Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #26 Skrevet 20. juli 2016 Jeg sparer tid, og klærne mine holder seg lengre. Jeg ser ingen grunn til å vaske en T-skjorte brukt en dag på 60, rett og slett. Ei heller bytter jeg håndkle hver gang jeg har dusjet.. Nøff nøff Anonymous poster hash: 8076c...76a Ingen grunn til å vaske den t-skjorten på 60 grader om du vasker den sammen med andre skjorter og andre plagg som greit kan vaskes på 40 grader. Problemet oppstår når du velger å vaske t-skjorten sammen med undertøyet, håndklærne, sengetøyet og vaskefiller. Det eneste du sørger for da er å sause inn alle klærne i bakterier. Og sengetøy - der tar du ikke knekket på midd når du bare vasker det på 40 grader, så der er det ikke bakterier, det er også snakk om midd. Jeg spør igjen - hvorfor har du så stor motstand mot å ta til deg helt elementære kunnskaper om hygiene? Du kan da ikke være så lite opplyst at du ikke har fått med deg at bakterier ikke tas knekken på om du kun vasker på 40 grader? Eller er det slik at du bare driter i hygienen? Jeg skifter heller ikke håndklær daglig - men de vaskes alltid på 60 grader eller mer. Anonymous poster hash: b7876...34e
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #27 Skrevet 20. juli 2016 Hva slags truser er det du har? Anonymous poster hash: bbabf...9e7 Blondetruser etc. Hva slags truser har du? Forresten står det i linken jeg la ut at det ikke holder å vaske på 60 grader for å fjerne bakterier. Man må ta ty til temperaturer over 70 grader og at det da ikke spiller noen rolle om man vasker på 40 eller 60 grader uansett. Så det så. Anonymous poster hash: 5a9de...fb0
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #28 Skrevet 20. juli 2016 Ingen grunn til å vaske den t-skjorten på 60 grader om du vasker den sammen med andre skjorter og andre plagg som greit kan vaskes på 40 grader. Problemet oppstår når du velger å vaske t-skjorten sammen med undertøyet, håndklærne, sengetøyet og vaskefiller. Det eneste du sørger for da er å sause inn alle klærne i bakterier. Og sengetøy - der tar du ikke knekket på midd når du bare vasker det på 40 grader, så der er det ikke bakterier, det er også snakk om midd. Jeg spør igjen - hvorfor har du så stor motstand mot å ta til deg helt elementære kunnskaper om hygiene? Du kan da ikke være så lite opplyst at du ikke har fått med deg at bakterier ikke tas knekken på om du kun vasker på 40 grader? Eller er det slik at du bare driter i hygienen? Jeg skifter heller ikke håndklær daglig - men de vaskes alltid på 60 grader eller mer. Anonymous poster hash: b7876...34e Eller er du kanskje i overkant hysterisk? Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #29 Skrevet 20. juli 2016 Blondetruser etc. Hva slags truser har du? Forresten står det i linken jeg la ut at det ikke holder å vaske på 60 grader for å fjerne bakterier. Man må ta ty til temperaturer over 70 grader og at det da ikke spiller noen rolle om man vasker på 40 eller 60 grader uansett. Så det så. Anonymous poster hash: 5a9de...fb0 Vi får begynne å vaske alle klær på 95, siden vi mangler 'grunnleggende egenskaper om hygiene' Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #30 Skrevet 20. juli 2016 Jeg vasker truser på 95 grader og kjøper derfor kun bomullstruser som tåler 95 grader. Tanken på 40 grader på vask av undertøy er ekkelt syns jeg men andre får gjøre hva de vil. Andre klær vasker jeg på 40 el 30. Håndduker og sengetøy på 95 og. Anonymous poster hash: c8f38...e1f
