Gå til innhold

Å lufte hunden på gravplassen.

Anbefalte innlegg

Jeg mistet barnet mitt for en stund siden og besøker graven ganske ofte. Det jeg har lagt merke til i denne tiden er at det er utrolig mange som syns det er helt greit å la hundene springe løs rundt på området.

I går var jeg på vei til bilen etter å ha tent lys og hatt en stille stund. Jeg var ganske trist og kjempet med tårene da jeg oppdaget en hund i fullt firsprang mot meg. Bak kom en godt voksen dame og prøvde å kalle hunden tilbake, men for døve ører.

Hunden stoppet foran meg og begynte å knurre. Hvorfor den oppfattet meg som truende aner jeg ikke, kanskje den forvekslet tårer med sinne? Uansett ble først ganske redd, men heldigvis hadde jeg en stor paraply som jeg holdt opp foran meg som beskyttelse.

Dama kom til slutt bort til oss og fikk tatt hunden i halsbåndet mens hun forsikret meg om at den ikke var farlig og alltid pleide å lyde henne!

I en blanding av sorg og redsel eksploderte jeg på dama. Hun fikk en skyllebøtte hun nok sent glemmer. Da jeg kom meg i bilen fikk jeg først et gråteranfall før jeg fikk roet meg og da kom den dårlige samvittigheten. Jeg tror aldri at jeg har skjelt ut noen på den måten før, og sa nok mer enn jeg burde om udugelige hundeeiere, egoistisk oppførsel og manglende respekt for gravlunden.

Gikk jeg over grensen? Jeg vet ikke hvem hun er og kommer vel neppe til å treffe på henne på gravplassen igjen, så muligheten for å beklage er nok liten.

Anonymous poster hash: 1978e...53d

Fortsetter under...

En gravplass er ikke stedet å la hunder løpe løs eller barna leke.

Jeg går gjennom en gravplass med hunden min hver dag. Den går på kort bånd og det er en ren transportetappe uten lukting, tissing og bæsjing. Såpass respekt skal man ha for sørgende.

Som du sier, det kan sitte en pårørende og gråte ved en grav og slike stunder skal ikke forstyrres.

Damen fikk som fortjent. Og du fikk rettmessig tømt deg litt.

Gravplasser skal behandles med respekt.

Anonymous poster hash: 3dab8...526

Jeg har aldri hund løs på kirkegård. Og jeg krever at hunden skal gå helt inntil meg og har totalnekt på bæsjing, tissing og snusing hvis vi absolutt må passere igjennom. Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har gått der med hund. Velger av respekt å heller ta en stor omvei og går rundt.

Annonse

Det er respektløst å ha hunden løs på kirkegården. Virkelig ille. Men feks å gå tur gjennom kirkegården med hunden i bånd eller besøke eget sted å ha med hunden i bånd ser jeg ikke på som respektløst. Forutsett at man selvsagt holder hunden stramt i bånd den tiden man er på kirkegården.

Jeg ser at jeg er uenig med alle andre i tråden, for jeg synes ikke det du gjorde var greit. Jeg forstår at du var veldig lei deg og ble redd for hunden, og forstår at du ble sint. Men å eksplodere å skjelle henne ut synes jeg var over streken. Du vet jo ikke hvorfor hun var der, kanskje hun og hadde besøkt en grav og var lei seg. Det er ikke sikkert at hun er en udugelig egoistisk hundeeieer som pleier å la hunden springe rundt, kanskje den hadde glippet ut av hendene hennes.

Anonymous poster hash: 5000a...422

Jeg ser at jeg er uenig med alle andre i tråden, for jeg synes ikke det du gjorde var greit. Jeg forstår at du var veldig lei deg og ble redd for hunden, og forstår at du ble sint. Men å eksplodere å skjelle henne ut synes jeg var over streken. Du vet jo ikke hvorfor hun var der, kanskje hun og hadde besøkt en grav og var lei seg. Det er ikke sikkert at hun er en udugelig egoistisk hundeeieer som pleier å la hunden springe rundt, kanskje den hadde glippet ut av hendene hennes.

Jeg syns jo ikke det var helt greit jeg heller, ellers hadde jeg ikke laget noen tråd om det.

Jeg vet at hun var på luftetur fordi jeg såg henne gå forbi på stien mens jeg satt ved graven og reagerte på at hunden fikk vimse mellom gravstøttene.

Hi

Jeg syns jo ikke det var helt greit jeg heller, ellers hadde jeg ikke laget noen tråd om det.

Jeg vet at hun var på luftetur fordi jeg såg henne gå forbi på stien mens jeg satt ved graven og reagerte på at hunden fikk vimse mellom gravstøttene.

Hi

Selv om jeg synes du gikk over grensen, så synes jeg ikke noe om å la hunden løpe løs blant gravstøttende. Man skal vise respekt på et sånt sted

Annonse

Du gikk nok over grensen i reaksjonen din, men for det første er det fullt forståelig, og for det andre - er det så farlig, da? Vi nordmenn er nesten britiske når det gjelder å være stive og korrekte. I enkelte andre land er det mye mer temperament, og der hadde en skyllebøtte vært noe dagligdags og ingenting å skrive hjem om. Jeg jobber på en meget internasjonal arbeidsplass og ser daglig hvor forskjellige folk er når det kommer til det å gi beskjed om ting. Og på en kirkegård bør alle klare å tenke seg at det er sørgende, og da viser man respekt og lar ikke hunden gå løs.

Du fikk ut en del gruff. Dama fikk berettiget kjeft, over streken i norsk sammenheng, men garantert ikke noe å skrive hjem om i andre land vi kan sammenligne oss med. Hun kommer nok over det, og forhåpentligvis tenker hun seg om før hun har hunden løs på kirkegården igjen.

Jeg hadde hund før, og kunne aldri latt ham gå løs på kirkegården, ei heller tatt en vanlig luftetur der. Han kunne være med på besøk til mine egne graver, i kort bånd og rett dit og tilbake, ikke noe snusing og sniffing og tissing. Såpass respekt skal man ha på en kirkegård!

Kan godt hende hun opplevde at du gikk over streken, men det gjorde da vitterlig hun også! Ser du henne igjen kan du jo ta kontakt og forklare hvorfor du reagerer så sterkt og samtidig minne henne på at kirkegård ikke er luftegård og dessuten er det båndtvang!!

Gjest Antarctica

Fullt mulig å sørge med halsbånd og reim også.

Gjest Antarctica

Leste du i det hele tatt det jeg skrev???

Leste du hva HI skrev...?

Damen ropte dessuten flere ganger på hunden uten suksess. Har man SÅ lite kontroll på den, tar man ikke båndet av og "mister" den...

Helt enig i at det er dumt å lufte hunden på en kirkegård. Personlig ville jeg aldri gjort det. Men, jeg hadde heller ikke eksplodert på noen fordi de gjorde det. Jeg kan godt forstå at du ble redd hvis hunden knurret mot deg, men å lage et nummer ut av det, synes jeg er bortkastet energi. Til neste gang, ignorer hunden, og gå videre.

Forøvrig trist å lese at du mistet barnet ditt nylig. Det gjør meg vondt. :,(

Anonymous poster hash: 603a3...b7f

Helt enig i at det er dumt å lufte hunden på en kirkegård. Personlig ville jeg aldri gjort det. Men, jeg hadde heller ikke eksplodert på noen fordi de gjorde det. Jeg kan godt forstå at du ble redd hvis hunden knurret mot deg, men å lage et nummer ut av det, synes jeg er bortkastet energi. Til neste gang, ignorer hunden, og gå videre.

Forøvrig trist å lese at du mistet barnet ditt nylig. Det gjør meg vondt. :,(Anonymous poster hash: 603a3...b7f

Når du er helt knust og har besøkt graven til ditt avdøde barn og så får en ilter kjøter oppi trynet fordi eieren synes det er ok å la dyret pisse rundt på gravene kan jeg skjønne at hi klikket

Anonymous poster hash: 123f6...79e

Når du er helt knust og har besøkt graven til ditt avdøde barn og så får en ilter kjøter oppi trynet fordi eieren synes det er ok å la dyret pisse rundt på gravene kan jeg skjønne at hi klikket

Anonymous poster hash: 123f6...79e

Det sto ingen sted at hunden pisset opp etter gravene

Når du er helt knust og har besøkt graven til ditt avdøde barn og så får en ilter kjøter oppi trynet fordi eieren synes det er ok å la dyret pisse rundt på gravene kan jeg skjønne at hi klikketAnonymous poster hash: 123f6...79e

Godt vi er forskjellige. Jeg hadde ikke klikket. Men så elsker jeg hunder, da.

Anonymous poster hash: 603a3...b7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...