller alle kravene uten å måtte kjøpe en ny kjole hehe.. Anonymous poster hash: 2f17c...c6c Men seriøst, drit i det mønstergreiene. Det er noe jeg har lest eller hørt en plass, kan godt hende det kun gjelder hvis dresskoden er galla eller noe. Jeg bare hang meg opp i det. Det viktigste er at du har på deg noe pent, rent og sømmerlig. Og at du føler deg vel på toppen av det hele
Hjertefru Skrevet 27. juli 2016 #9 Skrevet 27. juli 2016 Jeg har "Skikk og bruk" fra 1961 og har nå lest alt hva der er å lese om bryllup. Det står ingen steder at gjestenes kjoler ikke kan være i visse farger, eller at rødt symboliserer et forhold til brudgommen. Så når enkelte sier at dette kommer fra "gammelt av", lurer jeg på nøyaktig hvor gammelt det kan bety? Allerede i 1961, dvs for 55 år siden, var i så fall denne regelen så gammel at den var glemt. Subsidiært er den nyere enn fra 1961, og da kan det ikke påstås at det er kutyme fra gammelt av...? Vil man vite hva som er riktig kutyme kan det være en idé å se hva de kongelige gjør, de kan jo alt om stil og etikette. I følge DiB-logikk har Mette-Marit hatt et forhold til arvestorhertug Guillaume av Luxembourg; se http://www.dagbladet.no/2012/10/28/kjendis/kronprinsesse_mette-marit/kronprins_haakon/kongelig/mote/24077537/?www=1 og danske dronning Margrete har hatt et forhold til den unge svenske prinsen Carl Philip: http://nyheter24.se/noje/kungligt/800882-klanningfrossa-spana-in-brollopets-alla-klanningar Hehe, klikket meg inn på den siste linken og Margrethes kjolefarge blir jo faktisk kommentert...
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #10 Skrevet 27. juli 2016 Står forresten ikke noe i innbydelsen om antrekk. Anonymous poster hash: 2f17c...c6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå