Gå til innhold

Dere sykepleiere! Hvor hardt er studiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syntes du var det verste/vanskeligste?

Hvilket år var hardest?

Anonymous poster hash: eedff...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første året er lettest. Grunnleggende sykepleie, ernæring, kommunikasjon og litt lab trening, praksis på sykehjem. Men det er hele tiden oppgaver. NON stop. Leverer du ikke, består du ikke kravene. 2 året er anatomi fysiologi, sykdomslære, psykiatrisk sykepleie blandt annet. Praksis også på sykehus. Veldig hektisk og veldig kjekke fag, men du må lese og øve konstant for å bestå. 3 året er mye praksis, ferdighetstester i labben som må bestås, medikamentregning det du må ha 100% rett og kun 3 forsøk. bacheloroppgave. Det er nok mye jeg har glemt og ting er kanskje forandret og annerledes i by til by. Det er et så kjekt studie. Kjempe interessant det aller meste. Jeg kunne ikke tenkt meg noe annet. Noen sier det er lett? Ja man kan nok komme seg såvidt gjennom nåløyet med skippertak, leve på innleveringer med andre, dårlige karakterer Osv. Men for å bli en god sykepleier og ville gjøre sitt aller beste og lære mest mulig- er 3 år for liten tid! Man skal lære så mye på så kort tid. I etterkant har jeg syntes det er negativt med å jobbe helligdager og helg, men alt i alt er det verdt det. Det er så givende.

Anonymous poster hash: 97946...2f7

Skrevet

2. året er verst! Jeg klarte det med nyfødt baby som kom 1 uke før studiestart 2.året så da sier jeg alle kan klare det. Så lenge du interesserer deg for faget så går det bra! Det var et enormt press de siste praksisperiodene, spesielt vi som hadde på sykehus. En uke som en skal lede avdelingen og ha legevisitten osv, men veldig gøy. Jeg savner virkelig studietiden og samholdet vi hadde.

Anonymous poster hash: 39308...b12

Skrevet

Tusen takk for fine og informative svar.

Er mannen som er kommet inn, og vi er spent på hvordan det lar seg kombinere med familie.

Han må jobbe i ferier.

Skrevet

Tydeligvis er det store forskjeller på skolene. Vi hadde anatomi, fysiologi, medikamentregning, sykdomslære og grunnleggende sykepleie på første året. Det var drittøft men greit. Andre året er spesialisthelsetjeneste og mye praksis, tredje er blant annet oppgaveskriving.

Anonymous poster hash: f77b8...dbc

Skrevet

Takk

Skrevet

Jeg har også erfart at som voksen har du gode fordeler. Du er målrettet, strukturert og jobber målrettet og effektivt, og du er vant til å planlegge og tenke fordi du har familie og er vant med å skulle gjøre mange ting samtidig. I tillegg har man livserfaring som er en veldig nyttig ting å ha med seg. Lykke til!!

Skrevet

Ikke så vanskelig, men mye jobb. Stort pensum og mange oppgaver.

Anonymous poster hash: e099b...0f0

Skrevet

Var krevende på tid, med det mener jeg at praksisperiodene tok mye tid og jeg var mye borte fra familien.

Første året var lettest, lesing/pugging av teori, sykehjemspraksis og øving på praktiske ferdigheter og medikamentregning. Var mye som skulle gjennomføres på første året men det opplevde jeg som minst slitsomt. Andre året hadde vi mer teori, sykehuspraksis og praksis på helsestasjon og litt gruppeoppgaver på slutten av semesteret. Tredje år hadde vi psykiatri og hjemmesykepleie( foresninger og praksis), ledelsespraksis og avsluttet med bachelorskriving. Innimellom alt dette kom selvsagt eksamener i hvert fag. Halve studiet er praksis og han kan risikere at han får praksisplass med lang reiseveg, så vær forberedt på at det kan være du som har barna mesteparten av studieløpet. Selv jobbet jeg annenhver helg ved siden av, det var mer enn nok men trengte pengene siden jeg valgte å etablere meg med barn og hus før jeg begynte på skolen.

Han har valgt en utrolig spennende utdanning, men det må ikke glemmes at det er etter at studiene er ferdige og man begynner å jobbe at det største jobben begynner, nemlig å omsette det en har lært til praksis. Jeg har lest teori hver eneste kveld dette ene året jeg har vært i full jobb.. Bortsette fra helg og helligdagsjobbing er det er spennende og variert yrke som du kan bli så god du gidder i.

Anonymous poster hash: cbd51...099

Skrevet

Og en btw : høgskoler har kun ferie røde dager og sommer. På min skole gikk praksisperiodene også på røde dager..

Anonymous poster hash: cbd51...099

Skrevet

Takk nok en gang for flotte svar.

Setter stor pris på det .

Skrevet

Jeg var ferdig i 02, så er vel ikke så reellt lenger.

Hos meg var første vanskeligst, pga det var så mye kjedelig grunnleggende. Teoretikkere osv osv.. Kjedelig teori.

Hadde bare en praksisperiode, og det var sykehjem.,

2 . Året var spennende. Sykdomslære og anatomi bl. a. Samt sykehuspraksis.

Et knallbra år. 😀

Samme med tredjeåret. Mye praksis og bachelor skriving.

Anonymous poster hash: fa5ac...264

Skrevet

Har møtt mange sykepleiere som knapt kan skrive en setning på mer enn 5 ord riktig, så neppe teoretisk spesielt krevende. Men mye praksis. 

Skrevet

2 og 3 året var verst.

Første året var anatomi, sykdomslære, grunnleggende sykepleie og etikk/jus/psykologi, samt sykehjemspraksis. 2 året var klinisk sykepleie, sykehuspraksis, mye mer oppgaver enn i 1 året og helsefremmende og forebyggende. 3 året var psykiatripraksis, hjemmesplpraksis og fordypningspraksis, med eksamen i kommunehelsetjenesten, pluss en million oppgaver. Allikevel var det gøy, jeg klarte det som alenemor til en 3 åring ( var 3 år da jeg begynte ). Vil du det, klarer du det!

Skrevet

Har møtt mange sykepleiere som knapt kan skrive en setning på mer enn 5 ord riktig, så neppe teoretisk spesielt krevende. Men mye praksis.

Nå tror jeg faktisk du uttaler deg om noe du ikke har peiling på. Dessuten er det et svar som er helt irrelevant for hi. At det ikke er teoretisk krevende, hva mener du med det? Og hvorfor sier du det? Det er like mange sider pensum her som andre steder, og i tillegg kommer praksis. Alt på tre år. Det er ren pugging, det kreves dypere forståelse, det kreves evne til resonnement og kritisk tenkning. Det krever matematikk og nøyaktighet, det krever handlekraft og evne til klinisk blikk. Det kreves også historie, filosofisk tenkning og gode kommunikasjonsevner. Det er et krevende studium og et krevende yrke som utfordrer deg på mange felt.

Skrevet

Alle studier er egentlig lette. Du må bare gjennomføre. Følg systemet med oppgaver, innleveringer, praksis og eksamener, og så er det over.

Anonymous poster hash: 5c5d0...ef7

Skrevet

Veldig enkelt. Surfet igjennom og fikk gode karakterer.

Anonymous poster hash: bdfa6...f69

Skrevet

Nå tror jeg faktisk du uttaler deg om noe du ikke har peiling på. Dessuten er det et svar som er helt irrelevant for hi. At det ikke er teoretisk krevende, hva mener du med det? Og hvorfor sier du det? Det er like mange sider pensum her som andre steder, og i tillegg kommer praksis. Alt på tre år. Det er ren pugging, det kreves dypere forståelse, det kreves evne til resonnement og kritisk tenkning. Det krever matematikk og nøyaktighet, det krever handlekraft og evne til klinisk blikk. Det kreves også historie, filosofisk tenkning og gode kommunikasjonsevner. Det er et krevende studium og et krevende yrke som utfordrer deg på mange felt.

Det er et krevende yrke. Men et krevende studium er det ikke. Selv de som såvidt klarte å bestå vgs. klarte å karre seg gjennom sykepleien med hell.

Skrevet

Sykepleiestudiet er ikke vanskelig i det hele tatt. 

Anonymous poster hash: 2cdb5...51f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...