Gå til innhold

Er vikinger opprinnelig norske, eller danske?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjelp oss å avalgte en diskusjon her i heimen. Jeg har lært og lest at det startet på vestlandet i Norge, mannen mener det er Danmark.

Og, vi skal selvfølgelig ha noen ordentlige kilder. 😂👍

Anonymous poster hash: a5ab0...3de

* avslutte en diskusjon

Anonymous poster hash: a5ab0...3de

Altså etter hva jeg har hørt så var vikingenes forfedre germanske folkeslag, og cirka 2000 år før vikingtiden begynte de å utvandre fra det nordvestlige Europa til Danmark, Norge og Sverige. Så de var ikke opprinnelig norske eller danske.

Jeg har ingen sikre kilder,men vi har vikingtiden som hobby,så jeg har fått med meg noe.

Anonymous poster hash: bd686...88f

Vikinger var fra Skandinavia, så dere har vel egentlig like rett begge to

Wikipedia kan faktisk brukes til noe...

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Viking

Anonymous poster hash: b933f...5f6

Hehe, ja det er jeg klar over ;) Men, wikipedia sier også at kilder forteller at vikingene som angrep Lindisfarne, var fra Vestlandet i Norge. Uten at kildene er 100% bekreftet.

Mannen er dansk, og jeg er norsk. Og vi endte ut i en vennlig diskusjon om hvem som var viking først. Haha :D

HI

Anonymous poster hash: c4b1c...063

Annonse

Altså etter hva jeg har hørt så var vikingenes forfedre germanske folkeslag, og cirka 2000 år før vikingtiden begynte de å utvandre fra det nordvestlige Europa til Danmark, Norge og Sverige. Så de var ikke opprinnelig norske eller danske.

Jeg har ingen sikre kilder,men vi har vikingtiden som hobby,så jeg har fått med meg noe.

Anonymous poster hash: bd686...88f

Det kom mennesker til Norge 10 000 år før vikingtiden begynte.

Anonymous poster hash: 3cf16...308

Hehe, ja det er jeg klar over ;) Men, wikipedia sier også at kilder forteller at vikingene som angrep Lindisfarne, var fra Vestlandet i Norge. Uten at kildene er 100% bekreftet.

Mannen er dansk, og jeg er norsk. Og vi endte ut i en vennlig diskusjon om hvem som var viking først. Haha :D

HI

Anonymous poster hash: c4b1c...063

Det er ingen som vet hvem som angrep Lindisfarne. De var nordfra, men de presenterte seg nok ikke for de de angrep. Det står bare "fea nord" i kildene.

Anonymous poster hash: d1f1f...556

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...