Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #51 Skrevet 20. juli 2016 Ikke nødvendigvis, men de brukes gjerne i 7 dager, og det står 60 på de, så de går ofte på det. Det ligger ikke mer bak det. Om et håndkle havner på gulvet mens jeg skal vaske vanlige klær hiver jeg det på 40 og:) Anonymous poster hash: 8076c...76a Du bruker samme håndkle i 7 dager? Hvorfor? Anonymous poster hash: 041bc...438
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #52 Skrevet 20. juli 2016 Du bruker samme håndkle i 7 dager? Hvorfor? Anonymous poster hash: 041bc...438 Hvorfor ikke? Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #53 Skrevet 20. juli 2016 Hvorfor ikke? Anonymous poster hash: 8076c...76a Fordi man da blir skitnere av å tørke seg enn før man dusjet? Du vet at det kommer døde hudceller osv selv om du er 'ren'? Og hvorfor bry seg med å skifte håndkle i det hele, egentlig? Hva er forskjellen på å tørke seg 7 og 17 ganger? Anonymous poster hash: 041bc...438
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #54 Skrevet 20. juli 2016 Fordi man da blir skitnere av å tørke seg enn før man dusjet? Du vet at det kommer døde hudceller osv selv om du er 'ren'? Og hvorfor bry seg med å skifte håndkle i det hele, egentlig? Hva er forskjellen på å tørke seg 7 og 17 ganger? Anonymous poster hash: 041bc...438 godt poeng, men jeg bytter håndkle når jeg føler jeg trenger å bytte det. En gang i uka. Da bytter resten av familien også. Koser oss med døde hudceller Anonymous poster hash: 8076c...76a
Gemini77 Skrevet 20. juli 2016 #55 Skrevet 20. juli 2016 Jeg har ikke svart på noen annen tråd nei:) Jeg anser klærne mine som rene, og verken barna eller jeg er syke. En vask på 40 med 1400omdreininger vasker klærne våre rene, og om det skulle være noen bakterier igjen som overlever så lever vi helt fint med de vi altså. Sjeldent syke. Anonymous poster hash: 8076c...76a De SER rene ut mener du. Vasker du kun undertøy for å få bort flekker? Hadde man lagt den vaskede trusa på en petriskål i laboratoriet hvor jeg jobbet så hadde det grodd masse snask der. I tillegg akkumuleres det masse bakterier i vaskemaskinen så det er anbefalt å kjøre minimum 1 vask med 90 grader i mnd. Hvis du ikke vasker på 60 engang så tørr jeg ikke tenke på hva som gror i den maskinen.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #56 Skrevet 20. juli 2016 godt poeng, men jeg bytter håndkle når jeg føler jeg trenger å bytte det. En gang i uka. Da bytter resten av familien også. Koser oss med døde hudceller Anonymous poster hash: 8076c...76a Jeg ser at du koser deg med tråden din 😂 svarer for å provosere og syns du er både morsom og smart 😝 det kan godt bare være at du kjeder deg og ønsker å lage litt liv her, men jeg kjenner at jeg klør litt av å tenke at det finnes folk som deg 💩💩💩 Anonymous poster hash: 041bc...438
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #57 Skrevet 20. juli 2016 Min venninne som daglig kikker i mikroskop på sykehuslaboratoriet, og jeg, vi pratet om klesvask, av alle ting, nå nylig. Vi er skjønt enige om at klær brukt tett inntil kroppen absolutt bør vaskes på minimum 60 ℃, i alle fall hvis rent tøy er formålet med vasken. Nær sagt ingenting blir rent på 40 ℃, kun ull. Anonymous poster hash: 569cb...a0a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #58 Skrevet 20. juli 2016 De SER rene ut mener du. Vasker du kun undertøy for å få bort flekker? Hadde man lagt den vaskede trusa på en petriskål i laboratoriet hvor jeg jobbet så hadde det grodd masse snask der. I tillegg akkumuleres det masse bakterier i vaskemaskinen så det er anbefalt å kjøre minimum 1 vask med 90 grader i mnd. Hvis du ikke vasker på 60 engang så tørr jeg ikke tenke på hva som gror i den maskinen. Jo, jeg vasker ting på både 60 og 95 jeg altså, så slapp helt av. Vaskemaskinen min, bakteriene og alt annet her lever i skjønn fryd og harmoni. Hvis jeg hadde puttet en banan i en petriskål hadde jeg sikkert sett masse fælt da og. Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #59 Skrevet 20. juli 2016 Jeg ser at du koser deg med tråden din 😂 svarer for å provosere og syns du er både morsom og smart 😝 det kan godt bare være at du kjeder deg og ønsker å lage litt liv her, men jeg kjenner at jeg klør litt av å tenke at det finnes folk som deg 💩💩💩 Anonymous poster hash: 041bc...438 Det verste er at det nok finnes mange som meg, jeg er bare toppen av isfjellet.. Anonymous poster hash: 8076c...76a
Gemini77 Skrevet 20. juli 2016 #60 Skrevet 20. juli 2016 Jo, jeg vasker ting på både 60 og 95 jeg altså, så slapp helt av. Vaskemaskinen min, bakteriene og alt annet her lever i skjønn fryd og harmoni. Hvis jeg hadde puttet en banan i en petriskål hadde jeg sikkert sett masse fælt da og. Anonymous poster hash: 8076c...76a Men du hadde ikke sett tarmpatogene bakterier iallefall.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #61 Skrevet 20. juli 2016 Men du hadde ikke sett tarmpatogene bakterier iallefall. Joda, det finnes nok av folk som ikke vasker hendene sine, så disse bakteriene er jeg eksponert for hele tiden. Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #62 Skrevet 20. juli 2016 Jeg må bare spørre om noe. Jeg vasker håndklær/sengetøy/undertøy på 60 eller 95. Og andre klær på 30-40. Men jeg har en skittentøyskurv for mørkt, en for lyst og en for ull/finvask, så det ligger jo sammen oppi der. Bør jeg slutte å ha det i samme kurv? Anonymous poster hash: 7caff...7ec
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #63 Skrevet 20. juli 2016 Jeg må bare spørre om noe. Jeg vasker håndklær/sengetøy/undertøy på 60 eller 95. Og andre klær på 30-40. Men jeg har en skittentøyskurv for mørkt, en for lyst og en for ull/finvask, så det ligger jo sammen oppi der. Bør jeg slutte å ha det i samme kurv? Anonymous poster hash: 7caff...7ec Jeg mener nei. Men du får sjekke med en petriskål Anonymous poster hash: 8076c...76a
Gemini77 Skrevet 20. juli 2016 #64 Skrevet 20. juli 2016 Joda, det finnes nok av folk som ikke vasker hendene sine, så disse bakteriene er jeg eksponert for hele tiden. Anonymous poster hash: 8076c...76a Det er vi alle men vi blir syke av å få e.coli i maten. Det er jo nå over hele England hvor salater ikke er blitt kontaminert med møkkete vann med tarmbakterier og masse mennesker er blitt syke. Men hvis du ønsker å ta på deg en "ren" truse etter dusj som allerede er sauset med tarmbakterier og annet snacks så må du gjerne gjøre det. Men da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du bytter truser i det hele tatt? Er det for at de skal se rene ut eller være rene?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #65 Skrevet 20. juli 2016 Det er vi alle men vi blir syke av å få e.coli i maten. Det er jo nå over hele England hvor salater ikke er blitt kontaminert med møkkete vann med tarmbakterier og masse mennesker er blitt syke. Men hvis du ønsker å ta på deg en "ren" truse etter dusj som allerede er sauset med tarmbakterier og annet snacks så må du gjerne gjøre det. Men da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du bytter truser i det hele tatt? Er det for at de skal se rene ut eller være rene? De er da rene etter 40 grader. Om de ikke er rene nok for deg, så er de det for meg. Jeg lider ikke av flekker i undertøyet mitt heller, så jeg vasker de for at de skal bli rene, og de er rene nok for meg Anonymous poster hash: 8076c...76a
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. juli 2016 #66 Skrevet 20. juli 2016 Først vil jeg si at jeg selv vasker undertøy, sengetøy og håndklær på 60 grader så jeg er på ingen måte ute etter å forsvare egne rutiner. Men jeg lurer på én ting: mange argumenterer at man må vaske undertøy på 60 grader fordi "undertøysbakterier" ikke dør ved 40 grader (hvilket er grunnen jeg også har brukt når jeg velger å vaske undertøy på 60). Men så legger noen ut en link som viser at tøyet IKKE blir renere ved 60 grader, at man må opp i 70 grader eller mer....og INGEN kommenterer det??? Alle ignorerer det slik at de kan føle seg flinkere enn HI, selv om ting kan tyde på at klærne deres er like skitne/rene som HI sine??? Jeg synes det var meget interessant.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #67 Skrevet 20. juli 2016 Først vil jeg si at jeg selv vasker undertøy, sengetøy og håndklær på 60 grader så jeg er på ingen måte ute etter å forsvare egne rutiner. Men jeg lurer på én ting: mange argumenterer at man må vaske undertøy på 60 grader fordi "undertøysbakterier" ikke dør ved 40 grader (hvilket er grunnen jeg også har brukt når jeg velger å vaske undertøy på 60). Men så legger noen ut en link som viser at tøyet IKKE blir renere ved 60 grader, at man må opp i 70 grader eller mer....og INGEN kommenterer det??? Alle ignorerer det slik at de kan føle seg flinkere enn HI, selv om ting kan tyde på at klærne deres er like skitne/rene som HI sine??? Jeg synes det var meget interessant. http://m.dinside.no/926653/vasker-du-klaerne-riktig Anonymous poster hash: d34f3...8f2
Gemini77 Skrevet 20. juli 2016 #68 Skrevet 20. juli 2016 http://m.dinside.no/926653/vasker-du-klaerne-riktig Anonymous poster hash: d34f3...8f2 Jeg er molekylærbiolog med mikrobiologi som en av mine major og e.coli dør ved 60 grader. Det er vel mer at man må sette høyere temp på vaskemaskinen for å være sikker på at vannet faktisk blir 60 grader. Noen bakterier overlever selvfølgelig men det meste dør ved denne temperaturen.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #69 Skrevet 20. juli 2016 http://www.kk.no/livsstil/slik-blir-undert%C3%B8yet-skikkelig-rent-23968 Anonymous poster hash: d34f3...8f2
Gemini77 Skrevet 20. juli 2016 #70 Skrevet 20. juli 2016 De er da rene etter 40 grader. Om de ikke er rene nok for deg, så er de det for meg. Jeg lider ikke av flekker i undertøyet mitt heller, så jeg vasker de for at de skal bli rene, og de er rene nok for meg Anonymous poster hash: 8076c...76a Du tar ikke poenget. De er ikke rene enn for andre ting enn flekker. Bakteriene er der like herlig og det er de vi skifter undertøy for - ikke flekkene. Men kjør på om du er komfortabel med undertøy full av levende bakterier.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #71 Skrevet 20. juli 2016 Først vil jeg si at jeg selv vasker undertøy, sengetøy og håndklær på 60 grader så jeg er på ingen måte ute etter å forsvare egne rutiner. Men jeg lurer på én ting: mange argumenterer at man må vaske undertøy på 60 grader fordi "undertøysbakterier" ikke dør ved 40 grader (hvilket er grunnen jeg også har brukt når jeg velger å vaske undertøy på 60). Men så legger noen ut en link som viser at tøyet IKKE blir renere ved 60 grader, at man må opp i 70 grader eller mer....og INGEN kommenterer det??? Alle ignorerer det slik at de kan føle seg flinkere enn HI, selv om ting kan tyde på at klærne deres er like skitne/rene som HI sine??? Jeg synes det var meget interessant. Det kan vel være for mange av oss har sett artikler som sier at 60 grader holder? Min maskin har ikke 70 grader som valgmulighet engang, det går fra 60 til 90 (eller er det 95?). Anonymous poster hash: 041bc...438
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #72 Skrevet 20. juli 2016 Du tar ikke poenget. De er ikke rene enn for andre ting enn flekker. Bakteriene er der like herlig og det er de vi skifter undertøy for - ikke flekkene. Men kjør på om du er komfortabel med undertøy full av levende bakterier. Jeg for min del skifter undertøy først og fremst for å ikke lukte. Jeg vasker på 60 for å føle meg sikker selv om jeg ikke tenker noe særlig på bakterier. Men lukta forsvinner sikkert ved 40 grader også. Anonymous poster hash: 04514...7ff
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. juli 2016 #73 Skrevet 20. juli 2016 (endret) http://m.dinside.no/926653/vasker-du-klaerne-riktig Anonymous poster hash: d34f3...8f2 Også en veldig interessant artikkel, som sier det motsatte. Men selv her står det jo at 60 grader ikke alltid er nok fordi ikke alle maskiner er sterke nok til å varme opp vannet tilstrekkelig. Det er uansett tydelig at det ikke hersker enighet om at 60 grader er nok, så synes man burde være litt forsiktig med å kalle folk for griser. Personlig kommer jeg nok til å fortsette med å vaske undertøy på 60 grader, kanskje øke til 90. Jeg kommer ikke til å kalle andre for griser da jeg ikke er 100 % sikker på hva som er riktig. Endret 20. juli 2016 av Darwinia:-)
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. juli 2016 #74 Skrevet 20. juli 2016 Det kan vel være for mange av oss har sett artikler som sier at 60 grader holder? Min maskin har ikke 70 grader som valgmulighet engang, det går fra 60 til 90 (eller er det 95?). Anonymous poster hash: 041bc...438 For all del, jeg vasker selv undertøy på 60 fordi jeg har lest at 40 ikke er nok😊 Jeg bare savnet et motsvar når det ble linket til artikkel som argumenterte for at det de fleste hevdet var feil.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #75 Skrevet 20. juli 2016 Vaskekluter o.l - 90 grader Sengetøy - 90 grader Undertøy og håndklær - 60 grader Bukser, gensere, t-skjorter, osv - 40 grader Ull - 30 grader. Andre finere/sartere stoffer - 30 grader eller håndvask-program. Anonymous poster hash: b4c64...e1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå