Gå til innhold

Fly med 9 åring....vondt i øret, ok å kjøre på med paracett?.

Anbefalte innlegg

Skrevet

9 åringen får vondt, veldig vondt i ørene når vi flyr.

Nekter å samarbeide, er umulig å snakke med, blir heilt hysterisk. Uansett hvor mye vi snakket om det på forhånd, og hvor enige vi var.

Tyggis...funker ikke.

Ørepropper fra apoteket som skal lette trykket funker ikke...de er vonde, han nekter å sette de i selv, jeg er usikker på hvor langt inn jeg skal presse dem. Jeg tror de er på plass, og så er de ikke det.

Blåse, nei det nekter han, det er vondt.

Nesespray? Jo det har vi prøvd, uten hell....men denne gangen skal jeg gi han otrivin for voksene, selv om han ikke er tung nok..... kanskje det hjelper bedre??

Og så sa noen at jeg burde gi han 500 mg paracett før avreise, og så 2 stk 500 mg oppe i flyet...før vi begynner nedstigingen.

Da blir han litt "dopet", og vil ikke ha så vondt.....

Han er jo heilt hysterisk, og medpassasjerer og fly besetningen kommer styrtende til med alle gode og mindre gode råd, og der ender han opp med to pappbeger med varme papirbiter i rundt ørene....... hvilket heller ikke funker

Men er det ett godt råd, det å gi en paracett før avreise, og så 2 ett par-tre timer senere?

5 timers flytur dette da.....

Anonymous poster hash: 558d8...1bf

Fortsetter under...

Skrevet

Har du prøvd å få han til å blåse før trykket kommer?

Det er vondere når trykket har kommet. Hvis han blåser jevnt og trutt under hele flyturen blir det litt bedre.

Anonymous poster hash: 30045...564

Skrevet

Ville vurdert Paracet, men det høres ut som du kommer til å gi for stor dose. Les pakningsvedlegget nøye. Bruk heller Ibuprofen i tillegg, framfor å overdosere med paracetamol.

Nesespray kan også fungere bra, det hender jeg bruker det mot dotter i ørene når jeg flyr.

Anonymous poster hash: ffb1a...475

Skrevet

Hos voksne er anbefalt MAX dose 1gx4 i døgnet, dette er MAX, men felleskatalogen sier 500mg-1g x3. Disse bør også gies med minst 4 timers mellomrom. Hos barn mellom 25-40kg (7-12år) er anbefalt dose 500mg x3 i døgnet, med andre ord hele døgndosen på noen få timer. 

Her hadde jeg nok villet forhørt meg med lege før jeg ga barnet noen medisiner. Paracetamol er ikke bra for leveren i store doser, og det skal overraskende lite paracet til før en før en overdose på det. Hadde absolutt ikke tatt sjansen uten en avtale med fastlege først. 

Anonymous poster hash: a3777...e09
Skrevet

For det første- følg hva som er riktig dosering i henhold til pakningsvedlegget

For det andre - man blir uke dopa av Paracet

For det tredje - ta heller ibux. Fungerer mye bedre på øresmerter enn Paracet.

God tur

Anonymous poster hash: 29cc5...151

Skrevet

Har du prøvd nesedråper i stedet for spray?

Anonymous poster hash: 95220...d3b

Annonse

Skrevet

Hva sier legen? Jeg hadde store problemer med å fly før jeg tok en neseoperasjon. Var så gale at jeg gikk med propper i ørene 4-5 døgn etter flyturen. Før operasjonen reiste jeg bare med fly om det var helt nødvendig. Aldri på ferie med fly. Ja, prøv å gi paracet, men tviler på at det hjelper så mye, men kanskje litt. 

Anonymous poster hash: 149fd...e69
Skrevet

Dropp Paracet og gi han heller noen tabletter som heter Rhinexin. Be legen om en resept.

Rhinexin lammer den delen som styrer trykket i ørene. Jeg kan ikke fly uten! Jeg har opplevd å få sprengt trommehinnene på flyturer, og jeg vet hva slags smertehelvete det er.. Paracet lindrer smertene, men problemet ligger der likevel. Jeg har ikke sjans til å utligne trykket selv i lufta. Blåse, svelge, ørepropper, har prøvd ALT! Men både jeg og sønnen min flyr uten problemer med Rhinexin innenbords. Han har samme problemet.

Ørene tetter seg ikke i det hele tatt!

Anonymous poster hash: 18a0c...7a7

Skrevet

Min niåring er slik. Han får paracet for nedflyvningen. Fungerer veldig bra. Han faren tyggetablett. Er jo ikke så ofte vi flyr.

Skrevet

Når trykket kommer så ta en kopp og fyll med litt varmt tevann og servietter og plasser koppene helt inntil ørene. Det skapes da et vakuum som får ut trykket. Funker som bare det! Hilsen ei som har flydd mye og sett det blitt gjort av flyvertinnene mange ganger.

NB! Viktig at det er nok Servietter slik at vannet ikke kommer borti huden.

Skrevet

9 åringen får vondt, veldig vondt i ørene når vi flyr.

Nekter å samarbeide, er umulig å snakke med, blir heilt hysterisk. Uansett hvor mye vi snakket om det på forhånd, og hvor enige vi var.

Tyggis...funker ikke.

Ørepropper fra apoteket som skal lette trykket funker ikke...de er vonde, han nekter å sette de i selv, jeg er usikker på hvor langt inn jeg skal presse dem. Jeg tror de er på plass, og så er de ikke det.

Blåse, nei det nekter han, det er vondt.

Nesespray? Jo det har vi prøvd, uten hell....men denne gangen skal jeg gi han otrivin for voksene, selv om han ikke er tung nok..... kanskje det hjelper bedre??

Og så sa noen at jeg burde gi han 500 mg paracett før avreise, og så 2 stk 500 mg oppe i flyet...før vi begynner nedstigingen.

Da blir han litt "dopet", og vil ikke ha så vondt.....

Han er jo heilt hysterisk, og medpassasjerer og fly besetningen kommer styrtende til med alle gode og mindre gode råd, og der ender han opp med to pappbeger med varme papirbiter i rundt ørene....... hvilket heller ikke funker

Men er det ett godt råd, det å gi en paracett før avreise, og så 2 ett par-tre timer senere?

5 timers flytur dette da.....

Anonymous poster hash: 558d8...1bf

Her ville jeg satt et ultimatum. Enten gjør han som han får beskjed om for å forebygge smertene og samarbeider, eller så må han være hjemme når dere drar. Dere har sikkert noen som kan ta ham en ukes tid, eller så finnes det sommerleir.

Han er ni år og ingen baby.

Anonymous poster hash: f5097...4ac

Skrevet

Hvorfor fly?

Anonymous poster hash: 362ad...198

Skrevet

Nesedråper! Ikke tull med andre ting for det trengs ikke. 

Anonymous poster hash: 1cab9...6ba

Annonse

Skrevet

Nesedråper! Ikke tull med andre ting for det trengs ikke.

Du har tydeligvis ikke hatt så store problemer med å fly. Nesedråper virker for de som bare har dotter i ørene, men for oss som sliter holder det ikke.

Her har blodet rent ut av ørene pga sprukket trommehinne. Tar mange dager før jeg hører noe bare etter en kort innenlandstur.

Skrevet

Hvorfor fly?

Anonymous poster hash: 362ad...198

For langt å gå?

Anonymous poster hash: de19b...6da

Skrevet

Du har tydeligvis ikke hatt så store problemer med å fly. Nesedråper virker for de som bare har dotter i ørene, men for oss som sliter holder det ikke.

Her har blodet rent ut av ørene pga sprukket trommehinne. Tar mange dager før jeg hører noe bare etter en kort innenlandstur.

Har hatt så store smerter at jeg følte at jeg kom til å svime og ingenting annet fungerte så feil, eneste som fungerte var nesespray. Var ikke kun ørepropp som du tror, har hatt det og et hvordan jeg takler det. Nå kan jeg ikke si at nesespray fungerer på alle men å gi et barn 1500mg paracet på få timer er faktisk ikke greit, det er overdose på et såpass lite barn og burde ikke gjøres uten å høre med lege først for å fastsette riktig dose eventuelt prøve andre metoder. Ditt tilfelle er også mer ekstrem enn for de aller fleste og er lei for at du går gjennom såpass store konsekvenser når du flyr men barnet her er ikke like ille som ditt tilfelle.  

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Her ville jeg satt et ultimatum. Enten gjør han som han får beskjed om for å forebygge smertene og samarbeider, eller så må han være hjemme når dere drar. Dere har sikkert noen som kan ta ham en ukes tid, eller så finnes det sommerleir.

Han er ni år og ingen baby.

Anonymous poster hash: f5097...4ac

Ingen kjære mor hjemme hos dere, nei. La han være hjemme når de drar? Virkelig? Dette med smerter og dotter i ørene kan være ganske skummelt for en ni-åring. Det å ikke vite om det blir bedre eller verre om han blåser (for det kan faktisk bli verre, opplevd det selv). Om han har prøvd dette før uten hell, så er det ikke så rart at en 9-åring ikke er lett å samarbeide med når han sliter med så intense smerter. Likevel tipper jeg han har mye glede av turen ellers, og å skaffe barnevakt til ham fordi han får vondt på flyet (så lenge han ikke ønsker å bli hjemme selv) er rett og slett slemt. 

Han er ni år, ikke en voksen. 

Skrevet

Har hatt så store smerter at jeg følte at jeg kom til å svime og ingenting annet fungerte så feil, eneste som fungerte var nesespray. Var ikke kun ørepropp som du tror, har hatt det og et hvordan jeg takler det. Nå kan jeg ikke si at nesespray fungerer på alle men å gi et barn 1500mg paracet på få timer er faktisk ikke greit, det er overdose på et såpass lite barn og burde ikke gjøres uten å høre med lege først for å fastsette riktig dose eventuelt prøve andre metoder. Ditt tilfelle er også mer ekstrem enn for de aller fleste og er lei for at du går gjennom såpass store konsekvenser når du flyr men barnet her er ikke like ille som ditt tilfelle.

Det var jeg som anbefalte Rhinexin. Å gi barnet store mengder med Paracet for å "dope" han ned er bare noe tull! Hadde aldri gjort det!

Rhinexin hjelper mye, og nå kan jeg til og med fly når jeg er forkjøla. Anbefales!

Skrevet

Jeg har akkurat komt fra legen nå. Skal ut å fly om en uke og er helt tett og forkjølet. Fikk rinexin 50mg og antibiotika. Har flydd før når jeg er så tett og det var et helvete!!!

Forstår godt at unger kan bli helt rabiate. Den smerten i ørene er så vanvittig smertefull.

Lykke til HI, ta i bruk alle hjelpemidler som finnes :)

Anonymous poster hash: 5145d...8c5

Skrevet

Jeg får smertetårer på ene øyet hver gang jeg flyr. Et eller annet som er ødelagt inni den øra etter at jeg fikk snøball i øra. Absolutt ingenting hjelper. Og den smerten er helt for jævlig. Så skjønner godt at guttungen blir umulig.

Anonymous poster hash: 48fa3...67c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...