Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #1 Skrevet 3. juli 2016 Vi har en del gjeld fra flere kreditorer. Noen er bare på noen tusen, andre på 100000. Vi har også billån, studielån og et privatlån vi har betalt hver mnd. Noen har gått til inkasso. Nå har mannen endelig fått fullt arbeid med god lønn etter mange år med dårlige jobber eller ingen jobber, og vi har nå flere tusen vi kan bruke på nedbetaling. Men hvor skal vi begynne? Vær snill å ikke sleng dritt. Dette er gammel gjeld, vi vet at dette var veldig dumt. Anonymous poster hash: 1bdc2...bb3
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #2 Skrevet 3. juli 2016 Luksusfellen? Anonymous poster hash: f2b92...f02
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #3 Skrevet 3. juli 2016 Luksusfellen? Anonymous poster hash: f2b92...f02 Det er så uaktuelt det kan få blitt. Anonymous poster hash: 1bdc2...bb3
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #4 Skrevet 3. juli 2016 Det er så uaktuelt det kan få blitt. Anonymous poster hash: 1bdc2...bb3 Kanskje det går an å kontakte de økonomene privat for veiledning så slipper man å komme på TV. Ikke helt samme greia, men jeg kontaktet åndenes makt damene privat får å få hjelp til åndeutdrivelse her hjemme. Var uaktuelt for meg å komme på TV. De svarte meg de. Anonymous poster hash: f2b92...f02
Gjest Skrevet 3. juli 2016 #5 Skrevet 3. juli 2016 Få en oversikt over kreditorer.... Sorter de etter beløp... Ring kreditorene ved å foreslå hva dere kan betale. Og kan dere betale kjapt og innfri, så kutter de gjerne renter. Tør du ikke ringe, så kan mail sendes. ☺
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #6 Skrevet 3. juli 2016 Begynn med det som ee gått til inkasso og småbeløp sånn at situasjonen blir mer oversiktlig. Deretter hadde jeg prøvd å betale ned det med høyest renter først. Evt kan du jo prøve å konsolidere forbruksgjelden i ett lån dersom dere har sikkerhet i bolig feks? Anonymous poster hash: c80f6...afe
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #7 Skrevet 3. juli 2016 Vi har en del gjeld fra flere kreditorer. Noen er bare på noen tusen, andre på 100000. Vi har også billån, studielån og et privatlån vi har betalt hver mnd. Noen har gått til inkasso. Nå har mannen endelig fått fullt arbeid med god lønn etter mange år med dårlige jobber eller ingen jobber, og vi har nå flere tusen vi kan bruke på nedbetaling. Men hvor skal vi begynne? Vær snill å ikke sleng dritt. Dette er gammel gjeld, vi vet at dette var veldig dumt. Anonymous poster hash: 1bdc2...bb3 Kjære deg vi har vært der ( samboer har noe nå også , men under kontroll ) vi tok alle pengene til samboer (utenom boliglånet ) å betalte inkasso og kreditt for alt annet tok oss endel år , men så ble han på beina igjen:) Anonymous poster hash: 41798...d94
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #8 Skrevet 3. juli 2016 Takk for svar Vi har lyst til å ordne dette selv. Har prøvd å ta kontakt med rådgiver i kommunen, men de hjalp ikke med Noenting. Virket ikke som de egentlig visste hva de drev med. Har tatt mange ekle telefoner til kreditorer, de er som oftest hyggelige og hjelpsomme. Problemet er at de selvfølgelig vil at vi skal betale mest til de når jeg spør hva jeg burde gjøre, selv om det kanskje ikke er det smarteste. Føler liksom vi betaler og betaler, men pga renter går ikke beløpet ned Nå har vi fått til tre avtaler med kreditorer vi har store lån hos, i tillegg til lønnstrekk fra begge lønnene våre. Vi prøver å unngå flere lønnstrekk nå. Vil heller lage eget trekk. Så da tenkte jeg å fortsette å betale på disse avtalene mens vi betaler ned alle smålånene. Det er pinlig, men noen er opprinnelig på noen få tusen. Når disse er betalt kan vi øke beløpet på de større lånene. Høres dette fornuftig ut? Vurderer å spørre om kutte renter på flere småbeløp. De har opprinnelig vært på noen få tusen, men har jo økt til tre ganger mer. Får vi ned fra feks 12000 til 4000 kan vi betale ned hele på en mnd. Anonymous poster hash: 1bdc2...bb3
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #9 Skrevet 3. juli 2016 * Betal gjelden som har gått til inkasso først. * Betal så ned lånene som har høyest rente. Disse er de dyreste lånene, og dere vil frigi midler som kan brukes på de andre lånene når disse lånene er nedbetalt. * Studielånet betaler dere etter Lånekassens vanlige nedbetalingsplan. Det er ingen hast med å nedbetale studielån. Ikke betal noe ekstra der. * Billån er ofte det dyreste lånet man har, men det er det åpenbart ikke i deres tilfelle. Ikke prioriter dette lånet nå. Jeg vil anbefale dere å lage et regneark med alle lånene. Sorter lånene etter rente. Betal som sagt inkassogjelden først. Så begynner dere øverst og jobber dere nedover. Dere bør også ringe alle kreditorene og se om dere kan framforhandle noe. F.eks. hvis et lån er på 7 000 kr, si at dere kan betale 6 000 i dag og bli kvitt lånet. Er det mulig for dere å samle flere små lån i ett litt større lån? Lykke til, det blir så fint å bli kvitt denne gjelden!! Anonymous poster hash: 7d60d...611
ypsilon Skrevet 7. juli 2016 #10 Skrevet 7. juli 2016 * Betal gjelden som har gått til inkasso først. * Betal så ned lånene som har høyest rente. Disse er de dyreste lånene, og dere vil frigi midler som kan brukes på de andre lånene når disse lånene er nedbetalt. * Studielånet betaler dere etter Lånekassens vanlige nedbetalingsplan. Det er ingen hast med å nedbetale studielån. Ikke betal noe ekstra der. * Billån er ofte det dyreste lånet man har, men det er det åpenbart ikke i deres tilfelle. Ikke prioriter dette lånet nå. Jeg vil anbefale dere å lage et regneark med alle lånene. Sorter lånene etter rente. Betal som sagt inkassogjelden først. Så begynner dere øverst og jobber dere nedover. Dere bør også ringe alle kreditorene og se om dere kan framforhandle noe. F.eks. hvis et lån er på 7 000 kr, si at dere kan betale 6 000 i dag og bli kvitt lånet. Er det mulig for dere å samle flere små lån i ett litt større lån? Lykke til, det blir så fint å bli kvitt denne gjelden!! Anonymous poster hash: 7d60d...611 Dette er veldig gode råd, og det du bør gå etter. Er det ikke mulig å forhandle ned renter eller umiddelbar tilbakebetaling på lånene med høyest rente, kan du vurdre å ta refinansieringslån, men bare om du har gått igjennom alle beregninger og sikret deg at renten blir lavere, slik at du faktisk sparer på det. Men smålån på bare et par tusen er oftest utrolig dyre i renter, så det kan muligens betale seg.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2016 #11 Skrevet 7. juli 2016 Ta kontakt med NAV. De tilbyr gratis økonomisk rådgivning og kan hjelpe dere med å få oversikt, lage betalingsplaner/avtaler og budsjett Anonymous poster hash: a0118...88e
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2016 #12 Skrevet 7. juli 2016 Ikke for å kuppe tråden, men med økonomisk rådgiving fra nav. Melder de til barnevernet om økonomien er helt på kjøret? Barna får alt de trenger og mer til, men vi har skakkjørt økonomien. Er redd for å gå til nav å få hjelp om de melder oss. Anonymous poster hash: 77caf...1b3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2016 #13 Skrevet 7. juli 2016 * Betal gjelden som har gått til inkasso først. * Betal så ned lånene som har høyest rente. Disse er de dyreste lånene, og dere vil frigi midler som kan brukes på de andre lånene når disse lånene er nedbetalt. * Studielånet betaler dere etter Lånekassens vanlige nedbetalingsplan. Det er ingen hast med å nedbetale studielån. Ikke betal noe ekstra der. * Billån er ofte det dyreste lånet man har, men det er det åpenbart ikke i deres tilfelle. Ikke prioriter dette lånet nå. Jeg vil anbefale dere å lage et regneark med alle lånene. Sorter lånene etter rente. Betal som sagt inkassogjelden først. Så begynner dere øverst og jobber dere nedover. Dere bør også ringe alle kreditorene og se om dere kan framforhandle noe. F.eks. hvis et lån er på 7 000 kr, si at dere kan betale 6 000 i dag og bli kvitt lånet. Er det mulig for dere å samle flere små lån i ett litt større lån? Lykke til, det blir så fint å bli kvitt denne gjelden!! Anonymous poster hash: 7d60d...611 Dette var veldig gode råd! Tusen takk!!:-) Vi får ikke lån pga betalingsanmerkninger. Eller jeg er etter planen kvitt mine om noen mnd. Vet ikke om det tar lang tid før jeg får tatt lån tilrå betale samboers sitt. Nav hjalp ikke i det hele tatt. Jeg lagde en oversikt til de, de brukte noen uker på å se gjennom,nå neste møte ble vi rådet til å ta et lån i banken for å betale alt samlet... Siden vi ikke får tatt lån var det helt ubrukelige råd. Trodde nav visste at man ikke får lån med anmerkninger...🤔 Anonymous poster hash: 1bdc2...bb3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2016 #14 Skrevet 7. juli 2016 * Betal gjelden som har gått til inkasso først. * Betal så ned lånene som har høyest rente. Disse er de dyreste lånene, og dere vil frigi midler som kan brukes på de andre lånene når disse lånene er nedbetalt. * Studielånet betaler dere etter Lånekassens vanlige nedbetalingsplan. Det er ingen hast med å nedbetale studielån. Ikke betal noe ekstra der. * Billån er ofte det dyreste lånet man har, men det er det åpenbart ikke i deres tilfelle. Ikke prioriter dette lånet nå. Jeg vil anbefale dere å lage et regneark med alle lånene. Sorter lånene etter rente. Betal som sagt inkassogjelden først. Så begynner dere øverst og jobber dere nedover. Dere bør også ringe alle kreditorene og se om dere kan framforhandle noe. F.eks. hvis et lån er på 7 000 kr, si at dere kan betale 6 000 i dag og bli kvitt lånet. Er det mulig for dere å samle flere små lån i ett litt større lån? Lykke til, det blir så fint å bli kvitt denne gjelden!! Anonymous poster hash: 7d60d...611 Jeg sytes det høres ut til å være en god plan, men jeg ville nok betalt alle småsummene rett etter inkassogjelden, rett og slett for å bli ferdig med en del saker og få bedre oversikt. Anonymous poster hash: 9229a...e3f
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2016 #15 Skrevet 7. juli 2016 Hjelpes! Hvordan har det gått så langt? Anonymous poster hash: 8013c...2d5
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #16 Skrevet 8. juli 2016 Gode råd du har fått, følg dem. I tillegg må dere se på forbruket deres. Lev så nøkternt og sparsommelig dere klarer. Null sløsing. Si opp alle abonnementer, skriv ukesmeny, kutt kafebesøk, kutt kleshandel.. Ikke bruk penger hvis det ikke er nødvendig.. Anonymous poster hash: c2b66...9c0
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #17 Skrevet 8. juli 2016 Alle regninger som skal betales ringer dere å pruter på først. Begynn å bli kvitt de dere kan punge ut med engang.. Altså smågjelden. De større må dere få til en god avtale på. Mange stopper rentene hvis dere har en god plan. Så blir det ihvertfall ikke dyrere. Forferdelig kjedelig situasjon dere har kommet opp i :/ ønsker dere lykke til. Dette kommer til å gå bra så lenge dere holder dere til ett budsjett å begynner allerede i dag Anonymous poster hash: 7823f...6f5
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #18 Skrevet 8. juli 2016 Ikke for å kuppe tråden, men med økonomisk rådgiving fra nav. Melder de til barnevernet om økonomien er helt på kjøret? Barna får alt de trenger og mer til, men vi har skakkjørt økonomien. Er redd for å gå til nav å få hjelp om de melder oss. Anonymous poster hash: 77caf...1b3 Nei, det blir ikke meldt kun pga økonomi. Jeg var rimelig skakkjørt økonomisk, hafslund var nær ved å ta strømmen min(ungen var drøye året da) og jeg satt å gråt på krisetime hos den økonomiske rådgiveren. Hun hjalp meg, meldte meg ikke videre. Og fikk god hjelp i 3 år, nå er jeg gjeldsfri! Anonymous poster hash: ba358...bae
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #19 Skrevet 8. juli 2016 Du har fått gode råd her.Ville bare si at dere er flinke som tar tak i dette! Er skikkelig vanskelig og det letteste er å stikke hodet i sanda. Og dere som kvier dere for å ta tak i dette, eller som unngår å ta telefon når inkassoselskapene ringer: De er hyggelige i andre enden! Selv om du tar telefonen bare for å si "Jeg er har ikke noen mulighet nå, men når/om situasjonen forandrer seg så lover jeg å gjøre opp for meg", så blir klumpen i magen mindre enn om du lar være å ta telefonen. Anonymous poster hash: 979cb...da0
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #20 Skrevet 8. juli 2016 Har hatt forbruksgjeld.. (den var ikke så høy, men så jævlig når man ikke greide betale den..) Den var på 40 000 totalt. Har til og med hatt betalingsanmerkning. Den er nå borte siden samboer hjalp meg å betale den ned. Var alenemor når jeg pådro meg den, og jeg levde slettes ikke i luksus. Du har fått gode tips. Ring kreditorer. På luksusfellen fikk en av deltagerne en slags rabatt når han hadde mye smågjeld hos samme kreditor og skulle betale den ned. Da kutta de vel 30% av rentene. Kanskje noe dere også bør gjøre? I verste fall: Ring en gjeldsforhandler. Koster litt, men de hjelper dere å samle alt, og få all gjeld samlet. Sjekk hva de tar i pris, ikke sikkert det nødvendigvis lønner seg. Men husker at jeg kontaktet en sånn når jeg var alene. Jeg ringte selv namsmannen en gang, og det var det verste jeg har gjort, var så nervøs. Jeg avtale å betale beløpet når jeg fikk inn skattepenger. De er da stortsett hyggelige og snille mennesker som bare gjør jobben sin. Anonymous poster hash: cb7a4...6f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå