Gå til innhold

Dere som har hekkplanter i hagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke type har dere og er dere fornøyd? Vi skal ha hekk ut mot veien og vet ikke helt hva jeg vil ha. Helst noe "ryddig" som ikke krever nedklipping hvert år... Og så vil jeg ha en vintergrøn ☺

Anonymous poster hash: 8f165...0e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barlind da? Vi har hybridbarlind, den uten bær. Barlind er jo giftig, men det er bærene som frister.

Så barlind uten bær anbefaler jeg.

Anonymous poster hash: a03f7...ebe

Skrevet

Vi har thuja

Anonymous poster hash: c2424...c66

Skrevet

Barlind da? Vi har hybridbarlind, den uten bær. Barlind er jo giftig, men det er bærene som frister.

Så barlind uten bær anbefaler jeg.

Den var ikke så dum, men stod halvskygge/skygge så litt usikker. Sola står godt på her på ettermiddagen...

Hi

Skrevet

Vi har thuja

Anonymous poster hash: c2424...c66

Ja, det er det mange har foreslått, men tenkte å høre litt erfaringer med flere hekker. Husker ihvertfall som barn at de beste hekkende var de som ikke stakk 😄

Hi

Skrevet

Den var ikke så dum, men stod halvskygge/skygge så litt usikker. Sola står godt på her på ettermiddagen...

Hi

Det gjør den her også. Sol hele dagen egentlig. Vokser bra her. Skjermer innsyn fra naboen :)

Skrevet

Ja, det er det mange har foreslått, men tenkte å høre litt erfaringer med flere hekker. Husker ihvertfall som barn at de beste hekkende var de som ikke stakk 😄

Hi

Er vel ikke så mange vintergrønne som ikke stikker?

Anonymous poster hash: b3a1c...9fe

Skrevet

Det gjør den her også. Sol hele dagen egentlig. Vokser bra her. Skjermer innsyn fra naboen :)

Så fint! Da er den et alternativ 🙂

Hi

Skrevet

Er vel ikke så mange vintergrønne som ikke stikker?

Anonymous poster hash: b3a1c...9fe

Mulig det, har akkurat begynt å kikke, så har ikke fått orientert meg noe særlig. Der vi skal ha den er det forsåvidt greit om den stikker litt også. Så slipper vi at ungene lager snarvei 😄

Hi

Skrevet

Vi har nettopp plantet buksbom. Den er vintergrønn. Rema 1000 solgte de ganske billig for en stund siden elles har Plantasjen av og til tilbud. Vi fikk en del rabatt siden vi kjøpte så mange. Så forresten en som solgte hekken sin på finn.no for ikke så lenge siden. ☺

Anonymous poster hash: 7bd5b...a72

Skrevet

Ja, det er det mange har foreslått, men tenkte å høre litt erfaringer med flere hekker. Husker ihvertfall som barn at de beste hekkende var de som ikke stakk

Hi Anonymous poster hash: 8f165...0e5

Thuja må du klippe årlig. Vi har Smaragd, den er klar grønn og vokser ikke like fort som den mer gulgrønne Brabant.

Vi klipper vår hekk både vår og høst. Det tar ikke lang tid, men lar du Thuja vokse vilt, blir du fort naboens hatobjekt.

Vær flink og stuss toppene vår og høst de første årene, så vokser den seg tett fra bunnen og opp. Det er fint med en velstelt Thujahekk og det er et rimelig alternativ for mange.

Anonymous poster hash: 2481f...33a

Skrevet

Jeg liker alperips godt også. Det har naboen, ( vi hadde den der vi bodde før) og den er stor og kraftig. Er grønn lenge, og får blad tidlig på våren, men mister bladene på vinteren. Den er uansett så tett at den hindrer innsyn uten bladene også.

Men den må klippes hvert år da...

Skrevet

Syns det er mange thujahekker som er stygge og brune. Enkelttrær som bør skiftes. Ta en titt på bøk som hekk. De erikke vintergrønne men slipper ikke sine rustfargede blader før det kommer nye blader på våren. Veldig dekorativt 😊

Skrevet

Mine hekkfarvoritter er barlind og bøk.

Buksbom er også nydelig men er best egnet til lave pyntehekker for den vokser veldig sakte. Dessuten er den utsatt for en nylig importert soppsykdom som kan ta knekken på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...