Gå til innhold

MÅ barn ha organiserte fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 12 som har drevet med 3 ulike idretter (ikke samtidig) pluss spilt et instrument. 

Nå har han sluttet på den idretten han holdt på med de siste to årene (sluttet med instumentet for et år siden) og sier at til høsten vil han ikke gå på noe i det hele tatt. Det er ingenting som frister.

Han vil heller bare drive med sin favorittaktivitet på egenhånd. Han er veldig, veldig opptatt av denne aktiviteten. Det er en fysisk aktivitet, men det fins ingen kurs eller lag eller konkurranser innen dette. Han driver med det hele dagen hver dag utenom skole, lekser osv.

Hadde dere tvunget/overtalt ham til å begynne på noe, eller bare latt ham ikke gå på noe organisert og kun drive med sin egen aktivitet? Eller er det ok å ikke være med på noe organisert i det hele tatt allerede fra denne alderen?

Han kan kanskje overtales til å ta timer i instrumentet sitt (blir da snakk om 1 time i uken hos en privarlærer).

Anonymous poster hash: 78a38...e5b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han er i fysisk aktivitet og er sosial ville jeg ikke tvunget han nei, det er i mine øyne de viktigere grunnene til organiserte fritidsaktiviteter

Blir han sittende inne alene med spilling på ettermiddagene ville jeg tvunget han ut

Anonymous poster hash: c1079...db8

Skrevet

Jeg har en gutt på 12 som har drevet med 3 ulike idretter (ikke samtidig) pluss spilt et instrument. 

Nå har han sluttet på den idretten han holdt på med de siste to årene (sluttet med instumentet for et år siden) og sier at til høsten vil han ikke gå på noe i det hele tatt. Det er ingenting som frister.

Han vil heller bare drive med sin favorittaktivitet på egenhånd. Han er veldig, veldig opptatt av denne aktiviteten. Det er en fysisk aktivitet, men det fins ingen kurs eller lag eller konkurranser innen dette. Han driver med det hele dagen hver dag utenom skole, lekser osv.

Hadde dere tvunget/overtalt ham til å begynne på noe, eller bare latt ham ikke gå på noe organisert og kun drive med sin egen aktivitet? Eller er det ok å ikke være med på noe organisert i det hele tatt allerede fra denne alderen?

Han kan kanskje overtales til å ta timer i instrumentet sitt (blir da snakk om 1 time i uken hos en privarlærer).

Nei. Så lenge aktiviteten ikke er data hele dagen, kan han gjerne øve selv. Hadde oppfordret ham til å lete opp noen likesinnede på internett slik at det blir lettere og mer sosialt for ham å holde på med aktiviteten sin. Mange i denne alderen slutter på alt, men erstatter ikke organisert idrett med noe annet og bare sitter og spiller. Ingen fare med din gutt :)

Skrevet

Jeg ville vært skeptisk til dette. Regner med det kanskje er triksing på sparkesykkel, skateboard eller noe.

Tror barn har godt av et organisert miljø utenom skolen, greit å ha flere å spille på. Tror og at dette fort kan være en greie akkurat nå, for så og ta slutt om et år eller to og hva har han da?

På den andre siden er det jo ikke så lett å tvinge noen til å fortsette om de ikke vil med organiserte aktiviteter.

Skrevet

Det er en fysisk aktivitet og han har noen venner som også driver med det, så det er også sosialt. Ikke triksing på sparkesykkel eller skateboard, men litt i samme gate, bortsett fra at de kan gjøre det både utenførs og inne.

Han er ganske lite interessert i å spille TV-spill sammenlignet med de fleste andre av vennene. Han vil ALLTID heller gå ut og drive med denne aktiviteten og forsøker alltid å få vennene med på å ikke spille. Men selvsagt spille rhan gjerne også hvis det er skikkelig dårlig vær eller for sent å gå ut osv.

Jeg ser absolutt poenget ditt, nyttårs barn, det er en av tingene jeg har tenkt på og en av grunnene til at jeg føler han burde gå på noe organisert.

Men han egentlig har drevet med det siden han var to år, og har liksom aldri gått lei. Og hvis han nå begynner på en ny idrett, så kan han vel like gjerne gå lei av den etter et par år, som av denne aktiviteten.

hi

Skrevet

Min 12-åring driver med parkour og han gått på turn for å lære frontflip, backflip og alle disse tingene han driver med. Selv om det ikke er kurs i parkour her er det altså steder han kan lære ting han har nytte av i sin "idrett"

Det er ikke sånn for din sønn også da, at det er steder han kan lære ting han kan dra nytte av i sin aktivitet?

Skrevet

Min 12-åring driver med parkour og han gått på turn for å lære frontflip, backflip og alle disse tingene han driver med. Selv om det ikke er kurs i parkour her er det altså steder han kan lære ting han har nytte av i sin "idrett"

Det er ikke sånn for din sønn også da, at det er steder han kan lære ting han kan dra nytte av i sin aktivitet?

Turn er en av de idrettene han har gått på. Men han sluttet fordi den "vanlige" kurset ble for kjedelig og lite krevende og konkurransegruppen, som han ble tatt opp på, trente så utrolig mye (3 timer tre dager i uken) og det ble for mye fordi han trenger en del tid på lekser.

Han og disse vennene driver også litt med parkour på egenhånd, selv om dette ikke er den aktiviteten jeg snakker om. Jeg vet at det er kurs i dette her vi bor, men ikke en gang det har han lyst til - han vil bare gjøre ting selv.

Skrevet

Det er en fysisk aktivitet og han har noen venner som også driver med det, så det er også sosialt. Ikke triksing på sparkesykkel eller skateboard, men litt i samme gate, bortsett fra at de kan gjøre det både utenførs og inne.

Han er ganske lite interessert i å spille TV-spill sammenlignet med de fleste andre av vennene. Han vil ALLTID heller gå ut og drive med denne aktiviteten og forsøker alltid å få vennene med på å ikke spille. Men selvsagt spille rhan gjerne også hvis det er skikkelig dårlig vær eller for sent å gå ut osv.

Jeg ser absolutt poenget ditt, nyttårs barn, det er en av tingene jeg har tenkt på og en av grunnene til at jeg føler han burde gå på noe organisert.

Men han egentlig har drevet med det siden han var to år, og har liksom aldri gått lei. Og hvis han nå begynner på en ny idrett, så kan han vel like gjerne gå lei av den etter et par år, som av denne aktiviteten.

hi

Han må jo ha interessen selv, det er klart.

Her vi bor er det egne turnpartier for de som driver med snowboard/skating som vil jobbe med spenst og utfordre grenser på trampett osv. Når ungene begynner å komme opp i tenårene er det sånn at de må få bestemme mer selv hva de skal gjøre , slik er det bare.

Skrevet

Så lenge han er aktiv og ikke bare vil sitte inne og spille dataspill bør det jo være greit, men så er det det da, når den interessen dabber av.

Ihverfall viktig å være i aktivitet tenker jeg, og ha venner.

Men det er det du som ser.

Anonymous poster hash: 15a8e...0ec

Skrevet

Her kan de forresten være med på fritidsklubben fra det året de begynner i 7.klasse, de har en aktivitetsgruppe som stort sett hver tirsdag møtes for forskjellige aktiviteter. Dette tilbudet er sponset av både kommunen, turistforeningen osv så det er et gratis tilbud for å få ungdommen ut av sofaen og opp i trærne. Veldig godt tilbud, alt fra svømmehall til klatring, femkamp i skogen, kanopadling, paintball osv. Noen ganger i året har de også større turer med overnatting til en veldig billig penge.

Det er ikke noe sånt der du bor da?

http://www.kild1.no/index.php?artID=520&navB=1

Skrevet

HI her.

Nå googlet jeg litt, og da fant jeg noen artikler som viser til at det ikke fins noen forskning som viser at det er best for barn å ha organiserte fritidsaktiviteter. De skriver at det kan være like bra eller, for noen, til og med bedre om de bare får styre det selv, så lenge de er soksiale og fysisk aktive.

Så kanskje jeg skal la han få slippe å gå på noe organisert da....

Skrevet

Vår på 12 og 15 har sluttet på sine aktiviteter fordi de ikke trives med de organiserte aktivitetene. Begge er mye ute på sykkel, klatrer i trær og bygger hytter osv. Har ingen bekymring for dette. Mer frihet og rolige ettermiddager til oss andre i familien. Nr 3 og 4 er fremdeles med på aktiviteter. Kommer ikke til å pushe de inn i noen mønster hvis de ikke vil.

Anonymous poster hash: 95270...b2c

Skrevet

Jeg synes han helt klart kan slippe organisert idrett så lenge han er i aktivitet.ser flere og flere barn de har ikke "tid" til å leke og holde på ute uten at det er organisert aktivitet.

La gutten bestemme dette selv,tenker om du presser han vil han uansett slutte ved første mulighet

Skrevet

Såfremt ungen er fysisk aktiv, har venner og er sosial tvingr jeg ingn av ungene her i huset til å gjøre noe. Nå er det en 13åring i hus som ikke gjør noen ting. Eller det enest hun vil står hun på ventliste til, det er kulturskolen så det tar tid. Stått ett år på venteliste alt. Men hun er med venner og er i litt fysisk aktivitet. Ikke den mest aktive, men hun sykler, jogger og er i aktivitet på en eller annen måte hver dag nesten. Ikke er hun den som er veldig glad i organiserte ting heller, for hun vil gjerne kunne gjøre ting når hun vil og ikke måtte si nei siden hun skal på trening. Dette var grunnen til at hun sluttet på korps, hun likte korpset men det ble for lite tid til alt annet hun ville. Så avtalen var at hun ikke fikk bli en sofagris, det har hun ikke blitt. Blir hun det må hun finne noe å gjøre. Det har vi mått gjøre med de to eldste. De ble sofagriser på dagen de slutta med noe, så de måtte raskt finne noe nytt.

Anonymous poster hash: cdcb8...2a9

Skrevet

hi

Spiller det noen rolle om han går lei, da...? Går noen av dere på det samme nå som da dere var 12-13-14 år? Jeg gikk på kristne møter/kristen lovsang (er ateist i dag) spilte fotball (interesserer meg null i dag), spilte trommer (har ikke rørt dem på 25 år), italienskkurs (husker ikke et ord nå) og tegne/malerkurs (driver ikke med det heller).

Men det var jo morsomt der og da, likevel.

Anonymous poster hash: 2cf84...472

Skrevet

Så flott at du har en selvstendig gutt som har egen driv og følger sin egen stemme, og ikke må ha en autoritet som forteller han hvordan han må gjøre ditt og datt. Dette syns jeg er skikkelige gode egenskaper og hadde det vært min sønn, hadde jeg oppmuntret han og vært stolt!

Iallfall ikke bekymret for å ikke delta i saueflokken med middelmådigheter som produseres på løpebånd inne i enhver idrettshall i hele Norge.

Anonymous poster hash: abd29...07d

Skrevet

Det var ikke slik da jeg var barn, at man måtte for enhver pris være med på noe utenom skolen. Det ble visst folk av oss også:)

Jeg synes det er viktig at det er frivillig,og så lenge barnet evner å finne på egne aktiviteter, er det helt ok å slutte synes jeg. 

Anonymous poster hash: 4f0ee...3a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...