Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #1 Skrevet 6. juli 2016 Vi skulle reist på ferie denne helgen men nå ser det dessverre ut til at min mor ikke lever mer enn en dag eller to. Har jeg noen mulighet til å få igjen ferien? Nå går den med til å sitte på sykehus og så begravelse. Anonymous poster hash: acfdc...0f4
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Din mor ligger for døden, mens du bekymrer deg for at det ødelegger ferien din?! Det må jo passe bra at du har ferie for å ordne opp i alt og komme over der verste før du starter på jobb igjen? Hvis du tar så lett på det at den største bekymringen er at ferien din går vasken så tror jeg ikke at du skal be legen om sykemelding.. En smule egoistisk mener jeg. Anonymous poster hash: 58ae5...319
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Skrevet 6. juli 2016 Din mor ligger for døden, mens du bekymrer deg for at det ødelegger ferien din?! Det må jo passe bra at du har ferie for å ordne opp i alt og komme over der verste før du starter på jobb igjen? Hvis du tar så lett på det at den største bekymringen er at ferien din går vasken så tror jeg ikke at du skal be legen om sykemelding.. En smule egoistisk mener jeg. Anonymous poster hash: 58ae5...319 Jeg også stussa på det .. Din egen mamma så tenker du på ferien Anonymous poster hash: f6ba6...42a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #4 Skrevet 6. juli 2016 Snakk med sjefen din. Du får vel muligens noen velferdsdager ved dødsfall i nær familie. På min arbeidsplass er det til begravelse og dagen etter dødsfallet. Vi må ta ut ferie eller fri uten lønn om vi skal sitte på dødsleie til noen som står oss nær. Om legen din sykemelder deg så er han snill (og gjør noe ulovlig) du er jo ikke syk. Trist å høre om mammaen din. ❤️ Anonymous poster hash: 70839...130
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #5 Skrevet 6. juli 2016 Du har rett på pleiepenger. Snakk med Nav. I tillegg får du velferdsperm i noen dager, og utover det får du sykmelding. Man er stort sett ikke i stand til å jobbe normalt når ens mor nylig er gått bort. Kroppen kan være i form, men psyken kan ha fått seg en solid knekk, og det går også inn under sykdom. Varme klemmer❤️ Anonymous poster hash: 1bab2...146
Mamma_til_2 Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 Du har rett på pleiepenger. Snakk med Nav. I tillegg får du velferdsperm i noen dager, og utover det får du sykmelding. Man er stort sett ikke i stand til å jobbe normalt når ens mor nylig er gått bort. Kroppen kan være i form, men psyken kan ha fått seg en solid knekk, og det går også inn under sykdom. Varme klemmer❤️ Anonymous poster hash: 1bab2...146 Pleiepenger når man er i avtalt ferie? På min jobb får vi per med lønn i 2 dager i forbindelse med dødsfall hos nermeste.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 Vet om ei som måtte avbryte ferien pga. dødsfall av forelder. Hun fikk ferien til gode. Nå er det vel ofte sånn at man ikke vet hvordan man reagerer i sorg. Ofte er det vel lett å tenke på det praktiske. Så dumt dere angriper hi med dette dere første. Synd å høre om din mor hi! Anonymous poster hash: b7aa2...f4e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #8 Skrevet 6. juli 2016 Pleiepenger når man er i avtalt ferie? På min jobb får vi per med lønn i 2 dager i forbindelse med dødsfall hos nermeste. Tror hi bør ringe Nav, det er de som kan svare konkret her. All ære til dere som hadde vært klar å gå fra kisten til deres foreldre og rett på jobb. Anonymous poster hash: 1bab2...146
februarprins2013 Skrevet 6. juli 2016 #9 Skrevet 6. juli 2016 merkelig tankegang og tenke på ferien blir ødelagt når din mor ligger for døden
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #10 Skrevet 6. juli 2016 Da bestefar døde et par dager før broren min skulle til Syden fikk han igjen pengene for turen fra reiseforsikringen. Så de utsatte og bestilte ny tur etter begravelsen. Han har 5 uker ferie på sommeren da, så han hadde ikke noe sykemelding eller utsettelse av ferie hos arbeidsgiver, han rakk å reise før ferien hans var over Anonymous poster hash: 269ec...cd7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #11 Skrevet 6. juli 2016 Alle dere som driver å moraliserer så veldig om hva HI bør tenke på og ikke; dere er klar over at det er en naturlig reaksjon å tenke på praktiske ting/ting som ikke har noe med den dødssyke å gjøre når man opplever at som står en nær ligger for døren? I tillegg er det heller ikke uvanlig å være godt forberedt mentalt på at noen skal dø dersom denne personen har vært syk lenge. Da er det ikke uvanlig å ha gjennomlevd sorgprosessen over en lengre periode. Det kan til og med innimellom føles som en lettelse følelsesmessig når noen dør etter et lengre, smertefullt sykeleie. Tro det eller ei. Utrolig kjipt av dere å drive å hetse HI slik dere gjør. Ingen andre kan bestemme hvordan hun skal reagere og føle om sin mors dødsleie. Til HI: jeg anbefaler deg å snakke med reiseselskapet, forsikringsselskapet, legen og arbeidsgiver om dette. Anonymous poster hash: 4420c...a57
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #12 Skrevet 6. juli 2016 Hvis du har en ok reiseforsikring får dere nok igjen det meste dere har betalt for reisen, men om du får ny ferie av arbeidsgiver er nok mer usikkert. Med en legeerklæring går kan det hende, men jeg er usikker. Anonymous poster hash: 9d704...6ea
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #13 Skrevet 6. juli 2016 Alle dere som driver å moraliserer så veldig om hva HI bør tenke på og ikke; dere er klar over at det er en naturlig reaksjon å tenke på praktiske ting/ting som ikke har noe med den dødssyke å gjøre når man opplever at som står en nær ligger for døren? I tillegg er det heller ikke uvanlig å være godt forberedt mentalt på at noen skal dø dersom denne personen har vært syk lenge. Da er det ikke uvanlig å ha gjennomlevd sorgprosessen over en lengre periode. Det kan til og med innimellom føles som en lettelse følelsesmessig når noen dør etter et lengre, smertefullt sykeleie. Tro det eller ei. Utrolig kjipt av dere å drive å hetse HI slik dere gjør. Ingen andre kan bestemme hvordan hun skal reagere og føle om sin mors dødsleie. Til HI: jeg anbefaler deg å snakke med reiseselskapet, forsikringsselskapet, legen og arbeidsgiver om dette. Anonymous poster hash: 4420c...a57 Ligger for døden, for øvrig. Å ligge for døren er nok ikke fullt så traumatisk for folk, selv om man ikke skal kimse av det heller... Anonymous poster hash: 4420c...a57
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #14 Skrevet 6. juli 2016 Ikke hør på de som moraliserer og mener noe om deg og hva du føler/tenker. Om min mor hadde død hadde det vært helt forderdelig og hele familien hadde vært knust. Jeg regner abselutt med at jeg hadde blitt sykemeldt i en periode. Hadde det skjedd i min planlagte ferie, regner jeg med at jeg uansett ahdde fått en sykemelding slik at jeg, mann og barn kunne reist på en ferie etter beregavelsen og når sorgen kom litt på avsand. En ferie da, hadde nok vart godt for oss alle. Klem til deg Anonymous poster hash: 8800d...247
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #15 Skrevet 6. juli 2016 Kjære hi. Har nylig vært i dine sko. Fikk faktisk beskjed av arbeidsgiver om å be om sykmeldig hvis mammas dødsleie strakk seg inn i ferien. Slik at jeg fikk tatt den igjen senere. Snakk med legen din du. Jeg trengte ikke dette, da mamma "heldigvis" døde rett før ferien. Blir forøvrig kvalm av alle moralister her inne. Mange som tydeligvis har opplevd lite. Anonymous poster hash: 363c4...aa1
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 Man har gjerne en lang ferie i løpet av et helt år, og det er en ferie som brukes sammen med familien. Skjønner godt at HI spør om ferien. Det er ikke gøy å måtte bruke opp hele ferien på å sitte på sykehus og ordne med begravelse. Jeg regner med at du får det meste igjen på reiseforsikring. Snakk med jobben ang feriedagene. Anonymous poster hash: 9e6ff...375
Gjest 5 andre Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 Kjære hi. Har nylig vært i dine sko. Fikk faktisk beskjed av arbeidsgiver om å be om sykmeldig hvis mammas dødsleie strakk seg inn i ferien. Slik at jeg fikk tatt den igjen senere. Snakk med legen din du. Jeg trengte ikke dette, da mamma "heldigvis" døde rett før ferien. Blir forøvrig kvalm av alle moralister her inne. Mange som tydeligvis har opplevd lite. Anonymous poster hash: 363c4...aa1 Jeg skjønner veldig godt at hi kan ha 100 tanker i hodet nå, men det er ikke bare-bare å sykemelde i forbindelse med dødsfall. Sorg i seg selv er ingen sykemeldingsgrunn. Hvis hi er deprimert kan det være en sykemeldingsgrunn, men at dødsfallet gjør innhugg i ferien er ikke det. Uansett trist at hi mister moren sin...
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #18 Skrevet 6. juli 2016 Når tapt ferie er det første man tenker på... Jaja. Det sier sitt. Anonymous poster hash: 4c702...6e8
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #19 Skrevet 6. juli 2016 Etter at de 6 ukene med fødselsperm var over ble jeg sykmeldt med diagnosen pyskis ubalanse sorg reakson. Etter at jeg gikk gjennom en dødfødsel. Dere som klandre Hi for å tenke logisk hare dere mistet nære familie medlemmer noen gang? Folk flest har en fail safe i hjernen som gjør at man i intens sorg ofte bekymrer seg prøver å løse enkle ting for og slippe unna sorgen litt. Fordi man risikerer å forsvinne helt hvis man bare skal kjenne på smerten. Jeg ble f.eks veldig opptatt av at et band jeg ville se la ut biletter akuratt den dagen. Jeg fikk beskjed om at hjertet hadde sluttet å slå. Bilettene ble aldri brukt, men i en halv times tid ble faktisk det veldig viktig. Så kan godt hende Hi trenger et lite avbrekk fra at moren skal dø ved å tenke praktisk. Anonymous poster hash: 308b7...3d5
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #20 Skrevet 6. juli 2016 Jeg skjønner veldig godt at hi kan ha 100 tanker i hodet nå, men det er ikke bare-bare å sykemelde i forbindelse med dødsfall. Sorg i seg selv er ingen sykemeldingsgrunn. Hvis hi er deprimert kan det være en sykemeldingsgrunn, men at dødsfallet gjør innhugg i ferien er ikke det. Uansett trist at hi mister moren sin... Dødsfall i seg selv er ikke sykmeldingsgrunn nei, men sorg kan være det. Hi må bare være bevisst hvordan hun legger frem saken sin for legen. Legen skal være meget vanskelig for ikke å sykmelde i en slik situasjon. Anonymous poster hash: 363c4...aa1
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #21 Skrevet 6. juli 2016 Jeg fikk utsatt 3 dager av ferien da min bestemor døde. Da var det en dag reise hver vei og selve begravelsen (vi bor på andre siden av landet). Spør legen om sykemelding eventuelt. Man fungerer ikke normalt i en sånn situasjon. Ellers har man vel noe velferdspermisjon som gjelder sykdom i hjemmet (altså nær familie)? Anonymous poster hash: 4e9c7...47e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #22 Skrevet 6. juli 2016 Når tapt ferie er det første man tenker på... Jaja. Det sier sitt.Anonymous poster hash: 4c702...6e8 For et tanketomt svar. Hi har sikkert barn som har gledet seg til å reise på ferie. Selvfølgelig tenker hun på familien sin, samtidig som hun står i situasjonen med mora . Spar deg ! Anonymous poster hash: 363c4...aa1
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #23 Skrevet 6. juli 2016 Gud, så ufordragelige enkelte av dere er, at det går an... Så trist og vanskelig, hi - du har fått flere konstruktive svar her så du vet hva du skal gjøre. Anonymous poster hash: 3d840...b7f
Gjest 5 andre Skrevet 6. juli 2016 #24 Skrevet 6. juli 2016 Dødsfall i seg selv er ikke sykmeldingsgrunn nei, men sorg kan være det. Hi må bare være bevisst hvordan hun legger frem saken sin for legen. Legen skal være meget vanskelig for ikke å sykmelde i en slik situasjon. Anonymous poster hash: 363c4...aa1 Nei, sorg kan faktisk ikke det. De som sørger får feilaktige psykiske diagnoser som henger ved de senere. Selvfølgelig kan en person som sørger være ute av stand til å fungere i jobben, men det er ikke anerkjent som en grunn til sykemelding. Leger må derfor finne på en diagnose som dessverre kan ha konsekvenser senere (enkelte jobber, forsikringer osv).
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2016 #25 Skrevet 6. juli 2016 Nei, sorg kan faktisk ikke det. De som sørger får feilaktige psykiske diagnoser som henger ved de senere. Selvfølgelig kan en person som sørger være ute av stand til å fungere i jobben, men det er ikke anerkjent som en grunn til sykemelding. Leger må derfor finne på en diagnose som dessverre kan ha konsekvenser senere (enkelte jobber, forsikringer osv). Jeg tror nok at de som får en psykisk reaksjon på sorgen som gjør de ute av stand til å jobbe faktisk får riktig diagnose altså Jeg og søsteren min reagerte helt forskjellig, hun ble slukt av sorgen, var helt ute av stand til å tenke på noe annet. Helt ute av stand til å jobbe, hun lå bare der, måtte omtrent tvinges i dusjen, tvinges til å spise. Den psykiske diagnosen hun fikk på sykemeldingen var nok helt reel. Legen fant ikke bare på noe... Jeg synes det var godt å komme på jobb, låse sorgen inn et sted i hjernen mens jeg var der og tenke på noe helt annet en stund. Jeg er en helt annen type enn henne, jeg sørger og savner selvfølgelig jeg også, men ikke på samme altoppslukende måte, jeg synes det er godt at livet går videre i den samme kjente trakten, mens hun ikke forstår at den kan gjøre det. Man reagerer rett og slett forskjellig, og de som ikke klarer fungere i jobb klarer ikke det fordi de får er psykisk reaksjon som stopper dem, ikke fordi de ikke vil jobbe så legen må finne på en diagnose Anonymous poster hash: 269ec...cd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå