Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 Hvordan Gjør man det med etternavn. Lille mini her skal ha begges etternavn med bindestrek. Men problemet er at vi vet ikke rekkefølgen. Vi vil at mitt skal Være det som blir mest synlig siden det er typisk norsk og mannen sitt er veldig utenlandsk. Hvilken navn skal stå først og sist når vi vil at det norske etternavnet skal Være mest synlig om det er riktig å si . Anonymous poster hash: 06096...942
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #2 Skrevet 9. juli 2016 Det etternavnet dere vil skal være dominant, skal stå til slutt Anonymous poster hash: fd358...6b8
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 Da må ditt stå først, hvis det er bindestrek. Anonymous poster hash: 629a6...c6e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 Da må ditt stå først, hvis det er bindestrek. Anonymous poster hash: 629a6...c6e Kan man egentlig ha bindestrek i etternavn? Det har jeg aldri sett Anonymous poster hash: fd358...6b8
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 Tror jeg hadde droppa det gitt! Charlotte Abubakr-Hansen/ Aleksander Milosevic-Bakstikkstuen.. Man blir faktisk fort diskriminert i arbeidsmarkedet med unorsk navn. En i min familie med jugoslaviske aner bytta sitt etternavn til morens pikenavn som voksen. Hun har aldri angret. Anonymous poster hash: 4a471...dc7
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 Sevfølgelig kan man ha bindestrek mellom etternavnene, og det som står først blir brukt alfabetisk hos for eksempel tannlege. Altså heter barnet Maria Jensen-Smith, så blir hun stående på J. Anonymous poster hash: 629a6...c6e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #7 Skrevet 9. juli 2016 Sevfølgelig kan man ha bindestrek mellom etternavnene, og det som står først blir brukt alfabetisk hos for eksempel tannlege. Altså heter barnet Maria Jensen-Smith, så blir hun stående på J. Anonymous poster hash: 629a6...c6e Se der ja, nå lærte jeg noe nytt Anonymous poster hash: fd358...6b8
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #8 Skrevet 9. juli 2016 Nå blir jeg usikker ass.. Noen mener det dominante må stå først og andre sist. Begge navn blir brukt uansett. Men vi vil at det norske skal Være det som er mest synlig og vil dukke først opp på lister o.l Anonymous poster hash: 06096...942
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #9 Skrevet 9. juli 2016 Nå blir jeg usikker ass.. Noen mener det dominante må stå først og andre sist. Begge navn blir brukt uansett. Men vi vil at det norske skal Være det som er mest synlig og vil dukke først opp på lister o.l Anonymous poster hash: 06096...942 Kan dere ikke droppe bindestrek og så sette fet norske til slutt? Hvorfor bruker man egentlig bindestrek på etternavn? Jeg spør av nysgjerrighet her, ikke kritisk Anonymous poster hash: fd358...6b8
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #10 Skrevet 9. juli 2016 Ved bindestrek først, Uten bindestrek sist. Anonymous poster hash: 629a6...c6e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #11 Skrevet 9. juli 2016 Tror jeg hadde droppa det gitt! Charlotte Abubakr-Hansen/ Aleksander Milosevic-Bakstikkstuen.. Man blir faktisk fort diskriminert i arbeidsmarkedet med unorsk navn. En i min familie med jugoslaviske aner bytta sitt etternavn til morens pikenavn som voksen. Hun har aldri angret. Anonymous poster hash: 4a471...dc7 Tror du hun hadde blitt stigmatisert om hun hadde norskt etternavn til slutt? Hadde hun bare det jugoslaviske etternavnet? Eller begge? Min kommende baby har en far med 'ic ending på etternavnet, vi tenkte å sette det i mellom, så barnet har begge, men kan bruke det norske. Uff, egentlig trist at vi må tenke sånn håper verden er annerledes om 20år. Anonymous poster hash: fd358...6b8
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #12 Skrevet 9. juli 2016 Kan dere ikke droppe bindestrek og så sette fet norske til slutt? Hvorfor bruker man egentlig bindestrek på etternavn? Jeg spør av nysgjerrighet her, ikke kritisk Anonymous poster hash: fd358...6b8 Om man ikke har bindestrek så vil det første etternavnet bli mellom navn istedenfor Anonymous poster hash: 06096...942
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #13 Skrevet 9. juli 2016 Tror du hun hadde blitt stigmatisert om hun hadde norskt etternavn til slutt? Hadde hun bare det jugoslaviske etternavnet? Eller begge? Min kommende baby har en far med 'ic ending på etternavnet, vi tenkte å sette det i mellom, så barnet har begge, men kan bruke det norske. Uff, egentlig trist at vi må tenke sånn håper verden er annerledes om 20år. Anonymous poster hash: fd358...6b8 Min heter noe lignende som Gabriella Mari Karlsen Milivojevic. Blir det problematisk med utenlandsklingende navn i fremtiden, noe jeg ikke tror, så kan hun bare bruke Mari Karlsen. Anonymous poster hash: 629a6...c6e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #14 Skrevet 9. juli 2016 Slitsomt med bindestrek. Skal hun ha 3 etternavn når hun gifter seg? Har utenlandsk mann, men bor i Norge. Datteren min har hans etternavn som mellomnavn, slik at hun lett kan velge å bare bruke det norske om hun vil. Han har selv erfart hvor diskriminerende utenlandsk navn er på jobbmarkedet, og tok mitt etternavn også til slutt. Anonymous poster hash: 3426c...c9e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #15 Skrevet 9. juli 2016 Slitsomt med bindestrek. Skal hun ha 3 etternavn når hun gifter seg? Har utenlandsk mann, men bor i Norge. Datteren min har hans etternavn som mellomnavn, slik at hun lett kan velge å bare bruke det norske om hun vil. Han har selv erfart hvor diskriminerende utenlandsk navn er på jobbmarkedet, og tok mitt etternavn også til slutt. Anonymous poster hash: 3426c...c9e Barnet har alt 2 navn og tenker da 2 etternavn. Om ikke blir det jo en navn og 1 etternavn Anonymous poster hash: 06096...942
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #16 Skrevet 9. juli 2016 Mannen min er engelsk, og barna våre har begge våre etternavn. Mitt navn står først, så bindestrek, så hans. Det er svært viktig for oss at barna vet at de er både norske og engelske, og vi har heldigvis etternavn som passer godt sammen. Vi valgte å sette mitt først, fordi det klinger bedre sånn, og fordi vi bor i Norge (hadde kanskje gjort det omvendt om vi bodde i England). Alfabetisk sett står barna da etter forbokstaven i mitt etternavn. Anonymous poster hash: 3b888...eb7
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #17 Skrevet 9. juli 2016 Hvis dere har to etternavn med bindestrek i mellom, er det det første etternavnet som "dominerer" Hvis dere har to etternavn uten bindestrek i mellom, er det det siste etternavnet som "dominerer" ( det første skrives sammen med fornavnet i offentlige papirer etc) Barna våre har begge våre etternavn, men uten bindestrek i mellom. Da brukes stort sett begge navn, men det første kan utelates. Min mann er fransk, men vi har likevel valgt å ha hans navn til sist. Tviler sterkt på at de vil bli diskriminert i arbeidsmarkedet av den grunn ;D Anonymous poster hash: 969a0...4d3
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #18 Skrevet 9. juli 2016 Kan man egentlig ha bindestrek i etternavn? Det har jeg aldri sett Anonymous poster hash: fd358...6b8 Jeg har bindestrek i mitt. Tok mannens navn, men la det til etter etternavnet mitt. Ser ganske mange som gjør det slik. Anonymous poster hash: 3c37e...7de
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #19 Skrevet 9. juli 2016 Her trengs en opprydding i begreper. I Norge sier loven at man kun kan ha ett (1) etternavn. Det vil si at hvis man heter Anne Berg Olsen, så er Olsen etternavnet, mens Berg er et mellomnavn, og man alfabetiseres på O. Skriver man derimot Berg-Olsen, så er dette etternavnet, og man alfabetiseres på B. Fornavn kan man ha ett, to eller flere av, men dette er alltid fornavn, aldri for- og mellomnavn. Et mellomnavn er alltid et slektsnavn. Personlig forstår jeg ikke behovet for å ha så mange navn, jeg er tilhenger av enkelhet. Anonymous poster hash: 84093...5ed
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #20 Skrevet 9. juli 2016 Mannen min er engelsk, og barna våre har begge våre etternavn. Mitt navn står først, så bindestrek, så hans. Det er svært viktig for oss at barna vet at de er både norske og engelske, og vi har heldigvis etternavn som passer godt sammen. Vi valgte å sette mitt først, fordi det klinger bedre sånn, og fordi vi bor i Norge (hadde kanskje gjort det omvendt om vi bodde i England). Alfabetisk sett står barna da etter forbokstaven i mitt etternavn. Anonymous poster hash: 3b888...eb7 Presis dette har vi gjort. Anonymous poster hash: 36c94...64c
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #21 Skrevet 9. juli 2016 Nå blir jeg usikker ass.. Noen mener det dominante må stå først og andre sist. Begge navn blir brukt uansett. Men vi vil at det norske skal Være det som er mest synlig og vil dukke først opp på lister o.l Anonymous poster hash: 06096...942 Da koker det ned til om man har bindestrek eller ikke - i prinsippet. Med bindestrek: sett ditt navn først. Uten: sett hans først (for da blir det et mellomnavn.) I praksis blir det noe helt annet. Jeg har bindestreknavn, og ender 50% av gangene på feil bokstav, fordi folk oppfatter Jensen-Smith enten som Jensen ELLER Smith, det er ikke konsekvent. (Hvis vi nå beholder det som eksempel.) Selv om det står med bindestrek og skal stå på J, ender jeg like ofte på S. Bindestreken er jo stum når det leses, og blir kun med når jeg selv staver det høyt eller skriver det til dem som skal motta. Andre tar det mindre nøye, i tillegg til at de ofte ikke vet forskjell på bindestreknavn og mellomnavn pluss etternavn. Hvis du kan velge: IKKE bruk bindestrek. Det er bare plagsomt. Anonymous poster hash: 983b2...5d3
Gjest Antarctica Skrevet 9. juli 2016 #22 Skrevet 9. juli 2016 Kan man egentlig ha bindestrek i etternavn? Det har jeg aldri sett Anonymous poster hash: fd358...6b8 Klart du har. Egil Monn-Iversen Rolf Just-Nilsen Reisebyrået Berg-Hansen Harald Heide-Steen
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #23 Skrevet 9. juli 2016 Klart du har. Egil Monn-Iversen Rolf Just-Nilsen Reisebyrået Berg-Hansen Harald Heide-Steen Se der ja Er nok bare jeg som har vært ignorant til bindestrekens verdi. Hjelpes, jeg er 40år nå, og sitter her og lurer på hva annet jeg ikke har fått med meg... Jaja lykkelig uviten Men takk for svar Anonymous poster hash: fd358...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå