Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #1 Skrevet 24. juli 2016 Jeg ble oppvokst med at alle ledninger skulle trekkes ut, mobil og bærbar skulle skrus av og gardinene trekkes for. Men selv har jeg altså fått et veldig avslappa forhold til torden. Anonymous poster hash: 43471...205
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #2 Skrevet 24. juli 2016 Jepp, det kan være veldig dumt. Det er en grunn til at el-produsentene sier at man bør trekke ut kontaktene, lynnedslag vil knekke alt av el-utstyr som er koblet til. Nå er jo lynnedslag forholdsvis sjelden, men heller føre var. Anonymous poster hash: 5827b...57a
Roheryn Skrevet 24. juli 2016 #3 Skrevet 24. juli 2016 Jepp. Lynet slo ned her for noen uker siden, grilla to tv-tunere, et internettmodem og ei kaffemaskin. Husk å trekke ut nettverkskabel og tv-antenne også! Jeg har også hatt et meget avslappa forhold til å trekke ut ting, men når det smeller blått i tv-benken kommer man fort på andre tanker 🙊
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #4 Skrevet 24. juli 2016 Jepp. Lynet slo ned her for noen uker siden, grilla to tv-tunere, et internettmodem og ei kaffemaskin. Husk å trekke ut nettverkskabel og tv-antenne også! Jeg har også hatt et meget avslappa forhold til å trekke ut ting, men når det smeller blått i tv-benken kommer man fort på andre tanker Det med å trekke ut tv-antennen, hvordan gjør dere det? Her er den skrudd fast i viasat boksen, får ikke rikket den av flekken Anonymous poster hash: 9694d...57c
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #5 Skrevet 24. juli 2016 For noen år siden når jeg ennå bodde alene så satte jeg meg i sofaen for å se en film og etter ca 10 min så kom det første lynnedslagt og det traff selvfølgelig huset jeg bodde i! Så hadde ikke sjangs til å rekke å dra ut noen kontakter, viste ikke at det kom. TV'en og internettrutern røyk, mens dvd-spillern overlevde faktisk men levde litt sitt eget liv. Heldigvis var den stasjonære pcen tilfeldigvis inne på reperasjon og låne pcen (bærbar) stod ikke på lading da. Ca en uke etterpå så tordna det igjen og da var jeg rask med å røske ut alle ledningene og etter få minutter så smalt det og hele huset rista. Som den første gangen. Så da slo lynet ned igjen! Jeg har alltid vært nøye med å dra ut kontakter men er ekstra nøye nå Gjør det selv om samboer sier at det neppe slår ned her vi bor. Der jeg bodde alene så bodde jeg i høyden ved et stup så var ikke rart at lynet likte å slå ned der. Anonymous poster hash: 3e529...bf2
Roheryn Skrevet 24. juli 2016 #6 Skrevet 24. juli 2016 Det med å trekke ut tv-antennen, hvordan gjør dere det? Her er den skrudd fast i viasat boksen, får ikke rikket den av flekken Anonymous poster hash: 9694d...57c Hm. Sikker på du ikke kan trekke den rett ut? Vår antennekabel har også skruing på, men det er der "støpselet" er skrudd fast i ledningen. Gubben irettesatte meg en gang for at jeg prøvde forjeves å skru opp der - når man bare skal trekke hele stasen rett ut 😛
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #7 Skrevet 24. juli 2016 Hm. Sikker på du ikke kan trekke den rett ut? Vår antennekabel har også skruing på, men det er der "støpselet" er skrudd fast i ledningen. Gubben irettesatte meg en gang for at jeg prøvde forjeves å skru opp der - når man bare skal trekke hele stasen rett ut Hmm, kanskje jeg må prøve det. Det er så knotete og trangt der at jeg bare må føle meg frem. Skal se det er så enkelt haha Anonymous poster hash: 9694d...57c
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #8 Skrevet 24. juli 2016 Det er statistisk veldig liten sjanse for at lynet skal slå ned i huset ditt, så du må veie det opp mot hvor ofte du må trekke ut kontakter, hvor mange kontakter du har osv. Vi har stort hus, utrolig mange ting plugget inn og mange kontakter det er styrete å trekke ut, så vi trekker aldri ut noe. I stedet ba vi elektrikeren montere overspenningsvern i sikringsskapet. Vel verdt pengene. Anonymous poster hash: bab05...aa8
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #9 Skrevet 24. juli 2016 Her satt jeg en gang hjemme i stuen min i tordenværet. Hadde trukket ut tv'en og ventet på at det skulle passere. Fra sofaen ser jeg rett i vinduet og videre ut på gangen. Plutselig kom tidendes smell, så lyste hele gangen opp blå! Jeg hadde ikke komt på å trekke ut routeren til internettet. Måtte bestille ny, for å si det slik. Anonymous poster hash: 112c0...ad5
Mamma_til_2 Skrevet 24. juli 2016 #10 Skrevet 24. juli 2016 Om du ikke har overspenningsvern og lar være og trekke ut støpsler pga at du ikke gidder så er det ikke sikkert forsikringen gidder og betale noe i erstatning om lynet slår ned og ødelegger tv, tuner moden kaffemaskin ja alt du har av elektriske ting som står koblet i veggen.
februarprins2013 Skrevet 28. juli 2016 #11 Skrevet 28. juli 2016 kommer jo helt an på hvor nære det er,hvis det er rett over, er det ikke bra
Anonym bruker... Skrevet 28. juli 2016 #12 Skrevet 28. juli 2016 Hun spør om ved torden da og ikke lyn.. Her trekker vi da ikke ut noe ved torden. Torden er ikke farlig. Ved lyn er det andre saker. Men her tordner det ofte uten at det lyner..
Roheryn Skrevet 28. juli 2016 #13 Skrevet 28. juli 2016 Hun spør om ved torden da og ikke lyn.. Her trekker vi da ikke ut noe ved torden. Torden er ikke farlig. Ved lyn er det andre saker. Men her tordner det ofte uten at det lyner.. Jeg velger å tro at dette er en meget klønete formulering, men for folkeopplysningens del: Nei, det kan ikke tordne uten lyn. Torden er lyden lynet lager, derfor kan man avgjøre hvor langt unna tordenværet man er ved å telle sekunder mellom lyn og torden (lys beveger seg fortere enn lyd). Det er en fysisk umulighet at det skulle tordne uten lyn. Men det er vel en vurderingssak om man gidder trekke ut når man ikke kan se lynet, det tyder jo på at det er langt unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå