Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #101 Skrevet 24. juli 2016 Særskrivingsfeil kalles også orddelingsfeil, poenget er det samme det er vanvittig irriterende 😂 https://www.sol.no/underholdning/2015_01_15_35423_33-ord-delings-feil-til-a-hyl-grine-av.html sol.no er vel ikke blant de mest anerkjente kildene jeg vet om, akkurat. Det eneste korrekte begrepet er særskriving. Anonymous poster hash: 09570...0e8
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #102 Skrevet 24. juli 2016 Særskrivingsfeil kalles også orddelingsfeil, poenget er det samme det er vanvittig irriterende 😂 https://www.sol.no/underholdning/2015_01_15_35423_33-ord-delings-feil-til-a-hyl-grine-av.html Her må jeg bare opp på min høye hest kjenner jeg: at folk kaller det for orddelingsfeil gjør det ikke mer riktig. Orddelingsfeil er noe helt annet enn særskrivingsfeil altså. Anonymous poster hash: 9ff03...6c1
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #103 Skrevet 24. juli 2016 Her må jeg bare opp på min høye hest kjenner jeg: at folk kaller det for orddelingsfeil gjør det ikke mer riktig. Orddelingsfeil er noe helt annet enn særskrivingsfeil altså. Anonymous poster hash: 9ff03...6c1 Hva er orddelingsfeil da egentlig? Anonymous poster hash: b94bd...59c
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #104 Skrevet 24. juli 2016 Hva er orddelingsfeil da egentlig? Anonymous poster hash: b94bd...59c Når man for eksempel skriver ananas biter istedet for ananasbiter. Den ene er en ananas som biter og den andre er biter av ananas. Anonymous poster hash: b11d8...bd4
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #105 Skrevet 24. juli 2016 Hva er orddelingsfeil da egentlig? Anonymous poster hash: b94bd...59c Orddelingsfeil er når ord blir delt feil ved linjeskift, altså med bindestrek, som f.eks. bindes- trek linj- eskift. Avisartikler er som regel proppfulle av både særskrivings- og orddelingsfeil. Anonymous poster hash: 09570...0e8
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #106 Skrevet 24. juli 2016 Når man for eksempel skriver ananas biter istedet for ananasbiter. Den ene er en ananas som biter og den andre er biter av ananas. Anonymous poster hash: b11d8...bd4 Niks, ananas biter er typisk særskriving. Anonymous poster hash: 09570...0e8
Gjest Antarctica Skrevet 24. juli 2016 #107 Skrevet 24. juli 2016 sol.no er vel ikke blant de mest anerkjente kildene jeg vet om, akkurat. Det eneste korrekte begrepet er særskriving. Anonymous poster hash: 09570...0e8 Det er en "svesisme" og et ord som aldri har fått fotfeste i norsk dagligspråk, ikke engang hos lingvister. Dette fordi vi i Norge ikke bruker begrepet "sær" i betydningen "atskilt". (På svensk heter det å ta noe "isär" når man mener å ta noe fra hverandre. Derfor fungerer det på svensk.)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #108 Skrevet 24. juli 2016 Det er en "svesisme" og et ord som aldri har fått fotfeste i norsk dagligspråk, ikke engang hos lingvister. Dette fordi vi i Norge ikke bruker begrepet "sær" i betydningen "atskilt". (På svensk heter det å ta noe "isär" når man mener å ta noe fra hverandre. Derfor fungerer det på svensk.)Jeg bruker sær mye om dagen! Særkullsbarn, særeie, særskriving Anonymous poster hash: 8c010...dc2
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #109 Skrevet 24. juli 2016 Det er en "svesisme" og et ord som aldri har fått fotfeste i norsk dagligspråk, ikke engang hos lingvister. Dette fordi vi i Norge ikke bruker begrepet "sær" i betydningen "atskilt". (På svensk heter det å ta noe "isär" når man mener å ta noe fra hverandre. Derfor fungerer det på svensk.) Å? Alle lingvister, og andre som er litt språknerder, jeg vet om, og det er temmelig mange, bruker begrepet særskriving. Nettopp fordi det er noe annet enn orddelingsfeil. Anonymous poster hash: 09570...0e8
Kremtopp Skrevet 24. juli 2016 #110 Skrevet 24. juli 2016 Her må jeg bare opp på min høye hest kjenner jeg: at folk kaller det for orddelingsfeil gjør det ikke mer riktig. Orddelingsfeil er noe helt annet enn særskrivingsfeil altså. Anonymous poster hash: 9ff03...6c1 Det er greit, der sitter du fint jeg skal ikke kverrulere på det korrekte begrepet, men det er uhyre få som sier særskrivningsfeil, orddelingsfeil er det folk bruker mest selv om det riktignok ikke er rett. Tullete å bruke krefter og energi på å diskutere hva som er det korrekte begrepet, poenget mitt var at slike skrivefeil er irriterende.
Kremtopp Skrevet 24. juli 2016 #111 Skrevet 24. juli 2016 sol.no er vel ikke blant de mest anerkjente kildene jeg vet om, akkurat. Det eneste korrekte begrepet er særskriving. Anonymous poster hash: 09570...0e8 Denne tråden er jo opprettet for å få frem hvilke ord og uttrykk som folk synes er irriterende, så du får tilføye "orddelingsfeil" som et da siden det tydeligvis er noe som irriterer deg da får alle med seg hva det "eneste korrekte begrepet er" 😛
Gjest Skrekkøgla Skrevet 24. juli 2016 #112 Skrevet 24. juli 2016 Jeg bruker sær mye om dagen! Særkullsbarn, særeie, særskriving Anonymous poster hash: 8c010...dc2 Jeg er bare sær jeg..
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #113 Skrevet 24. juli 2016 "Her hos vårs..." Nei! "Her hos oss" Kutt ut den "vårs" greia. Jeg får tics i øyet og feber i kneet av å høre folk si "vårs". Ellers irriterer det meg også at folk skriver "Stikke under en stol." Det korrekte uttrykket er "Stikke under stol". Det er ikke fordi man putter noe under en stol, nei. Som om det noensinne har gitt mening. Anonymous poster hash: 77485...a82
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #114 Skrevet 24. juli 2016 Det meste som et nevnt irriterer meg🙈😂 Men akkurat nå svir det i øynene pga ordet "komt". Er det mulig?😂 I tillegg er vel særskrivingsfeil det verste jeg ser😫 Anonymous poster hash: 626a7...ec2
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 24. juli 2016 #115 Skrevet 24. juli 2016 (endret) Og "spiren". Må være et typisk DiB-uttrykk, for jeg har aldri hørt noen si muntlig at de har en spire i magen. De vil jo ikke bli foreldre til en vårløk, liksom?! Haha, fantastisk 😂😂 Endret 24. juli 2016 av ღTyrkiskPepperღ
Marriet Skrevet 24. juli 2016 #116 Skrevet 24. juli 2016 Og "spiren". Må være et typisk DiB-uttrykk, for jeg har aldri hørt noen si muntlig at de har en spire i magen. De vil jo ikke bli foreldre til en vårløk, liksom?! Jeg kalte min "spire" for reka. Tidlig i svangerskapet var jeg ikke helt komfortabel med å være gravid og distanserte meg nok litt med reka, samtidig som et foster kan jo minne litt om en reke på et tidspunkt så jeg prøvde meg vel på litt humor. Veldig komfortabel med resultatet altså. Og veldig glad for at han faktisk ikke er en reke.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 24. juli 2016 #117 Skrevet 24. juli 2016 Jeg kalte min "spire" for reka. Tidlig i svangerskapet var jeg ikke helt komfortabel med å være gravid og distanserte meg nok litt med reka, samtidig som et foster kan jo minne litt om en reke på et tidspunkt så jeg prøvde meg vel på litt humor. Veldig komfortabel med resultatet altså. Og veldig glad for at han faktisk ikke er en reke. Min het Kålrot. Jeg er også rimelig fornøyd med at det ikke kom en kålrabi ut.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #118 Skrevet 24. juli 2016 Denne tråden er jo opprettet for å få frem hvilke ord og uttrykk som folk synes er irriterende, så du får tilføye "orddelingsfeil" som et da siden det tydeligvis er noe som irriterer deg da får alle med seg hva det "eneste korrekte begrepet er" 😛 Oi, så sint! Men ja, du har litt rett, feil begrepsbruk irriterer meg. Jeg kan nevne et til, som svært mange bruker feil; mellomnavn. Anonymous poster hash: 09570...0e8
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #119 Skrevet 24. juli 2016 Min het Kålrot. Jeg er også rimelig fornøyd med at det ikke kom en kålrabi ut. Fikk spørsmål en gang ang. hvordan det gikk med vomfrosken 😂😂 trodde jeg skulle knekke sammen i latterkrampe. Anonymous poster hash: b11d8...bd4
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #120 Skrevet 24. juli 2016 "Her hos vårs..." Nei! "Her hos oss" Kutt ut den "vårs" greia. Jeg får tics i øyet og feber i kneet av å høre folk si "vårs". Ellers irriterer det meg også at folk skriver "Stikke under en stol." Det korrekte uttrykket er "Stikke under stol". Det er ikke fordi man putter noe under en stol, nei. Som om det noensinne har gitt mening. Anonymous poster hash: 77485...a82 Kan du forklare uttrykket? Hva er stol? Anonymous poster hash: b94bd...59c
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #121 Skrevet 24. juli 2016 Det meste som et nevnt irriterer meg🙈😂 Men akkurat nå svir det i øynene pga ordet "komt". Er det mulig?😂 I tillegg er vel særskrivingsfeil det verste jeg ser😫 Anonymous poster hash: 626a7...ec2 Men hva er galt med komt?😮 Anonymous poster hash: 580dc...96e
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #122 Skrevet 24. juli 2016 Jeg har kanskje ikke lest hvert eneste innlegg så nøye, men har virkelig ingen nevnt ordet vitterlig?! Altså, hallo, DiB! Det var vel topp tre mest forhatte ord for bare noen få år siden? Her inne, altså, der det brukes flittig. Tror ikke jeg har lest det ordet ute i den virkelige verden mer enn fire ganger. Og det er jeg glad for! Får fnatt hver gang noen skriver det. (Vet at mange her synes fnatt kun kan sies om sopp(?) og ler litt av meg av den grunn, men det finnes mange ord som har dobbel betydning. Bare for å påpeke det.)Ellers er det direkte slitsomt hver gang noen biomor/-far, sambo eller eksen. Usj! Må også nevne blidfisen. Hvem kaller sitt eget barn for en blidFIS?! Skjønner det bare ikke... Anonymous poster hash: 63e99...3e7
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #123 Skrevet 24. juli 2016 Men hva er galt med komt?😮 Anonymous poster hash: 580dc...96e Du finner ikke komt i ordboka. Å komme, (nå) kommer, (i går) kom, har kommet. Anonymous poster hash: 09570...0e8
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #124 Skrevet 24. juli 2016 Må nevne et annet DiB-fenomen, selv om det gjerne ikke går innunder kategorien ord og uttrykk, men av en eller annen grunn irriterer det meg at folk påpeker egen dysleksi, og klarer plutselig å skrive et helt innlegg uten en eneste feil. Anonymous poster hash: 63e99...3e7
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #125 Skrevet 24. juli 2016 Du finner ikke komt i ordboka. Å komme, (nå) kommer, (i går) kom, har kommet. Anonymous poster hash: 09570...0e8 Helt riktig, måtte sjekke det nå Men jeg sier det på min dialekt, og visste faktisk ikke at det ikke var lov å skrive... Anonymous poster hash: 580dc...96e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå