Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #26 Skrevet 22. juli 2016 Fordi at gutten det her er snakk om forstår ikke engang enda at to 50-lapper er line mye verdt som en 100-lapp f.eks. Han forstår heller ikke enda at om man gir fra seg penger får Man mindre tilbake. Han tror at to 20-kroninger er mere enn en 50-lapp. Og han skjønner ikke at en 100-lapp ikke er nok til å kjøpe alt han vil. Han blir sint hvis han ikke får penger tilbake i kassen. Derfor syns ikke far og jeg at gutten bør få bankkort. Problemet her er at mor lager et helvete om det ikke blir slik hun har sett for seg. Og at guttungen da blir fortalt at det er pappa sin "feil" at han ikke får det. Når han har sett frem til det og pratet veldig mye om det. Hi Anonymous poster hash: 2e4d0...c37 Ligger barnet litt bak? Ettersom dette er ting de har lært om på skolen i noen år nå. Anonymous poster hash: 62b94...e47
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #27 Skrevet 22. juli 2016 Er dette innafor i det hele tatt? Trenger en 8-åring bankkort? Mor til bonusbarn vil ordne bankkort til guttungen på 8 år da.. Han får 200 kr i ukelønn av moren og bonusfaren. Han får 50 kr i "lønn" for faste oppgaver han har hos oss i samværshelgene. Far er oppgitt og usikker på om han skal skrive under på bankpapirer som gjør at han godtar. Gutten snakker mye om kortet og hvor mye penger han skal få innpå der til å kjøpe leker.. Det er en liten lokalbank som har denne lave grensen.. Hadde dere gitt 8-åring bankkort? Anonymous poster hash: 2e4d0...c37 Hei Jeg synes det er fornuftig av dere å vente litt. Jeg er selv mattelærer, og synes det er viktig at ungene får et begrep om fysiske penger. Gi kontanter enda et par år, fortsett å la han tjene pengene ved å gjøre oppgaver, snakk om penger og hva ting koster, skriv ønskelister/prioriteringslister over hva han vil bruke penger på, og snakk med han om hvor mye han må spare for å få det han ønsker seg mest. Kanskje må han spare halvparten av ukelønna en periode for å få råd til en stor ting, også kan han bruke den andre halvparten på småting lengre ned på lista. Bygg opp under den grunnleggende forståelsen for hva penger er med fysiske penger, det mener jeg er det beste. Min 9-åring får bankkort når han blir 12 år, og med en god forståelse for hva penger er og hvordan man kan tjene de og disponere de, så blir det ikke noe problem å lære han et fornuftig bruk av bankkort. Anonymous poster hash: 29415...2cd
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #28 Skrevet 22. juli 2016 Ligger barnet litt bak? Ettersom dette er ting de har lært om på skolen i noen år nå. Anonymous poster hash: 62b94...e47 Det er ting som tyder på at han ikke tar matematikk så lett hvertfall. Han leser og skriver godt for sin alder, men kan f.eks heller ikke klokka. Men mye av problemet tror vi ligger i at moren hans kjøper det han vil ha. Bare han maser lenge nok så får han det. Han er bortskjemt med mye dyre, materielle ting. Får penger til å gå på shopping og kjøpe spill og leker.. Hvordan da lære barnet på en enkel måte verdien av penger? Har han ikke nok til noe han vil ha så får han bare mere av mor.. Hi Anonymous poster hash: 2e4d0...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå