Gå til innhold

Er så lei Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom hjem fra syden for et par dager siden og nå har jeg begynt å se på ferieturer for neste sommer... Som alenemor og med 100% jobb er jeg travelt opptatt med plikter fra morgen til kveld, en uke av feriedagene går til planleggingsdager, så blir det en uke om vinteren og tre om sommeren. Synes det blir for lite... Vurderer å leie ut huset og bo billig i utlandet...

Anonymous poster hash: 8483f...7a9

Fortsetter under...

Skrevet

Arrivederci!

Anonymous poster hash: e545c...ee8

Skrevet

Jeg kom hjem fra syden for et par dager siden og nå har jeg begynt å se på ferieturer for neste sommer... Som alenemor og med 100% jobb er jeg travelt opptatt med plikter fra morgen til kveld, en uke av feriedagene går til planleggingsdager, så blir det en uke om vinteren og tre om sommeren. Synes det blir for lite... Vurderer å leie ut huset og bo billig i utlandet...

Kjenner på det samme selv :P

Men hva skal du jobbe med i utlandet?

Å har du sett noen gode barnehager ?:)

Anonymous poster hash: 0fc3b...36b

Skrevet

Fordi livet i utlandet er jo akkurat som livet på ferietur...

Anonymous poster hash: 805e1...3fb
Skrevet

Måtte nok vært arbeidsledig og vært hjemme med minste barnet, det hadde blitt lite penger og måtte levd veldig billig på husleieinntekter. Jeg har bodd et år i utlandet før og savner det.. Jeg har ikke lyst til å fortsette som nå i 18 år til. Hi

Skrevet

Måtte nok vært arbeidsledig og vært hjemme med minste barnet, det hadde blitt lite penger og måtte levd veldig billig på husleieinntekter. Jeg har bodd et år i utlandet før og savner det.. Jeg har ikke lyst til å fortsette som nå i 18 år til. Hi

Tror det hadde vært kjedelig å gått hjemme :P

Anonymous poster hash: 0fc3b...36b

Annonse

Skrevet

Hvis du har et godt nettverk og et hus du kan leie ut for mye penger netto, så går det kanskje, men du bør være ganske sikker på hva du gjør før du tar med deg ungene dine for å bosette dere i et land der du ikke skal jobbe. Det er vel ikke så mange land der du hadde fått oppholdstillatelse heller?

Anonymous poster hash: b53c3...e06

Skrevet

Bare husk forsikringer, og hvis dere blir borte i mer enn et år, medlemsskap i folketrygden. Dere må nok ha en del ekstra midler, i tilfelle barna trenger helsetjenester, det blir fort dyrt.

Anonymous poster hash: a7e93...e40

Skrevet

Hva er det egentlig du er lei av og hva ønsker du deg?

Jeg tviler på at å flytte til utlandet i seg selv er noen god løsning for dere, men det kan jo hende det finnes muligheter.

Skrevet

Da ville jeg heller forsøkt å få jobb et sted. kanskje du kan klare deg på GC f.eks med en deltidsstilling og leieinntekter fra Norge.

Skrevet

Da ville jeg heller forsøkt å få jobb et sted. kanskje du kan klare deg på GC f.eks med en deltidsstilling og leieinntekter fra Norge.

Hva er GC?

Skrevet

Det er jo mange plasser i for eksempel Spania det søkes etter norsktalende saksbehandlere, kundeservice og lignende. Har sett flere annonser om det på NAV og Finn.no da jeg for noen år siden var arbeidssøker. Hadde prøvd å flytte til et sted der det er mange norske turister.

Gjest 5 andre
Skrevet

Hvor i all verden vil du bo som har bedre vilkår for enslige mødre? Tror du enslige mødre i Italia lever livet og koser seg med barna? Der er inntektene lave og arbeidsledigheten høy, så det er vanlig å dele leilighet med foreldre/svigerforeldre.

De som mener at det er dyrt i Norge for aleneforsørgere må få seg en realitetssjekk... Vi har feriepenger (slik at mange enslige faktisk kan reise på ferie) og 4 (5) uker med ferie. Det er goder de fleste kan se langt etter. Dessuten er det få som har samme permisjonsordninger og så og si gratis helsevesen.

Men hvis du vil ha pause fra hverdagslivet, HI, og du klarer å leve på utleieinntekter - så gjør det. En av fordelene vi har her til lands, siden vi er privilegerte, er jo frihet til å gjøre det andre ikke kan 😉

Annonse

Skrevet

Hvor i all verden vil du bo som har bedre vilkår for enslige mødre? Tror du enslige mødre i Italia lever livet og koser seg med barna? Der er inntektene lave og arbeidsledigheten høy, så det er vanlig å dele leilighet med foreldre/svigerforeldre.

De som mener at det er dyrt i Norge for aleneforsørgere må få seg en realitetssjekk... Vi har feriepenger (slik at mange enslige faktisk kan reise på ferie) og 4 (5) uker med ferie. Det er goder de fleste kan se langt etter. Dessuten er det få som har samme permisjonsordninger og så og si gratis helsevesen.

Men hvis du vil ha pause fra hverdagslivet, HI, og du klarer å leve på utleieinntekter - så gjør det. En av fordelene vi har her til lands, siden vi er privilegerte, er jo frihet til å gjøre det andre ikke kan

Finland og Island har blant annet bedre vilkår for enslige mødre. I Finland får alle mødre gratis startpakke med alt babyen trenger i cirka 3 måneder etter fødselen - klær, mme, smokker, bleier og så videre. Uansett om man er alene eller har mann. Det er fint i Norge, men Norge er ikke beste land i verden på absolutt alt som ingen andre kan måle seg med. Selv om mange her velger å tro det.

Skrevet

Finland og Island har blant annet bedre vilkår for enslige mødre. I Finland får alle mødre gratis startpakke med alt babyen trenger i cirka 3 måneder etter fødselen - klær, mme, smokker, bleier og så videre. Uansett om man er alene eller har mann. Det er fint i Norge, men Norge er ikke beste land i verden på absolutt alt som ingen andre kan måle seg med. Selv om mange her velger å tro det.

Men du kan ikke bare flytte dit og få fulle rettigheter.

Skrevet

Men du kan ikke bare flytte dit og få fulle rettigheter.

Så mange som har stått opp med feil fot i dag!!😂

Anonymous poster hash: d37e4...83c

Gjest 5 andre
Skrevet

Ja, jeg er klar over at noen få land kan ha goder som overgår våres, men hun kan ikke bare bosette seg på Island eller Finland og uten videre få deres goder og ikke jobbe - Bare ha ferie. Selv om det finnes enkelte som har noen goder ikke vi har, betyr ikke det at vi har det ille her. Ja, enkelte kan leve det glade liv på norske penger i utlandet, men kvinnene i de landene lever ikke det samme privilegerte livet, det er nå sikkert. Så når HI beklager seg på de norske forholdene, så lurer jeg på hvordan hun tror andre lever?

Selv om de i Venezuela har kuttet ned på arbeidsuken i offentlig sektor, tror jeg neppe HI ønsker seg fri på bekostning av de godene de mangler. Vi er kanskje ikke nummer i følge sosial progress index (selv om vi er det i følge HDI), men forskjellene er små, og det er bare de som er så privilegerte som oss, som tør å mene at vi fortjener det enda bedre. Vi har veldig mange goder som de aller fleste i verden bare kan drømme om!

Skrevet

Hva er det egentlig du er lei av og hva ønsker du deg?

Jeg tviler på at å flytte til utlandet i seg selv er noen god løsning for dere, men det kan jo hende det finnes muligheter.

Jeg er lei mørke, kulde og regn, drikkekulturen, jobben min mm. Jeg måtte nok ha spart opp en del penger på forhånd og vært borte et år. Kan nok også få ganske mye i leieinntekter. Hvis jeg hadde fått en deltidsstilling der hadde nok vært det beste og barnepass selvfølgelig.

Skrevet

Jeg er lei mørke, kulde og regn, drikkekulturen, jobben min mm. Jeg måtte nok ha spart opp en del penger på forhånd og vært borte et år. Kan nok også få ganske mye i leieinntekter. Hvis jeg hadde fått en deltidsstilling der hadde nok vært det beste og barnepass selvfølgelig.

Hva tror du har endret seg etter et år, annet enn at du har brukt opp sparepengene dine?

Se deg heller om etter en jobb du liker og jobb med å lære å like klimaet og stedet du bor. Drikkekulturen er jo enkel. Der gjør du som du selv vil. Du trenger ikke drikke, men du kan om du vil og ikke skal kjøre etterpå ol.

Jeg tror ikke du kommer til å løse misnøyen din med livet ved å stikke av til et annet land. Du kan skyve den til side en stund, men jeg tror ikke den blir borte på den måten.

Skrevet

Jeg bor i Spania av samme grunnene som du nevner.

Billig mat her, men det er dyrt med skole og bhg. Betaler 165€ pr mnd for eldste på skole, og 290€ for yngste i 60% plass i bhg. Full plass koster 400€.

Så betaler jeg 900€ for leilighet med basseng. Det koster å bo i nærheten av de andre nordmennene her. Kunne fått det billigere i utkanten, men da hadde ikke eldste kunnet gå til kompiser.

Jeg jobber med et nettverksbasert selskap og har en god kundegruppe i Norge, og også her.

Det er også flere som jobber som vaskehjelp her nede og tjener litt ekstra svart på det.

Å flytte er det beste jeg har gjort! Anbefaler å prøve 😊

Anonymous poster hash: 1403c...a1b

Skrevet

Jeg bor i Spania av samme grunnene som du nevner.

Billig mat her, men det er dyrt med skole og bhg. Betaler 165€ pr mnd for eldste på skole, og 290€ for yngste i 60% plass i bhg. Full plass koster 400€.

Så betaler jeg 900€ for leilighet med basseng. Det koster å bo i nærheten av de andre nordmennene her. Kunne fått det billigere i utkanten, men da hadde ikke eldste kunnet gå til kompiser.

Jeg jobber med et nettverksbasert selskap og har en god kundegruppe i Norge, og også her.

Det er også flere som jobber som vaskehjelp her nede og tjener litt ekstra svart på det.

Å flytte er det beste jeg har gjort! Anbefaler å prøve 😊

Takk for konstruktivt og informerende svar :-)

Skrevet

Takk for konstruktivt og informerende svar :-)

Bare hyggelig 😊

Vær også obs på at du kan miste barnetrygden etter 12 mnd utenlands. Men du kan søke om å få den videre. Jeg fikk innvilget barnetrygd selv om jeg har bodd her i mer enn 12 mnd.

Det er heller ikke så dyrt å fly hjem på ferie om du har muligheten til å fly utenom skolefri. Sist jeg var hjemme betalte jeg 2000,- tur/retur for meg og barna. Fløy da til Ålesund.

Det er verdt å sjekke litt.. Hvorfor skal det ikke gå bra? Går det ikke så kan du bare reise hjem igjen, men da har du hvertfall prøvd 😊

Skrevet

Lurt! Du kan jo spørre Anna Rasmussen om gode råd!

Anonymous poster hash: ae61b...352

Skrevet

Tror du alle er Anna Rasmussen her inne?

Skrevet

He he :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...