Gå til innhold

Trening i første trimester?

Anbefalte innlegg

Jeg har da akkurat funnet ut at jeg er gravid (superglad :D ). Før jeg ble gravid fant jeg ut at dette svangerskapet skal jeg klare å være sunnere enn det forrige dvs spise sunnere og trene regelmessig.
Jeg har ikke trent noe særlig før jeg ble gravid så lurer jeg på om det er farlig å begynne nå? Evt hvor ofte og hvor hardt for en nybegynner? Er det noen øvelser man ikke skal gjøre? Er livredd for å miste (ikke at det har skjedd før, men har lest at det er så mange som mister tidlig :( )

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144284814-trening-i-f%C3%B8rste-trimester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har trent jogging, så trenger di ikke begynne nå. Men både sykling, rask gange, svømming og styrketrening er fin trening! Vet ikke av noen øvelser man absolutt ikke skal gjøre, og man skal trene med meget høy intensitet dersom det skal være mulighet for å spontanabortere - finnes en dansk undersøkelse som viser dette. (Men da er det snakk om hard trening) Ridning etter uke 16 anbefales ikke, heller ikke stuping (dersom du svømmer😉). Kampsport, alpint o.l som innvolverer høy energi/fart - er ikke anbefalt.

Jeg er nå 12+3 og jogger 4-6km et par ganger i uka "fast", går minst 30 min daglig (har full jobb som sykepleier og da sitter jeg knapt) Trener styrke på rygg/mage.

Hvis du ikke har trent jogging, så trenger di ikke begynne nå. Men både sykling, rask gange, svømming og styrketrening er fin trening! Vet ikke av noen øvelser man absolutt ikke skal gjøre, og man skal trene med meget høy intensitet dersom det skal være mulighet for å spontanabortere - finnes en dansk undersøkelse som viser dette. (Men da er det snakk om hard trening) Ridning etter uke 16 anbefales ikke, heller ikke stuping (dersom du svømmer). Kampsport, alpint o.l som innvolverer høy energi/fart - er ikke anbefalt.

Jeg er nå 12+3 og jogger 4-6km et par ganger i uka "fast", går minst 30 min daglig (har full jobb som sykepleier og da sitter jeg knapt) Trener styrke på rygg/mage.

Tusen takk for svar ! :D Du virker som en skikkelig stå på dame !! Imponerende :D

Tusen takk for svar ! :D Du virker som en skikkelig stå på dame !! Imponerende :D

Takk, det er så godt å holde seg sånn noenlunde i form - bruker p si at jeg trener IKKE for å holde meg ung og sprek, men trener for å bli gammel😉👍 Etterhvert som magen vokser vet jeg at jogginge blir vanskeligere, da blir det spinning eller sykling i stedet👍 Lykke til i svangerskapet!!

Takk, det er så godt å holde seg sånn noenlunde i form - bruker p si at jeg trener IKKE for å holde meg ung og sprek, men trener for å bli gammel Etterhvert som magen vokser vet jeg at jogginge blir vanskeligere, da blir det spinning eller sykling i stedet Lykke til i svangerskapet!!

Kloke ord ! :) Dem tar jeg med meg videre.

Takk og samme til deg og din lille <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...