Gå til innhold

Kan man velge å ikke begraves? Altså, droppe stein, begravelse, blomster osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i løpet av et år begravd 3 nære familiemedlemmer. Ingen med penger på konto.                      Nav betaler 30 000, men resten må man stå for selv (altså de som sitter igjen) og alle dere som har begravet noen vet at en begravelse koster. Jeg er ikke religiøs, jeg har ingen behov for å ligge på en kirkegård når den tiden kommer. Mine døde slektninger var heller ikke religiøse og jeg føler meg ikke nærmere de om jeg drar til kirkegården og til graven deres...men jeg gjør det for å lette samvittigheten. 

Jeg vil ikke at mine barn skal få den byrden på seg, hele den forferdelige prosessen man må gjennom før en begravelse osv. Jeg ønsker ikke gravsten og jeg vil heller ikke at de bruker masse penger på blomster osv. Kan man bare kremeres og få asken spredd utover ett eller annet (lovlig) sted?

Anonymous poster hash: 00876...363
Gjest Antarctica
Skrevet

Det koster å kremeres og spres også. Det er jo et byrå som tar seg av det.

Men du kan donere legemet til forskning? Da hentes det av universitetssykehuset.

Skrevet

Men du kan donere legemet til forskning? Da hentes det av universitetssykehuset.

Ja, men kremasjonen koster vel rundt 5000 kr om jeg ikke husker feil? Ganske mye mindre enn urnenedsettelse, stein, blomster osv. Jeg lurer på om forskning ville blitt litt for traumatisk for barna, men det er jo forhåpentligvis langt inn i fremtiden så hvem vet. Så man kan ikke spre asken selv? Må man ha med seg et byrå for å gjøre det?

Skrevet

Oldemor ønsket å bli spredd på havet. Så vi kremerte og søkte om tillatelse for å spre asken. Så dro vi ut i båt og gjorde det.

Skrevet

Oldemor ønsket å bli spredd på havet. Så vi kremerte og søkte om tillatelse for å spre asken. Så dro vi ut i båt og gjorde det.

Ingen byrå som måtte følge dere? Så bra!!

Skrevet

Ingen byrå som måtte følge dere? Så bra!!

Nei. Fikk tillatelse, hentet urnen og dro.

Skrevet

Mine svigerforeldrene skal det og når de er ferdig med å sjære og sjekke alt på de blir restene kremert og gravlagt på umerket minnelund.

Det syns jeg er trist for mannen og våre barn ( de eneste barnebarna deres).

Syns i det minste det kunne vært minnelund med felles sten med navnene på alle de som "ligger" der.

Anonymous poster hash: fa283...336

Skrevet

Nei. Fikk tillatelse, hentet urnen og dro.

Var det en "fin" opplevelse?

Skrevet

Min bestemor som nå er 98 år har en egen begravelseskonto. Hun har sjekket hva det koster og satt inn summen pluss litt ekstra på den kontoen så ingen skal ha utgifter ved hennes begravelse. Hun har også gitt beskjed om at hun ikke ønsker noe etterpålag for "kreti og pleti", begravelsen skal avsluttes ved graven også får vi aller nærmeste bare ta en kopp kaffe sammen om vi ønsker og være glade fordi hun fikk et langt og godt liv...

Anonymous poster hash: 2ef76...814

Skrevet

Mine svigerforeldrene skal det og når de er ferdig med å sjære og sjekke alt på de blir restene kremert og gravlagt på umerket minnelund.

Det syns jeg er trist for mannen og våre barn ( de eneste barnebarna deres).

Syns i det minste det kunne vært minnelund med felles sten med navnene på alle de som "ligger" der.

Men kan dere ikke minnes de hjemme? Ved å snakke om de, se på bilder osv? Jeg synes deen om å gi kroppen til forskning er veldig bra, men jeg vet ikke hva mine ville synes om det så jeg tenker at vi en gang i fremtiden kan ta den praten så får de velge det selv. Men en begravelse i kirken og stein på kirkegården er noe jeg ikke ønsker selv.

Skrevet

Selv om det er det samme for deg, så kan det være at dine etterlatte ønsker å ta farvel med deg i en eller annen seremoni. Det trenger ikke være religiøst, men en markering av livet ditt og det du har betydd.

Anonymous poster hash: be98e...459

Skrevet

Selv om det er det samme for deg, så kan det være at dine etterlatte ønsker å ta farvel med deg i en eller annen seremoni. Det trenger ikke være religiøst, men en markering av livet ditt og det du har betydd.

Anonymous poster hash: be98e...459

Ja, men det kan de vel selv om det ikke blir noen stein eller begravelse i kirken?

Skrevet

Men kan dere ikke minnes de hjemme? Ved å snakke om de, se på bilder osv? Jeg synes deen om å gi kroppen til forskning er veldig bra, men jeg vet ikke hva mine ville synes om det så jeg tenker at vi en gang i fremtiden kan ta den praten så får de velge det selv. Men en begravelse i kirken og stein på kirkegården er noe jeg ikke ønsker selv. Anonymous poster hash: 00876...363

Det vil vi selvfølgelig gjøre og jeg syns det er fint at de vil donere bort kroppene sine.

Det eneste jeg syns er trist er at de vil begraves på umerket minnelund. Det er å dra det for langt syn jeg.

Skrevet

Min bestemor donerte kroppen til forskning. Vi lagde vår egen minnestund, uten hjelp av begravelsesbyrå. Vi hadde jo ikke noe å grave ned eller kremere, og ingen ønsket å være i kirken, så vi leide et lokale og samlet slekten til en egenkomponert minnestund. Fåav oss er kristne, men bestemor var, derforfølte vi det var riktig å ha med en prest. Presten var ikke vanskelig å be, han kom og holdt en minnetale. Jeg har forstått det sånn at når de er ferdige med kroppen kommer vi til å få en urne med asken i,ogat det da vil bli en urnenedsettelse, men at det kan komme til å gå et par år før den tid. Nå var det ikke jeg som sto for organiseringen av noe av dette, kanskje det er mulig å velge enten å få hjemmsendt aske eller at asken begraves på umerket minnelund?

Anonymous poster hash: 82496...47e
Skrevet

Faren min gikk bort for ca 2 mnd siden - og han ønsket det sånn som du (HI)  beskriver - ingen begravelse, stein, blomster eller minnestund.

Det han ville, var at asken hans skulle strøs høyt oppå fjellet nær hytta.

Det var en veldig fin opplevelse - det var kun de nærmeste ( kone, barn og barnebarn, og noen få nære venner) Vi dro på fjelltur opp til stedet der han hadde bestemt, og kona ( eller nå enken) strødde han utover ved en varde og satte en rose på toppen av varden, mens vi alle sto i stillhet. Så ristet hun en flaske champagne og helte over ( alt etter hans ønske).

Vi bor rett i nærheten av en gammel kirkegård med egen minnelund - så der hender det jeg setter blomster og tenker på pappa. 

Anonymous poster hash: b0eb2...d38
Skrevet

I min familie har vi spart penger til egen begravelse. Ikke ved uforventet død altså, men alle de eldre som har gått bort har en grei sum på egen konto til dette formålet. Jeg synes det er egoistisk å ikke skulle ha noe å for de etterlatte å gå til. Det være seg en vanlig grav eller et sted for askespredning.

Bør vel bare hive meg i sparing jeg også.

Skrevet

Ja, men det kan de vel selv om det ikke blir noen stein eller begravelse i kirken?

Men hvorfor er det så viktig for deg, du er jo ikke der lenger. er ikke det en avgjørelse som de etterlatte kan få ta.

Anonymous poster hash: 6b054...c5d

Skrevet

Men hvorfor er det så viktig for deg, du er jo ikke der lenger. er ikke det en avgjørelse som de etterlatte kan få ta.

Anonymous poster hash: 6b054...c5d

FOrdi jeg selv har vært igjen om dette tre ganger nå i løpet av kort tid og jeg ønsker ikke å pålegge mine barn den byrden det er å organisere og å betale for en begravelse...dessuten er jeg ikke religiøs og det å ligge på en kirkegård byr meg i mot. Om de selv Ønsker stein og hele sulamitten så er jo det deres valg, men jeg vil at de skal vite at det ikke er viktig for meg også vil jeg gi de et alternativ. Jeg håper at jeg som mor klarer å vise de at man kan minnes de døde uten å ha en stein å gå til, eller å sitte i en kirke å gråte.

Skrevet

I min familie har vi spart penger til egen begravelse. Ikke ved uforventet død altså, men alle de eldre som har gått bort har en grei sum på egen konto til dette formålet. Jeg synes det er egoistisk å ikke skulle ha noe å for de etterlatte å gå til. Det være seg en vanlig grav eller et sted for askespredning.

Bør vel bare hive meg i sparing jeg også.

men et sted for askespredning er jeg jo for ;-)

Skrevet

Faren min gikk bort for ca 2 mnd siden - og han ønsket det sånn som du (HI)  beskriver - ingen begravelse, stein, blomster eller minnestund.

Det han ville, var at asken hans skulle strøs høyt oppå fjellet nær hytta.

Det var en veldig fin opplevelse - det var kun de nærmeste ( kone, barn og barnebarn, og noen få nære venner) Vi dro på fjelltur opp til stedet der han hadde bestemt, og kona ( eller nå enken) strødde han utover ved en varde og satte en rose på toppen av varden, mens vi alle sto i stillhet. Så ristet hun en flaske champagne og helte over ( alt etter hans ønske).

Vi bor rett i nærheten av en gammel kirkegård med egen minnelund - så der hender det jeg setter blomster og tenker på pappa. 

Anonymous poster hash: b0eb2...d38

Dette høres fint ut :-)

Skrevet

Jeg bor i Tyskland og her har det de siste åra blitt populær med "Friedwald" (fred-skogen). Man kremeres og så begraves urnen under et tre (som man kan velge på forhånd hvis man vil). Ingen stein, bare en metallplate på treet. Det er valgfritt å ha prest tilstede, de fleste jeg har vært hos hadde en fra human-etisk forbund. Er jo som regel ingen veldige troende krister som velger å gravlegges der.

Anonymous poster hash: ba89d...cbb
Skrevet

Jeg synes du skal høre med barna dine når de blir voksne. Kan godt hende de har behov for et sted å "ha deg" om du skjønner

Skrevet

Jeg synes du skal høre med barna dine når de blir voksne. Kan godt hende de har behov for et sted å "ha deg" om du skjønner

Og det skal de selvfølgelig få lov til om de har behov for det...men jeg vil at de skal vite at det finnes et alternativ og at jeg er glad til så lenge de ikke glemmer meg :-) Jeg kan jo også gi de et "arvesmykke" hver som de kan ha som minne om meg for eksempel

Skrevet

Jeg bor i Tyskland og her har det de siste åra blitt populær med "Friedwald" (fred-skogen). Man kremeres og så begraves urnen under et tre (som man kan velge på forhånd hvis man vil). Ingen stein, bare en metallplate på treet. Det er valgfritt å ha prest tilstede, de fleste jeg har vært hos hadde en fra human-etisk forbund. Er jo som regel ingen veldige troende krister som velger å gravlegges der.

Anonymous poster hash: ba89d...cbb

Det høres vakkert ut :-)

Skrevet

Jeg ville snakket med barna om dette. Hvis de føler for å ga en begravelse og et gravsted å gå til synes jeg deres følelser bør tas med i betraktningen. Ellers er det alltid kjærkomment med kropper til forskning ved universitetene.

Anonymous poster hash: e2067...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...