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #31 Skrevet 20. juli 2016 Jeg vasker truser på 95 grader og kjøper derfor kun bomullstruser som tåler 95 grader. Tanken på 40 grader på vask av undertøy er ekkelt syns jeg men andre får gjøre hva de vil. Andre klær vasker jeg på 40 el 30. Håndduker og sengetøy på 95 og. Anonymous poster hash: c8f38...e1f Men det er i det minste mer konsekvent enn 60 Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #32 Skrevet 20. juli 2016 HVILKE bakterierer er det dere er så redde for egentlig? Anonymous poster hash: 8076c...76a Hva er vitsen med å ramse opp for deg, du ønsker jo likevel ikke å ta til deg elementære kunnskaper om hygiene? Du eller barna trenger ikke hatt "uhell" som er synlige for at det kommer bakterier i undertøyet. Du har kanskje ikke noe imot å vaske underlivet med en vaskeklut og så bruke den i ansiktet etterpå heller? Kanskje du ikke bruker kluter fordi du synes det er uhygienisk? Vel, det du gjør hver gang du vasker undertøy, håndklær, og vaskefiller er jo bare å sørge for å sause inn alle klærne dine med bakterier. Poenget her er ikke å begynne å ramse opp alle ulike bakterier o.l. som kan gi problemer, poenget er at slike finnes og kan gi sykdom. Men det er selvfølgelig ditt valg å ikke ta hensyn til det. Håper jeg ikke kjenner deg, for ville ikke likt tanken på å skulle tørke hendene på dine "rene" håndklær med dine eller barna dine sine underlivsbakterier i, litt avføringsbakterier osv. Eller hva med å spise mat hos deg - når du tørker hendene før du håndterer maten på et kjøkkenhåndkle med underlivsbakterier. Eller den fine duken du har på bordet som også har det samme. Selv om du ikke ser dem finnes de der. Anonymous poster hash: b7876...34e
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #33 Skrevet 20. juli 2016 Hva er vitsen med å ramse opp for deg, du ønsker jo likevel ikke å ta til deg elementære kunnskaper om hygiene? Du eller barna trenger ikke hatt "uhell" som er synlige for at det kommer bakterier i undertøyet. Du har kanskje ikke noe imot å vaske underlivet med en vaskeklut og så bruke den i ansiktet etterpå heller? Kanskje du ikke bruker kluter fordi du synes det er uhygienisk? Vel, det du gjør hver gang du vasker undertøy, håndklær, og vaskefiller er jo bare å sørge for å sause inn alle klærne dine med bakterier. Poenget her er ikke å begynne å ramse opp alle ulike bakterier o.l. som kan gi problemer, poenget er at slike finnes og kan gi sykdom. Men det er selvfølgelig ditt valg å ikke ta hensyn til det. Håper jeg ikke kjenner deg, for ville ikke likt tanken på å skulle tørke hendene på dine "rene" håndklær med dine eller barna dine sine underlivsbakterier i, litt avføringsbakterier osv. Eller hva med å spise mat hos deg - når du tørker hendene før du håndterer maten på et kjøkkenhåndkle med underlivsbakterier. Eller den fine duken du har på bordet som også har det samme. Selv om du ikke ser dem finnes de der. Anonymous poster hash: b7876...34e For å være helt ærlig så bruker jeg ikke klut, verken i underliv eller resten av kroppen. Men jeg er ikke livredd for å tørke meg med et brukt håndkle. Jeg nekter å ta til meg DINE påstander om 60 grader, siden de i høy grad kan motbevises. Tenk så fælt om jeg er en av dine venner, og du har sovet i sengetøyet mitt, eller lånt en T-skjorte vasket med truser av meg. Du får ta deg en dusj eller valium Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #34 Skrevet 20. juli 2016 Men det er i det minste mer konsekvent enn 60 Anonymous poster hash: 8076c...76a Når jeg møtte samboer så vasket han alt på 60 grader 😂 Har lært han at en del klær ikke tåler 60 og skal vaskes på f.eks 30. Og ull på ullprogram osv. Anonymous poster hash: c8f38...e1f
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #35 Skrevet 20. juli 2016 Lurer på hvilke bakterier det er...som lever i tørre klær... Etter først å ha overlevd såpevann. Glad jeg vasker hendene mine i 60 grader vann...... Anonymous poster hash: 7a7ee...498
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #36 Skrevet 20. juli 2016 Når jeg møtte samboer så vasket han alt på 60 grader 😂 Har lært han at en del klær ikke tåler 60 og skal vaskes på f.eks 30. Og ull på ullprogram osv. Anonymous poster hash: c8f38...e1f Jeg vasker ull på 40 og jeg. Neida. Vasker faktisk ull for hånd. Kjører de i maskinen ved ukeslutt Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #37 Skrevet 20. juli 2016 Lurer på hvilke bakterier det er...som lever i tørre klær... Etter først å ha overlevd såpevann. Glad jeg vasker hendene mine i 60 grader vann...... Anonymous poster hash: 7a7ee...498 Det vil ikke hygieneksperten svare på, så ikke tenk på det Anonymous poster hash: 8076c...76a
Fru vims Skrevet 20. juli 2016 #38 Skrevet 20. juli 2016 Men vet at i noen land så vaskes tøybleier f. Eks på 40 grader. Rett og slett for at vaskemidlene våre er mildere enn de ofte har i andre land. Så ja vasker heller på 60 med mildere vaskepulver 😄
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #39 Skrevet 20. juli 2016 Det er jo ingen vits å gi deg eksempler, Hi, for du ønsker ikke å ta til deg noe kunnskap. Jeg skrev at de nevnte skal vaskes på 60 grader eller mer et eller annet sted i tråden. Du prøver å latterliggjøre andre, mens du selv ikke vil ta til deg kunnskap du selv bruker som argument. Det er rett og slett ikke særlig smart. Jeg vet at du ikke er min venninne, for jeg kjenner mine gode venner godt nok til å vite hvor de står hygienemessig. Du gjør narr av dette, men for de som har et redusert immunforsvar så er det viktig å vite slikt. Så tro meg, jeg vet du ikke er min venninne. Lev vel med dine valg, bare sørg for å varsle andre om du vet de har redusert immunforsvar før de kommer til deg slik at de kan ta valg om å beskytte seg. Om du driter i det er jo ditt valg. Anonymous poster hash: b7876...34e
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #40 Skrevet 20. juli 2016 Det er jo ingen vits å gi deg eksempler, Hi, for du ønsker ikke å ta til deg noe kunnskap. Jeg skrev at de nevnte skal vaskes på 60 grader eller mer et eller annet sted i tråden. Du prøver å latterliggjøre andre, mens du selv ikke vil ta til deg kunnskap du selv bruker som argument. Det er rett og slett ikke særlig smart. Jeg vet at du ikke er min venninne, for jeg kjenner mine gode venner godt nok til å vite hvor de står hygienemessig. Du gjør narr av dette, men for de som har et redusert immunforsvar så er det viktig å vite slikt. Så tro meg, jeg vet du ikke er min venninne. Lev vel med dine valg, bare sørg for å varsle andre om du vet de har redusert immunforsvar før de kommer til deg slik at de kan ta valg om å beskytte seg. Om du driter i det er jo ditt valg. Anonymous poster hash: b7876...34e Jeg kjenner flere med dårlig immunforsvar, uten at de er blitt syk av å være her. Blant annet har min svigermor som har redusert immunforsvar grunnet cellegift vært her hele uken, og hun krever ikke 60 eller 1000 grader. Hun kan fint vaske tøy for hånd også. Jeg tror det heller er du som er i overkant redd for bakterier - som du ikke en gang tør si navnet på. Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #41 Skrevet 20. juli 2016 Jeg kjenner flere med dårlig immunforsvar, uten at de er blitt syk av å være her. Blant annet har min svigermor som har redusert immunforsvar grunnet cellegift vært her hele uken, og hun krever ikke 60 eller 1000 grader. Hun kan fint vaske tøy for hånd også. Jeg tror det heller er du som er i overkant redd for bakterier - som du ikke en gang tør si navnet på. Anonymous poster hash: 8076c...76a Jeg følger råd jeg har fått av helsepersonell pga. redusert immunforsvar. Lev i din verden av ignoranse - mange av oss velger å være litt mer opplyste, for egen og andres del. Anonymous poster hash: b7876...34e
*Miss Marple* Skrevet 20. juli 2016 #42 Skrevet 20. juli 2016 (endret) Du vasker alt på 40 grader. Betyr det at du vasker truser sammen med kjøkkenhåndkle og bluser f.eks? Eller sorterer du i det minste tøyet først? Endret 20. juli 2016 av *Miss Marple*
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #43 Skrevet 20. juli 2016 Du vasker alt på 40 grader. Betyr det at du vasker truser sammen med kjøkkenhåndkle og bluser f.eks? Eller sorterer du i det minste tøyet først?[/ Jeg vasker stort sett håndkler på høyere grader og for seg selv. Jeg tror du anonyme her har fått andre råd enn min svigermor feks. Overdreven hygiene og fjerning av bakterier er ikke sunt. Dersom du har bakterier i hjemmet ditt som er farlige for deg ville jeg vært svært bekymret for å oppholde meg ute generelt, og det mener jeg av hele mitt hjerte. Det er ikke sunt Anonymous poster hash: 8076c...76a
Mamma_til_2 Skrevet 20. juli 2016 #44 Skrevet 20. juli 2016 http://www.klikk.no/foreldre/helse/article708711.ece
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #45 Skrevet 20. juli 2016 http://www.klikk.no/foreldre/helse/article708711.ece Artikkelen handler i stor grad om sykdom og møkkete klær. Dersom et plagg er bedspydd her velger jeg enten å kaste det, eller skylle det og så koke det. Til vanlig blir ingen syke av 40 grader. Enkelt og greit Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #46 Skrevet 20. juli 2016 Spørsmålet her blir vel - hvor møkkete er underlivet til en 6åring? Og hvor farlige er disse bakteriene? Siden jeg er en gris er jo disse bakteriene overalt her, og ingen av oss har noen sykdommer eller er spesielt ekle, derfor er jeg undrende til at dette skal være ekkelt. Dersom noen har hatt et uhell pleier jeg å kaste trusa. Anonymous poster hash: 8076c...76a E-coli bakterier finnes i alle tarmer. En fis kan gjerne inneholde litt tarmbakterier. En 6 åring har også e-coli i tarmen sin. +++++++ mange andre bakterier som det er greit å drepe på 60 grader. Anonymous poster hash: 4c4dc...49b
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #47 Skrevet 20. juli 2016 E-coli bakterier finnes i alle tarmer. En fis kan gjerne inneholde litt tarmbakterier. En 6 åring har også e-coli i tarmen sin. +++++++ mange andre bakterier som det er greit å drepe på 60 grader. Anonymous poster hash: 4c4dc...49b Bakteriene blir jo ikke drept ved 60 grader. Høyere temperaturer må til. Anonymous poster hash: 5a9de...fb0
Mamma_til_2 Skrevet 20. juli 2016 #48 Skrevet 20. juli 2016 Artikkelen handler i stor grad om sykdom og møkkete klær. Dersom et plagg er bedspydd her velger jeg enten å kaste det, eller skylle det og så koke det. Til vanlig blir ingen syke av 40 grader. Enkelt og greit Anonymous poster hash: 8076c...76a 5gode råd om klesvask og hygiene: Vask klærne på så høy temperatur som de tåler Kjør en ekstra varm vask (90 grader) jevnlig for å renske opp i maskinen Skyld klær med spytt, oppkast eller avføring godt før vask Vask undertøy separat eller sammen med sengetøy og håndklær, på minst 60 grader Hold klær og håndklær fra kjøkken og bad atskilt, særlig hvis de vaskes på 40 grader eller mindre.
*Miss Marple* Skrevet 20. juli 2016 #49 Skrevet 20. juli 2016 Jeg vasker stort sett håndkler på høyere grader og for seg selv. Anonymous poster hash: 8076c...76a Mener du da at håndklær som stort sett blir brukt på en ren kropp eller rene hender er mer skittent en en truse?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #50 Skrevet 20. juli 2016 Mener du da at håndklær som stort sett blir brukt på en ren kropp eller rene hender er mer skittent en en truse? Ikke nødvendigvis, men de brukes gjerne i 7 dager, og det står 60 på de, så de går ofte på det. Det ligger ikke mer bak det. Om et håndkle havner på gulvet mens jeg skal vaske vanlige klær hiver jeg det på 40 og:) Anonymous poster hash: 8076c...76a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå