Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #26 Skrevet 17. juli 2016 Er dette en så vanlig ting å få at så mange her har hatt det? Anonymous poster hash: 5cc3f...4af
Gjest Antarctica Skrevet 17. juli 2016 #27 Skrevet 17. juli 2016 Det er løse krystaller eller en virus på balansenerven. Forskjellen er vel symptomene. Jeg ble sååå svimmel at jeg trodde jeg skulle dø første gangen jeg fikk anfall. Men det gikk over når jeg reiste meg opp. Jeg ble kjempe kvalm og kastet opp også, men tror det var for at jeg var så redd. Ble frisk etter ca 1 uke, men fikk tilbakefall igjen, som nå er vekk. Nå er jeg ikke redd lenger, så det går fint=) Men om man er svimmel konstant, så er det jo veldig ekkelt Forskjellen er vel ikke primært symptomene, men årsaken. Krystallsyken er jo helt konkret at krystallene (som skal befinne seg i øret) er ute av sin rette plassering, mens vestibularis nevritt har sin årsak i et virus, som altså IKKE skal være i øret. Begge har svimmelhet (og dermed ofte kvalme) som symptom. Og vansker med å gjøre hverdagslige ting som krever vanlig balanse, som f eks å stå og gå.
nasse nøffen Skrevet 17. juli 2016 #28 Skrevet 17. juli 2016 Forskjellen er vel ikke primært symptomene, men årsaken. Krystallsyken er jo helt konkret at krystallene (som skal befinne seg i øret) er ute av sin rette plassering, mens vestibularis nevritt har sin årsak i et virus, som altså IKKE skal være i øret. Begge har svimmelhet (og dermed ofte kvalme) som symptom. Og vansker med å gjøre hverdagslige ting som krever vanlig balanse, som f eks å stå og gå. ja mente å få frem det, ligger jo i navnet Forskjellen i symptomer er med på å sette diagnosen var bedre formulert
Gjest Antarctica Skrevet 17. juli 2016 #29 Skrevet 17. juli 2016 (endret) Er dette en så vanlig ting å få at så mange her har hatt det? Anonymous poster hash: 5cc3f...4af Det kan komme som ettersykdom etter forkjølelse og andre ØNH-sykdommer. Så det er ikke verken veldig sjelden eller veldig vanlig. Må sies at hos meg var den verste runden for mer enn 10 år siden, så det skjer jo ikke hver gang jeg er forkjøla. Hadde også en mildere episode av det en gang senere (kun 4 dager). Men det er ikke ekstremt vanlig. Endret 17. juli 2016 av Pashla
nasse nøffen Skrevet 17. juli 2016 #30 Skrevet 17. juli 2016 (endret) Er dette en så vanlig ting å få at så mange her har hatt det? Anonymous poster hash: 5cc3f...4af ja det er visst ganske vanlig, sa øre nese legen jeg var hos., Jeg kjenner flere som har hatt det Endret 17. juli 2016 av nasse nøffen
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #31 Skrevet 17. juli 2016 ja det er visst ganske vanlig, sa øre nese legen jeg var hos., Jeg kjenner flere som har hatt det Så ekkelt, glad jeg leste om det slik at jeg kan kjenne igjen om jeg får det. Hadde sikkert blitt veldig skremt om dette hadde hent meg. Anonymous poster hash: 5cc3f...4af
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #32 Skrevet 18. juli 2016 Det kan komme som ettersykdom etter forkjølelse og andre ØNH-sykdommer. Så det er ikke verken veldig sjelden eller veldig vanlig. Må sies at hos meg var den verste runden for mer enn 10 år siden, så det skjer jo ikke hver gang jeg er forkjøla. Hadde også en mildere episode av det en gang senere (kun 4 dager). Men det er ikke ekstremt vanlig. Er det sånn at om man har hatt det 1 gang så er det vanlig å få det igjen? Utrolige slitsomme greier. Sjangler rett i veggen.Snubler og, beina er liksom ikke helt med. Hi Anonymous poster hash: 23b68...439
nasse nøffen Skrevet 18. juli 2016 #33 Skrevet 18. juli 2016 Så ekkelt, glad jeg leste om det slik at jeg kan kjenne igjen om jeg får det. Hadde sikkert blitt veldig skremt om dette hadde hent meg. Anonymous poster hash: 5cc3f...4af Ja, jeg ble virkelig redd. Aldri hatt noe sånn før denne gang, aldri svimmel eller noe. SÅ snudde jeg meg i sengen helt vanlig, også gikk det rundt og rundt i full fart. For hver bevegelse jeg gjorde med hodet. Når jeg nå vet at det ikke er farlig klarer jeg håndtere det. Da lukker jeg øynene, også gir det seg etter ca 10 sek. Teller ned da, så går det mindre og mindre rundt. Håper jeg ikke får det tilbake, det er ekkelt=)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #34 Skrevet 18. juli 2016 Jeg hadde dette fjor sommer. Værste jeg har vært med på. Alt snurra. Gikk på vegger, dybdesynet var helt på bærtur, konstant kvalm og lå med bøtta foran meg. Var sengeliggende i tre uker, og 6 mnd før jeg følte meg bra igjen. Jeg fikk til slutt noen tabletter som regulerte den gelemassen oppi hjernen. Var i ferd med å gi opp for tok noen dager før de ga full virkning, men de hjalp etterhvert😊 God bedring 😍🤕 Anonymous poster hash: e09bc...a08
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #35 Skrevet 18. juli 2016 Jeg hadde dette fjor sommer. Værste jeg har vært med på. Alt snurra. Gikk på vegger, dybdesynet var helt på bærtur, konstant kvalm og lå med bøtta foran meg. Var sengeliggende i tre uker, og 6 mnd før jeg følte meg bra igjen. Jeg fikk til slutt noen tabletter som regulerte den gelemassen oppi hjernen. Var i ferd med å gi opp for tok noen dager før de ga full virkning, men de hjalp etterhvert😊 God bedring 😍🤕 Anonymous poster hash: e09bc...a08 Husker du hva de tablettene het? Hi Anonymous poster hash: 23b68...439
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #36 Skrevet 18. juli 2016 Bestemor fikk varig skade på balansenerven, selv mange år etter at hun var syk kan hun ikke ligge på venstre side eller legge hodet langt bakover (som å vaske håret hos frisøren) Anonymous poster hash: f40fc...8d9
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #37 Skrevet 18. juli 2016 Mannen min fikk det! 100% sykemelding i 5 uker, så gradvis begynte han i jobb igjen! Men tok ca 4 mnd før han følte seg bra! Iløpet av de tre første ukene måtte jeg kjøre han når han skulle noe pga han ikke fikk til å konsentrere seg bak ratte! Anonymous poster hash: c8506...dea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå