Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #1 Skrevet 20. juli 2016 Jeg ser reklame på reklame om hvordan man skal få vekk blodflekker fra klær, hører fra familie om alle klærne som er ødelagte pga. blodflekker og svigermor stresser som en gal for å hive klærne til vask om det kommer blod på dem, hvis ikke går flekken aaaldri vekk. Blodet mitt har aldri satt flekker. Jeg hiver klærne til vask som vanlig, de kan ligge i skittentøyskurven i dagesvis om jeg ikke har nok klær i den fargen. Vasker på 40 grader med vanlig vaskemiddel og flekken er borte, selv på hvite klær. Er jeg den eneste? Anonymous poster hash: 2a6dc...1c5
tante grusom master of law Skrevet 20. juli 2016 #2 Skrevet 20. juli 2016 Samme her!! Aldri noe problem.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #3 Skrevet 20. juli 2016 Samme her!! Aldri noe problem. Så gøy! Lurer på om det er blodet, vaskemiddelet eller vaskemaskinen som er annerledes enn andres 😄 Anonymous poster hash: 2a6dc...1c5
tante grusom master of law Skrevet 20. juli 2016 #4 Skrevet 20. juli 2016 Så gøy! Lurer på om det er blodet, vaskemiddelet eller vaskemaskinen som er annerledes enn andres 😄 Anonymous poster hash: 2a6dc...1c5 Aner ikke. Har hatt flere forskjellige maskiner. Bruker ariel.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #5 Skrevet 20. juli 2016 Nå har ikke jeg mange kritthvite truser...så dette er sjeldent et.problem for meg. Blod oksyderer, så de som vasker på 60 har nok større problemer med dette. Når det er sagt. Får jeg blod på en fin bluse el. Så vil jeg fjerne den fort for sikkerhetsskyld. Anonymous poster hash: eedce...a1a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #6 Skrevet 20. juli 2016 Samme her Hvilken bodtype har dere? Anonymous poster hash: 544a8...bf1
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. juli 2016 #7 Skrevet 20. juli 2016 (endret) Samme her Hvilken bodtype har dere? Anonymous poster hash: 544a8...bf1 Utebod på 6km2. Neida, jeg har O og opplever at blod ikke går bort hvis jeg vasker på 60 og glemmer flekkfjerner ( er som regel truser som får blod på seg). Men jenta mi blødde neseblod på en jakke og det gikk bort uten flekkfjerner, på 40 grader. Endret 20. juli 2016 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #8 Skrevet 20. juli 2016 Jeg tror kanskje 40 grader er nøkkelen her jeg. Vi som ikke er bateriefober og må vakse alt på minst 60 grader opplever rett og slett ikke problemet Her vaskes alle klær, også undertøy, på 40 grader og hurtigprogram i tillegg (ca 1 time) og alt blir alltid helt rent, alle flekker og alt går bort. Anonymous poster hash: 9e0b3...d9e
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #9 Skrevet 20. juli 2016 Blod "fester seg" med varmt vann, men går bort med kaldt. Hvis du vasker alt tøy på 40 går blodet bort, men det er ikke særlig hygienisk! De fleste skiller mellom 40/60/95 grader. Blodflekker kan godt ligge en stund hos meg også, før det vaskes. Men jeg kjører en kald ekspressvask før selve vaskeprogrammet hvis jeg vet at det er vanskelige flekker på tøyet. Anonymous poster hash: 858af...606
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #10 Skrevet 20. juli 2016 Jeg tror kanskje 40 grader er nøkkelen her jeg. Vi som ikke er bateriefober og må vakse alt på minst 60 grader opplever rett og slett ikke problemet Her vaskes alle klær, også undertøy, på 40 grader og hurtigprogram i tillegg (ca 1 time) og alt blir alltid helt rent, alle flekker og alt går bort. Anonymous poster hash: 9e0b3...d9e Kvalmt... Skylles med kaldt vann først, er trikset. Så kan de vaskes i hvilken temperatur som helst etterpå. Anonymous poster hash: 66bdd...dbf
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #11 Skrevet 20. juli 2016 Blod "fester seg" med varmt vann, men går bort med kaldt. Hvis du vasker alt tøy på 40 går blodet bort, men det er ikke særlig hygienisk! De fleste skiller mellom 40/60/95 grader. Blodflekker kan godt ligge en stund hos meg også, før det vaskes. Men jeg kjører en kald ekspressvask før selve vaskeprogrammet hvis jeg vet at det er vanskelige flekker på tøyet. Anonymous poster hash: 858af...606 Jeg vasker ikke undertøy, håndklær og sengetøy på 40 nei. Resten går på 40 grader, syns ikke det er noe uhygienisk med det 95 grader har jeg aldri trengt å bruke, 60 holder i massevis! Anonymous poster hash: 2a6dc...1c5
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #12 Skrevet 20. juli 2016 Kvalmt... Skylles med kaldt vann først, er trikset. Så kan de vaskes i hvilken temperatur som helst etterpå. Anonymous poster hash: 66bdd...dbf Hvorfor kvalmt? Klærne blir rene og det er jo ikke akkurat som vi trer undertøyet over hodet heller Anonymous poster hash: 9e0b3...d9e
Superdolly Skrevet 20. juli 2016 #13 Skrevet 20. juli 2016 Min mor er også fryktelig stressa for blodflekker. Og grønske og ketchup og bær. Jeg tror det er en generasjonsgreie. I hennes tid som småbarnsmor hadde de verken like effektive vaskemidler eller like gode vaskemaskiner. Jeg husker at jeg som barn ofte kom hjem med grønske på knærne og fikk et sukk og beskjed om at nå var den buksa ødelagt. Når mine barn får grønske på klærne går det greit av i vanlig vask. Jeg fikk også lære, da jeg kom i puberteten, at klær med blodflekker måtte legges i bløt i kaldt vann umiddelbart og ligge så og så lenge før det skulle vaskes. Det var en veldig prosess.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #14 Skrevet 20. juli 2016 Hvorfor kvalmt? Klærne blir rene og det er jo ikke akkurat som vi trer undertøyet over hodet heller Anonymous poster hash: 9e0b3...d9e Det at klærne ser rene ut betyr ikke at du har fått bort bakterier. Undertøy, håndklær og sengetøy skal vaskes på minimum 60 grader for å bli rene (ikke bare se rene ut). Samme med kluter man vasker huset med, minimum 60 grader. Du tror kanskje at klær du har vasket sammen med undertøyet deres er rent, men det er ikke det - uansett hva du velger å tro. Ta et enkelt søk på nettet så finner du seriøse kilder som forteller deg det samme. Hi - jeg har heller ikke problemer med blodflekker. Heller ikke om jeg vasker på 60 grader. Jeg tror dette er en myte som vaskemiddelprodusentene utnytter fullt ut, også fordi blod av mange blir sett på som urent. Tidligere inneholdt ikke vaskemidlene samme type enzymer som det gjør i dag. Da kunne det være vanskelig å få bort blodflekker fra tøy. Denne overbevisningen henger igjen fremdeles. Dagens vaskemidler inneholder enzymer som tar slike flekker. Hvis et plagg har ligget noen dager med en blodflekk tar jeg som regel bare litt kaldt vann på flekken et par minutter før jeg slenger plagget i maskinen. Om det er tykkere materialer som har fått blod på seg, f.eks. noe med en søm eller foring, da tar jeg først på kaldt vann, så masserer jeg lett inn bittelitt vaskemiddel, lar det sitte få minutter før jeg slenger det i maskinen. Da går det bort uansett hvilken temperatur jeg vasker på (også 90 grader). Tidligere var det problematisk å fjerne blod som hadde tørket, det er det ikke med nyere vaskemidler. Men det er jo godt for produsentene av vaskemidler at folk fremdeles tror det Anonymous poster hash: b035e...a10
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #15 Skrevet 20. juli 2016 Vasker undertøy på 95, og f.eks mensblod forsvinner da. Alltid vasket blod på høy temp. Anonymous poster hash: 544a8...bf1
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #16 Skrevet 20. juli 2016 Utebod på 6km2. Neida, jeg har O og opplever at blod ikke går bort hvis jeg vasker på 60 og glemmer flekkfjerner ( er som regel truser som får blod på seg). Men jenta mi blødde neseblod på en jakke og det gikk bort uten flekkfjerner, på 40 grader. Så ikke feilen Har blodtype 0 jeg og. Bruker ikke flekkfjerner eller noe sånt. Bare vanlig vaskemiddel og 95 grader. Anonymous poster hash: 544a8...bf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå