Gå til innhold

Vi er i Spania. Barnet mitt på 4 år har fått hånd, fot munnsykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Doktoren sa at hun ikke kunne være ute i solen eller bade... Men jeg finner ingenting av det på nette! .. Hva mener dere? Er det lurt å gå ut i solen eller bade litt? Eller kan det være farlig?

(Legen var ganske raskt, virket som han ville ha oss ut av kontoret fortest mulig :P

Anonymous poster hash: aea19...7bf

Skrevet

Du finner ingen ting ? Det er veldig smittsomme og du kan selvfølgelig ikke ta med ungen ut og smitte andre.

Anonymous poster hash: 6d925...3d4

Skrevet

Du finner ingen ting ? Det er veldig smittsomme og du kan selvfølgelig ikke ta med ungen ut og smitte andre.

Anonymous poster hash: 6d925...3d4

Det står på norske sider at når blemmene er kommet opp så er det ikke smittsomt. Så da kan barnet gå i barnehage eller skole.

Det jeg lurte på var om det kunne være farlig å bade.

Skrevet

Det er jo supersmittsomt, når først en unge får det i barnehagen blir det gjerne en epidemi.....

Selvfølgelig vil ikke legen ha en epidemi på hotellet.

Anonymous poster hash: 14dbd...6cd
Skrevet

Det er jo supersmittsomt, når først en unge får det i barnehagen blir det gjerne en epidemi.....

Selvfølgelig vil ikke legen ha en epidemi på hotellet.

Det er feil! Det er smittsomt når man ikke ser blemmene ( det er derfor det blir epidemi)

Skrevet

Da er det vel som med vannkopper da, du skal ikke bade eller leke i jord for det kan bli infeksjon i blemmene og brennkopper?

Skrevet

Da er det vel som med vannkopper da, du skal ikke bade eller leke i jord for det kan bli infeksjon i blemmene og brennkopper?

Vet ikke. Men det høres jo logisk ut.

Men finner ingenting om det på google.

Skrevet

Ærlig talt! Du holder jo uansett ingen borte fra bassenget ved sykdom.

Anonymous poster hash: 92bce...7b4

Skrevet

* ungen

Skrevet

Nei hoppa i hele gjengen! Her skal basillene deles fortest mulig ;)

Anonymous poster hash: 457a7...04f

Skrevet

Nei hoppa i hele gjengen! Her skal basillene deles fortest mulig ;)

Anonymous poster hash: 457a7...04f

Jeg mente at man holder selvsagt barnet unna bassenget om man er usikker på smittefaren.

Skrevet

Jeg mente at man holder selvsagt barnet unna bassenget om man er usikker på smittefaren.

Jeg skjønner jo det viss det er fare dor smitte. Men legen sa at det ikke var smittsomt lenger. Å det står det samme på google...

Jeg vil ikke smitte andre...!! Selfølfelig ikke... Jeg spurte bare et spørsmål som jeg håpet noen kunne svare meg på.

Skrevet

Huff, dere er så hysteriske.. Typiske DIB-svar her. Nei, sykdommen er ikke smittsom lenger. Det værste er at barnet kanskje har veldig vondt i munnen eller ved å gå. Hvordan er det for ditt barn? Er det mange blemmer på føtter og i munn? Mitt barn hadde hånd, munn og fot for litt siden. Dette oppdaget vi dagen før vi reiste til syden. Jeg ringte legevakten som sa at det ikke var noe å gjøre med og om allmenntilstanden var dårlig så kunne vi få en sykemelding slik at vi kunne få refundert reisen. Hun sa ingenting om at barnet ikke kunne bade så vi badet som vanlig. Det eneste hun nevnte var at vi måtte prøve å få i barnet drikke så h*n ikke ble uttørret. Hvis det var tørre bleier i 12 timer, så måtte vi oppsøke lege. Det ble ikke nødvendig, men det var ikke mye mat og drikke vi fikk i den kroppen i starten. Ikke har h*n fått brennkopper eller arr ved soling heller..

Anonymous poster hash: c6738...53c

Skrevet

Huff, dere er så hysteriske.. Typiske DIB-svar her. Nei, sykdommen er ikke smittsom lenger. Det værste er at barnet kanskje har veldig vondt i munnen eller ved å gå. Hvordan er det for ditt barn? Er det mange blemmer på føtter og i munn? Mitt barn hadde hånd, munn og fot for litt siden. Dette oppdaget vi dagen før vi reiste til syden. Jeg ringte legevakten som sa at det ikke var noe å gjøre med og om allmenntilstanden var dårlig så kunne vi få en sykemelding slik at vi kunne få refundert reisen. Hun sa ingenting om at barnet ikke kunne bade så vi badet som vanlig. Det eneste hun nevnte var at vi måtte prøve å få i barnet drikke så h*n ikke ble uttørret. Hvis det var tørre bleier i 12 timer, så måtte vi oppsøke lege. Det ble ikke nødvendig, men det var ikke mye mat og drikke vi fikk i den kroppen i starten. Ikke har h*n fått brennkopper eller arr ved soling heller..

Endelig! Tusen takk for et orntelig svar :)

Barnet har god allmenntilstand. Men vondt i munnen å spiser nesten ingenting.. Men drikker mye heldigvis :)

Vi tar sjansen på å bade da :) viss det blir verre får vi gå inn ;)

Tusen takk igjen for et orntelig svar :)

Skrevet

Så bra at det var nyttig. Jeg er ikke lege så dette var mine erfaringer. Kos dere i syden!

Skrevet

Så bra at det var nyttig. Jeg er ikke lege så dette var mine erfaringer. Kos dere i syden!

Nei nettopp. Du er ikke lege og du spurte heller ikke legen om ditt barn kunne bade da det var sykt! Og nå gir du velmenende råd til andre. Gratulerer!

Skrevet

Da mine barn hadde det så slet de med å få i seg både mat og drikke på det verste. Så om det skulle bli så ille er det nok best å holde barnet inne mtp dehydrering.

Ellers tenker jeg du bare må se an almenntilstanden, og ta hensyn til den.

Skrevet

Nei nettopp. Du er ikke lege og du spurte heller ikke legen om ditt barn kunne bade da det var sykt! Og nå gir du velmenende råd til andre. Gratulerer! Anonymous poster hash: 92bce...7b4

Ble du fornærmet da jeg kalte dere hysteriske? Jeg sa at til legen at vi skulle til syden på badeferie og hvis det da hadde vært sånn at barnet ikke kunne bade burde de ha sagt det! Barnet var ikke sykt lenger annet enn at det hadde dette utslettet. Man sender barn i barnehagen med hånd, munn og fotsykdom og her i Norge gjør man ikke det om det er den minste sjanse for smitte. Så smittefaren er over når blemmene kommer. Det er også lett å Google seg frem til. Hi spør her etter velmenende råd og her gav jeg min erfaring. Hvis du mener at det kun er leger som kan svare burde ikke hi ha spurt på dette forumet og det er heller det du burde oppfordret til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...