Gå til innhold

Bankkort til 8-åring?! :-O

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette innafor i det hele tatt? Trenger en 8-åring bankkort?

Mor til bonusbarn vil ordne bankkort til guttungen på 8 år da.. Han får 200 kr i ukelønn av moren og bonusfaren. Han får 50 kr i "lønn" for faste oppgaver han har hos oss i samværshelgene.

Far er oppgitt og usikker på om han skal

skrive under på bankpapirer som gjør at han godtar. Gutten snakker mye om kortet og hvor mye penger han skal få innpå der til å kjøpe leker..

Det er en liten lokalbank som har denne lave grensen..

Hadde dere gitt 8-åring bankkort?

Anonymous poster hash: 2e4d0...c37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dattteren min er 9 og her har det ikke vært snakk om en gang. Eldste er 16 og har nettopp fått. Vi og er skilt. Får de det så ung da?

Anonymous poster hash: 0f528...98e
Skrevet

Det er tydeligvis mulig ja. Denne banken har faktisk 8-årsgrense.

Skjønner bare ikke hva et så lite barn skal med kort..

Skrevet

Det er tydeligvis mulig ja. Denne banken har faktisk 8-årsgrense.

Skjønner bare ikke hva et så lite barn skal med kort..

Jeg skjønner heller ikke det. Datteren min har ikke og får ikke på mange år. Jeg som svarte over.

Skrevet

8-årsgrense er helt vanlig på et enkelt lommepengekort nå, noen banker har 7 år også. Jeg ser ikke problemet, det gjør jo ingen forskjell om de får det eller lommepengene i kontanter?

Anonymous poster hash: 58a82...632
Skrevet

Hvorfor ikke? Da får de erfaring med at man må tjene pengene man bruker, at det ikke bare er til å dra kortet.

Anonymous poster hash: ba0c6...3c6

Skrevet

8 åring får 200 kroner i ukelønn???

Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet med det. Min er 10 og får kort nå. Kunne gjerne fått tidligere. Det er lommepengekort.

Anonymous poster hash: ac1e5...f40
Skrevet

Hvorfor ikke? Da får de erfaring med at man må tjene pengene man bruker, at det ikke bare er til å dra kortet.

Ja, at de bruker penger de har er greit, men kort? Hun har det i pengeform her.

Skrevet

Ja, at de bruker penger de har er greit, men kort? Hun har det i pengeform her.

Har hørt om flere barn som ikke helt skjønner at man bruker penger når man drar kortet. Det er en veldig nyttig erfaring. Og jeg ser bare ikke problemet med at barna bruker kort i stedet for penger. Samme det vel?

Skrevet

8 åring får 200 kroner i ukelønn???

Ja jeg vet.. >.<

Men hva mor velger å gjøre er egentlig ikke noe faren kan si imot..

Uansett ikke temaet for diskusjonen her.

Skrevet

Min fikk det da han var 9. Ser ikke problemet? Vi går over til en pengefri verden, og jeg ser positivt på det med å lære å bruke bankkort.

Kortet har en lav sperregrense, og han kan ikke bruke mer enn 200,- pr uke. Om han ønsker seg noe som koster mer må han fysisk ta det ut i kontanter, spare en uke, og deretter ta ut 200,- til om denne ønskede tingen koster 399,-.

Han tar vare på alt av kvitteringer i kortmappa si, og en dag i uka går vi kjapt gjennom kvitteringene og sjekker opp mot Kortkompis-appen om beløpet er riktig.

Og det er kjedeligere å miste enn 50-lapp enn å eventuelt miste et kort.

Ser ikke at dette er dumt i det hele tatt, og ærlig talt så bryr jeg meg heller ikke om hva andre måtte mene. Han lærte fort at kortet ikke gikk gjennom uten dekning eller oversteget grensen, så han er veldig redd for å bruke kortet nå.

Anonymous poster hash: 835e9...f26

Skrevet

Fordi at gutten det her er snakk om forstår ikke engang enda at to 50-lapper er line mye verdt som en 100-lapp f.eks.

Han forstår heller ikke enda at om man gir fra seg penger får

Man mindre tilbake. Han tror at to 20-kroninger er mere enn en 50-lapp.

Og han skjønner ikke at en 100-lapp ikke er nok til å kjøpe alt han vil.

Han blir sint hvis han ikke får penger tilbake i kassen.

Derfor syns ikke far og jeg at gutten bør få bankkort.

Problemet her er at mor lager et helvete om det ikke blir slik hun har sett for seg. Og at guttungen da blir fortalt at det er pappa sin "feil" at han ikke får det. Når han har sett frem til det og pratet veldig mye om det.

Hi

Skrevet

I vår bank er det 7-års grense på lommepengekort. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere vil motsette dere det om mor ønsket å lære barnet om elektroniske penger. Vi voksne har knapt kontanter lenger og barna er nødt til å lære seg hvordan dette fungerer. Penger inn på konto først, så dra kort og det blir trekt fra kontoen. Man ser jo på f.eks luksusfellen at det er veldig viktig å fra ganske tidlig å lære de opp i sunn bruk av kredittkort.

Om mor ønsker begynne denne opplæringen nå så trenger det vel ikke være noe galt i det?

Men når det er sagt så var mine to eldste barn 12 og 14 når de fikk kort. Jeg gadd ikke styre med det før og det var heller ikke noe behov for det før. Nå synes jeg det er veldig greit at de har, de får månedslønn inn og lærer seg disponere penger selv. Jeg har kontoene deres i min nettbank og kan enkelt overføre penger til dem og også følge med på bruken ved å se på kontoutskriftene.

Veldig greit å slippe ta ut kontanter om de skal til frisøren eller skal få litt penger til kino, jeg kan bare overføre

Anonymous poster hash: 83eca...035

Skrevet

Fordi at gutten det her er snakk om forstår ikke engang enda at to 50-lapper er line mye verdt som en 100-lapp f.eks.

Problemet her er at mor lager et helvete om det ikke blir slik hun har sett for seg. Og at guttungen da blir fortalt at det er pappa sin "feil" at han ikke får det. Når han har sett frem til det og pratet veldig mye om det.

Hi

Dette burde en 9-åring kunne. Det må dere øve mye på hjemme. De har jo vært mye gjennom dette på skolen.

Lag lekepenger evt bruk ekte penger og lek butikk. Lag kiosk og selg vafler til naboer, så får han erfaring med vekslepenger.

Skrevet

Hi

Jeg har en 7-åring som akkurat er ferdig med 1.klasse selv og lek med penger opp til 100 har de jo hatt i lekse i ukesvis. Klippe, tegne og lage penger, bruke ekte penger, vite at 10 tiere er det samme som hundre kroner, legge sammen, trekke fra, sortere i tierbunker osv

Anonymous poster hash: 83eca...035

Skrevet

Hi

Men kan han ikke få ha kortet hos mor da? Hos dere så kan dere si at han bruker kontanter. Kjøp en lommebok til han som ligger hos dere. Får han penger hos dere så sparer han dem i lommeboken sin.

Hos mor bruker han kortet. Har han det med til dere legger dere det bort til han skal til mor igjen.

Han bør virkelig ha mer begrep om penger.

Hos oss fikk minstemann kort da han var 8 år. Kortet ligger i lommeboken hans og han må selvsagt spørre før han får bruke det.

Veldig greit å sende han på handletur for meg om jeg har glemt et par ting. Han handler og betaler med kort. Så sjekker vi sammen hvor mye han har brukt og regner ut prisen på kvitteringen. Jeg fører penger til han og han sjekker at jeg har ført rett beløp.

Jeg har dessuten kontroll på Internett hvor mye penger han bruker og hvor mye som er på kortet.

Anonymous poster hash: 9a96d...38f

Skrevet

Er dette egentlig en kamp som er verd å ta? Strengt talt et i-landsproblem som absolutt ikke er verd å bruke energi på.

Gi beskjed til mor at kortet ligger hos henne og ikke skal brukes hos dere. Problem løst.

Anonymous poster hash: 47f1a...519

Skrevet

Jeg har en åtteåring og synes umiddelbart forslaget om bankkort hørtes ganske lurt ut. Sønnen min er veldig opptatt av "sine penger" og har de i lommeboken sin. Hadde vært mye tryggere å ha pengene i banken på et kort, selvom beløpet ikke er betydelig akkurat.

Til bursdagen sin sist fikk han KUN penger, så hadde vært kjekt om jeg kunne tatt kontantene hans og overført i nettbanken.

Han fikk bruke kortet mitt noen dager i ferien for å kjøpe seg noe i kiosken. Han kom så stolt tilbake med kvittering og verdens største smil!

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Jeg ville gjort som foreslått over, la han ha kortet kun hos mor så får hun ta kampen når han blir sint for at kortet ikke "virker" som han tror. Det er fin læring å lære seg litt kortvett.

Skrevet

Jeg syns det e lurt at de lærer seg å bruke nort tidlig. Og at man faktisk må sette penger inn på kortet for å kunne betale med det.

Skrevet

I banken vi bruker er d 10-årsgrense og storebror til niåringen har kort. Skulle gjerne sett at 9-åringen også kunne fått kort, men orker ikke bytte bank for bare henne. De lærer stort sett verdien av penger mye tidligere enn det og jeg ser at 9-åringen ikke får øvet seg så mye med å betale selv fordi vi ikke har kontanter tilgjengelig og da heller tar kjøpet på kortet for henne.

Synes det er veldig lurt. Og kanskje spesielt for barn med to hjem der man enkelt kan overføre dersom man mangler kontanter.

Skrevet

Det var da også noe å lage bråk om🙄

Anonymous poster hash: 14b4a...d69

Skrevet

Mine to på 8 og 11 år fikk kort rett før sommerferien. Det er et elektronkort med en beløpsgrense på 400 kr pr uke. Så de kan ikke dra på lekebutikken å kjøpe lego til 1000 kr...

Anonymous poster hash: f924c...717

Skrevet

Det som er skremmende her er jo ikke at gutten skal få bankkort, men at han kan så lite om pengers verdi i så "stor" alder.

Sønnen min fikk bankkort da han var 8 år, ingen problem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...