Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Det går i brødskiver til frokost og lunsj. Til middag er det stort sett noe varmmat, som fisk, kjøtt, fugl etc. Så kommer kvelden, og vi spiser brød igjen. Hva kan vi erstatte all denne brødspisingen med? Tenker da primært på å kutte ut kornprodukter, så frokostblanding/müsli er ikke et alternativ. Noen tips? Anonymous poster hash: 44d50...9ae
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 Mais lefse?, suppe på kvelden? Salat? Anonymous poster hash: b9b2c...87d
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 Det går i brødskiver til frokost og lunsj. Til middag er det stort sett noe varmmat, som fisk, kjøtt, fugl etc. Så kommer kvelden, og vi spiser brød igjen. Hva kan vi erstatte all denne brødspisingen med? Tenker da primært på å kutte ut kornprodukter, så frokostblanding/müsli er ikke et alternativ. Noen tips? Anonymous poster hash: 44d50...9ae Hvorfor ikke bare spise brød hvis dere liker det? Det er enkelt og kan varieres uendelig. Hva vil du oppnå med å gå over til noe annet? Anonymous poster hash: 71a0c...fc4
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Omelett, salat, grønnsaker, frukt, yoghurt. Brød lages som regel med mest hvete, så for å variere melsorter kan du jo bake selv eller lage havregrøt:) Anonymous poster hash: 1c167...ab6
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 omelett, fruktsmoothie med havrgregryn og eggplommer, sunne vafler uten hvit mel (google oppskrifter), pai, skalldyrsalat, kyllinglår, cottage cheese eller kesam med bær, havgregrøt med eple og kanel Anonymous poster hash: 2cd5d...a3c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Er ikke noe galt med brød vel, særlig barn trenger karbohydrater og grovt brød med variert pålegg er sunt... Men mine spiser også lomper, yoghurt, smoothie, frukt, middagsrester o.l innimellom Anonymous poster hash: 3ece5...030
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 Hva er problemet med brødmat da? Brød er sundt og godt for kroppen. Anonymous poster hash: c7de2...896
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 Hva er problemet med brødmat da? Brød er sundt og godt for kroppen. Anonymous poster hash: c7de2...896 Det er da virkelig ikke sant? Det er dokumentert at riktig mat, altså varm lunsj er mye bedre for kroppen. Det er bare i Norge man tror at brød er mat og i tillegg sunt. En skam med brødmat i matpakke til alle norske barn. Anonymous poster hash: dc2e9...c05
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 Det er da virkelig ikke sant? Det er dokumentert at riktig mat, altså varm lunsj er mye bedre for kroppen. Det er bare i Norge man tror at brød er mat og i tillegg sunt. En skam med brødmat i matpakke til alle norske barn. Anonymous poster hash: dc2e9...c05 Eh? Det som er usunt er sånt brød man spiser i en rekke andre land. Papp-brødskivene i Storbritannia, men også baguettene i Frankrike. Norsk grovbrød er sunt. Inneholder masse fiber og en mengde vitaminer og mineraler. Om man kommer fra land der brød = loff forstår jeg at man reagerer på det. I mange land spiser de forsåvidt mye ris eller poteter og det er mye mindre sunt enn brød. Bare stivelse og ikke noe fiber. Takke meg til grovbrødskiva mi med noe godt og sunt pålegg på (laks for eksempel) Anonymous poster hash: e6b98...43d
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #10 Skrevet 13. juli 2016 Det går i brødskiver til frokost og lunsj. Til middag er det stort sett noe varmmat, som fisk, kjøtt, fugl etc. Så kommer kvelden, og vi spiser brød igjen. Hva kan vi erstatte all denne brødspisingen med? Tenker da primært på å kutte ut kornprodukter, så frokostblanding/müsli er ikke et alternativ. Noen tips? Anonymous poster hash: 44d50...9ae Hva med å kutte ut brødmaten til lunsj? Dere kan ha salater eller supper Anonymous poster hash: e6b98...43d
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 Suppe er også fin kveldsmat Anonymous poster hash: e6b98...43d
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #12 Skrevet 13. juli 2016 Det er da virkelig ikke sant? Det er dokumentert at riktig mat, altså varm lunsj er mye bedre for kroppen. Det er bare i Norge man tror at brød er mat og i tillegg sunt. En skam med brødmat i matpakke til alle norske barn. Anonymous poster hash: dc2e9...c05 Før i tiden hadde vi ett kosthold som var mye mer fett i. Så skulle vi ha mye mer magert mer sukker kom i kosten pasta osv vi ble tykkere. Kanskje vi i Norden trenger ett annet kosthold enn lang lenger sør f.eks. De på Island spiser minst frukt og grønnsaker i Europa men har ikke i nærheten så stor andel av overvekt som andre land Anonymous poster hash: 3061b...98b
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 Eh? Det som er usunt er sånt brød man spiser i en rekke andre land. Papp-brødskivene i Storbritannia, men også baguettene i Frankrike. Norsk grovbrød er sunt. Inneholder masse fiber og en mengde vitaminer og mineraler. Om man kommer fra land der brød = loff forstår jeg at man reagerer på det. I mange land spiser de forsåvidt mye ris eller poteter og det er mye mindre sunt enn brød. Bare stivelse og ikke noe fiber. Takke meg til grovbrødskiva mi med noe godt og sunt pålegg på (laks for eksempel) Anonymous poster hash: e6b98...43d Jeg burde jo ha lært meg at det ikke går å diskutere det med for mye brød med dere nordmenn.... Glemte meg.... Sukk. Anonymous poster hash: dc2e9...c05
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 Jeg burde jo ha lært meg at det ikke går å diskutere det med for mye brød med dere nordmenn.... Glemte meg.... Sukk. Anonymous poster hash: dc2e9...c05 Patetisk forsøk på å trekke seg ut av diskusjonen med æren i behold! Du klarte nok kke å finne dokumentasjon på at skikkelig, GROVT brød (slik "vi nordmenn" spiser) er helseskadelig. Anonymous poster hash: 501ab...116
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 Det er da virkelig ikke sant? Det er dokumentert at riktig mat, altså varm lunsj er mye bedre for kroppen. Det er bare i Norge man tror at brød er mat og i tillegg sunt. En skam med brødmat i matpakke til alle norske barn. Anonymous poster hash: dc2e9...c05 Det kommer jo helt an på hva du kaller barn lunsj. En porsjon ratatouille er sunnere enn en skive loff, mens en grov baguette med laks og egg er sunnere enn pommes frittes. Grove kornprodukter er en naturlig del av et sunt kosthold. Anonymous poster hash: fd049...59b
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #16 Skrevet 13. juli 2016 Det er da virkelig ikke sant? Det er dokumentert at riktig mat, altså varm lunsj er mye bedre for kroppen. Det er bare i Norge man tror at brød er mat og i tillegg sunt. En skam med brødmat i matpakke til alle norske barn. Anonymous poster hash: dc2e9...c05 For det første er grovt brød med sunt pålegg en veldig god måte å få i seg de næringsliv gssoffene vi trenger. For det andre er det bare en myte at vi spiser så mye brød i Norge. Vi spiser faktisk mindre brød enn det Who anbefaler og ikke mer enn rundt halvparten så mye som i tyrkia. Anonymous poster hash: 71a0c...fc4
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 Mange gode tips her, takk! HI Anonymous poster hash: 44d50...9ae
Gjest Antarctica Skrevet 13. juli 2016 #18 Skrevet 13. juli 2016 Jeg burde jo ha lært meg at det ikke går å diskutere det med for mye brød med dere nordmenn.... Glemte meg.... Sukk. Anonymous poster hash: dc2e9...c05 Hvis du vil diskutere det, får du jo belegge dine påstander med innhold, ikke bare synsing.
MammantilNurket Skrevet 13. juli 2016 #19 Skrevet 13. juli 2016 (endret) Kan du bake knekkebrød med masse frø i og bruke det? Youghurt naturelle med frukt, nøtter og bær? Forskyve middagen til kl.18.00 og droppe kveldsmat? Suppe, egg i ulike former, salater m/kjøtt/kylling/reker, sashimi, sild m/tilbehør? Bytte ut brødet dere spiser med "Schwarzbrot" - du blir mett av én skive. Endret 13. juli 2016 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #20 Skrevet 13. juli 2016 Jeg burde jo ha lært meg at det ikke går å diskutere det med for mye brød med dere nordmenn.... Glemte meg.... Sukk. Anonymous poster hash: dc2e9...c05 "Dere nordmenn" hahaha. Jeg er engelsk, men har bodd i Norge siden jeg var 10 år gammel. Anonymous poster hash: e6b98...43d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå