Gå til innhold

Kan en på 140 cm sitte uten beltestol og pute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke skyt meg nå, guttungen på 141 cm sitter i beltestol fremdeles.

Og skal fortsette med det. Og sitte pent bak.

Prøver å lese på Trygg trafikk, men skjønner faktisk ikke helt hvor høye de kan være.

Hvor høye må de være for å sitte foran i bil med air bag?

Anonymous poster hash: 1a729...9a3

Fortsetter under...

Skrevet

For å sitte uten barnesete/pute må man være over 135 cm. For å sitte i forsetet foran en airbag må man være over 140 cm

Anonymous poster hash: 6f7a1...470

Skrevet

For å sitte uten barnesete/pute må man være over 135 cm. For å sitte i forsetet foran en airbag må man være over 140 cm

Anonymous poster hash: 6f7a1...470

Takk for svar. Så da kan egentlig guttungen sitte uten beltestol og pute OG sitte framme. Men det er vel tryggest med beltestol?

Skrevet

Takk for svar. Så da kan egentlig guttungen sitte uten beltestol og pute OG sitte framme. Men det er vel tryggest med beltestol?

Han kan, ifølge regelverket. Men han bør ikke.

Anonymous poster hash: be36a...659

Skrevet

Han kan, ifølge regelverket. Men han bør ikke.

Anonymous poster hash: be36a...659

Ingen fare for at han får sitte uten. Bilsikring er jeg skikkelig streng på.

Skrevet

Hvor mye veier han?

Bilstoler/ puter går opp til 35 kilo og 135 cm. De har ikke testet bilsikringsutstyret på større barn.

Min 9-åring er over 140 og veier 40 kilo, dvs hun kan sitte foran uten pute.

Hun sitter likevel bak, med beltestol, og det kommer hun til å gjøre til beltestolen blir for liten. Likevel har jeg god samvittighet de få gangene hun sitter foran med meg. For hun er stor nok til det.

Anonymous poster hash: 9a4fa...918

Annonse

Skrevet

Hvor mye veier han?

Bilstoler/ puter går opp til 35 kilo og 135 cm. De har ikke testet bilsikringsutstyret på større barn.

Min 9-åring er over 140 og veier 40 kilo, dvs hun kan sitte foran uten pute.

Hun sitter likevel bak, med beltestol, og det kommer hun til å gjøre til beltestolen blir for liten. Likevel har jeg god samvittighet de få gangene hun sitter foran med meg. For hun er stor nok til det.

Anonymous poster hash: 9a4fa...918

Han er ca 34 kg.

Skrevet

Takk for svar. Så da kan egentlig guttungen sitte uten beltestol og pute OG sitte framme.

Ute i verden, ja. På DiB; neppe.

Anonymous poster hash: a29a9...d39

Skrevet

Ute i verden, ja. På DiB; neppe.

Han får uansett ikke lov å sitte uten pute eller beltestol.

Skrevet

Det er ikke hlydebegrensing på pute/beltestol, men kgbegrensing på 36 kg. Anbefales å bruke stol/pute til 150 cm. (eller 36 kg, alt etter hva som kommer først)

Skrevet

Jeg tenker at det er Max vekt og at når vekten eller høyden går over så vil stolen miste sin effekt.bedre å bruke bilens belter sånn som de er tenkt at de skal brukes

Skrevet

Det er ikke hlydebegrensing på pute/beltestol, men kgbegrensing på 36 kg. Anbefales å bruke stol/pute til 150 cm. (eller 36 kg, alt etter hva som kommer først)

Sønnen min er 13 år og ble nettopp 150 cm. Han er enda ikke 36 kg. Så ikke alltid like aktuelt eller enkelt å følge den anbefalingen.

Anonymous poster hash: 8d226...280

Skrevet

Ikke enkelt at de sitter i stol eller på pute til 12 år?

Jeg har som tommelfingerregel at de bruker stol/pute til de er ferdig på barneskolen. Så alle som sitter på meg som fortsatt går på barneskole, og som ikke er over høyde /vektbegrensingene må sitte i stol eller på pute i min bil.

Annonse

Skrevet

Jenta mi er 142 cm og sitter i beltestol. Har flere cm igjen før ho er for stor. 33 kg.

Hun KAN sitte med pute eller uten, dersom det ikke er i bilen.

Men ALDRIG om jeg lar min datter sitte i bil uten den absolutte ytterste sikkerhet, bare forde hun iflg loven KAN.....

Anonymous poster hash: 6eec0...ad7

Skrevet

Jeg har som tommelfingerregel at de bruker stol/pute til de er ferdig på barneskolen. Så alle som sitter på meg som fortsatt går på barneskole, og som ikke er over høyde /vektbegrensingene må sitte i stol eller på pute i min bil.

Ikke enkelt at de sitter i stol eller på pute når de går i 8.klasse 😛

Anonymous poster hash: 8d226...280

Skrevet

12 år vel er 7. Klasse.

Skrevet

Så hvis min datter i 7. klasse skal sitte på med deg så må hun sitte i stol/på pute? Hun hadde stanget i taket, hun er 164 cm!! Store forskjeller på barn på mellomtrinnet. Sikkerheten går på størrelse, ikke alder!

Anonymous poster hash: 0402a...493

Skrevet

Han får uansett ikke lov å sitte uten pute eller beltestol.

Av politiet, jo. Ikke av hysteriamødrene som tror det er dødelig å få en fjert i vrangen.

Skrevet

Så hvis min datter i 7. klasse skal sitte på med deg så må hun sitte i stol/på pute? Hun hadde stanget i taket, hun er 164 cm!! Store forskjeller på barn på mellomtrinnet. Sikkerheten går på størrelse, ikke alder!

Anonymous poster hash: 0402a...493

Les hva jeg skriver før du hopper i taket.. Og som IKKE overskrider høyde/vekt

Skrevet

Les hva jeg skriver før du hopper i taket.. Og som IKKE overskrider høyde/vekt

Har du med vekt da, for å veie barna?

Min sønn er 9 år og 145 cm, og veier vel ca 33 kg. Han sitter ikke på pute/sete sitter han på med noen hjem fra skolen. Skal vi ut på tur, gjør han det. Men nå har ikke jeg bil, så det skjer ikke ofte. Og på det å kjøre hjem med andre fra skolen, har jeg ikke vært hysterisk på. Fartsgrensen her er 40 km, så uansett om de skulle kræsje, så er det ganske begrenset hva som kan gå galt.

Anonymous poster hash: 1d556...313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...