Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #1 Skrevet 20. juli 2016 Fastlegen er på ferie, så vi får ikke spurt. Bakgrunnsinfo: Det er i så fall snakk om en halv tablett EN gang fordi ungdommen har vansker knyttet opp mot søvn og vi må opp midt på natten for å rekke flyet til ferie. For at han skal få det best mulig bør han sovne i 21-tiden senest, og det skjer ikke uten litt medisinsk hjelp. Han er stor for alderen med 180 cm og 67-68 kg. Anonymous poster hash: a441a...816
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #2 Skrevet 20. juli 2016 I forhold til vekt er han jo en voksen. Men ville nok hørt med noen. Vi har gitt ungene våre vallergan på lange flyturer, men vi skriver det ut selv og vet hva vi gjør. Anonymous poster hash: 414eb...3c4
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #3 Skrevet 20. juli 2016 Fastlegen er på ferie, så vi får ikke spurt. Bakgrunnsinfo: Det er i så fall snakk om en halv tablett EN gang fordi ungdommen har vansker knyttet opp mot søvn og vi må opp midt på natten for å rekke flyet til ferie. For at han skal få det best mulig bør han sovne i 21-tiden senest, og det skjer ikke uten litt medisinsk hjelp. Han er stor for alderen med 180 cm og 67-68 kg. Anonymous poster hash: a441a...816 Dette tror jeg du vet selv. Hvis du er ute etter støtte til noe som i teorien ikke er riktig, men du selv mener du har gode grunner og veloverveide argumenter for: IKKE spør her inne... Anonymous poster hash: 3815d...d2d
LillePunk Skrevet 20. juli 2016 #4 Skrevet 20. juli 2016 Jeg fikk en halv sovetablett av mamma da jeg var 17.. Fikk hallusinasjoner av det og ble skikkelig dårlig. Så ville vært forsiktig i og med dere skal reise.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #5 Skrevet 20. juli 2016 Dette tror jeg du vet selv. Hvis du er ute etter støtte til noe som i teorien ikke er riktig, men du selv mener du har gode grunner og veloverveide argumenter for: IKKE spør her inne... Anonymous poster hash: 3815d...d2d Hadde jeg visst svaret ville jeg ikke spurt. Det jeg har resonnert meg fram til er at han vektmessig er "voksen", og det jeg egentlig lurer på er om det da er noe annet som tilsier at det er farlig å gi ham denne halve tabletten denne ene gangen. Normal tar han melatonin, men den vet jeg av erfaring at ikke får ham til å sovne i slike type tilfeller. Litt vanskelig å forklare alt uten at det blir veldig mye informasjon. Men jeg kan godt prøve å omformulere spørsmålet litt: Er det noen som har erfaring med å gi sovemedisin som Imovane til en tenåring av voksne størrelse, hva har ev. deres lege sagt? HI Anonymous poster hash: a441a...816
nasse nøffen Skrevet 20. juli 2016 #6 Skrevet 20. juli 2016 I forhold til vekt er han jo en voksen. Men ville nok hørt med noen. Vi har gitt ungene våre vallergan på lange flyturer, men vi skriver det ut selv og vet hva vi gjør. Anonymous poster hash: 414eb...3c4 Heee? Du kan skrive ut Vallergan selv og vet hva du gjør, men du kan ikke gi råd i denne saken.. hehe
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #7 Skrevet 20. juli 2016 Hvis han aldri har fått dette før, så ikke gi det. Man kan få skikkelig hangover, noe som er værre enn å ikke få sove ordentlig Anonymous poster hash: 29573...2bf
nasse nøffen Skrevet 20. juli 2016 #8 Skrevet 20. juli 2016 Du kan trygt gi en Imovane til en 17 åring. Det er ikke noe farlig med det. Men, det er jo selvfølgelig ikke en god ide og gi medisiner som ikke er forskrevet til rett pasient. Så da synes jeg heller han får sove dårlig. En annen ting du bør tenke over her er holdningen til sovetabletter du gir til ditt barn. Du har tydeligvis dette i skapet selv, og grensen din for å gi han det er lav. Dette vil han ta med seg videre, og høyst sannsynlig ha behov for i voksen alder. Han får være trøtt vel, det er jo slik det er for alle som skal på ferie om natta. Vi kan ikke ta piller for alt mulig.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #9 Skrevet 20. juli 2016 Hadde jeg visst svaret ville jeg ikke spurt. Det jeg har resonnert meg fram til er at han vektmessig er "voksen", og det jeg egentlig lurer på er om det da er noe annet som tilsier at det er farlig å gi ham denne halve tabletten denne ene gangen. Normal tar han melatonin, men den vet jeg av erfaring at ikke får ham til å sovne i slike type tilfeller. Litt vanskelig å forklare alt uten at det blir veldig mye informasjon. Men jeg kan godt prøve å omformulere spørsmålet litt: Er det noen som har erfaring med å gi sovemedisin som Imovane til en tenåring av voksne størrelse, hva har ev. deres lege sagt? HI Anonymous poster hash: a441a...816 Ok. Jeg har jobbet på ungdomspsykiatrisk. De fikk sovetabletter i fleng. Hvis du lurer på dosering, ring legevakt eller apotek. Men tabletter som er reseptbelagte skal aldri gis til andre enn dem de er foreskrevet til. Poenget mitt er at dette gjøres hele tiden, uten at man snakker så mye om det. Anonymous poster hash: 3815d...d2d
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #10 Skrevet 20. juli 2016 Du kan trygt gi en Imovane til en 17 åring. Det er ikke noe farlig med det. Men, det er jo selvfølgelig ikke en god ide og gi medisiner som ikke er forskrevet til rett pasient. Så da synes jeg heller han får sove dårlig. En annen ting du bør tenke over her er holdningen til sovetabletter du gir til ditt barn. Du har tydeligvis dette i skapet selv, og grensen din for å gi han det er lav. Dette vil han ta med seg videre, og høyst sannsynlig ha behov for i voksen alder. Han får være trøtt vel, det er jo slik det er for alle som skal på ferie om natta. Vi kan ikke ta piller for alt mulig. Jeg har ikke lav terskel, men jeg glemte rett og slett og spørre legen om dette før han gikk på ferie. Det er mannen min som har dette liggende, ikke jeg. 14-åringen har en del diagnoser som gjør at han ikke reagerer slik som mange andre gjør på for eksempel søvnmangel. Bl.a. får han lettere angstanfall når han er trøtt. Vi klarer selvsagt å håndrere dette, fordi vi er vant med det, men det hadde vært fint for ham å få en litt bedre strart på ferien. Meningen var å spørre legen, men pga. ulike omstendigheter glemte jeg da altså å spørre legen og nå er han dratt på ferie. HI Anonymous poster hash: a441a...816
nasse nøffen Skrevet 20. juli 2016 #11 Skrevet 20. juli 2016 Jeg har ikke lav terskel, men jeg glemte rett og slett og spørre legen om dette før han gikk på ferie. Det er mannen min som har dette liggende, ikke jeg. 14-åringen har en del diagnoser som gjør at han ikke reagerer slik som mange andre gjør på for eksempel søvnmangel. Bl.a. får han lettere angstanfall når han er trøtt. Vi klarer selvsagt å håndrere dette, fordi vi er vant med det, men det hadde vært fint for ham å få en litt bedre strart på ferien. Meningen var å spørre legen, men pga. ulike omstendigheter glemte jeg da altså å spørre legen og nå er han dratt på ferie. HI Anonymous poster hash: a441a...816 Du kan jo ringe legevakt, men de vil aldri godkjenne det siden en lege ikke har forskrevet det. Det er ikke noe farlig iallefall. Det er en innsovningstablett.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #12 Skrevet 20. juli 2016 Du kan jo ringe legevakt, men de vil aldri godkjenne det siden en lege ikke har forskrevet det. Det er ikke noe farlig iallefall. Det er en innsovningstablett. Takk for svar Jeg kan kanskje ringe BUP. Selv om han er utskrevet har de kanskje en lege på jobb jeg kan spørre, papirene ligger vel fortsatt der? HI Anonymous poster hash: a441a...816
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #13 Skrevet 20. juli 2016 Takk for svar Jeg kan kanskje ringe BUP. Selv om han er utskrevet har de kanskje en lege på jobb jeg kan spørre, papirene ligger vel fortsatt der? HI Anonymous poster hash: a441a...816 Du kan vel ringe legekontoret og snakke med en annen lege? Anonymous poster hash: 3815d...d2d
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #14 Skrevet 20. juli 2016 Heee? Du kan skrive ut Vallergan selv og vet hva du gjør, men du kan ikke gi råd i denne saken.. hehe Fordi jeg ikke er fastlegen hans og ikke vet hva slags medisinske diagnoser han evt har ellers?? Anonymous poster hash: 414eb...3c4
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #15 Skrevet 20. juli 2016 Imovane er jo ikke sovetablett, kun innsovning. Jeg har ingen problemer når jeg tar de, merker ikke noe dagen etterpå. Jeg hadde gitt en halv. Anonymous poster hash: 73473...02b
TPK Skrevet 20. juli 2016 #16 Skrevet 20. juli 2016 Jeg ville uansett ikke gitt en ny medisin som han ikke har prøvd før på en sånn viktig dag. Han kan bli sløv eller få "hangover", og sikkert verre bivirkninger også. Kjipt å ødelegge første dag i ferien med det. Men kan han ikke sove på flyet?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #17 Skrevet 20. juli 2016 Herregud...gi sovetablett til en 14-åring fordi det blir dårlig søvn en natt?? Wow, du har et lettvint forhold til medisiner. Han klarer nok en dårlig dag med søvn altså! Bare legge seg tidligere neste dag. Veldig enig om det noen skrev om at du er elendig rollemodell for sønnen din. Anonymous poster hash: 07c06...eae
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #18 Skrevet 20. juli 2016 Gi han en pille, det er ikke farlig. Anonymous poster hash: 8ab7f...07a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #19 Skrevet 20. juli 2016 Herregud...gi sovetablett til en 14-åring fordi det blir dårlig søvn en natt?? Wow, du har et lettvint forhold til medisiner. Han klarer nok en dårlig dag med søvn altså! Bare legge seg tidligere neste dag. Veldig enig om det noen skrev om at du er elendig rollemodell for sønnen din. Anonymous poster hash: 07c06...eae Nå hadde vel denne gutten ekstra utfordringer. Det er ikke veldig greit med angstanfall på grunn av lite søvn. Ring legevakt eller BUP for råd/dosering. Anonymous poster hash: dc26b...dbe
Fru vims Skrevet 20. juli 2016 #20 Skrevet 20. juli 2016 Hadde nok ringt noen å spurt før du gir. Har tatt en halv imovane en gang og fikk skikkelig hangover. Men jeg er og mye mindre en sønnen deres i vekt og høyde. Så mulig det har mye å si. Er egentlig ikke tilhenger av å gi barn sovepiller, men skjønner situasjonen din.
Fru vims Skrevet 20. juli 2016 #21 Skrevet 20. juli 2016 Heee? Du kan skrive ut Vallergan selv og vet hva du gjør, men du kan ikke gi råd i denne saken.. hehe Skjønner godt at en lege er veldig forsiktig med å gi råd til noen om medisinbruk til noen man ikke kjenner på et forum.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #22 Skrevet 20. juli 2016 Er det virkelig noe krise at han sover dårlig på natta en natt? Han er 14. Ikke 4 Anonymous poster hash: f696f...f7f
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #23 Skrevet 20. juli 2016 Det hadde jeg bare gjort, men jeg er ikke så sikker på om jeg ville informert om det. Ville ikke "ufarliggjort" tabletter for et barn. Har selv knust en 1/4 valium i yoghurt til datteren min, som hadde angst for å sove i egen seng, bare for at hun skulle føle at hun mestret det. Ville aldri fortalt henne om tabletten, bedre at hun trodde hun klarte det selv. Anonymous poster hash: 3ba52...e47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå