Gå til innhold

Vask av gammelt gulvbelegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte hus i fjor, der vi har pusset opp deler av det, mens resten er ca 50 år gammelt. Sannsynligvis er gulvbelegget like gammelt som huset. Jeg tror det er linoleum men i prospektet står det bare "belegg". I utgangspunktet håper jeg vi kan beholde det, for egentlig er det ganske pent - og skal vi bytte det ut eller legge laminat feks blir det uansett noe som er nesten helt likt.

Problemet er bare at det er så himla vanskelig å vaske det! Det ser ikke skittent ut, men tar jeg en klut med zalo og "gnikker" på gulvet, er kluten GRÅ etterpå. Har prøvd med salmiakk (men må innrømme at jeg fikk angst av hele greia, innbilte meg at jeg hadde laget gass av det når jeg helte ut vannet i vasken etterpå og endte opp med å løpe ut på verandaen :P ), men det er like ille enda.

Noen som har gode vasketips til meg? En eller annen (ufarlig) genial måte å få gulvene skikkelig rene på? Vurderer å kjøpe meg en god gammeldags skurekost og skure gulvene til stua er rene skumbadet altså.. Syns det er litt ekkelt med "gammel skitt" i gulvene selvom de ser rene ut..

Anonymous poster hash: 2f9b1...9c4

Fortsetter under...

Skrevet

Hardt fysisk arbeid er vel det eneste som nytter. Skure gulvene til de er helt rene, og så boner du dem etterpå. Da blir det lettere i ettertid, om ikke annet.

Skrevet

Linoleum er lett å vedlikeholde, du skal ikke bruke alkalisk rengjøring som salmiakk, heller feks zalo eller noe annet ph-nøytralt. Hør i en gulvbutikk for voks til å sette det inn med etterpå og kos deg med det fine gulvet ditt.

Skrevet

Gulvbelegg er ufyselig og uhygienisk! Hadde ordnet med laminat

Anonymous poster hash: e746a...dd2

Skrevet

Gulvbelegg er ufyselig og uhygienisk! Hadde ordnet med laminat

Anonymous poster hash: e746a...dd2

Gulvbelegg i linoleum er langt fra ufyselig. Laminat, derimot! Ja ja kanskje ikke ufyselig, men fint er det ikke.
Gjest Antarctica
Skrevet

Ekte linoleum er bakteriehemmende. Så ufyselig er i alle fall ikke ordet.

Bonevoks er tingen!

Annonse

Skrevet

Er det linoleum er det det boning som gjelder. Svært mange blander linoleum og vinyl og tror det er det samme. Det er det definitivt ikke.

Skrevet

Nå har ikke jeg sånn god peiling på de forskjellige gulvtypene. Men her vi leier er det gammel tregulv som de har malt hvitt av alle ting, klin umulig å få rent. Nå har jeg dampmopp. Elsker den. Gulvet blir renere og renere, jeg ser at dritten i furene forsvinne, og moppen blir mindre og mindre svart.

Anonymous poster hash: c0392...2bf

Skrevet

Hi her! Jeg er ganske sikker på at det er linoleum men ikke 100%. Det var huseier som holdt visningen og hun trodde det var det - i tillegg er det et par av naboene (borettslag, en god del av boligene er bygd samtidig og er veldig like inni) mente det var det de hadde iallefall :-)

Kan jeg bone det selv? Uten å leie inn maskin (og evt personell som kan å bruke en sånn :P )? Skulle gjerne kunnet tatt litt og litt, istedenfor å rydde ut alt av møbler, noe vi må hvis vi skal inn med maskin..

Gjest Antarctica
Skrevet

Hi her! Jeg er ganske sikker på at det er linoleum men ikke 100%. Det var huseier som holdt visningen og hun trodde det var det - i tillegg er det et par av naboene (borettslag, en god del av boligene er bygd samtidig og er veldig like inni) mente det var det de hadde iallefall :-)

Kan jeg bone det selv? Uten å leie inn maskin (og evt personell som kan å bruke en sånn :P )? Skulle gjerne kunnet tatt litt og litt, istedenfor å rydde ut alt av møbler, noe vi må hvis vi skal inn med maskin..

Det kan du. Det koster bare en masse knokefett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...