Gå til innhold

Hvilke ord og uttrykk irriterer deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan tilføye merkelige fraser fra rundtomkring i landet:

- Er det den karen? (Nei, jeg er en annen som bare ligner på meg)

- Nei, er du også her? (Nei, jeg er egentlig hjemme. Dette er bare en optisk illusjon)

- Se det! (Se hva da?)

Omg, da kan du ta med "jobber du her?". Greit i en klesbutikk, hvor alle er forskjellig kledd, men når jeg går i samme uniform som alle de andre, MED tittelskilt med firmaets logo på.... Da er det fristende å bare si nei.

På Kiwi derimot, når jeg skal handle lunsj, da spør de bare hvor brunosten er. Følger dem til kjøledisken, peker ut brunostene, og sier: jeg jobber på apoteket, forresten.

Endret av Ylva og Mathilde
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier du jenten og rompen og? A-endinger er fullt lovlig i bokmål, skriftlig og muntlig.

Jeg hiver på alle de som skriver og sier i kjølevannet av.. Kjølevann finnes i en atomreaktor.

Anonymous poster hash: 34651...6bc

Jeg sier "jenten" og "rompen". ☺

Anonymous poster hash: 4d3f2...89e

Skrevet

Enig! Å snakke om seg selv som man høres utrolig teit ut!

Anonymous poster hash: 1e252...b97

Word! 😁

Anonymous poster hash: 4d3f2...89e

Skrevet

Omg, da kan du ta med "jobber du her?". Greit i en klesbutikk, hvor alle er forskjellig kledd, men når jeg går i samme uniform som alle de andre, MED tittelskilt med firmaets logo på.... Da er det fristende å bare si nei.

På Kiwi derimot, når jeg skal handle lunsj, da spør de bare hvor brunosten er. Følger dem til kjøledisken, peker ut brunostene, og sier: jeg jobber på apoteket, forresten.

Hehehe, kjenner meg igjen.

Anonymous poster hash: e343f...95b

Skrevet

"Den dag i dag"

Ser det uttrykket ofte blir brukt feil.

Anonymous poster hash: 6bc30...f0f

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Nei, jeg jobber ikke her. Onsdag er utkledningsdag for oss på dagpenger, skjønner du. Denne uken er det Rema1000, neste uke er det Kiwi. Du har vel ikke en grønn bukse å låne meg?😁

Skrevet

"Duggfrisk"

Som i "kveld, og jeg sitter her med en duggfrisk" gjerne akkompagnert av et bilde av verandaens bord.

Gjest Antarctica
Skrevet

"Den dag i dag"

Ser det uttrykket ofte blir brukt feil.

Anonymous poster hash: 6bc30...f0f

Eksempel?

Skrevet

Jeg er enig i det der med "fra bunnen" og den evige påpekingen av "grov"pasta/brød/orwhatever og ikke minst "hjemmelaget".  Når noen spør meg om hva jeg skal ha til middag, svarer jeg "lasagne", ikke "lasagne laget fra bunnen av".  Så får folk heller spørre om de er interessert i om jeg lager den selv eller ved hjelp av Toro eller kjøper den ferdig på Meny.  Og jeg spiser rundstykker til frokost på lørdag, uten å påpeke om de er fine eller grove. 

Skrevet

Gjøre PÅ.

Tenkt TIL.

Lamme, brukt som "sammen med".

Ellers mye av det som er nevnt.

Jeg irriterer meg mest over det skriftlige, ikke det muntlige, med mindre folk sier noe veldig rart.

Skrevet

Og dårlig komparasjonsbøying!

F eks når formen "nærmere" eller "nærmest" har smittet over og folk har glemt at det heter "nær" i positiv. Setninger som "hun sitter for nærme" eller "vi bor ganske nærmt (!)" gir meg grønn ull på ryggen. Samme når svenskene sier "godare" for "bättre".

God og bra har helt forskjellig betydning på svensk. God godare godast om feks smak. Noe som smaker bra. Bra bättre bäst om noe som er bra, feks bra kvalitet.

Skrevet

Det går en reklame på tv nå (for aloe vera?), hvor en dame snakker om "solkysset hud".

Altså, jeg har sett det står "sunkissed" på div kremer o.l, men solkysset?

Merker jeg nesten blir irritert av den reklamen :P

Anonymous poster hash: 31c60...798

Gjest Antarctica
Skrevet

"Her hos vårs..."

Nei! "Her hos oss"

Kutt ut den "vårs" greia. Jeg får tics i øyet og feber i kneet av å høre folk si "vårs".

Ellers irriterer det meg også at folk skriver "Stikke under en stol."

Det korrekte uttrykket er "Stikke under stol".

Det er ikke fordi man putter noe under en stol, nei. Som om det noensinne har gitt mening.

Anonymous poster hash: 77485...a82

Per Egil Hegge sier det er stol - møbelet - men uten artikkel, som du presiserer: http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=4749

Gjest Antarctica
Skrevet

God og bra har helt forskjellig betydning på svensk. God godare godast om feks smak. Noe som smaker bra. Bra bättre bäst om noe som er bra, feks bra kvalitet.

Ok, den får stå, da. Men nærmt, nærmere, nærmest? Får kløe i øyet!

Skrevet

Det der er så irriterende. Gamle damer tror alltid jeg jobber i matbutikkene, av en eller annen grunn så ser jeg ut som en som jobber der. Så når de spør meg om hvor noe er, eller om vi ikke har den og den varen, og jeg svarer at det vet jeg ikke for jeg jobber ikke her. Så sier de "ååå, jobber du ikke her?" Ehh, nei ser det sånn ut der jeg står i svart yttertøy på Kiwi. Av en eller annen grunn så skjer det oftest på kiwi, de som må den mest gjennkjennelige uniformen av alle.

Anonymous poster hash: 22300...a58

Skrevet (endret)

Jeg irriterer meg over at folk bruker bakdeler i stedet for ulemper. Bakdeler er for meg i hovedsak rumper.

Og så irriterer det meg at folk sier/skriver "Jeg føler at..." som innledning til en påstand. "Jeg føler at det er på tide at jeg reiser på ferie uten ungene snart". Nei, du synes det er på tide. Tidligere ble det ofte formulert som "Jeg tenker at...", men med samme type omvei.

Irriterer meg også over at folk bruker "Jeg sa til hun" eller "Henne kommer ofte for sent".

Vet ikke om noen andre har kommentert denne, har ikke lest gjennom tråden ennå - men er helt enig med deg i at "jeg føler at" er svært irriterende! Har til og med vært på et kurs i jobbsammenheng en gang, hvor vi lærte at vi måtte si "nå føler jeg at jeg trenger arbeidsro" i stede for å si eks "kan dere være litt stille, nå er det for mye bråk her".

Hun som holdt kurset mente at vi måtte starte setninger med "jeg føler at" eller "jeg trenger at" og på denne måten ville vi få mer gjennomslag for behovene våre (sukk). Det er mer enn nok snakk om følelser over alt for tiden, om ikke alle på jobben skal snakke om følelser hver gang de vil ha en kaffepause....

Endret av Ophiophagus Hannah
Skrevet

Forkortelsen "pk" er også irriterende - og blir slengt rundt i vilden sky. Eks "jeg synes det er viktig med en god offentlig skole" svar "slutt å vær så pk (politisk korrekt). Når ble det negativt å være litt politisk oppdatert og ha egne meninger.

Skrevet

Haha! Jeg sier overigår! Og jeg vet det er så feil!! Men klarer ikke...bare klarer ikke!

Jeg sier å det.. Hva heter det egentlig?

Tror nesten alle i nord Norge sier det

Anonymous poster hash: 9a99f...30f

Skrevet

Nitten pil og bue

Serr?!

Når folk bruker forkortelser i dagligtale, FML, LOL, ++

Skrevet

Jeg sier å det.. Hva heter det egentlig?

