Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #151 Skrevet 25. juli 2016 Jeg skjønner ikke hvordan folk kan irritere seg over ord/utrykk jeg da.... Om naboen kaller sine barn for kidza (og de er over 35 år), så, ja, da tenker ikke jeg noe mer over det. "Rødt i glasset"...Hvorfor irritere seg over det??? Jeg tenker bare: Hjelpes, da har det skjedd lite vondt/irriterenes/provoseres etc etc i livet deres... Hvorfor irritere over slike småting??? Anonymous poster hash: 0cc09...e94 Du har helt rett, det har skjedd lite vondt i livet mitt (heldigvis). Denne tråden er bare for moro skyld! Det er gøy å se hva andre irriterer seg over, både når vi er enige og når vi er uenige. ("Jeg føler at" 😊) Det er fint med både seriøse tråder og morotråder. Hi Anonymous poster hash: b54ea...848
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #152 Skrevet 25. juli 2016 Alle motorer som er vannavkjølte har kjølevann. Har du en saltvannsavkjølt båtmotor(langt de fleste), spytter den vannet ut igjen, og det blir liggende igjen bak båten. Er du bak en båt, følger du altså etter i båtens kjølevann. Derav uttrykket "i kjølevannet" om noe/noen som følger etter. Et helt nydelig uttrykk. Anonymous poster hash: 37e9e...ee4 Det heter kjølvann... Språkrådet sier følgende: kjølvann kjølstripe, stripe i vann etter fartøy følge i kjølvannet på noe = følge like etter Hunger fulgte i krigens kjølvann kjølevann vann som blir brukt til å kjøle ned maskiner, aggregater o.l. kjølevannet fra et atomkraftverk Anonymous poster hash: 34651...6bc
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #153 Skrevet 25. juli 2016 De som bestiller kaffe latte PÅ soya. Heter det ikke MED soya? Kanskje det heter på, men det irriterer meg. Og kanskje når de skal ha soya og ikke vanlig melk. Akkurat som om de tror er litt kulere og litt bedre.Tror det er fordi latten er laget på soya, men i stedet for "kaffe latte laget på soya" forkorter de til "kaffe latte på soya". Anonymous poster hash: 030b1...bf4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #154 Skrevet 25. juli 2016 Alle motorer som er vannavkjølte har kjølevann. Har du en saltvannsavkjølt båtmotor(langt de fleste), spytter den vannet ut igjen, og det blir liggende igjen bak båten. Er du bak en båt, følger du altså etter i båtens kjølevann. Derav uttrykket "i kjølevannet" om noe/noen som følger etter. Et helt nydelig uttrykk. Anonymous poster hash: 37e9e...ee4 😂😂😂😂 Anonymous poster hash: 030b1...bf4
Gjest thricane Skrevet 25. juli 2016 #155 Skrevet 25. juli 2016 Starte setninger med: Jeg holdt på å si.... Avslutte setninger med: lissom eller ikke sant. Gjør det automatisk selv også, fryktelig irriterende.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 25. juli 2016 #156 Skrevet 25. juli 2016 Stavanger: Når noen tilfeldigvis møter hverandre i for eksempel butikken og sier "Ska sei" er du også her, istedenfor "hei". hater når dem sier "Ska sei" til alt! Anonymous poster hash: 0246d...85d Kan tilføye merkelige fraser fra rundtomkring i landet: - Er det den karen? (Nei, jeg er en annen som bare ligner på meg) - Nei, er du også her? (Nei, jeg er egentlig hjemme. Dette er bare en optisk illusjon) - Se det! (Se hva da?)
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #157 Skrevet 25. juli 2016 Ikke vær et kjølsvin nå da. Er det bare meg, eller var det litt kjølig stemning her? Anonymous poster hash: f9d1b...e5e
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 25. juli 2016 #158 Skrevet 25. juli 2016 Jeg synes det er mye verre å avslutte med "holdt jeg på å si", ettersom de ikke holdt på å si det. De har jo faktisk sagt det! Ellers irriterer det meg litt når folk kaller klementin for mandarin, når folk snakker babyspråk (sch-lyd istedenfor kj-lyd), når "i forhold til" blir brukt feil, og biomor og biofar.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 25. juli 2016 #159 Skrevet 25. juli 2016 Kan tilføye merkelige fraser fra rundtomkring i landet: - Er det den karen? (Nei, jeg er en annen som bare ligner på meg) - Nei, er du også her? (Nei, jeg er egentlig hjemme. Dette er bare en optisk illusjon) - Se det! (Se hva da?) Eller når du møter folk på butikken. " du må ha mat du også ja"!
Hjertefru Skrevet 25. juli 2016 #160 Skrevet 25. juli 2016 Eller når du møter folk på butikken. " du må ha mat du også ja"!Kjente igjen de frasene der ja. Mye brukt her jeg holder til. Syns de er mer koselige enn irriterende.
Yellow Brick Road Skrevet 25. juli 2016 #161 Skrevet 25. juli 2016 Alle disse egentlig merkelige frasene som brukes landet rundt, synes jeg bare er en berikelse av språket. Og så er det forskjell på skriftlig og muntlig språk. Ellers er jeg veldig enig i det med klementin og mandarin. Det er minst 20 år siden det gikk an å kjøpe friske mandariner i Norge, og i mange år før det også, var det klementiner som det ble solgt mest av. Så det er et av ordene som irriterer meg. Og det er lov til å irritere seg over småting selv om det er mer alvorlige ting som skjer både i den store og den lille verden vi lever i. Biomor, biofar... har barna en mor og en far og så en bimor og en biofar? Er det et uttrykk laget av steforeldre som ser på seg selv som mor eller far til barnet og dermed omtaler den virkelige moren eller faren med det nedlatende "Bioforelder" ? Dialekter er flott og flere burde være flinkere til å ta vare på sine. Men lær dere å skrive norsk skriftspråk og hold dialektord og -uttrykk / måter å si ting på til det muntlige språket. Har man gått gjennom skolen uten å lære at man ikke skriver "jeg blir å gjøre noe" etc, så bør man saksøke skolen.
Miamimom Skrevet 25. juli 2016 #162 Skrevet 25. juli 2016 Alle disse egentlig merkelige frasene som brukes landet rundt, synes jeg bare er en berikelse av språket. Og så er det forskjell på skriftlig og muntlig språk. Ellers er jeg veldig enig i det med klementin og mandarin. Det er minst 20 år siden det gikk an å kjøpe friske mandariner i Norge, og i mange år før det også, var det klementiner som det ble solgt mest av. Så det er et av ordene som irriterer meg. Og det er lov til å irritere seg over småting selv om det er mer alvorlige ting som skjer både i den store og den lille verden vi lever i. Biomor, biofar... har barna en mor og en far og så en bimor og en biofar? Er det et uttrykk laget av steforeldre som ser på seg selv som mor eller far til barnet og dermed omtaler den virkelige moren eller faren med det nedlatende "Bioforelder" ? Dialekter er flott og flere burde være flinkere til å ta vare på sine. Men lær dere å skrive norsk skriftspråk og hold dialektord og -uttrykk / måter å si ting på til det muntlige språket. Har man gått gjennom skolen uten å lære at man ikke skriver "jeg blir å gjøre noe" etc, så bør man saksøke skolen. Enig i dette.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #163 Skrevet 25. juli 2016 Sier du jenten og rompen og? A-endinger er fullt lovlig i bokmål, skriftlig og muntlig. Jeg hiver på alle de som skriver og sier i kjølevannet av.. Kjølevann finnes i en atomreaktor. Anonymous poster hash: 34651...6bc Jeg sier jenten og rumpen Anonymous poster hash: fe0b7...c53
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #164 Skrevet 25. juli 2016 Schylling, schino osv (blir bare flere og flere som ikkf kan prate på en ordfntlig måte😱) GRØSS!! Kjenner jeg blir provosert bare jeg skriver det😂 Og de som sier "man" om seg selv!! "Da har man vært en tur hos legen". Teite folk🙄 Anonymous poster hash: 64f09...c36
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #165 Skrevet 25. juli 2016 Schylling, schino osv (blir bare flere og flere som ikkf kan prate på en ordfntlig måte😱) GRØSS!! Kjenner jeg blir provosert bare jeg skriver det😂 Og de som sier "man" om seg selv!! "Da har man vært en tur hos legen". Teite folk🙄 Anonymous poster hash: 64f09...c36 Enig! Å snakke om seg selv som man høres utrolig teit ut! Anonymous poster hash: 1e252...b97
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #166 Skrevet 25. juli 2016 "Fra bunnen" Spesielt når det brukes som selvskryt og hersketeknikk. Anonymous poster hash: a412d...05a
Gjest Antarctica Skrevet 25. juli 2016 #167 Skrevet 25. juli 2016 "Fra bunnen" Spesielt når det brukes som selvskryt og hersketeknikk. Anonymous poster hash: a412d...05a Hvordan kan det brukes som hersketeknikk?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #168 Skrevet 25. juli 2016 Hvordan kan det brukes som hersketeknikk? - Jeg bruker Toro lasagne og synes den smaker godt. * Det tar deg fem minutter å lage en mye sunnere og mer næringsrik lasagne fra bunnen, det klarer da hvem som helst bare man gidder å ha nok bevissthet rundt mat og helse til å sette seg inn i det. Anonymous poster hash: a412d...05a
Gjest Antarctica Skrevet 25. juli 2016 #169 Skrevet 25. juli 2016 - Jeg bruker Toro lasagne og synes den smaker godt. * Det tar deg fem minutter å lage en mye sunnere og mer næringsrik lasagne fra bunnen, det klarer da hvem som helst bare man gidder å ha nok bevissthet rundt mat og helse til å sette seg inn i det. Anonymous poster hash: a412d...05a Ok, men hersketeknikken er jo ikke ordene "fra bunnen"? Nedvurderingen av samtalepartneren er for meg i replikken "det klarer da hvem som helst bare man gidder".
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #170 Skrevet 25. juli 2016 Alle disse egentlig merkelige frasene som brukes landet rundt, synes jeg bare er en berikelse av språket. Og så er det forskjell på skriftlig og muntlig språk. Ellers er jeg veldig enig i det med klementin og mandarin. Det er minst 20 år siden det gikk an å kjøpe friske mandariner i Norge, og i mange år før det også, var det klementiner som det ble solgt mest av. Så det er et av ordene som irriterer meg. Og det er lov til å irritere seg over småting selv om det er mer alvorlige ting som skjer både i den store og den lille verden vi lever i. Biomor, biofar... har barna en mor og en far og så en bimor og en biofar? Er det et uttrykk laget av steforeldre som ser på seg selv som mor eller far til barnet og dermed omtaler den virkelige moren eller faren med det nedlatende "Bioforelder" ? Dialekter er flott og flere burde være flinkere til å ta vare på sine. Men lær dere å skrive norsk skriftspråk og hold dialektord og -uttrykk / måter å si ting på til det muntlige språket. Har man gått gjennom skolen uten å lære at man ikke skriver "jeg blir å gjøre noe" etc, så bør man saksøke skolen. Det er forskjell på å skrive på sosiale medier, et diskusjonsforum etc., og å skrive offentlige papirer, en skoleoppgave etc. På det førstnevnte synes jeg bare det er sjarmerende å bruke muntlige uttrykk og dialekter, blir mer fargerikt å lese - synes jeg. Anonymous poster hash: a412d...05a
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #171 Skrevet 25. juli 2016 Ok, men hersketeknikken er jo ikke ordene "fra bunnen"? Nedvurderingen av samtalepartneren er for meg i replikken "det klarer da hvem som helst bare man gidder". Ok, la meg omformulere meg da: Liker spesielt dårlig uttrykket "fra bunnen" når det inngår i en sammenheng der man prøver å få noen annen til å føle seg/fremstå dårlig, og samtidig gjerne fremheve seg selv på dennes bekostning. Bedre? Anonymous poster hash: a412d...05a
Gjest Antarctica Skrevet 25. juli 2016 #172 Skrevet 25. juli 2016 Ok, la meg omformulere meg da: Liker spesielt dårlig uttrykket "fra bunnen" når det inngår i en sammenheng der man prøver å få noen annen til å føle seg/fremstå dårlig, og samtidig gjerne fremheve seg selv på dennes bekostning. Bedre? Anonymous poster hash: a412d...05a Jepp, jeg forsto det i stad også. Men jeg ser ikke helt hvor det passer i tråden - det er holdningene du misliker, ikke selve det språklige. Hvis man rydder litt.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #173 Skrevet 25. juli 2016 Ok, la meg omformulere meg da: Liker spesielt dårlig uttrykket "fra bunnen" når det inngår i en sammenheng der man prøver å få noen annen til å føle seg/fremstå dårlig, og samtidig gjerne fremheve seg selv på dennes bekostning. Bedre? Anonymous poster hash: a412d...05a Noe det forøvrig ofte gjør her inne. Er mye annet som blir brukt i en slik sammenheng også, feks hentydninger om at man er en forbrukermaskin og økonomisk ødeland om man ikke har minst 500 000 i egenandel ved kjøp av bolig, at man er en idiot og latsabb om man slår seg til ro med bachelor (og ikke går for master) etc etc. Men nå var det dette med "fra bunnen" som irriterte meg mest akkurat for tiden. Anonymous poster hash: a412d...05a
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #174 Skrevet 25. juli 2016 Jepp, jeg forsto det i stad også. Men jeg ser ikke helt hvor det passer i tråden - det er holdningene du misliker, ikke selve det språklige. Hvis man rydder litt. Så vanskelig du er da. Jeg får og ofte helt krampetrekninger av å se ordene "fra bunnen av", for i noen sammenhenger så er det veldig overlegent Anonymous poster hash: 22300...a58
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #175 Skrevet 25. juli 2016 Jepp, jeg forsto det i stad også. Men jeg ser ikke helt hvor det passer i tråden - det er holdningene du misliker, ikke selve det språklige. Hvis man rydder litt. Uenig i at det ikke passer i tråden. Jeg irriterer meg over uttrykket "fra bunnen", ja og hensiktene bak å bruke det. Men det har altså blitt brukt i en slik hensikt i en så stor grad at selve uttrykket har begynt å irritere meg. For eksempel hvis min mor i beste mening skulle spurt meg om jeg ville hun skulle lære meg å lage sodd fra bunnen, så ville uttrykket fortsatt irritert meg. Det har blitt misbrukt i hersketeknikkens tjeneste:) Anonymous poster hash: a412d...05a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå