Gå til innhold

Bergen eller Stavanger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker på hvilken av disse to byene jeg skal velge mellom. Har vært å besøkt begge byene tidligere og synes de har en del likheter, men er ikke helt kjent med miljøet og kulturen der. Jeg lurer på hvor det er best å bo for unge? Jeg har høy utdannelse og kan omtrent flytte hvor som helst i landet. Men lurer på en del ting vedrørende byene. 

- Hvor er det mest storby følelse?

- Hvordan er det sosialt sett? Er det lett å omgåes med andre folk på jobb/evnt. foreldre på skolene.

- Restaurant/kafe/ bar utvalget?

- hvordan er utelivet i de to stedene? Jeg liker at det skjer mye på en gang. Hvordan er lørdagsturene til byen med/uten barn?

- hvor godt er det for barn å bo der? fritidsaktiviteter, høytidfeiringer og skoleutvalget?

- Er det sånn at alle kjenner alle? 

Ble litt for langt det. Takker for svar :) 

Anonymous poster hash: 37786...b26
Skrevet

Flytta til Stavanger i 2008 og stortrives her 😊 Synes Bergen også er en veldig fin by men kan ikke svare så mye om Bergen siden jeg ikke har bodd der ☺

- Hvor er det mest storby følelse?

Vet ikke,ser ikke på stavanger som en veldig storby,

- Hvordan er det sosialt sett? Er det lett å omgåes med andre folk på jobb/evnt. foreldre på skolene. Ja veldig lett og komme i kontakt med folk.

- Restaurant/kafe/ bar utvalget? Noe for alle og enhver.

- hvordan er utelivet i de to stedene? Jeg liker at det skjer mye på en gang. Hvordan er lørdagsturene til byen med/uten barn?

Skjer mye i byen om sommeren, volleyball, gladmaten og mye mer. I helgene er det alltid veldig mye folk både på dagen og kvelden i byen.

- hvor godt er det for barn å bo der? fritidsaktiviteter, høytidfeiringer og skoleutvalget?

Tror de er veldig bra med fritidsaktiviteter og ting å finne på for barn.

- Er det sånn at alle kjenner alle?

Nei alle kjenner ikke alle.😉

Anonymous poster hash: 38ab6...5a9

Skrevet

Kjenner ikke Bergen, men kan skrive litt om hvordan jeg opplever Stavanger. Er snart 2 barnsmor og bor på tasta i Stavanger. Det er en flott plass 10 min med bil fra sentrum. Landlig men allikevel fullt med lekeplasser, gode skoletilbud, barnehager, turområder, nære sjø, flere stender bl. a. Stavanger generelt føler jeg er en passelig stor by. Sentrum er stort nok med alt man trenger og vel så det. Det er veldig fint i sentrum. Skinner sola, sitter folk på uterestaurant og koser seg. Folk her er veldig imøtekommende og hyggelige- lette å prate med. Det er mye fin kultur med kunst og flere museer. Kvadrat er det største kjøpesenteret i Norge. Du kommer deg dit 10 min med bil fra sentrum. Stavanger har jeg vokst opp i og kunne ikke tenkt meg mine barn vokse opp et annet sted. Lykke til med valg

Anonymous poster hash: d9f46...fa0

Skrevet

Født og oppvokst i Bergen. :)

Det jeg liker med Bergen, er særegenheten, stoltheten som mange har av byen sin, det at folk engasjerer seg og lett blir veldig patriotisk. Det finnes folk her som f.eks. ikke liker fotball, men som elsker Brann.

Jeg liker nærheten til naturen. Uansett hvor du bor, finner du skog og mark i nærområdet.

Dette er en by hvor det alltid skjer noe, konserter, Hansadagene, Uken, Bondens marked, diverse aktiviteter på museumene etc.

Det som er dumt er at sentrum har mer og mer blitt et område for studenter og uteliv. Folk holder seg i bydelene, der de bor.

- Hvor er det mest storby følelse?  Jeg føler ikke at det er en storby, eller kanskje en liten storby.

- Hvordan er det sosialt sett? Er det lett å omgåes med andre folk på jobb/evnt. foreldre på skolene. Hvis du vil, kommer du lett i kontakt med folk.

- Restaurant/kafe/ bar utvalget? Her kan jeg ikke svare, jeg går ikke ut, hverken på restaurant eller pub.

- hvor godt er det for barn å bo der? fritidsaktiviteter, høytidfeiringer og skoleutvalget? Det er masse fritidsaktiviteter, det er mange fine steder å bo for barn. Hold deg unna Løvstakken, Danmmarksplass, og nedre del av Landås, så går det nok bra.

- Er det sånn at alle kjenner alle? Nei

Anonymous poster hash: 65784...2ac
Skrevet

Jeg flyttet fra Østlandet og bodde 3 år i Stavanger. Bodde på Grødem. Likte Stavanger veldig godt. Og følte meg aldri utrygg der. Våren og sommeren er veldig flotte i Stavanger. Hadde valgt Stavanger igjen.

Anonymous poster hash: 4efc0...87f

Skrevet

Viss du har fulgt litt med så vet du at Stavanger ikke er en by du kan regne med å få jobb i nå... Arbeidmarkedet er skrapet, type 1000 søkere på en stilling!

Skrevet

Vil ikke kalle noen av byene storby, men Bergen er jo en større by (i norsk målestokk), Stavanger er en god del mindre. Spesielt syns jeg sentrum er så lite. Har bodd begge steder. Trivdes i begge byene, men Bergen har definitivt mer å tilby når det gjelder kulturtilbud, spisesteder/ utesteder, nettopp fordi det er en større by.

Anonymous poster hash: 11b2b...19b

Skrevet

Jeg er bergenser, og mener selvfølgelig at Bergen er best 😉 Men tror Stavanger også er er bra by å bo i, og byene har nok mange liknende kvaliteter.

Men som sagt over her, arbeidsmarkedet i Stavanger er svært vanskelig for tiden. Det spørs jo innenfor hvilke områder du kan søke jobb. Er det innenfor oljen ville jeg ihvertfall hatt jobb på forhånd uansett hvor du flytter...

Skrevet

Viss du har fulgt litt med så vet du at Stavanger ikke er en by du kan regne med å få jobb i nå... Arbeidmarkedet er skrapet, type 1000 søkere på en stilling!

Det kommer an på type jobb. Noen trengs alltid. Ingeniører, økonomer, ufaglærte, en del håndverkere etc har tøffe dager der for tiden.

Kjenner ikke Bergen så godt, men elsker Stavanger. Besteforeldrene mine bodde der, og jeg tilbragte alle mine sommere som barn der. Hadde det vært opp til meg ville vi bodd der, men det blir for mye vær for min østlandsmann :) Er grønn av misunnelse på alle som kan flytte dit.

Anonymous poster hash: 568fe...e68

Skrevet

Ikke enig i at Stavanger har mindre å tilby under uteliv og kulturtilbud. Stavanger har vært kåret til årets kulturhovedstad av en grunn. Men det er sant at Stavanger er en god del mindre i areal og færre innbyggere. Bodd begge steder og er nok litt delt på midten sånn at jeg ikke kan anbefale den ene foran den andre. Nærhet til fantastisk natur er Bergen bra på og det setter jeg foran uteliv o.l.

Skrevet

Jeg er innflytter til Stavanger og stortrives. Jeg valgte byen pga størrelsen og fordi innbyggerne her oppleves som mer åpne enn andre plasser jeg har bodd. Har dog ingen bo-erfaring med Bergen, men har hørt det er en fin by å bo i, og den har mange av de samme gode, kvalitetene som Stavanger.

Tror det derimot er mer rush i Bergen, og at det kan være vanskelig å få barnehageplass i enkelte områder (-dette kan kanskje noen Bergensere avkrefte/bekrefte?)

Stavanger er kjent for god mat og gode restauranter, ikke bare pga glamaten. Den Michelin-stjerna burde vært utdelt tidligere😎

Ang jobbmarkedet så er det ikke SÅ tøft for de som har valgt en helt annen studieretning enn oljerelatert. En oljearbeider sliter nok ekstra mye med å få jobb, fordi de søker på jobber de ikke har erfaring/utdanning innen, og fordi det er forventet at de søker seg tilbake til oljen når markedet snur.

Anonymous poster hash: c6f98...b60

Skrevet

Jeg er innflytter til Stavanger og stortrives. Jeg valgte byen pga størrelsen og fordi innbyggerne her oppleves som mer åpne enn andre plasser jeg har bodd. Har dog ingen bo-erfaring med Bergen, men har hørt det er en fin by å bo i, og den har mange av de samme gode, kvalitetene som Stavanger.

Tror det derimot er mer rush i Bergen, og at det kan være vanskelig å få barnehageplass i enkelte områder (-dette kan kanskje noen Bergensere avkrefte/bekrefte?)

Stavanger er kjent for god mat og gode restauranter, ikke bare pga glamaten. Den Michelin-stjerna burde vært utdelt tidligere😎

Ang jobbmarkedet så er det ikke SÅ tøft for de som har valgt en helt annen studieretning enn oljerelatert. En oljearbeider sliter nok ekstra mye med å få jobb, fordi de søker på jobber de ikke har erfaring/utdanning innen, og fordi det er forventet at de søker seg tilbake til oljen når markedet snur.

Anonymous poster hash: c6f98...b60

De hadde 1100 søkere på kundeservicestilling i Dekk1! Just saying...😉 Forferdelig vanskelig i de fleste bransjer, med mindre hun er sykepleier eller førskolelærer..

Gjest ronja5
Skrevet

De hadde 1100 søkere på kundeservicestilling i Dekk1! Just saying... Forferdelig vanskelig i de fleste bransjer, med mindre hun er sykepleier eller førskolelærer..

Du kan ikke velge og vrake i jobb som barnehagelærer heller nå i Stavanger. Og det er veldig vanskelig å få jobb i barnehage om du ikke har b&u eller annen relevant utdannelse!

Skrevet

Jeg har bodd begge plassene. Bor også på Tasta rett utenfor sentrum. Stortrives, Bergen er for meg ganske grått og kjedelig. Det er janskje mer storby, men en bitteliten storby.

Det er omtrent umulig å få jobb her nå. Uansett hvor høy og bra utdanning du har. Det er mange tusen høyt utdannede som allerede er på jobb i Stavanger.

Anonymous poster hash: c69db...b98

Skrevet

Mangen fra Tasta her inne på forumet 😉

Vi stortrives her på tasta, kjempefin plass, nær sentrum og nær turområder ☺

Anonymous poster hash: 38ab6...5a9

Skrevet

Liker begge byene,men mest stavanger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...