Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Det er tre ganger så mange søkere som det er studieplasser på førstevalget mitt. På andrevalget mitt er det dobbelt så mange søkere som studieplasser. Ingen av de resterende studiene jeg har satt opp har færre søkere enn studieplasser. Jeg har relativt lavt snitt, så er ganske sikker på at jeg ikke kommer inn på førstevalget. Og som jeg forstår det, så vil vel dem som har mitt andre og tredjevalg, på førsteplass, prioriteres først? Selv om jeg skulle ha bedre snitt enn noen av dem som taes inn der? Eller? Har jeg sjans? Vet dere om det er mulig å ikke komme inn på noe som helst? Anonymous poster hash: bb6f4...a33
gale damen Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Nå er det vel ikke sånn at du har krav på høyskoleutdanning uten at du oppfyller kravene.Hvis du har for dårlige karakterer må du forbedre disse, for så i sin tur å søke deg dit du vil.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Det er tre ganger så mange søkere som det er studieplasser på førstevalget mitt. På andrevalget mitt er det dobbelt så mange søkere som studieplasser. Ingen av de resterende studiene jeg har satt opp har færre søkere enn studieplasser. Jeg har relativt lavt snitt, så er ganske sikker på at jeg ikke kommer inn på førstevalget. Og som jeg forstår det, så vil vel dem som har mitt andre og tredjevalg, på førsteplass, prioriteres først? Selv om jeg skulle ha bedre snitt enn noen av dem som taes inn der? Eller? Har jeg sjans? Vet dere om det er mulig å ikke komme inn på noe som helst? Anonymous poster hash: bb6f4...a33 Har du søkt deg inn i en veldig stor by eller, siden det er så mange søkere? I min hjemby på studier jeg bare søkte på for å fylle opp "ønskelista" ble fort smekkfulle.. Og det var 3 og 4 valg. Søkte meg heller inn i en annen by på et studie jeg ville ta, desentralisert. Der var det 45 ledige plasser og 100 søkere og jeg kom inn. Når listene er såpass fulle vil de selvsagt gå ut ifra høyest snitt. Anonymous poster hash: 3412d...f58
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Det er ikke som videregående, der har man krav på plass. I høyere utdanning er det fullt mulig å ikke komme inn på noen av ønskene sine, hvis snittet er lavt. Anonymous poster hash: 400aa...776
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 Sjekk samordna opptak sine nettsider, og finn poenggrensen for de siste årene. Da får du en veldig god pekepinn på om du kommer inn. Anonymous poster hash: 93699...666
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 Kanskje du kommer inn, kanskje ikke. Hvis du ikke kommer inn, men ønsker å ha noe å studere bare for å studere, kan du sjekke samordna opptak sine restplasser (eller hva det nå het). Når det blir lagt ut er det ikke karakterer, men første mann til mølla som gjelder. Det er ledige studieplasser på studier som ikke har hatt nok søkere. Anonymous poster hash: 7e53d...134
hol(L)y COW Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 Nei, man blir ikke prioritert på grunnlag av førstevalg. Det er kun karakterpoeng som gjelder. Men dersom du kommer inn på førstevalget får du ikke tilbud på andrevalget selv om du har nok poeng.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 Det kommer an på studiet, ikke alle studier har karakterer med som grunnlag til opptak, men siden du nevner snittet ditt så har du sikkert søkt på et slikt studie og da vil de med bedre snitt enn deg få tilbud om plass før deg. Men du vil kunne havne på ventelista, og kan komme inn om du er en av de som er øverst på ventelista og noen takker nei til plassen. Anonymous poster hash: 40c08...1c3
petronell1 Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 Man rangeres uti fra snitt. Er du blant de med høyest snitt på første valg sr man om du er det på listen til andre valg osv. Man har og noe som heter førstegangsvitnemål og ordiært vitnemål. Førstegang er lavere da det er et vitnemål uten forbedringer og ekstra poeng for alder og andre studier, som man gjerne har når man er litt eldre. Det som er viktig å huske på er at forbedrer dit karakterer stiller du i ordinærkvote. Der er det høyere snitt (som regel). Du får da også ekstra poeng for alder.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2016 #10 Skrevet 7. juli 2016 Da får du flytte dit snittet er lavere, da. Eller forbedre snittet ditt. Høyskoleplass er ingen rettighet, den må du prestere for å få. Anonymous poster hash: b6539...2c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå