Gå til innhold

Gravid - hva nå?

Anbefalte innlegg

Hei! I går satt jeg med hele tre positive graviditetstester i hånda, og kunne nesten ikke tro det <3 Er ca. 4+6 uker på vei, men har hatt veldig uregelmessige sykluser siden jeg slutta på p-piller i slutten av februar, så det påvirker kanskje ukene (første blødningsdag i forrige mens var 13.juni). Men nå lurer jeg på hva neste skritt er. Bestille time hos lege og/eller jordmor? Og i hvilken uke? Hva med tidlig ultralyd og sånne ting? Tar gjerne i mot alt av tips og råd, da dette er min første :)

Anonymous poster hash: 42c34...d48
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144284587-gravid-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg ville først tatt en tur innom legen og bestilt time til blodprøve, da får du en indikasjon på om du er like langt på vei som du selv trur. Da kan du også snakke med legen ang det å få tidlig ul. Det er vanlig å få første legetime mellom uke 8 og 12😊

Og gratulere så masse med en liten spire på vei☺️

Da jeg var gravid første gang ringte jeg legen da jeg var ca. 5 uker (visste ikke av samme grunner som deg). De setter opp legetime mellom uke 9-12 gjerne. Jeg gikk til legen de aller første kontrollene, men stort trøkk hos jordmor her og så bestill i god tid før du har tenkt å bort. Etter jeg hadde gjort det var jeg annenhver gang hos lege og jordmor. Her er praksis at legen bestiller ultralyd for deg (nevn det om du ikke hører noe om det på første kontroll), den får du rundt uke 18. Tidlig ultralyd må du bestille selv hos private, dette har ikke legen interesse av å gjøre for deg om du ellers er frisk og alt er som det skal.

Anonymous poster hash: 5cf16...a7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...