Gå til innhold

Hvor lenge må du vente på ordinær legetime hos din lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maks en uke.

Anonymous poster hash: aeccf...7b3

Videoannonse
Annonse
Gjest 5 andre
Skrevet

6-8 ukers ventetid.

problemet er når det oppstår ting som ørebentennelse på barna osv. Får da beskjed om å kontakte legevakt når jeg ringer for å få time

Anonymous poster hash: 6a504...fac

Det har de egentlig ikke lov til. Hvis du ringer om noe akutt, skal legen ha noen akuttimer hver dag. Og prekære ting som ikke ambulansen rykker ut til, skal de ta utenpå timene sine selv om alle timer er fordelt. Legevakten skal benyttes for tilfeller som oppstår etter legens stengetid.

Jeg mener bestemt at ventetiden kan knyttes til logistikk. Min tidligere fastlege var spesialist og hadde maks antall pasienter. Hadde aldri mer enn maks 5 dager venting på ordinære ting som blodtrykkstaking osv. Ellers fikk vi time i løpet av en-to dager eller samme dag hvis vi følte at det ble lenge å vente. Da hun sluttet overtok en annen lege listen. Hun har færre pasienter på lista siden hun ikke er spesialist, men ventetiden har økt (2-3 uker) og det er vanskeligere å komme inn samme dag.

Mannen min får alltid time samme dag hos sin lege med fulle lister.

Svigers kan få akuttimer, men der er det vanlig med 3 mnd ventetid på timer. De har ikke flere pasienter, så de kan ikke skylde på det.

Skrevet

Det har de egentlig ikke lov til. Hvis du ringer om noe akutt, skal legen ha noen akuttimer hver dag. Og prekære ting som ikke ambulansen rykker ut til, skal de ta utenpå timene sine selv om alle timer er fordelt. Legevakten skal benyttes for tilfeller som oppstår etter legens stengetid.

Jeg mener bestemt at ventetiden kan knyttes til logistikk. Min tidligere fastlege var spesialist og hadde maks antall pasienter. Hadde aldri mer enn maks 5 dager venting på ordinære ting som blodtrykkstaking osv. Ellers fikk vi time i løpet av en-to dager eller samme dag hvis vi følte at det ble lenge å vente. Da hun sluttet overtok en annen lege listen. Hun har færre pasienter på lista siden hun ikke er spesialist, men ventetiden har økt (2-3 uker) og det er vanskeligere å komme inn samme dag.

Mannen min får alltid time samme dag hos sin lege med fulle lister.

Svigers kan få akuttimer, men der er det vanlig med 3 mnd ventetid på timer. De har ikke flere pasienter, så de kan ikke skylde på det.

Det er det jeg ikke forstår, hva er grunnen? Og en annen ting - hva er grunnen til at man må vente en halvtime med å få komme til den aller første timen kl 8:00? Nei, legen hadde ikke en annen pasient inne, men regner med at han prøvde å få unna noe papirarbeid på morrakvisten.

Anonymous poster hash: 88c21...d1b

Gjest 5 andre
Skrevet

Det er det jeg ikke forstår, hva er grunnen? Og en annen ting - hva er grunnen til at man må vente en halvtime med å få komme til den aller første timen kl 8:00? Nei, legen hadde ikke en annen pasient inne, men regner med at han prøvde å få unna noe papirarbeid på morrakvisten.

Aner ikke, men at det er avhengig av legen og logistikk ved legekontoret er sikkert. De som gir doble timer til pasienter har jo færre timer til andre. Dessuten må nok mange leger lære seg å luke ut vesentligheter slik at de ikke har pasienter som snakker om naboen når de er der for vond skulder. Slik skaper mye ventetid.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Rundt 4 uker. Det er strengt tatt ikke nødvendig med time samme dag fordi man ønsker å sjekke en ting man har vært plaget med i 2 år så lenge det ikke forverres. Er vi syke får vi komme inn på dagen så lenge vi ringer tidlig

Skrevet

Ved sykdom hos barn kommer vi inn på dagen, eller senest neste dag hvis det ikke er akutt. Om det er vi voksne som er syke blir det gjerne opp til 5 dager hvis det ikke er akutt. Ved vanlig sjekk uten mistanke om sykdom kan det gå opp til 2 uker.

Har også en lege som ikke tar inn flere på lista, men de har kanskje mulighet til å sette en grense selv som er under det de har lov til å ha? Ellers har det sikkert også litt å si om legen er mest populær hos de som er mye syke eller hos de som for det meste er friske. ;)

Anonymous poster hash: 02334...56e
Skrevet

Maks fem dager, og samme dag hvis det er akutt. Fulle lister. Meget fornøyd med legen :)

Skrevet

Vanligvis får jeg time innen en ukes tid hos min lege, men sist jeg trengte en time var det 4 ukers venting.

Anonymous poster hash: 335c5...829

Skrevet

Veldig rart at det er så store forskjeller altså..

På det forrige legesenteret jeg hadde fastlege var det for 2-4 ukers ventetid, alle legene på legesenteret hadde fulle lister.

Så flyttet jeg, og fikk ny fastlege på et nytt legesenter. Her får man time etter 2-5 dager. Her har også alle legene fulle lister, og jeg er faktisk mye mer fornøyd med den nye legen enn den gamle, denne nye er grundig, empatisk og flink. 

Hvorfor i alle dager er noen legesentere tydeligvis så utrolig mye bedre organisert?

Anonymous poster hash: 0a3b2...068
Skrevet

Samme her. Alle legene har i tillegg fulle lister, men har aldri opplevd å ikke komme inn til min lege samme dag om jeg sendte melding tidlig på dagen. (Etter de begynte med time samme dag konseptet)

Anonymous poster hash: 91f20...da4

Samme her å..
Skrevet

Et par dager, maks en uke. Han er også veldig populær og har full liste. Får alltid time på dagen hvis jeg ber om det. Har ikke fastlegen flere akuttimer får jeg komme til hos en av de andre på legekontoret.

Skrevet

Bestilte faktisk legetime idag, første svangerskapskontroll. Fikk ikke time før jeg er i uke 13, synes det var litt seint? Men kanskje det var fordi jeg fikk i uke 9 sist...

Men hvilken som helst annen time er det ikke uvanlig å vente et par uker, ihvertfall. Aldri opplevd å få time samme uka som jeg bestiller.

Anonymous poster hash: b54ff...9c0

Skrevet (endret)

Kan fint få vanlige timer ved sykdom ved henvendelse samme dag eller dagen etter henvendelsen. Rutineundersøkelser som det ikke er hast med kan være alt fra 2 dager til en uke litt avhengig av ferieavvikling. Mer akutte saker er maks et par timer (selv om det ikke er legevakt).

Endret av Froggi83
Skrevet

2-4 uker har jeg opplevd. Har også opplevd å ikke få akutttime to dager på rad selv om jeg ringte med en gang kontoret åpner. Har flere ganger måtte ta kontakt med legevakt når dette skjer og det gjelder barna. Har jeg noe akutt selv drar jeg til aleris, på grunn av reisevei gjør jeg ikke det med barna. En av damene som tar telefonen er utrolig sur, helt utrolig at hun får lov til å ta telefonen.

Anonymous poster hash: 2a7bb...a49

Skrevet

Har aldri måttet vente mer enn en uke tror jeg.

Skrevet

Det varierer. Veksler mellom samme dag til flere uker. Og nesten alle er så inni granskauen sure og tverre på telefonen.

Anonymous poster hash: 922a4...f19

Skrevet

Jeg kommer fra et land i Øst-Europa, vi har nedslitte sykehus og gammelt utstyr, men det er aldri lang tid for å få time, verken hos fastlege eller spesialist, ingen 2 års ventetid på operasjoner, ingen trenger å ligge på sykehuset i en uke med brukket arm før man endelig blir operert. Jeg har mistanke om at det rett og slett er grådighet. Man fyller opp lista til randen for å få mest mulig penger, og sliter med lange ventetider. Har aldri forstått hvorfor et land som Norge ikke kan få til et fungerende helsevesen.

Uff ja, Norge er såååå fælt. Hvorfor flytter du ikke tilbake til fantastiske Russland?

Anonymous poster hash: 5efe8...51b

Skrevet

Her har de også Time sammed dag-systemet. Det er fantastisk. Sender melding før 09 eller kvelden før. Kan også bestille vanlig time, da er det 1-2 å vente. Men det er jo til ting som ikke haster.

Skjønner ikke hvorfor alle ikke innfører TSD, før de gjorde det var det stress her også. Brukte masse tid på å vente i tlfkø og stresse med å få akuttime.

Anonymous poster hash: a39c9...2b6

Skrevet

2-3 uker her, men raskere om det haster :) kan få time samme dag om det er akutt. Kan også få time neste uke om det kreves av lege :)

Anonymous poster hash: 42499...539

Skrevet

Jobber på legesenter med mange leger :) Det er stor forskjell på leger. Noen har 2 uker, andre 3-4 dager ventetid.

Logistikkproblemer nevner flere her. Burde ikke isåfall alle leger ha samme ventetiden når alle lister er fulle?

For vår del har det med hvilke pasientlister legene overtok. Noen har flere krevende pasienter, psykisk syke og noen også har flere eldre pasienter.

Samtidig jobber noen leger fra kl. 08.00 mens andre starter så sent som 10.00. Senteret stenger likevel til samme tid, så noen jobber ikke 100%.

I tillegg har noen jobb i kommunen, sykehjemsleger, helsestasjon på rullering, spesialisering(utdannelse) der de må ta fridager i ny og ne, eller jobber som plastikk kirurg. Noen leger er også mer strukturerte enn andre og liker ikke å gå over normert tid hvis det ikke er noe alvorlig såklart.

Så problemet er sammensatt ;)

Anonymous poster hash: b58a6...647

Skrevet

Tror ikke min lege heller tar inn flere pasienter.

Men her får jeg time innen 3-4 dager, viss det er sommerferie og min lege er på ferie så får jeg time hos noen av de andre legene som er der. Viss det er haste time så får jeg samme dag uansett når jeg ringer(innenfor åpningstiden) og med ungene får jeg time 1-2 dager spørs hva det gjelder. men vi går ikke ofte til legen. Men har selv i min omkrets veninner som har legekontor som det tar veldig lang tid på og få time.

Jeg hadde byttet til en annen lege om jeg måttet vente lenge på en legetime. Vertfall når det handler om barna som fks kansje trenger henvisning til noe og for barnet sin del er det greit og få det fortest mulig.

Anonymous poster hash: 34336...845

Skrevet

Time på dagen 😊bor i storby

Anonymous poster hash: 8cd8e...6f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...