Tror nesten alle i nord Norge sier det

Anonymous poster hash: 9a99f...30f

Nei, i Nord-Norge heter det "forleden dag".

Anonymous poster hash: b6954...bf1

Skrevet

Overbruk av ordet "da". "Da jeg ikke kan bla, bla bla, fordi bløæh". Her på forumet er det alt for mange som legger det inn i et forsøk på å virke smart. Spyr!

Ordet stoff i stedet for tøy. Hater stoff og hater ordet. Hadde en lærer fra Stavanger som sa det på en ødeleggende måte når jeg var mindre😂

Anonymous poster hash: 00b4a...4ed

Skrevet

Så har jeg en venninne som maser om kvinner og lønn osv osv u-forbanna-stanselig. Det har gjort at jeg krymper meg hver gang noen sier kvinne...

Anonymous poster hash: 00b4a...4ed

Skrevet

Vet ikke om noen andre har kommentert denne, har ikke lest gjennom tråden ennå - men er helt enig med deg i at "jeg føler at" er svært irriterende! Har til og med vært på et kurs i jobbsammenheng en gang, hvor vi lærte at vi måtte si "nå føler jeg at jeg trenger arbeidsro" i stede for å si eks "kan dere være litt stille, nå er det for mye bråk her".

Hun som holdt kurset mente at vi måtte starte setninger med "jeg føler at" eller "jeg trenger at" og på denne måten ville vi få mer gjennomslag for behovene våre (sukk). Det er mer enn nok snakk om følelser over alt for tiden, om ikke alle på jobben skal snakke om følelser hver gang de vil ha en kaffepause....

Da jeg gikk i familieterapi med eksen for mange år siden fikk vi faktisk beskjed om å bruke mer "jeg tenker/føler/mener" i daglig kommunikasjon.

For eksempel; man irriterer seg over at mannen roter så fælt. Så sier man kanskje i frustrasjon "hvorfor kan du aldri rydde etter deg?!"

Sier man heller; "jeg føler det bare er jeg som rydder her", så virker man mindre anklagende/bebreidende enn å bruke f.eks alltid/aldri.

Sånne eksempler ble gitt og jeg syns faktisk det var et godt tips, jeg da :P 🙈

Skrevet

Gøyt

Grøsser hver gang!

Anonymous poster hash: 19875...e1b

Skrevet

Da jeg gikk i familieterapi med eksen for mange år siden fikk vi faktisk beskjed om å bruke mer "jeg tenker/føler/mener" i daglig kommunikasjon.

For eksempel; man irriterer seg over at mannen roter så fælt. Så sier man kanskje i frustrasjon "hvorfor kan du aldri rydde etter deg?!"

Sier man heller; "jeg føler det bare er jeg som rydder her", så virker man mindre anklagende/bebreidende enn å bruke f.eks alltid/aldri.

Sånne eksempler ble gitt og jeg syns faktisk det var et godt tips, jeg da :P

Jeg ser poenget ditt. I privat kommunikasjon mellom ektefeller er det en langt mindre anklagende måte å si fra på. men i jobbsammenheng blir det bare så feil. "Jeg føler at jeg trenger mer arbeidsro" er utydelig kommunikasjon og kan tolkes på flere måter. Det er slett ikke sikkert at de to som sitter og diskuterer jobbrelaterte ting i hjørnet innser at de har hevet stemmene og forstyrrer, selv om noen andre "føler" at de trenger mer arbeidsro, altså. Da er det langt bedre å formulere en høflig, men direkte henvendelse. "Unnskyld, men dere snakker veldig høyt nå. Kunne dere være så snille å dempe stemmene litt?"

Nå skal det sies at jeg er dårlig til å forstå hinting og tåkeprat, og foretrekker direkte tale. Jeg innbiller meg også at det er langt mindre frustrerende for avsender å si fra direkte, men høflig, enn å komme med "jeg føler-" utsagn som kanskje ikke blir forstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...