Gå til innhold

Er så lei Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finland og Island har blant annet bedre vilkår for enslige mødre. I Finland får alle mødre gratis startpakke med alt babyen trenger i cirka 3 måneder etter fødselen - klær, mme, smokker, bleier og så videre. Uansett om man er alene eller har mann. Det er fint i Norge, men Norge er ikke beste land i verden på absolutt alt som ingen andre kan måle seg med. Selv om mange her velger å tro det.

Island har ikke bedre vilkår for enslige mødre enn Norge har...

Fortsetter under...

Skrevet

Kjære vene. Siden du mistrives sp veldig i Norge, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å flytte. Hellas, Italia, Spania, Portugal, eller USA, for den del. Det blir SÅ mye bedre for deg! Disse landene har jo SÅ mye bedre arbeidsmarked og velferdsgoder enn hva vi har. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg dratt i morgen!

God tur og lykke til!

Ps: Søk gjerne statsborgerskap i landet du flytter til, asap, da slipper du å ha mer og gjøre med traurige, kalde, fattige og triste Norge.

Anonymous poster hash: c23c4...a49

Skrevet

Kjære vene. Siden du mistrives sp veldig i Norge, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å flytte. Hellas, Italia, Spania, Portugal, eller USA, for den del. Det blir SÅ mye bedre for deg! Disse landene har jo SÅ mye bedre arbeidsmarked og velferdsgoder enn hva vi har. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg dratt i morgen!

God tur og lykke til!

Ps: Søk gjerne statsborgerskap i landet du flytter til, asap, da slipper du å ha mer og gjøre med traurige, kalde, fattige og triste Norge.

Anonymous poster hash: c23c4...a49

Det er da ikke pga arbeidsmarked eller velferdsgoder jeg ønsker å reise, det finnes andre ting enn det som har med trivsel å gjøre.

Anonymous poster hash: 8483f...7a9

Skrevet

Hi her.

Ser at flere i tråden har gitt seg ut for å være meg, HI.

Men, det stemmer ikke.

Hvis dere ser på det der Anonymous poster hash nr. så vil dere dere se at det er kun jeg som har samme som hoved inlegget.

Anonymous poster hash: 3b90f...d18

Skrevet

For all del i Norge har vi det veldig bra, men det er veldig mange land som og har det veldig bra. 

Norge er ikke alene om gratis helsevesen f.eks. Storbritannia har dette, Australia og. 

Mat i Norge er ganske uinspirerende, reiser man bare til Sverige ser vi jo store forskjeller på utvalget. Dyrt er bra mat i Norge og. 

Boligpriser visse steder i landet er ganske lave i forhold til andre, men leieprisene i utlandet er som regel rimligere enn i Norge. 

Kultur er jo og en ting som er litt spesielt i Norge, vi like å være hjemme og er et av de landene som bruker mest på hjemmet sitt. Det er vanskeligere å komme i kontakt med andre nordmenn, få nye venner etc. Da skal man jobbe mye for å få det til. 

Klimaet i sydligere land er jo bedre så sant man liker varme. 

Det fins mange ting som er bedre i utlandet. 

Nordmenn er veldig gode på å si at vi er verdensmestere i alt, men alle land har sine nedsider og oppsider. 

Det at noen ønsker en forandring i hverdagen betyr jo ikke at man ikke er glad for å være norsk. 

Jeg har bodd i flere land 3 verdensdeler og alle hadde gode ting ved seg. Kunne gjerne flyttet til to av de igjen. Det mest pga klimaet og kulturen. 

Lykke til hva enn du gjør og det fins gode muligheter i andre land og spesielt hvis du kan få deg en jobb der. 

Anonymous poster hash: aa550...39f
Skrevet

Tror du alle er Anna Rasmussen her inne?

Anonymous poster hash: 1403c...a1b

Nei. Hvor leste du det? Sier hun kan spørre Anna om råd. Ikke så god forståelse du kanskje?

Anonymous poster hash: ae61b...352

Annonse

Skrevet

Hi her.

Men, det stemmer ikke.

Hvis dere ser på det der Anonymous poster hash nr. så vil dere dere se at det er kun jeg som har samme som hoved inlegget.

Tror du skriver i feil tråd nå, jeg er hi og har svart flere ganger, ingen har gitt seg ut for å være meg.

Skrevet

For all del i Norge har vi det veldig bra, men det er veldig mange land som og har det veldig bra.

Norge er ikke alene om gratis helsevesen f.eks. Storbritannia har dette, Australia og.

Mat i Norge er ganske uinspirerende, reiser man bare til Sverige ser vi jo store forskjeller på utvalget. Dyrt er bra mat i Norge og.

Boligpriser visse steder i landet er ganske lave i forhold til andre, men leieprisene i utlandet er som regel rimligere enn i Norge.

Kultur er jo og en ting som er litt spesielt i Norge, vi like å være hjemme og er et av de landene som bruker mest på hjemmet sitt. Det er vanskeligere å komme i kontakt med andre nordmenn, få nye venner etc. Da skal man jobbe mye for å få det til.

Klimaet i sydligere land er jo bedre så sant man liker varme.

Det fins mange ting som er bedre i utlandet.

Nordmenn er veldig gode på å si at vi er verdensmestere i alt, men alle land har sine nedsider og oppsider.

Det at noen ønsker en forandring i hverdagen betyr jo ikke at man ikke er glad for å være norsk.

Jeg har bodd i flere land 3 verdensdeler og alle hadde gode ting ved seg. Kunne gjerne flyttet til to av de igjen. Det mest pga klimaet og kulturen.

Lykke til hva enn du gjør og det fins gode muligheter i andre land og spesielt hvis du kan få deg en jobb der.

Anonymous poster hash: aa550...39f

Takk for det :-) Enig i det du skriver :-) HI

Skrevet

Tror du skriver i feil tråd nå, jeg er hi og har svart flere ganger, ingen har gitt seg ut for å være meg.Anonymous poster hash: 8483f...7a9

Jepp, beklager

Skrevet

Hi her.

Men, det stemmer ikke.

Anonymkoden i hi er (kopiert og limt inn): Anonymous poster hash: 8483f...7a9            og stemmer slett ikke overens med din.

Til hi:

Selv om jeg skjønner at dette er en drøm og ikke noe du virkelig har tenkt gjennom vil jeg likevel svare deg seriøst.

Det er mange ting du bør tenke lenge og grundig gjennom før du bestemmer deg for å bosette deg i "utlandet" - hvilket land du nå enn måtte velge.

Jeg vet ikke hvor gamle dine barn er, men i enkelte land er skolesystemet veldig annerledes enn vårt, og noen steder i verden kan kvaliteten på skoler avhenge veldig av hvor du bor. I tillegg er det flere land hvor man må betale skolepenger.

Medlemskap i folketrygden er viktig å opprettholde. Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men sjekk ut dette slik at du ikke mister medlemskapet ditt. Du må også sjekke reglene for barnetrygden, slik at du ikke mister den.

Ulike land har ulike regler rundt skatt og inntekt. Planlegger du å leve av å leie ut huset ditt, tenk gjennom følgende: Husleien du får inn, skal dekke dine faste utgifter på huset du leier ut hjemme i Norge. I tillegg skal de dekke husleien du må ut med i utlandet, faste utgifter som strøm og renovasjon, og enda skal du ha litt til overs til mat, eventuelt skolepenger med mer. Bor du i et område der det er realistisk å få leid ut huset ditt for såpass mye penger?

Du må selvsagt sjekke kostnadsnivået der du har tenkt å bosette deg. Husleiepriser, matpriser... Alle klager over at maten i Norge er så dyr, men sett i sammenheng med det generelle lønnsnivået er den ikke det. Så hvis du håper å få deg en deltidsjobb, må du i tillegg sjekke ut lønnsnivået der du vil bosette deg. Og da må du selvsagt også finne ut hvor mye det vil koste med barnepass. Det er ikke uten grunn at det i mange land er vanlig at kvinnene blir hjemmeværende når de har fått barn. I tillegg må du regne med reiseutgifter. Skal du ha egen bil, eller skal du satse på å reise kollektivt?

Noen land har til dels store kostnader knyttet til helsetjenester som lege, sykehus og tannlege. Du må tenke på forsikringer for dette, for det er litt kjipt å bli gjeldsslave resten av livet fordi sønnen din tryna på sykkel og måtte på legevakten.

Det jeg ville tenkt mest på for min egen del, er det sosiale nettverket. Og da mener jeg ikke helsetjenester, men vennskap og omgangskrets. Skal du satse på å bygge opp en ny vennekrets i en kultur du ikke kjenner på et språk som ikke er ditt morsmål?

Du sier du misliker jobben din, klimaet og drikkekulturen i Norge. Alt dette er ting som lett kan fikses her i landet. Jeg bor på et tørt sted i Norge. Vi har lite regn her. Det er stabilt innlandsklima. Ja, vi har kalde vintre, men det er lett å takle fordi lufta er så tørr. Norge er et langt land med til dels store variasjoner i klimaet.

Jobben din kan du faktisk bytte ut. søk nye jobber, gjerne et annet sted i landet. Bytter du ut vennekretsen din, skal du se drikkekulturen endrer seg også. Jeg ser mange her inne klager på "den norske drikkekulturen" med flatfyll i helgene. Jeg opplever ikke den, jeg. "Den norske drikkekulturen" slik jeg opplever den, er folk som koser seg med et glass vin eller øl til maten. Ølen kan gjerne være Munkholm også. Folk drikker seg ikke fulle. Det er ikke noe offer å avstå fra alkohol. Dette gjelder både min vennekrets og familien.

Lykke til, hi, uansett hva du velger.

Skrevet

Husk også at hvis du bor utenlands i flere år, for så å komme tilbake til Norge vil du få minstepensjon sannsynligvis.

Anonymous poster hash: e545c...ee8

Skrevet

Anonymkoden i hi er (kopiert og limt inn): Anonymous poster hash: 8483f...7a9 og stemmer slett ikke overens med din.

Til hi:

Selv om jeg skjønner at dette er en drøm og ikke noe du virkelig har tenkt gjennom vil jeg likevel svare deg seriøst.

Det er mange ting du bør tenke lenge og grundig gjennom før du bestemmer deg for å bosette deg i "utlandet" - hvilket land du nå enn måtte velge.

Jeg vet ikke hvor gamle dine barn er, men i enkelte land er skolesystemet veldig annerledes enn vårt, og noen steder i verden kan kvaliteten på skoler avhenge veldig av hvor du bor. I tillegg er det flere land hvor man må betale skolepenger.

Medlemskap i folketrygden er viktig å opprettholde. Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men sjekk ut dette slik at du ikke mister medlemskapet ditt. Du må også sjekke reglene for barnetrygden, slik at du ikke mister den.

Ulike land har ulike regler rundt skatt og inntekt. Planlegger du å leve av å leie ut huset ditt, tenk gjennom følgende: Husleien du får inn, skal dekke dine faste utgifter på huset du leier ut hjemme i Norge. I tillegg skal de dekke husleien du må ut med i utlandet, faste utgifter som strøm og renovasjon, og enda skal du ha litt til overs til mat, eventuelt skolepenger med mer. Bor du i et område der det er realistisk å få leid ut huset ditt for såpass mye penger?

Du må selvsagt sjekke kostnadsnivået der du har tenkt å bosette deg. Husleiepriser, matpriser... Alle klager over at maten i Norge er så dyr, men sett i sammenheng med det generelle lønnsnivået er den ikke det. Så hvis du håper å få deg en deltidsjobb, må du i tillegg sjekke ut lønnsnivået der du vil bosette deg. Og da må du selvsagt også finne ut hvor mye det vil koste med barnepass. Det er ikke uten grunn at det i mange land er vanlig at kvinnene blir hjemmeværende når de har fått barn. I tillegg må du regne med reiseutgifter. Skal du ha egen bil, eller skal du satse på å reise kollektivt?

Noen land har til dels store kostnader knyttet til helsetjenester som lege, sykehus og tannlege. Du må tenke på forsikringer for dette, for det er litt kjipt å bli gjeldsslave resten av livet fordi sønnen din tryna på sykkel og måtte på legevakten.

Det jeg ville tenkt mest på for min egen del, er det sosiale nettverket. Og da mener jeg ikke helsetjenester, men vennskap og omgangskrets. Skal du satse på å bygge opp en ny vennekrets i en kultur du ikke kjenner på et språk som ikke er ditt morsmål?

Du sier du misliker jobben din, klimaet og drikkekulturen i Norge. Alt dette er ting som lett kan fikses her i landet. Jeg bor på et tørt sted i Norge. Vi har lite regn her. Det er stabilt innlandsklima. Ja, vi har kalde vintre, men det er lett å takle fordi lufta er så tørr. Norge er et langt land med til dels store variasjoner i klimaet.

Jobben din kan du faktisk bytte ut. søk nye jobber, gjerne et annet sted i landet. Bytter du ut vennekretsen din, skal du se drikkekulturen endrer seg også. Jeg ser mange her inne klager på "den norske drikkekulturen" med flatfyll i helgene. Jeg opplever ikke den, jeg. "Den norske drikkekulturen" slik jeg opplever den, er folk som koser seg med et glass vin eller øl til maten. Ølen kan gjerne være Munkholm også. Folk drikker seg ikke fulle. Det er ikke noe offer å avstå fra alkohol. Dette gjelder både min vennekrets og familien.

Lykke til, hi, uansett hva du velger.

Takk for svar:-) Det blir nok ikke før om en god stund og planlegging. Jeg har en ettåring og en på ungdomsskolen. Det blir nok internasjonal eller norsk skole på den eldste, med skolepenger som jeg må spare opp på forhånd. Det er sant at ikke alle drikker seg fulle her, savner bare å kunne gå en tur i byen på kvelden uten regntøy og uten å treffe på fulle folk. Min erfaring er at det er lett å få seg venner i utlandet.

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og sitater av slettet innlegg.

Sommerfuggel

Moderator

Annonse

Skrevet

Takk for svar:-) Det blir nok ikke før om en god stund og planlegging. Jeg har en ettåring og en på ungdomsskolen. Det blir nok internasjonal eller norsk skole på den eldste, med skolepenger som jeg må spare opp på forhånd. Det er sant at ikke alle drikker seg fulle her, savner bare å kunne gå en tur i byen på kvelden uten regntøy og uten å treffe på fulle folk. Min erfaring er at det er lett å få seg venner i utlandet.

Bare som en liten advarsel. Mine svigerforeldre hadde det som deg og reiste ut. De fikk venner, men nå når helsen skranter og barnebarna vokser til vil de helst være i Norge. Problemet nå er at vennene i utlandet ikke var så nære. Da de flyttet hjem igjen forsvant de. De vennene de hadde her før de dro var også borte. De hadde funnet seg nye venner. Til og med familien er lite interessert. Mine svigerforeldre har ikke stilt opp for dem på mange år. Nå er de veldig ensomt.

Hvis du reiser så jobb i hvertfall hardt for å følge opp venner og familie her hjemme likevel. Ikke end opp uten noen.

Anonymous poster hash: b53c3...e06

Skrevet

Jeg bor i Spania av samme grunnene som du nevner.

Billig mat her, men det er dyrt med skole og bhg. Betaler 165€ pr mnd for eldste på skole, og 290€ for yngste i 60% plass i bhg. Full plass koster 400€.

Så betaler jeg 900€ for leilighet med basseng. Det koster å bo i nærheten av de andre nordmennene her. Kunne fått det billigere i utkanten, men da hadde ikke eldste kunnet gå til kompiser.

Jeg jobber med et nettverksbasert selskap og har en god kundegruppe i Norge, og også her.

Det er også flere som jobber som vaskehjelp her nede og tjener litt ekstra svart på det.

Å flytte er det beste jeg har gjort! Anbefaler å prøve 😊

Du flytter til Spania for å bo i nærheten av andre nordmenn?

Anonymous poster hash: adc23...fe8

Skrevet

😂

Anonymous poster hash: bcecc...293

Skrevet

Jeg kom hjem fra syden for et par dager siden og nå har jeg begynt å se på ferieturer for neste sommer... Som alenemor og med 100% jobb er jeg travelt opptatt med plikter fra morgen til kveld, en uke av feriedagene går til planleggingsdager, så blir det en uke om vinteren og tre om sommeren. Synes det blir for lite... Vurderer å leie ut huset og bo billig i utlandet...

Som alenemor bør du være glad i å bo i Norge. Uansett hvor du bor må du nesten jobbe for pengene. Det kalles å være voksen. Det er ikke som å være på ferie om du bor i utlandet.

Syns virkelig du bør slutte å syte.

Anonymous poster hash: f9971...c2f

Skrevet

Er ikke nordmenn jeg er lei av, jeg er lei av ustabilt klima. Vil ha forandring. Hva vil du frem til?

Gjest Antarctica
Skrevet

Finland og Island har blant annet bedre vilkår for enslige mødre. I Finland får alle mødre gratis startpakke med alt babyen trenger i cirka 3 måneder etter fødselen - klær, mme, smokker, bleier og så videre. Uansett om man er alene eller har mann. Det er fint i Norge, men Norge er ikke beste land i verden på absolutt alt som ingen andre kan måle seg med. Selv om mange her velger å tro det.

På Island har de fleste innbyggerne to jobber for å opprettholde sin levestandard. De fleste nordmenn, med sin litt nonchalante arbeidsmoral, ville ikke ha holdt ei uke på Island...

Skrevet

Er ikke nordmenn jeg er lei av, jeg er lei av ustabilt klima. Vil ha forandring. Hva vil du frem til?

Muligens for eksempel at de nordmennene du blir boende rundt i Spania ikke akkurat er kjent for kultivert drikking, for eksempel.

Anonymous poster hash: 6a4cb...693

Skrevet

Muligens for eksempel at de nordmennene du blir boende rundt i Spania ikke akkurat er kjent for kultivert drikking, for eksempel.

Anonymous poster hash: 6a4cb...693

Har faktisk ikke merket noenting av det her jeg bor. Men det er klart det forekommer andre steder. Her er det stort sett bare småbarnsfamilier som bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...