Gå til innhold

Dyr og billig kattemat - hva er sannheten?

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp skaffet oss katt, og brukte i starten samme fôr som hun var vant med fra oppdretteren. Dette var Wischas, som jo er et billigfôr.

Venninner med katt sier det er viktig å kjøpe kvalitetsfôr hos veterinær eller dyrebutikk, og vi har derfor gått over til dette. Katten ser ut til å like begge deler like godt, ser ut til å vokse og trives.

Jeg har studert innhold på pakningene med fôr, og disse ser svært like ut. Ifølge venninne med katt og veterinær skulle det være mye mer aske i billigfôret og mer protein i det dyre, men forskjellene er svært små, kanskje 2 % forskjell. Kan det stemme at innholdet egentlig er mer likt enn mange tror? Er det da verdt å bruke et dyrt fôr?

Hadde vært spennende om noen hadde innspill ift dette. Synes først og fremst det er interessant, og jeg vil selvsagt fortsatte med fôr fra dyrebutikken dersom dette virkelig er det beste for pusen <3

Anonymous poster hash: bee70...2a2

Fortsetter under...

Har ikkje sjekket ang katt. Da vi har utstillingskatt så da har vi et for som funker bra for henne for og få god og fin pels. For det har litt og si på forskjellig typer for.

Men på hunden brukte vi først orijen som er et litt dyrt for. Men så kom vi over et billig på xxl å kjøpte deg og merker ingen forskjell på hunden og der så vi på innholdet og det er ikke rare forskjellen.

Men om han har spist hundemat fra vanlig matbutikk så blir han dårlig i magen. Men det kan komme av at magen hans ikke er vandt til det foret.

Vi passet kattene til ei veninne og de får butikkmat men de foretrakk den maten vi hadde til våre katter.

Katter jeg har hatt gjennom oppveksten har fått mat fra butikk og var friske og raske til de døde av alderdom mellom 12-15 år.

Anonymous poster hash: 7c45d...d61

http://www.testfakta.no/tester/hjem-og-husholdning/god-kattemat-trenger-ikke-%C3%A5-koste-skjorta

Fant denne fra 2015.

Anonymous poster hash: 7c45d...d61

Interessant 😊😊

Anonymous poster hash: f61e6...170

Les innholdsfortegnelse. Det som står først er det fôret inneholder mest av. Jeg velger å unngå fôr som inneholder korn og spannmål tiø mine. Vil fôre dem renest mulig. Da velger jeg fôr som har rent kjøtt helst av kylling på innholdsfortegnelsen, og ingen hvete. Orijen er da et naturlig valg for meg.

Av våtfôr bruker jeg Bozita, da med extra kylling, av samme grunn som at jeg bruker Orijen.

Leser man på f.eks Friskies er korn gjerne listet opp først på innholdet, og katter kan ikke nyttegjøre seg av korn i dietten. Jeg vil ikke betale for slikt rett og slett.

Hvis man absolutt må fôre med billigmat er first price sitt kyllingvåtfôr i de små pakkene helt ok, og faktisk coop sitt eget kattefôr (selv om det inneholder korn er det en grei kjøttkilde i det).

Anonymous poster hash: d2585...851

Annonse

Det er for mye salt i kattemat fra matbutikk, og for mye salt er noe av det verste en katt kan få i seg pga ømfintlige nyrer. Mistet en katt til nyresvikt (kreft, ikke diett) og det var en traumatisk opplevelse, om jeg skal være ærlig.

Whiskas eller ett av de andte billigmerkenr gjorde vel en studie hvor gjennomsnittsalderen på katter som spiste foret deres var tolv år. Dette er lavere enn gjennomsnittet.

Hadde kjøpt våtfor av god kvalitet hos veterinær.

Anonymous poster hash: f343c...e00

Har ikke gått gjennom innholdet i forskjellig kattemat men på vår katt merker jeg at pelsen blir gusten og fæl når den får butikkfor,hun spiser også mye mer av det. Virker som dyrebutikk for holder den lengre mett og pelsen blir mer skinnende. Vi har vanlig huskatt. Når vi har besøk kommenterer ofte gjestene hvor fin pels den har. Tror absolutt det er forskjeller.

Bruker forskjellig for fra dyrebutikk, men da jeg gikk tom kjøpte jeg den dyreste på butikken. Avføringen til pus begynte å stinke så ille, så blir ikke kjøpt flere ganger her nei. Pusen syntes den smakte godt da, men det får ikke hjelpe. Jeg tror det er stor forskjell iallefall 😊

Er ofte mindre salt i sikkelig for og min katt spiser mindre av det skikkelige foret. Billigforet fra butikken fikk hun blod i urinen av, pga. høyt saltinnhold (var hos veterinær og hun måtte gå på medisin en god stund), og hun spiser mer, sikkert på grunn av mindre næring, og hun blir løs i magen.

For vår del er det både billigere og bedre fod katten med skikkelig for.

Anonymous poster hash: 41b01...6f9

Vi bruker betydelig mindre for når vi kjøper Royal Canin enn butikkfor. Metter mye mer. Pelsen er helt fantastisk etter vi byttet så min erfaring er at det er bedre med dyr. MEN vi regnet sammen forbruket av billig kattemat og dyr, vi bruker ikke mer penger enn før fordi det 'dyre' er drøyere i bruk 😊

Anonymous poster hash: 25a4e...406

Annonse

våre katter som jeg vokste opp med ble 14 og 19 år, og fikk vanlig kattemat ,altså den blillige og var friske og fine hele tiden

Men i gjennomsnitt lever kattene kortere på butikkfor pga mye salt.

Anonymous poster hash: f343c...e00

Min katt får mat fra dyrlegen. Det er sant at maten fra matbutikken er billigere, men min katt spiste mye mer av den maten, enn av dyrlegeforet. Så ordentlig for er dyrere, men mye drøyere. Katten min hadde 2 urinveisinfeksjoner fra starten av når hun spiste Friskies, etter at jeg gikk over til mat for steriliserte katter så har hun ikke hatt flereinfeksjoner.

Anonymous poster hash: c366b...e84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...