Gå til innhold

Noen som driver med hest her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer sterkt å ta opp en gammel hobby. Noen som har små barn og hest her? vil det funke eller skal jeg legge det på is?

Har såååå lyst...

Anonymous poster hash: 65c74...16b

Fortsetter under...

Skrevet

Har 2 hester og 3 barn under 7 år. Jeg har gård, så jeg trener de etter barna har lagt seg om kvelden.

Bør ikke være noe problem å hest og barn, men vil anbefale å ha en flink hestepasser. Deilig å bare kunne sende en sms , om barna er syk etc. Så vet jeg hun stiller opp med glede. Hun får ri hestene så Mye hun vil, og når hun vil.

Anonymous poster hash: 8c3e4...af0

Skrevet

Jaaa, der sa du noe. En hestepasser må man jo ha. Jeg bor dessverre ikke på gård så må ha den oppstallet et sted. Da må jeg jo "reise ut" hver kveld.  Betaler du hestepasseren eller omvendt? eller blir det mer ridning mot hjelp?

Er det ridehester du har ?

Skrevet

Jeg og min eldste har hest sammen. Vi har en snill, litt eldre islandshest som er læremester for henne og gøy for meg å ri på tur en gang innimellom.

Jeg har ham oppstallet på dugnadsstall der vi er 4 stk som deler på frokost/utslipp og kvelds/innslipp. Eier av stallen forer middag (ukedager) og nattmat (7 dager i uka). Vi har i tillegg frokost/middag/kvelds i helgene.

Det viktigste, når jeg valgte hest var (utenom snill og godt grunntrent) at han tåler å stå. Han er ikke avhengig av å bli ridd/trent daglig, så om vi ikke har tid så går det helt greit.

Anonymous poster hash: 8dc80...9a7

Skrevet

Jeg og min eldste har hest sammen. Vi har en snill, litt eldre islandshest som er læremester for henne og gøy for meg å ri på tur en gang innimellom.

Jeg har ham oppstallet på dugnadsstall der vi er 4 stk som deler på frokost/utslipp og kvelds/innslipp. Eier av stallen forer middag (ukedager) og nattmat (7 dager i uka). Vi har i tillegg frokost/middag/kvelds i helgene.

Det viktigste, når jeg valgte hest var (utenom snill og godt grunntrent) at han tåler å stå. Han er ikke avhengig av å bli ridd/trent daglig, så om vi ikke har tid så går det helt greit.

Hvor gammel er ungen din?  Hva koster det i mnd ca?

Skrevet

Hvor gammel er ungen din? Hva koster det i mnd ca?

Eldste er 9, yngste er 3.

Betaler 900 pr mnd i stalleie. Da leier jeg en tom boks og utegang. Stallen har også ridebane. Kjøpte nettopp høy for 1 år fremover (8 siloballer med tørrhøy) for 6000. Kraftfôr og tilskudd blir vel 2-300 i mnd. Kjøper spon på pallen. Betalte rett under 1300 for 21 sekker med spon, går ca en pr uke. Smeden er en kamerat som skor gratis for meg men skoing koster vel rundt 1500 hver 6-8 uke. Vaksine, dyrlege og andre slike utgifter må påberegnes.

Så kommer utstyr og dill på toppen.

Det er dyrt og tidkrevende, men for meg og datteren min er det verdt det. Vi får tiden sammen, bare vi to, og hun (hun har store lærevansker og sliter på skolen) får en mestringsfølelse og glede som ikke kan måles i hverken tid eller penger.

Har også en samboer som er inneforstått med at jeg har hest og at det krever tid og arbeid.

Annonse

Skrevet

Hvor gammel er ungen din?  Hva koster det i mnd ca?

Ikke meg du spurte, men vil bare gjøredeg obs på at priser varrierer voldsomt i forhold til hvor i landet du bor. Prisene påvirkes både av hvor stor tillgang det er på stallplasser i området, og hva slags tillgang det er på lokalt dyrket grovfor. I tillegg er det selvsagt lokale varriasjoner i forhold til fasilitetene på stallen der du leier.

Jeg bor på vestlandet, og her kommer mesteparten av grovforet enten østfra eller fra Sverige. Det betyr at grovforprisene er høye, fordi det tilkommer transportkostnader. Dermed hadde det vært helt umulig å få tak i høy for et år for 6000 kr, som hun som svarte deg over kunne. Jeg bruker ca 1800 kr per mnd på høy. (Nå er hesten min større enn en islending, så den spiser nok mer enn hesten til hun som svarte før, men selv med en mindre hest ville det nok ikke være mulig å komme under 13-1400 kr per mnd i grovfor her). Jeg betaler også mer i boksleie enn hun som svarte deg tidligere (betaler 1200 kr mnd, som ikke er en upris.Vet om en stall i området som er nede i 800, men den ligger veldig usentralt og har dårlige turmuligheter. Ellers ligger de fleste her på mellom 1000 og 1500. Alle disse prisene er for boks uten for eller strø.

Poenget mitt er at du ikke kan lage et budsjett på bakgrunn av hva andre forteller deg at det koster fordem, med mindre det r snakk om noen som bor i samme område som deg. Du må undersøke stallene i nærområdet, og eventuelt også forlevrandører, med mindre for er innkludert i leien. Lag deg en liste over hva du trenger, ta kontakt med aktuelle staller og forhør deg om pris og hva som er inkludert, både når det gjelder arbeid og forbruksvarer som for og strø. I noen staller blir hestene foret, sluppet ut og tatt inn av de som driver stallen. Her er stallleien gjerne dyrere en steder der dette går på rundgang mellom oppstallørene. 

Stallplass

Grovfor

Kraftfor og/eller vitamintilskudd

Strø til boks

hovstell

vetrinærutgifter

utstyr

undervisning?

baneleie?

-- vetrinærforsikring kan vise seg en god investering!

Anonymous poster hash: 77bee...3a1

Skrevet

Ikke meg du spurte, men vil bare gjøredeg obs på at priser varrierer voldsomt i forhold til hvor i landet du bor. Prisene påvirkes både av hvor stor tillgang det er på stallplasser i området, og hva slags tillgang det er på lokalt dyrket grovfor. I tillegg er det selvsagt lokale varriasjoner i forhold til fasilitetene på stallen der du leier.

Jeg bor på vestlandet, og her kommer mesteparten av grovforet enten østfra eller fra Sverige. Det betyr at grovforprisene er høye, fordi det tilkommer transportkostnader. Dermed hadde det vært helt umulig å få tak i høy for et år for 6000 kr, som hun som svarte deg over kunne. Jeg bruker ca 1800 kr per mnd på høy. (Nå er hesten min større enn en islending, så den spiser nok mer enn hesten til hun som svarte før, men selv med en mindre hest ville det nok ikke være mulig å komme under 13-1400 kr per mnd i grovfor her). Jeg betaler også mer i boksleie enn hun som svarte deg tidligere (betaler 1200 kr mnd, som ikke er en upris.Vet om en stall i området som er nede i 800, men den ligger veldig usentralt og har dårlige turmuligheter. Ellers ligger de fleste her på mellom 1000 og 1500. Alle disse prisene er for boks uten for eller strø.

Poenget mitt er at du ikke kan lage et budsjett på bakgrunn av hva andre forteller deg at det koster fordem, med mindre det r snakk om noen som bor i samme område som deg. Du må undersøke stallene i nærområdet, og eventuelt også forlevrandører, med mindre for er innkludert i leien. Lag deg en liste over hva du trenger, ta kontakt med aktuelle staller og forhør deg om pris og hva som er inkludert, både når det gjelder arbeid og forbruksvarer som for og strø. I noen staller blir hestene foret, sluppet ut og tatt inn av de som driver stallen. Her er stallleien gjerne dyrere en steder der dette går på rundgang mellom oppstallørene.

Stallplass

Grovfor

Kraftfor og/eller vitamintilskudd

Strø til boks

hovstell

vetrinærutgifter

utstyr

undervisning?

baneleie?

-- vetrinærforsikring kan vise seg en god investering!

Anonymous poster hash: 77bee...3a1

Godt poeng. Jeg bor på sørlandet. Har god tilgang på grovfôr. I tillegg har jeg høy sammen med ei slik at vi forer 3 hester på samme siloball og unngår svinn vet at høyet blir dårlig.

Skrevet

Takk for svar jenter! Jeg har sjekka litt rundt: Har nok ikke mulighet til å ha den på dugnadsstall da det blir for mye jobb. Så må regne et sted mellom 4-5000 i mnd inkl hovslager.

MEN det jeg egentlig lurer på er om det faktisk er mulig å kombinere det med små barn...eller om det bare blir slitsomt.

Skrevet

Det kommer i stor grad an på hvilke muligheter du har til å gå i stallen uten barn 😂 ser selv at når jeg må ha med 3 åringen i stallen er det ikke knallgøy akkurat😂😂😂

9 åringen er som en drøm å ha med.

Skrevet

Jeg har to hester hjemme på gården som jeg og barna bruker. Fungerer veldig bra på denne tiden av året. Gjør unna mesteparten av stell og ridning etter at barna har lagt seg. Blir verre til vinteren med lekser og aktiviteter, og det i tillegg blir mørkt tidlig. Tror nok en forrytter eller to blir løsningen da. Jeg har også hester som tåler å stå litt da jeg ikke har kapasitet overhodet til å trene dem hver dag. Har tre barn fra 2-7 år.

Anonymous poster hash: eba8f...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...