Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #1 Skrevet 18. juli 2016 Min eks betaler bidrag til meg for to barn på rundt 4500 i mnd ettersom jeg har dem mer enn han. Han har rundt 450 000 utbetalt etter selvangivelsen. Nå har han fått samboer som tjener opp mot en mill i året, og rundt 800 000 på selvangivelsen. Betyr dette at far skal betaler mer? Jeg tror nemlig ikke han har gitt beskjed til NAV at han har samboer. Tar de henne med i beregningen av bidrag? Anonymous poster hash: 99fdc...015
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 Nei selvsagt ikke. Jeg tjener også opp mot det samme og ikke f. om min samboer skal betale mer av den grunn. Anonymous poster hash: f91af...2cf
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #3 Skrevet 18. juli 2016 Nei selvfølgelig ikke, hun har ikke forsørgeransvar for deres barn. Hennes inntekt teller ikke med Men får de barn sammen teller det med, da blir det mindre bidrag på deg fordi han forsørgeransvar da skal fordeles på enda et barn. Anonymous poster hash: aad6b...d68
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #4 Skrevet 18. juli 2016 Nei... (Jeg må si det var en grådig tanke... Hilsen tidligere alenemor) Anonymous poster hash: 97367...d63
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #5 Skrevet 18. juli 2016 Nei selvfølgelig ikke, hun har ikke forsørgeransvar for deres barn. Hennes inntekt teller ikke med Men får de barn sammen teller det med, da blir det mindre bidrag på deg fordi han forsørgeransvar da skal fordeles på enda et barn. Anonymous poster hash: aad6b...d68 Det trenger jeg nok ikke bekymre meg om, han klarer knapt ta vare på de to han har HI Anonymous poster hash: 99fdc...015
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #6 Skrevet 18. juli 2016 Nei... (Jeg må si det var en grådig tanke... Hilsen tidligere alenemor) Anonymous poster hash: 97367...d63 Det kan så være, men jeg tar det jeg har krav på. Han hadde nemlig gjort akkurat det samme, så her går alt gjennom NAV. HI Anonymous poster hash: 99fdc...015
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #7 Skrevet 18. juli 2016 Fars samboer eller eventuelt kone har ingen forsørgeransvar for far sine særbarn, og hennes inntekt tas derfor ikke hensyn til. Du kan faktisk komme i en situasjon hvor far får redusert bidragsevne hvis han får barn med sin samboer, og hvis så skjer vil du få mindre i bidrag. Anonymous poster hash: a1948...770
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #8 Skrevet 18. juli 2016 Det trenger jeg nok ikke bekymre meg om, han klarer knapt ta vare på de to han har HI Anonymous poster hash: 99fdc...015 Det kan godt hende hun vil ha barn selv om han ikke akkurat er drømmepappaen for dine... Anonymous poster hash: aad6b...d68
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #9 Skrevet 18. juli 2016 Det trenger jeg nok ikke bekymre meg om, han klarer knapt ta vare på de to han har HI Anonymous poster hash: 99fdc...015 Men du er klar over at med en ny dame så er sannsynligheten stor for at far får barn med henne til tross for at du mener han ikke evner å ta vare på de han allerede har? Anonymous poster hash: a1948...770
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #10 Skrevet 18. juli 2016 Den var nok grådig av deg HI Jeg skal ha inngangs peng fordi dine barn går inn i mitt hus. Anonymous poster hash: 61af8...efb
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #11 Skrevet 18. juli 2016 Det kan godt hende hun vil ha barn selv om han ikke akkurat er drømmepappaen for dine... Anonymous poster hash: aad6b...d68 Vi får se, men ettersom hun ifølge min tidligere samboer egentlig ikke liker barn, så er det vel lite sannsynlig. Og han vil aldri ha flere barn det er jeg meget sikker på. Men får de barn så er jo det veldig trivelig for deres og ungenes del som får et ekstra søsken HI Anonymous poster hash: 99fdc...015
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #12 Skrevet 18. juli 2016 Dere kan godt se dem som grådig, jeg ser på det som ekstra penger til ungene. Han bruker ikke ei krone på dem når de er der fordi han er så gnien. Min samboer bruker mye mer på dem enn deres egen far, så jeg har slettes ikke dårlig samvittighet for å kreve det som er lovpålagt av han. Ikke litt. HI Anonymous poster hash: 99fdc...015
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #13 Skrevet 18. juli 2016 Hvorfor halshugge HI, hun stilte bare et spm Anonymous poster hash: 3df8f...609
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #14 Skrevet 18. juli 2016 Det kan faktisk godt hende han må betale mer, pga at han har en annen voksen å dele utgiftene med. Hvor mye hans nye samboer tjener, tas imidlertid ikke hensyn til. Legg opplysningene inn på bidragskalkulatoren, så ser du om det blir endring. Anonymous poster hash: a5dbe...29e
Appelsinpiken Skrevet 18. juli 2016 #15 Skrevet 18. juli 2016 Ja, der måbhan, pga av at han da får lavere boutgfter med å dele bolig med en annen voksen er bare å sjekke på bidragskalkulatoren på nav. Men hennes lønn vil ikke være vektlagt.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #16 Skrevet 18. juli 2016 Han betaler 4500,- du setter av 4500,- siden du også skal ha utgifter på dine egne barn. Du har barnetrygdene også regner jeg med. 11000,- til utgifter på to barn pr mnd holder LENGE. Hvor mye over dette må din nye samboer betale ekstra? Vanvittig forbruk iallefall. Anonymous poster hash: 5a039...7c7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #17 Skrevet 18. juli 2016 Ser nå at din nye samboer bruker mer enn deres egen far, dvs han bidrar med minst 5000,- i mnd? 16000,- for å forsørge to barn pr mnd?! Djiises.. Anonymous poster hash: 5a039...7c7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #18 Skrevet 18. juli 2016 Ser nå at din nye samboer bruker mer enn deres egen far, dvs han bidrar med minst 5000,- i mnd? 16000,- for å forsørge to barn pr mnd?! Djiises.. Anonymous poster hash: 5a039...7c7 Det der var en meget enkel tankegang. Hvis mor har lavere lønn enn far skal far stå for mer av utgiftene enn mor og omvendt hvis mor tjener mer. Du må også ta hensyn til alle utgifter og da er det ikke sikkert at summen er så veldig høy. I barnebidrag er det mye som skal dekkes som sfo/barnehage, mat, barnets del av husrom/strøm/ forsikring/kommunale avgifter, forsikring på barnet, gaver til bursdager barnet deltar i, fritidsaktiviteter, klær/sko, eventuelle medisiner, bilutgifter som kommer på pga transport av barn og ja sågar lørdagsgotteri. Legger man sammen alle disse utgiftene så er summen ofte for lav i forhold til faktiske utgifter. Anonymous poster hash: a1948...770
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #19 Skrevet 18. juli 2016 Oj. Greit å samarbeide med deg tenker jeg. Synes du virker veldig grådig. Du har ny samboer, dere klarer det greit økonomisk? men enda skal du begynne å kreve stemor til barna for bidrag også? Hun har ikke noe med bidraget til far å gjøre. Og hvordan vet du hvor mye hun tjener i året? Dette er jo bare rart. Anonymous poster hash: 17649...421
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #20 Skrevet 18. juli 2016 Synes ikke det er rart at h.i spør. Barnefar her søkte om endring av bidrag fordi kona hans gikk fra full jobb til arbeidsavklaringspenger. Da søkte han på bakgrunn av skjønn. Nav ga han en vinge bakfra og satte opp bidraget med 1000 kr mer i mnd. Dvs nå betaler han 6500 kr i mnd. Han glemte da tydeligvis at han tjener mer nå og at han ikke lenger har samvær. Sist han søkte om endring hadde han samvær og tjente mindre. Anonymous poster hash: c1260...f44
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #21 Skrevet 18. juli 2016 Dere som svarer nei, vet dere i det hele tatt hva dere svarer på? Ja, det kan være bidraget vil øke når far får samboer. Da har han en annen å dele utgiftene med, og andelen "til eget livsopphold" trenger ikke være like høy lenger. Og dere som mener hi er grådig; det er nav som kommer fram til hvor mye det koster oss foreldre å forsørge barna, og hvor stor forsørgerprosent hver av oss skal ut med. Så det er i så fall ikke hi som er grådig, men nav som har bestemt hva far skal betale.. Anonymous poster hash: 7ec7f...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #22 Skrevet 18. juli 2016 Det trenger jeg nok ikke bekymre meg om, han klarer knapt ta vare på de to han har HI Anonymous poster hash: 99fdc...015 Men det stoppet ikke deg fra å få 2 unger med han, så du skal ikke se bort i fra at hun og får barn med han Anonymous poster hash: e4ec2...201
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #23 Skrevet 18. juli 2016 Jeg er ikke HI, men lurer på: Hvis far flytter sammen med en dame (eller mann) og dermed halverer boutgiftene sine, får han ikke større bidragsevne da? Helt uavhengig av hvor mye samboeren tjener i året... (Jeg er gift med far til mine barn, og spør bare av ren nysgjerrighet...) Anonymous poster hash: 00f65...953
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #24 Skrevet 18. juli 2016 Samboers inntekt har ingenting med barnebidraget å gjøre(naturlig nok), men det skal legges til grunn at han deler boutgifter. Boutgiftene er faste satser beregnet av nav, så inntekten skal ikke beregnes. Har kun med at far har noe bedre evne, hvis han deler boutgifter. Noen ganger får det noe å si for bidraget, men det spørs helt. Inntekten hennes er ihvertfall irrelevant. Anonymous poster hash: c1241...fc6
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #25 Skrevet 18. juli 2016 Dere som svarer nei, vet dere i det hele tatt hva dere svarer på? Ja, det kan være bidraget vil øke når far får samboer. Da har han en annen å dele utgiftene med, og andelen "til eget livsopphold" trenger ikke være like høy lenger. Og dere som mener hi er grådig; det er nav som kommer fram til hvor mye det koster oss foreldre å forsørge barna, og hvor stor forsørgerprosent hver av oss skal ut med. Så det er i så fall ikke hi som er grådig, men nav som har bestemt hva far skal betale.. Anonymous poster hash: 7ec7f...0ce Ikke om utgiftene nå er større. Vedat han feks. bodde på hybel før mens nå har flyttet til hus med større utgifter. Ofte når man blir flere så går også utgifter opp. Kanskje hun har flere unger og de da har større plass og mange rom. Dette var et spørsmål av ren nysgjerrighet.... Anonymous poster hash: a81c7...70f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå