Gå til innhold

Begynne på nytt i grufullt blomsterbed

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt nye hus har et overgrodd blomsterbed. Det er mye ugress i det. Jeg har forsøkt å luke, det nytter ikke.

Bedet er stort og løper langs to husvegger. Jeg må derfor tenke økonomi også.

1. Hvordan kan jeg på en enkel og rimelig måte begynne på nytt her uten å få ugresset tilbake?

2. Hvis jeg velger å bygge en mur e.l. langs hele for så å ha et høyt bed oppi kassen på en måte, istedenfor å ha bedet på bakken som nå, hva må jeg gjøre for å sikre meg mot at ugresset kommer opp i det nye, høye bedet?

Takk for all hjelp...

Anonymous poster hash: 703c1...a48

Skrevet

Ugress må du regneed å få, men hvis du passer på å fjerne det etter hvert ert vil det bli mindre av det.

Anonymous poster hash: 432a2...518

Skrevet

Én måte er å spa og "vende" jorda. På den måten drar du ikke bare av toppen på ugresset, men du vil få dratt opp røttene også.

Bruk en jernrake og røsk godt rundt i jorda..

Det tar litt tid og koster endel energi, men du kan også fjerne all jorda og legge duk i bånn før du fyller på jorda/ny jord igjen. Bruker du den gamle jorda bør du rense godt for gamle røtter, ellers har du problemet gående igjen..

Anonymous poster hash: 0df27...617

Skrevet

Én måte er å spa og "vende" jorda. På den måten drar du ikke bare av toppen på ugresset, men du vil få dratt opp røttene også.

Bruk en jernrake og røsk godt rundt i jorda..

Det tar litt tid og koster endel energi, men du kan også fjerne all jorda og legge duk i bånn før du fyller på jorda/ny jord igjen. Bruker du den gamle jorda bør du rense godt for gamle røtter, ellers har du problemet gående igjen..

Altså, spa og vend jorda først, for så å bruke en jernrake. Helst med tette tagger ;)

Skrevet

Takk for svar. Jeg burde kanskje nevnt at det ikke bare er snakk om små-ugress, men ekstremt mye av både geitrams og noe som ser ut som hundekjeks eller bjørnekjeks. Disse blir over en meter høye. Er det fortsatt mulig å bli kvitt det ved enten å luke ofte eller spa/vende jord? 

Skrevet

Takk for svar. Jeg burde kanskje nevnt at det ikke bare er snakk om små-ugress, men ekstremt mye av både geitrams og noe som ser ut som hundekjeks eller bjørnekjeks. Disse blir over en meter høye. Er det fortsatt mulig å bli kvitt det ved enten å luke ofte eller spa/vende jord?

Hvis du har skvalderkål, så har du det ugresset for alltid. Så og si helt umulig å få vekk. ( blomsteren ligner hundekjeks)

Vi har det, og jeg har bestemt meg for å bare leve med dem. Luker så klart, men detkommer tilbake..

Evt du kan leggeblomsterbedet i brakk i noen år. Sprøyte med gift og legge svartduk.

Sliter med akkurat det samme. Overgrodd av ugress i et stort pionbedd.. 😩😩😩

Anonymous poster hash: 7f33e...49f

Skrevet

Googlet, og det ser helt likt ut :( 

Men hvis jeg legger noen lag med duk, og så fyller på kanskje 50 cm helt ny jord med nye planter, vil det gamle ugresset kunne vokse gjennom dukene og komme opp til overflaten? 

Skrevet

Du bør ikke ha bedd inntil huset.

Anonymous poster hash: 022cd...c81

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke, jeg er ingen ekspert :P 🙈

Men er det kun ugress i hele bedet? I så fall hadde jeg helt over det ugressmiddelet (round up?) som dreper skvallerkålen (men den dreper alt annet med røtter også!) og SÅ prøvd å spa/vende..

Det gjorde jeg med mitt bed. Sprayet alt ugresset, ventet et par uker, harvet (?) jorda og rensket for røtter. Så fjernet jeg jorda, la duk i bånn for så å legge jorda tilbake og plantet div stauder. Har funket greit her. Ett og annet ugress sniker seg opp innimellom, men det fjerner jeg bare..

Skrevet

Hva du enn gjør - ikke bruk round up! Du dreper ALT!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...