Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #76 Skrevet 20. juli 2016 Eg og vaska trusene mine på 40 grader. Så vart eg sånn plaga med sopp. Det vart bra når eg byrja å vaske dei på 60 eller 90 (alt ettersom kva anna eg vaskar ilag med trusene mine) Anonymous poster hash: 40fec...d75
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #77 Skrevet 20. juli 2016 Jeg må bare spørre om noe. Jeg vasker håndklær/sengetøy/undertøy på 60 eller 95. Og andre klær på 30-40. Men jeg har en skittentøyskurv for mørkt, en for lyst og en for ull/finvask, så det ligger jo sammen oppi der. Bør jeg slutte å ha det i samme kurv? Anonymous poster hash: 7caff...7ec Jeg lurer fremdeles på dette. 🙃 Anonymous poster hash: 7caff...7ec
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #78 Skrevet 20. juli 2016 http://m.side2.no/helse/lukter-det-surt-av-treningstyet-selv-om-det-er-nyvasket/8462177.html Anonymous poster hash: 27add...0a2
Gemini77 Skrevet 20. juli 2016 #79 Skrevet 20. juli 2016 Også en veldig interessant artikkel, som sier det motsatte. Men selv her står det jo at 60 grader ikke alltid er nok fordi ikke alle maskiner er sterke nok til å varme opp vannet tilstrekkelig. Det er uansett tydelig at det ikke hersker enighet om at 60 grader er nok, så synes man burde være litt forsiktig med å kalle folk for griser. Personlig kommer jeg nok til å fortsette med å vaske undertøy på 60 grader, kanskje øke til 90. Jeg kommer ikke til å kalle andre for griser da jeg ikke er 100 % sikker på hva som er riktig. Men de sier jo at 60 grafer isolert sett er nok, men det er usikker om maskinen faktisk varmer til 60 grader og derfor må øke. Det får være opp til enhver å sjekke sin maskin og feilmarginen på denne.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #80 Skrevet 20. juli 2016 Men de sier jo at 60 grafer isolert sett er nok, men det er usikker om maskinen faktisk varmer til 60 grader og derfor må øke. Det får være opp til enhver å sjekke sin maskin og feilmarginen på denne. Men hvorfor skal man virkelig styre så mye med dette? Normal hygiene bør da holde i massevis. Hvis man sliter med ekstremt mye sykdom tror jeg ikke det nødvendigvis er klesvasken som er problemet, heller andre ting. Feks hvor ofte vasker folk sofaen? Overmadrassen? Bytter pute? Tannbørste? Osv. Klær som er merket 40 kan vaskes på 40 og man har da alle disse bakteriene uansett. De syder vel over etter en klam dag på stranda, liksom. Med normal hygiene tror jeg man kommer veldig langt, grisete klesvask eller ei. Anonymous poster hash: 8076c...76a
Gemini77 Skrevet 20. juli 2016 #81 Skrevet 20. juli 2016 Men hvorfor skal man virkelig styre så mye med dette? Normal hygiene bør da holde i massevis. Hvis man sliter med ekstremt mye sykdom tror jeg ikke det nødvendigvis er klesvasken som er problemet, heller andre ting. Feks hvor ofte vasker folk sofaen? Overmadrassen? Bytter pute? Tannbørste? Osv. Klær som er merket 40 kan vaskes på 40 og man har da alle disse bakteriene uansett. De syder vel over etter en klam dag på stranda, liksom. Med normal hygiene tror jeg man kommer veldig langt, grisete klesvask eller ei. Anonymous poster hash: 8076c...76a Joda, enig med deg og jeg har vitterlig ikke sjekket min maskin. Men jeg vet at det kreves 60 grader for å drepe tarmbakterier og de fleste andre bakterier vi har i underlivet så jeg setter maskinen på 60 grader helt uavhengig om mine Victoria secret truser sier 40 grader. Det hjelper lite med normal hygiene hvis vi fortsetter å ta på oss klær med bakterier som kroppen har inne i hulrom og som kommer ut på klær. Jeg er mikrobiolog/molekylærbiolog men absolutt ingen fanatiker når det gjelder vasking. Men undertøy skal være rent. Forebygge sopp og urinveisinfeksjon blant annet.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #82 Skrevet 20. juli 2016 Joda, enig med deg og jeg har vitterlig ikke sjekket min maskin. Men jeg vet at det kreves 60 grader for å drepe tarmbakterier og de fleste andre bakterier vi har i underlivet så jeg setter maskinen på 60 grader helt uavhengig om mine Victoria secret truser sier 40 grader. Det hjelper lite med normal hygiene hvis vi fortsetter å ta på oss klær med bakterier som kroppen har inne i hulrom og som kommer ut på klær. Jeg er mikrobiolog/molekylærbiolog men absolutt ingen fanatiker når det gjelder vasking. Men undertøy skal være rent. Forebygge sopp og urinveisinfeksjon blant annet. Ingen her i huset sliter mee verken sopp, tørr hud, ecoli eller sopp. Jeg tenker at det gjelder å bruke sunn fornuft. Det plager meg ikke at folk vasker ting på 60, for all del, men jeg slår meg til ro med at det blir rent 'nok' på 40, rett og slett. Ironisk nok vasker jer badetøy på 90 fordi jeg syns badetøy er vanvittig ekkelt!!! Anonymous poster hash: 8076c...76a
Gemini77 Skrevet 20. juli 2016 #83 Skrevet 20. juli 2016 Ingen her i huset sliter mee verken sopp, tørr hud, ecoli eller sopp. Jeg tenker at det gjelder å bruke sunn fornuft. Det plager meg ikke at folk vasker ting på 60, for all del, men jeg slår meg til ro med at det blir rent 'nok' på 40, rett og slett. Ironisk nok vasker jer badetøy på 90 fordi jeg syns badetøy er vanvittig ekkelt!!! Anonymous poster hash: 8076c...76a Så lenge dere er fornøyde og ikke blir sykt så keep up the Good work! 😃 Alle gjør som det passer seg selv og familien best! 👍🏼
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #84 Skrevet 20. juli 2016 Hvorfor er så mange livredde for å vaske normalt tøy på 40 grader? Er dere så skitne? Jeg vasker trusene mine på 40- de blir rene. Egentlig så vasker jeg nesten alt på 40. Hva er greia med å vaske på så høye temperaturer hvis klærne ikke er sjukt møkkete? Anonymous poster hash: 8076c...76a De ser rene ut. Det betyr ikke at de er rene. Ville du gnidd kroppen din eller ansiktet ditt i noens brukte truser? Hvis ikke, hvordan kan du forsvare å vaske dine brukte truser sammen med annet tøy? Blander du barnas klær i den cocktailen betyr det at dine bakterier blir fordelt i alle deres klær. Når de vasker fjeset i en klut som har vært oppi der, kunne de like godt fått en skitten underbukse av deg for å vaske seg med. Anonymous poster hash: 5111b...77d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå